Sea Diamond ajoi karille

Aloittaja Sakari Savinainen, 05.04.2007, 17:54:50

« edellinen - seuraava »

Niko Viirret

Ja jos tarkkoja ollaan niin poistin sen itse.

jimsmith

#121
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 28.04.2007, 14:13:13
Yleensäkin tässä keskustelussa tuntuu olevan valloilla asenne, että kyse on jostain täysin ammattitaidottomasta kehitysmaavarustamosta joka osaamattamuuttaan tai vakuutuspetoksen vuoksi upottelee laivoja. Kuitenkin kyse on yhdestä suurimmista kahden suurkonsernin ulkopuolisista risteilyvarustamoista maailmassa eikä yksi onnettomuus todista varustamosta vielä mitään ratkaisevaa. Miehistön virheistä johtuvia karilleajoja sattuu myös Suomenkin vesillä, ja monet näistäkin ovat sellaisia, että ne Santorinin syvissä vesissä johtaisivat aluksen uppoamiseen.

Voi olla et puhut asiaakin.  ;) Mutta Kreikkalaisten kanssa merellä työskennelleet tietää mitä heiltä saattaa odottaa. Sille faktalle ei voi täällä kukaan mitään. Ne tuttavat jotka mulle on kertonut tarinoita Superfastista ja joistan rahtilaiva firmoista. Niin ne on aika huolestuttavaa kuunneltavaa. Tietenkään ei voi yleistää. Ne virheet mitä siellä tehdään, on yleensä ollut kasa pieniä virheitä jotka sattuneet yhtä aikaan ja myös sen laatuisia virheitä mitä voisi odottaa juuri koulusta valmistuneelta ja rutiineja omaksumattomalta nuorelta perämieheltä. Vaikka näiden tarinoiden henkilötkin ovat kuitenkin "kokeneita".
Aikanaan saadaan meriselitys ja sitä myöden totuus Sea Diamondista ja loppuu spekulaatiot.
Mitä alusten upottamisiin tulee, niin se on tänä päivänä vuonna 2007 erittäinkin yleistä.

edit: itsehän en ole kreekujen kanssa seilannut. Kokemus ainoastaan italialaisista, englantilaisista, venäläisistä ja eestiläisistä (tietty suomalaiset ja ruotsalaiset.

Wirrankosken Rami

Niinpä. Kreikkalaiset seilasivat jo maailman merillä silloin kun suomalaiset vielä samoilivat jossain Uralin takana... ::)

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 28.04.2007, 14:22:15
edit: itsehän en ole kreekujen kanssa seilannut. Kokemus ainoastaan italialaisista, englantilaisista, venäläisistä ja eestiläisistä (tietty suomalaiset ja ruotsalaiset.
Outoa, että kreikkalaisten kanssa työskennellyt henkilö (Timo Selkälä) ei edellisellä sivulla tunnu jakavan mielipidettä kanssasi...

Muutenkin tuo vuodatuksesi on sitä samaa yleistävää jauhamista, mitä tässä keskustelussa on näkynyt jo sivutolkulla. Mitään todellista tietoa juuri Louis Cruises varustamon toiminnasta ei tunnu sinultakaan löytyvän, mutta aina löytyy näitä tutuntutuilta ja kavereilta kuultuja yleispäteviä "totuuksia"...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Salomon Kaukiainen

Koska kreikkalaisia merenkulkijoita on todella paljon niin luonnollisesti mukaan mahtuu kaikennäköistä porukkaa, myös huonompaakin. Tuskin kuitenkaan tätä osa-aluetta (enää) isoissa risteilyvarustamoissa pahemmin on edustettuna, Itämeren Superfasteista puhumattakaan. Se että esim. Oceanuksen upotessa miehistö jätti laivan ennen matkustajia on varmasti poikkeustapaus, vaikkei nyt ainoakaan sellainen, eikä toistuisi nykypäivänä.
Se miksi suomalaiset karsastavat kreikkalaisia on kuitenkin käsittääkseni enemmän kiinni kulttuurieroista. Ammattitaitoa kyllä löytyy todella paljon, mutta työkulttuuri ja hierarkia on edelleen vähän yleistäen huomattavasti vanhanaikaisempaa kuin mihin Pohjoismaissa on totuttu. Se myös heijastuu jossain määrin turvallisuuteen, mutta tuskin on mitään syytä olettaa että kreikkalaiset laivat vaarallisia olisivat.

