Sea Diamond ajoi karille

Aloittaja Sakari Savinainen, 05.04.2007, 17:54:50

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Tässä vielä Louis Groupin tiedote kokonaisuudessaan:

Piraeus, November 2nd 2007

ANNOUNCEMENT

m/v SEA DIAMOND STRUCK THE REEF AND SUNK DUE TO INCORRECT MAPPING OF THE AREA

Following the reports that surfaced in the media, according to which the official nautical chart of the Hellenic hydrographic office for the area of the accident contained incorrect mapping information, the Owners and Managers of the "SEA DIAMOND" wish to confirm that together with the legal team handling the defense of the Master of the vessel, had requested the services of a specialized company named AKTI ENGINEERING, in order to conduct a detailed hydrographic survey of the area.

The results of this detailed hydrographic survey of the area of the accident have revealed that the reef, which the "SEA DIAMOND" struck, was in fact lying at a distance of 131 meters from shore and not at a distance of 57 meters from shore as it is incorrectly marked on the nautical chart. Per the same chart the depth of the water at the area of impact varies from eighteen to twenty-two meters, whilst in reality it is only five meters. The aforementioned findings demonstrate that based on the said nautical chart, the vessel was on a safe course during the approaching to her assigned mooring position in Santorini.
It is evident from the above findings that the cause of the accident was the erroneous mapping information contained in the nautical chart.

The Owners and Managers of m/v SEA DIAMOND wish to emphasize that the results of the detailed hydrographic survey fully justify their position to defend and support the Master's qualifications, skills and experience in circumstances where a great number of purported experts were engaged in a campaign of attacking the experience and professional ability of the Master, the Greek crew and the reputation of the Hellenic merchant marine in general. The results also form the best possible answer to the orchestrated attacks aiming at damaging the good reputation of Louis Hellenic Cruises, its Directors and Managers.
The Owners and Managers of the "SEA DIAMOND" have already submitted the results of this new scientific mapping to the Hellenic Hydrographic Office of the Hellenic Navy and the other responsible authorities so as to update the naval chart of Santorini and thus avoid any such incidents from occurring in the future.


Mahdollinen maankohoaminenhan voi johtua alueen tuliperäisestä ja edelleen aktiivisesta maaperästä. Koskahan alueella käytettävät merikartat on valmistettu tai viimeksi päivitetty? Tiedä sitten kuinka suurta maankohoamista tuolla voi tapahtua ilman suurempaa tulivuorenpurkausta. Kyseisen alueen maankohoamisesta tai sen muutosten nopeudesta pitäisi kysyä joltakin kyseisen seudun paremmin tuntevalta "geologilta"...

Mm. Wikipediasta löytyy tietoa aiheesta muutaman lauseen verran:

Aiemmin paikalla sijainneen pyöreänmuotoisen saaren keskiosa romahti mereen useita satoja tuhansia vuosia sitten, kun sen alla sijainnut magmakammio tyhjeni tulivuorenpurkauksessa. Sen jälkeen tulivuori on täyttänyt syntyneen kalderan uudelleen ja prosessi on toistunut useita kertoja. 1650–1450 eaa. tapahtunut tulivuorenpurkaus romahdutti kalderan pohjoispuolen, jolloin Thirassia ja Aspronisi erkaantuivat pääsaaresta....
....Kalderalahden keskellä sijaitsevat Palea ja Nea Kamenin saaret ovat syntyneet purkauksen jälkeen, ja ne ovat uudestaan meren pohjasta kohoavan tulivuoren huippuja. Nea Kamenissa ovat Kreikan ainoat toimivat tulivuorikraatterit; purkauksia on sattunut melko usein, ja ne kasvattavat jatkuvasti saaren kokoa. Edellinen, lievä purkaus sattui vuonna 1950 ja seuraavan on arveltu tapahtuvan sadan vuoden kuluessa.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Santorini

Risto Brzoza

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 09.11.2007, 20:48:25
Tässä vielä Louis Groupin tiedote kokonaisuudessaan:

Koskahan alueella käytettävät merikartat on valmistettu tai viimeksi päivitetty?



