Matkailijajäänmurtaja Sampo

Aloittaja Tommi Kankaala, 11.06.2013, 23:10:41

« edellinen - seuraava »

Tommi Kankaala

Jäänmurtaja Sampo ehti toimia vuodet 1961-1987 ammattikäytössä ennen kuin se päätyi nykyiseen tehtäväänsä Kemiin Ajoksen satamaan. Reiluun neljännesvuosisataan sisältyy värikkäitä vaiheita, joista ei puutu dramatiikkaakaan. Kaikkiaan Sampon vuosikymmenet ovat osa suomalaisen talvimerenkulun historiaa.

Suomi on maailman ainoa maa, jossa kaikki satamat jäätyvät talvella. Normaalina talvena elohopea voi laskea kylmimpinä jaksoina jopa alle -30°C asteen. Suomen pakkasennätys -51,5°C mitattiin tammikuussa 1999 Kittilän Pokassa. Maantieteellisestä sijainnista johtuen Suomen tuonti- ja vientiteollisuus on pitkälti riippuvainen merikuljetuksista, joten talvisatamien aukipitäminen on kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta olennaisessa asemassa.

Sampo rakennettiin vuonna 1960 Wärtsilän telakalla Helsingissä. Alus sai nimensä samannimiseltä, vuonna 1898 valmistuneelta edeltäjältään, joka ehti palvella valtiota yli puoli vuosisataa. Uusi Sampo oli olennainen osa suomalaisen jäänmurtajalaivaston jälleenrakentamista, joka ajoittui toisen maailmansodan jälkeisiin vuosikymmeniin.

Sampo kotiutui 14.10.1987 solmitulla kaupalla Kemiin miljoonan markan kauppahintaan. Sampo päätyi matkailukäyttöön, mikä tehtävä ei ollut alukselle täysin uusi, sillä vuosien varrella sitä oli hyödynnetty erilaisissa tilaisuuksissa.

Nyt oli Turussa Visiitillä

http://s845.photobucket.com/user/Tommi_Kankaala/library/Matkailijajaanmurtaja_Sampo?sort=3&page=1
Let me i Enterteiment you

Mika Liinamaa

Ennen Turun vierailua Sampo ehti vierailla pari-kolme päivää Vaasassakin. Pääsin työnantajani järjestämälle tutustumiskierrokselle murtajalle. Valokuviakin tuli otettua ja lähtöhetkestä myös videokuvaa. Tommi on ottanut sisäkuvia niin kattavasti, että en sisäkuvia tähän lisää, mutta tuossa muutama ulkokuva Vaasan edustalta ja Vaskiluodosta.

Kuvat saa suuremmaksi klikkaamalla kuvan päältä.