En siis ole koskaan kreikkalaisten kanssa työskennellyt mutta sen verran vahva olettamus asiasta on tullut että sen uskaltaa ääneen sanoa.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 28.04.2007, 15:14:48
Se miksi suomalaiset karsastavat kreikkalaisia on kuitenkin käsittääkseni enemmän kiinni kulttuurieroista. Ammattitaitoa kyllä löytyy todella paljon, mutta työkulttuuri ja hierarkia on edelleen vähän yleistäen huomattavasti vanhanaikaisempaa kuin mihin Pohjoismaissa on totuttu. Se myös heijastuu jossain määrin turvallisuuteen, mutta tuskin on mitään syytä olettaa että kreikkalaiset laivat vaarallisia olisivat.

En siis ole koskaan kreikkalaisten kanssa työskennellyt mutta sen verran vahva olettamus asiasta on tullut että sen uskaltaa ääneen sanoa.

Minä en karsasta kreikkalaisia millään tavalla muutamia testejä pakoilevia yleisurheilijoita lukuunottamatta. Aika tiukkaa settiä pelkkien olettamusten pohjalta.
Perämies on erämies.

Kalle Id

Pakko huomauttaa tähän kreikkalaiskeskustelun lomaan, että Louis Cruise Lines on kyproslainen firma ja pääosa sen laivoista on rekisteröity nimenomaan Kyprokselle. Sea Diamondin kreikkalaisten väitettyä taidottomuutta ei välttämättä pitäisi yleistää koko firmaa koskevaksi (ottamatta sen enämpää kantaa siihen olisi miehistö ammattitaidotonta vai ei).

Lisäksi koska taidan olla ainoa foorumilainen joka on oikeasti matkustanut Louis'n omistamalla ja miehittämällä aluksella (Thomson Destiny) on sanottava että omat kokemukseni firman merimiehistä ja heidän osaamisestaan olivat pelkästään positiivisia. On toki myönnettävä, että en ole merenkulun ammattilainen ja risteilymatkustajana kosketus siihen miten laivaa hoidetaan "kulissien takana" jäi suht vähäiseksi. Veikkaisin silti että minulla on omakohtaista kokemusta Louis Cruise Linesin toiminnasta enemmän kuin yhtiötä tässä ketjussa arvosteilleilla.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 28.04.2007, 14:22:15
Voi olla et puhut asiaakin.  ;) Mutta Kreikkalaisten kanssa merellä työskennelleet tietää mitä heiltä saattaa odottaa. Sille faktalle ei voi täällä kukaan mitään. Ne tuttavat jotka mulle on kertonut tarinoita Superfastista ja joistan rahtilaiva firmoista. Niin ne on aika huolestuttavaa kuunneltavaa. Tietenkään ei voi yleistää. Ne virheet mitä siellä tehdään, on yleensä ollut kasa pieniä virheitä jotka sattuneet yhtä aikaan ja myös sen laatuisia virheitä mitä voisi odottaa juuri koulusta valmistuneelta ja rutiineja omaksumattomalta nuorelta perämieheltä. Vaikka näiden tarinoiden henkilötkin ovat kuitenkin "kokeneita".
Aikanaan saadaan meriselitys ja sitä myöden totuus Sea Diamondista ja loppuu spekulaatiot.
Mitä alusten upottamisiin tulee, niin se on tänä päivänä vuonna 2007 erittäinkin yleistä.

edit: itsehän en ole kreekujen kanssa seilannut. Kokemus ainoastaan italialaisista, englantilaisista, venäläisistä ja eestiläisistä (tietty suomalaiset ja ruotsalaiset.
Kuten useimmat täällä liikkuvista tietävät olin Superfast VIII:lla 13 kuukautta 2001-2002. Tämä on nähdäkseni tarpeeksi pitkä aika jotta minulla olisi oikeus kommentoida väitettä jonka mukaan kreikkalaiset muka olisivat a) huolimattomia b) typeriä tai c) jollakin muulla tavalla huonosti merenkulkuun sopivia.