LList 5.11.2007

The black box has been recovered and decoded in the US, but little information about it has been reported. Capt Koumpenas (Louis Hellenic Cruises general manager for fleet operations), however, said that the ship's echo-sounder had been useless to warn the crew because of the abrupt changes in depths around Santorini, a volcanic island.

He said that the chart was the most modern version, issued by Greece's hydrographic office in 1989 and including all official updates since then.



Markus Alander

Onhan tuo hienoa et firma itse ilmoittaa onnetomuuden syyn vaikka sitä todenäköisesti tutkii kreikkalaisten omat viranomaiset.

Risto Brzoza

Vessels put on alert in Sea Diamond sinking area

IN A first sign that the authorities are responding seriously to a recent claim that errors in official charts may have been to blame for the Sea Diamond sinking earlier this year, hundreds of vessels in the Aegean this week received Navtex messages urging caution in the vicinity.

Louis Hellenic Cruises, the Greek based shipping arm of Cyprus' Louis, said at the start of this month that a seabed survey of the waters off Santorini island, where the ill-fated vessel struck a reef last April, showed a massive discrepancy with the most recent chart, dating from 1989.

Apparently reacting to the development, a Navtex message was sent out to shipping this week, warning of "possibly" an "elevation of sea bottom with depths of less than five metres".

The co-ordinates given were around Santorini in the southern Aegean Sea.

The Navtex message was broadcast by Heraklion Radio in Crete, one of several state-operated Navtex stations in Greece that have a range of about 280 nautical miles. It ended "caution advised".

Navtex is an international automated direct printing service that is a component of the International Hydrographic Organisation's worldwide navigation warning service.

LList today

Timo Selkälä

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=28270&news_instance=2   kertoo seuraavaa:
Sea Diamond töms och bärgas
Publicerad: 22/11/2007 18:34

Lokalt Det sjunkna fartyget Sea Diamond, tidigare Birka Princess, ska tömmas på farliga kemikalier och sedan bärgas. En offertrunda pågår just nu för att få fram företag som kan vara intresserade av att utföra uppdraget, det berättar den grekiska tidningen Kathimerini.
Experter har varnat för att fartygsvraket, som alltså sjöng den 6 april i år, utgör ett stort miljöhot.
Förutom de uppskattningsvis 450 ton bränsle som finns ombord lyfter tidningen även fram de giftiga vätskor som finns i de hydrauliska systemen och luftkonditioneringen. Det påpekas även att gift, som till exempel arsenik, kan finnas i de hundratals data- och tv-skärmar som ligger i vraket.
Intresserade företag har tjugo dagar på sig att ge anbud på bärgningen och saneringen av Sea Diamond. (ab)
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Risto Brzoza

Sea Diamond saviour wins Seafarer of the Year title
LLoyd List - Tuesday 11 December 2007
THE master of a small ferry boat based in Santorini won the title of Greece'sSeafarer of the Year, writes Nigel Lowry inAthens.
George Carras, who skippers the 250 gt ferry Nissos Thirassia, was hailed for his extraordinary services in rescuing an estimated 1,000 passengers and crew from the sinking cruiseship Sea Diamond earlier this year.
Accepting the award from the, Capt Carras drew one of the night's loudest cheers when he said: "I am glad that I did what I did but I believe that any seafarer in my position would have done the same."
After the cruiseship initially tore a hole in its side, Capt Carras' small ferry held the 22,000 gt cruiseship for 20 minutes, preventing it from drifting onto the island's rocky shore again.
He took off the vast majority of the Sea Diamond's passengers and crew as an increasing list made it impossible for coast guard launches to help.
In the evening, the Nissos Thirassia, under the harbour master's orders, played the key role in deploying anti-pollution measures, working until the following day until specialist contractors arrived on the scene.

Lassi Liikanen

Nyt Sea Diamondista valuva polttoaine uhkaa aiheuttaa ympäristökatastrofin Santorinilla.