Otetaan ensiksi se todellinen syy miksi Superfastia yhä parjataan Suomessa. Meillä suomalaisilla ei ollut toimivaa sairasvakuutusjärjestelmää. Syystä olen kuullut niin monta erilaista teoriaa etten viitsi niitä tässä edes selostamaan - en itse varmaankaan edes kaikkia tunne. Tosiasia on kuitenkin se että emme kuuluneet suomalaiseen sairasvakuutusjärjestelmään vaikka maksoimmekin veroja Suomeen - ja aika raskaan käden kautta. Se että emme saaneet sitä Kreikankaan kautta johtuu ilmeisesti siitä että koska Superfast oli ennakkotapaus maassamme, niin viranomaiset ja näin ollen varustamokaan ei oikein tienneet miten pitäisi toimia. Joka tapauksessa asiasta neuvoteltiin puoleen jos toiseen ja vaikuttaakin että osasyy asiaan löytyy lähempänä kotimaatamme. Koska oikeusjuttu on vieläkin kesken en kommetoi sitä sen enempää. En kuitenkaan ole itse osallinen.

Koin itsekin että varustamo toimi hyvin kun sairastapauksia sattui aluksella, ainakin itselleni, sillä sain hoitoa heti eikä siitä ollut edes mitään keskustelua. Samaten korvasivat aluksella sattuneessa kahakassa (tietenkin suomalaisia jotka tunnetusti eivät tiedä miten alkoholia kuuluu käyttää) vaurioituneet silmälasit uusilla, joskin siinä meni aikaa, mutta se taas johtui aluksen aikataulusta - eli vain kerran viikossa oli tarpeeksi aikaa jotta ehtisi optikolle ja siksi menikin kuukausi ennenkuin sain uudet.

No, minkälaisia olivat sitten kreikkalaiset merenkulkijat? Konehuoneen puolelta kuulin valitusta siitä että se paikka on pesutupa. Siellä pestiin jatkuvasti. Koska sinne ei noin vain täkkärinä päässyt, voin vain todeta että harvat käyntini siellä osoittivat että se näytti lähes käyttämättömältä. Sain sen käsityksen että he olivat hivenen byrokraattisempia kuin suomalaisilla aluksilla, mutta se johtui osaksi siksi että he joutuvat Kreikan lauttaliikenteessä raportoimaan viranomaisille (ilmeisesti meriministeriö?) pienistäkin ongelmista. Kun meillä kasilla hajosi akseligeneraattorin vaihdelaatikko (jonka takia koko potkuriakseli piti pysäyttää) kippari oli ihmeissään siitä ettei vahingosta tarvinnut ilmoittaa merenkulkuviranomaisille - koska Kreikassa näin pitää toimia. Tapahtumahan ei ollut onnettomuus vaan tekninen vika.

Perämiesten joukosta voin todeta että ainoa jonka kykyjä missään vaiheessa kyseenalaistettiin oli suomalainen jonka mielestä ei tarvinnut tehdä merikortin korjauksia, vaikka se oli osa hänen työtehtävistään. Seuraus - Superfast VIII oli onnellisen tietämätön siitä että Itämeren eteläosaan ilmestyi Traffic Separation Zone ja purjehdimme vastavirtaan kuukauden päivät. Valitettavasti hänen ansaitsemansa potkut vesittyivät erään mainitsemattoman ammattiliiton takia (hän oli juuri silloin tullut aluksen luottamusmieheksi vaikka kuuluikin toiseen ammattiliittoon)  ja hän saikin kuuden kuukauden palkan. Aika hyvä korvaus turvallisuuden vaarantamisesta. Näin ainakin minulle kerrottiin että kävi, sillä kun tämä tapahtui ja kyseinen perämies katosi olin lomilla.

Kreikkalaiset perämiehet olivat asiansa osaavaa hommaa, kuten kipparitkin. Molempia ehdin nähdä muutaman, joten voin todeta että heidän joukossaan oli monenlaisia luonteita. Oli kapteeni joka poltti tupakkaa ketjussa koko luotsauksen ajan - mutta veti aluksen nätisti ja nopeasti laituriin, toisin kun Siljan ja Viikkarin kaverit jotka sitovat narujaan iäisyyden. Ainoa kritiikki häntä kohtaan oli se että me vedimme aina kaikki mahdolliset köydet kiinni. No, eipähän kiulu karannut! Sitten oli kippari joka oli ollut lähinnä tankkereilla. Hyvin hiljainen ja vaatimaton mies joka ei juurikaan käynyt katsomassa mitä hotellipuolella tapahtui. Kunhan kaikki tekivät työnsä turvallisesti, niin kaikki oli hyvin. Erittäin pidetty mies. Sitten oli taas kippari joka oli tullut suoraan konkurssiin mennen risteilyvarustamon uudisrakennukselta meille. Hän oli todella nuuka sen suhteen että hotellipuolella tehtiin töitä. Alus oli autokansilla varustettu risteilyalus. Kansiväki pääsi helpommalla, sillä hän ymmärsi kyllä autolautan ja risteilyaluksen eron, mutta sanoi että vain koska matkustajamme tulevat vain matkantekoa varten ei tarkoita sitä että he saisivat tyytyä vähempään kuin risteilyaluksella. Siitä johtui hotellipuolen tiukahko kuri.

Muitakin oli. Nuorehko kippari joka oli hivenen tiukka luonteeltaan, mutta ehkä enemmän teorian kuin käytännön mies. Perämies joka oli ehtinyt testata kaikki muut alustyypit mutta ei ollut koskaan päässyt raskaskuljetusalukselle. Tankkerit, kemikaliot, fiskarit, lautat, cruiserit, hinaajat, konttialukset, kappaletavarliikennettä Afrikan rannikoilla ja ties mitä muuta... Osaava ja rauhallinen. Yksi oli todella nuuka turvallisuuden suhteen. Rento mies, panosti viihtyvyyteen, mutta todella tarkka siitä että turvallisuusmääräyksiä noudatettiin.

Matruusit? No, heitäkin oli moneen junaan. Sanon suoraan että he olivat kokeneempaa väkeä kuin suuri osa Superfastin suomalaisista, mukaan lukien itseni. Merenkulun taidoissa ei ollut puutteita. Oli joukossa muutama tyyppi jotka eivät välttämättä olleet tarvittavan tarkkoja, mutta se ei johtunut kreikkalaisuudesta vaan luonteesta, koska heitä löytyi meidänkin joukostamme.

Se että moni suomalainen ja saksalainen ei kauaa siellä viihtynyt johtui monesta seikasta. Kulttuuri oli erilainen - johtuen varustamosta, lipusta ja siitä että meitä oli kymmenen eri kansallisuutta. Esimiestä piti tervehtiä ja esimiestä piti osata käsitellä. Esimies oli esimies, eli hän oli Purser, Captain tai mikälie, mutta ei mikään Jamppa. Osansa teki se että kaikki oli byrokraattisempaa. Jos hytistämme paloi lamppu niin en sitä saanut vaihtaa itse vaan se piti ilmoittaa ylöspäin. Konehuoneeseen ei ollut mitään asiaa. Kaikki pidettiin lukittuna. Siivouksen piti toimia - alus kiilsi sisältä ja se tarkoittaa kovaa työtä. Reitti oli aika ankara eikä antanut paljoa lepoaikaa. Aluksella ei suvaittu alkoholinkäyttöä sen ollessa ajossa. Kaikki tämä aiheutti melkoisen shokin monelle suomalaiselle, kun työpaikalla joutuikin töihin! Kaiken kaikkiaan se tarkoitti monelle sitä että he eivät pystyneet sopeutumaan eivätkä hyväksymään sitä että voi olla toinenkin tapa saada asiat hoidettua.

Superfastin kova turvallisuuskulttuuri ei ainakaan ole höllentynyt siitä että yhtiön alukselle oli tapahtunut traaginen onnettomuus jossa kaikki aluksen matkustajat selvisivät hengissä, mutta ei salamatkustajat.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Risto Brzoza

Kalle Id was not only person who was cruising on Louis vessel.

I was cruising twice with Louis. One cruise in west and one in east Mediterranean Sea on two different vessels. Both vessels were quite old but in excellent condition. Everything was working as Swiss watch.

Excellent cruises & service.


Juha Luomanmäki

Kreikkalainen merimiestaito ? Mielestäni alkeellisintakaan merimiestaitoa ei osoita ajelu 18-20 solmun nopeudella keulaportein varustetulla autolautalla 30 m/s vastamyrskyssä Itämerellä ja laiva oikein hyppii allollta toiselle. Merimiestaitoa ei osoita ajaminen talvimyrskyssä vasta-aallokkoon nopeudella, että aluksen ulkokannet ovat noin 20-30 cm paksuisen jääkerroksen peitossa, pelastusvenetaavetit ja lautta-asemat niin umpijäässä, ettei lauttojen tai veneiden laskusta hätätilanteessa olisi ilman 12 kg lekoja tullut yhtään mitään. Kun aluksen Staff Captainilta kysyy, etteikö moinen jääkerros aiheuta jo alukselle vakavuusongelmia, vastaus ko.henkilön taholta on " Ship is ice strenghed, Dont worry Juha "
Ja siitä alkoholin käytöstä - Kyllä Kreikkalaisetkin otti ja hyvin näytti maisutuvan, eivät olleet meitä "Ylä-Eurooppalaisia" yhtään kummenpia, ainakaan SF VII:ssa. Seuraukset vain alkoholin käytöstä olivat erillaiset meille ja heille.
Työskentelin ko.aluksessa 7 kk konemestarina ja tuli nähtyä ja koettua yhtä sun toista mutta kyllähän porukassa osaavia ammattimiehiäkin löytyi mutta myöskin ylimielisiä ja mitään osaamattomia "kaaderiupseereita"
Tarinat ja tapahtumat ovat siis tosia, eivät mitään merimiesjuttuja. Muuta niinhän meitä moneen junaan on menijää täällä suomessakin. Sanotaanko näin etteivät Kreikkalaiset meitä, tai ketään muitakaan huonompia merimiehiä ole, ehkä vain Etelä-Euroopplaisen suuripiirteisempiä asioiden suhteen kuin me turvallisuuskulttuuriin opetetut skandinaavit.



Kimmo Rantanen

Sea Diamondin rungosta löytyi 40 metriä pitkä repeämä...

40 meter lång reva i Sea Diamond

En 40 meter lång reva sänkte fartyget Sea Diamond. Det skriver tidningen Athens News, som hänvisar till en person som sett bilder av vraket.

En "närstående källa" till the Hellenic Centre for Sea Research, som har filmat Sea Diamond efter förlisningen, uppger att det 142 meter långa fartyget har en 40 meter lång reva långt ner på styrbord sida av skrovet.
Undervattensfilmen ska tillsammans med den svarta lådan (VDR) utgöra bevisning i undersökningen om hur Sea Diamonds förlisning orsakades.
Enligt källan var det mycket svårt att bärga den svarta lådan, eftersom den var fastklämd.

Oljan läcker
Sea Diamonds kapten vittnade nyligen om olyckan, men hans vittnesmål har inte offentliggjorts.
Oljan i fartygets tankar har inte bärgats ännu. Enligt uppgifter till tidningen Kathimerini håller den sakta men säkert på att läcka ut i havet.

Anna Selander 27.4.2007


http://www.tidningen.aland.net/se/nyhet.asp?newsId=14906

jimsmith

#131
Miran, ensinnäkin merellä kun tekee töitä. Käynyt koulua merenkulkualan oppilaitoksessa ja on kokemus merenkulusta jo pitkästi yli toisella vuosikymmenellä. Voin katsoa etä olen oikeutettu eräisiin mielipiteisiini.

Olen useasti kuullut juurikin Kreikkalaisista negatiivista (jostain nämä jutut lähtevät liikkeelle). Italialaisista en itse ole kuullut negatiivista, vaikka meilläkin oli varsin värikäs porukka siitäkin maasta ja Italialaisetkin ovat mokailleet ja aiheuttaneet paljon vaaratilanteita, kuten myös suomalaiset.

Lukuisista tutuista minulla, jotka ovat kokeneet mm. superfastin. Kuten Juha mainitsi nämä "kadeeriupseerit", ne ovat juurikin se marginaali ryhmä. Tämä on kuitenkin se hyvinkin tyypillinen ryhmä joka on tulos koulutuksen tuomasta epäkohdasta. Skandinaavisysteemi on huomattavasti toimivampi tapa kouluttaa merenkulkijoita (siis joutuu jonkun aikaa seilata miehistöpuolella=kokemus jota voi hyödyntää esimies tehtävissä). Kuten olen aikaisemmin tehnyt selväksi että meissä jokaisessa on niitä "hörhöjä". Myös meidän koulutuksessa on puutteita. Mutta jos tyyli on se että valmistuu koulusta suoraan perämieheksi ja ainoa mitä on nähnyt on päällystö tehtävät, ei paljon anna valmiuksia.
Tämä on edelleenkin minun ja usean tutun mielipide (ei ainoastaan suomalaisten tuttujen), ja sitä ei helpolla muuteta.

Myös eräs kommentti että Kreikkalaiset on seilannut kauemmin kuin Suomalaiset, sillä ei ole mitään tekemistä/merkitystä vuoden 2007 kanssa. Siirretään ne kellot tähän päivään. Työskentely suomalaisella aluksella tänä päivänä ei ole myöskään sama asia, kuin työskentely esim. 10vuotta sitten. Merenkulku nykyään ei ole missään sama asia kuin "ennen vanhaan". ONNEKSI.

Mitä tulee Sea Diamondiin, niin se on pelkistään oikein, että se päällystö on vastaamassa mahdollisista virheistään. Mutta sekin vain siinä tapauksessa, että loppuraportin tullessa siinä pystytään näyttämään toteen kyseisen päällystön toimenpiteiden aiheuttaneen ko. onnettomuuden.

Markus Alander

Tämä tarina on hyvä esimerkki kreikkalaisten loistavasta ammatitaidosta ja etenkin vastuuntunnosta.

Krekkalainen försti, kadetti ja quartermaster ovat vahdissa. Vastaan tulee laiva, CPA 0.1. Försti huutaa radiolla et mennäänkin green to green, eli juuri päinvastoin mitä colregit sanoo. Kaveri käy epämääräisen radiokeskustelun toisen laivan kanssa, jonka perämies ei selkeästi englantia osaa. Eikä muuten osannut se kreikkalainenkaan. Noh, sen sijaan että vahdissa oleva försti seuraisi tilanteen loppuun hän säätää autopilootista kurssia vasemmalle ja meneekin karttapöydälle opettamaan kadettia miten täytetään päiväkirjaa. Menee 10-15min ja filppari QM huutaa että nyt tää homma menee päin persettä. Toinen laiva ei tehnyt mitään ja pieni kurssinmuutos vasempaan tiputti CPA:n 0.0. Sitten mentiinkin ylioikeelle käsiruorilla ja laiva kallistu muistaakseni jotain 5-7 astetta, mikä on risteilyaluksella aivan liikaa. Ja taas saatiin varustamon sisäinen near miss report. Niistä sisäisistä near miss reporteista kaikki vakavat navigointiin liittyvät läheltäpititilanteet on muuten kreikkalaisten aiheuttamia ja niitä kuvastaa aina tämän tapainen välinpitämättömyys.

Kreikkalaisella laivalla kippari on tosiaan jumalasta seuraava. Eli suomeksi kippari saa olla vaikka kuinka avuton ja kukaan ei uskalla sanoa mitään. Huutaminen on ilmeisesti myös suosittu kommunikointimuoto.

Okei koskaan ei saisi yleistää, mutta jotenkin tuntuu siltä et celebrityn laivoista puuttuu peräsimet ja siellä ajetaan yleensä avomerellä jollain 3 mailin skaalalla.

Kalle Id

Nostetaampas tätä uudelleen pinnalle kun uppoamisen syystä on tullut uutta tietoa...

Louis Cruise Linesin palkkaaman yhtiön mukaan syyllinen onnettomuuteen olivat vialliset kartat alueen riutoista. Riutta johon Sea Diamond törmäsi sijaitsee 131 metrin päässä rannasta, mutta virallisissa kartoissa se on merkitty vain 57 päähän rannasta. Veden syyvydeksi onnettomuuspaikalla oli virallisissa kartoissa merkitty 18-22 metriä, kun todellisuudessa syvyys alueella on vain noin 5 metriä.

Mikäli tämä väittämä pitää paikkansa, minkä ihmeen takia alueella ei ole rysähdellyt jo aiemmin?

x25

Kyl mun tietääkseni siel tais sattuu jotain. En oo varma oliko just siel, mut jossain lähel oli...