"Santorinia vaanii ympäristökatastrofi

Suomalaisten suosiman Santorinin lomasaaren lähistöllä vuosi sitten uponnut kreikkalainen risteilyalus Sea Diamond uinuu yhä vedenalaisessa haudassaan. Noin 140 metrin syvyyteen Kalderan lahteen juuttunut hylky on hylätty jäte- ja saastepommi, joka uhkaa paitsi saaren turismia myös maan ympäristönsuojelun mainetta."


http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200804047469571_ul.shtml
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Kristian Lampio

OHO :o Hylky on luvattu nostaa ylös! Päätynee laiva suoraan romikselle tai jonnekkin muualle on se kuitenkin kerennyt tässä ajassa sisältä tuhoutua ainakin huonoon kuntoon. Olis siiä Kreikan pojille työtä saada alus vielä ylöskin mikäli Iltalehden uutiseen on luottamista ::) Parempi varmaan kiskoa ylös kun menisi hienot turistien suosimat uimarannat päin ***settä öljystä.

Jussi Littunen

Ihan hyvä, että suojelevat kauniiita rantojaan. Alus todennäköisesti päätyy suoraa tietä romuttamolle, ellei sitten siihen tehdä jotain tutkimuksia liittyen viimevuotiseen onnetomuuteen.

Sakari Savinainen

Te asiasta jotain tietävät! Miten tuon kokoisen aluksen nosto voisi onnistua noin syvältä? Eikö siinä todellakin piile se vaara että alus katkeaisi noston yhteydessä? Olisiko alusta mahdollista "leikata paloihin" ja näin helpottaa mahdollista nostoa?

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Sakari Savinainen - 05.04.2008, 14:44:23
Eikö siinä todellakin piile se vaara että alus katkeaisi noston yhteydessä?
Tuossa artikkelissahan mainitaan, hylyn nostossa saattaa olla riski, että alus katkeaa ja saastuttaisi vedet.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Jara Röksä

Lainaus käyttäjältä: Sakari Savinainen - 05.04.2008, 14:44:23
Te asiasta jotain tietävät! Miten tuon kokoisen aluksen nosto voisi onnistua noin syvältä? Eikö siinä todellakin piile se vaara että alus katkeaisi noston yhteydessä? Olisiko alusta mahdollista "leikata paloihin" ja näin helpottaa mahdollista nostoa?

Ihminehän on käynyt jo Kuussa??? Niin Eiköhän yksi laiva nouse 140metristä Ylös ;D ;D ;D

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Jara Röksä - 05.04.2008, 22:05:26
Ihminehän on käynyt jo Kuussa???

OT, mutta tätäkin vastaan tosin on aika vakuuttavia dokumentteja tehty. Eli maalaisjärjellä ajateltuna ihan kun pistää asiat kohdilleen niin tajuaa että aika epätodennäköistä että olisi ;) Mutta jatkakaa...

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Sakari Savinainen - 05.04.2008, 14:44:23
Te asiasta jotain tietävät! Miten tuon kokoisen aluksen nosto voisi onnistua noin syvältä? Eikö siinä todellakin piile se vaara että alus katkeaisi noston yhteydessä? Olisiko alusta mahdollista "leikata paloihin" ja näin helpottaa mahdollista nostoa?

Kuten muistamme, Sally Albatross hinattiin Italiaan korjattavaksi siten, että muistaakseni sen perä oli tuettu suurella nosturialuksella. Olisiko mahdollista aluksen noston yhteydessä, että se tuetaan keulasta ja perästä sekä keskeltä ja sitten nostetaan esimerkiksi kahdella nostoaluksella. Tämä on toki vain oma veikkaukseni asiasta, mutta jokin asiasta tietävä korjatkoon, jos olen väärässä. Eihän Sea Diamond ole ensimmäinen alus, joka nostetaan ylös!

Lassi Liikanen

Ja tänään tulee kuluneeksi tasan vuosi Sea Diamondin uppoamisesta. Olisihan tuo nosto ihan hyvä juttu Santorinin kauniiden rantojen kannalta. Toisaalta, alus on R.I.P ja se pitäisi mielestäni jättää rauhaan, vaikka siellä ei kai matkustajia olekaan. Paitsi ne kaksi ranskalaista?
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala