Arctech rakentaa jäätä murtavan huoltoaluksen Sovcomflotille

Aloittaja Tuomas Romu, 21.04.2014, 10:06:04

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Turun Sanomat uutisoi:

http://www.ts.fi/uutiset/talous/620960/Arctech+rakentaa+jaata+murtavan+huoltoaluksen+Sovcomflotille

LainaaArctech rakentaa jäätä murtavan huoltoaluksen Sovcomflotille

Arctech Helsinki Shipyard rakentaa jäätä murtavan huoltoaluksen Venäjän suurimmalle varustamolle Sovcomflotille. Tilauksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa.

Alus sijoitetaan valmistuttuaan Sahalinin ympäristössä oleville Ohotanmeren alueen öljy- ja kaasukentille. Siellä alusta käyttää Sakhalin Energy Investment Company Ltd.

Aluksen rakennus käynnistyy välittömästi ja laivan toimitus tilaajalle tapahtuu kesäkuussa 2016. Uusi jäätä murtava huoltoalus on 100 metriä pitkä ja 21 metriä leveä.

Aluksen päätehtävä on huolehtia tuotantolautan huolto- ja kuljetustehtävistä maan ja porauslautan välillä.

Seuraavassa vielä Arctechin tiedote:

http://arctech.fi/arctech-to-build-an-icebreaking-supply-vessel-for-sovcomflot/



LainaaArctech to Build an Icebreaking Supply Vessel for Sovcomflot

Arctech Helsinki Shipyard has been awarded a contract to build an icebreaking supply vessel for the Russia´s largest shipping company Sovcomflot. The new vessel will be built for the North East Sakhalin Offshore region oil and gas field where she will be used as a platform supply vessel for Sakhalin Energy Investment Company Ltd. (SEIC). The total value of the order is about EUR 100 million.

The project will start immediately and the vessel will be delivered to the client in June 2016. The vessel brings together the very latest innovations in arctic shipbuilding science and technology and is a further developed version of the two multifunctional icebreaking supply vessels Vitus Bering and Aleksey Chirikov delivered for Sovcomflot in 2012 and 2013. The new icebreaking supply vessel measures 100 m in length and 21 m in breadth. The six main diesel generator sets have the total power of about 20 000 kW and the propulsion power of 13 000 kW.

"This order is an excellent continuation for the series of icebreaking multipurpose vessels, that Arctech has built in past few years. With this order Arctech confirms its position as leading builder of arctic offshore vessels", says Esko Mustamäki, Managing Director of Arctech Helsinki Shipyard.

The vessel is designed for extreme environmental conditions in the Sakhalin area. The main duty of the vessel is to supply between land bases and the offshore drilling and production sites. The vessel will be able to safely convey and transfer cargo on deck and bulk cargo underdeck in all seasons. The vessel will also be operating in thick drifting ice for ice management and icebreaking duties in temperatures as cold as minus 35 C°. The icebreaking capability of the vessel is extremely high, the vessel is able to proceed independently in 1.5 meter thick ice. The vessel will be outfitted for emergency evacuation, rescue and fire fighting operations, oil spill response and platform overboard working and helicopter operations. The vessel can also act as diving support vessel including a moon pool feature.

Alus on jatkokehitelmä aiemmin Sakhalinille rakennetuista huoltoaluksista. Pääkoneiden määrä on kasvanut neljästä kuuteen ja aluksessa on myös moon pool. Propulsioteho ja jäissäkulkukyky ovat samat kuin edeltäjillä (13000 kW ja 1.5 metriä).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 31.08.2016, 11:47:54
Samaisen fleetlistin mukaan Gennadiy Nevelskoyn luovutus pitäisi olla marraskuussa, eli kiireeksi menee Arctechilla.
Nyttemmin tuo SCF:n fleet list lupaa luovutusta 15.12. Hetken aikaa on siis mahdollista käydä kuvaamassa Nevelskoi ja seuraavan sarjan Stepan Makarov vierekkäin telakan laiturissa.

Matti Rainio


Matti Rainio

Olisiko tietoa milloin Gennadyi Nevelskoy:n merikelpoisuutta tullaan testaamaan? Tai milloin se irrottautuu Hietalahden laiturista ensimmäistä kertaa meritestejä varten?


Matti Rainio

Kävin 6.12.2016 telakan kupeessa kuvailemassa jäänmurtaja Gennadiy Nevelskoyn.  Luovutus kuulemma ~15.12.2016. https://drive.google.com/open?id=0B-L0e2Ay8lf3c2tiYV9nNEpuZlE

Juhani Mehto

Mainittakoon, että Gennadiy Nevelskoy lähti hetki sitten Calypson ja Hectorin avustamana ensimmäiselle (ja viimeiselle?) koeajolle.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Matti Rainio

Onko tietoa milloin Gennadyin Nevelskoy palaa satamaan koeajon jälkeen?

Juha Hietikko

Tämänhetkisen tiedon mukaan huomenna 12.12 illalla klo 21.32
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#12
Gennadiy Nevelskoy lähtee huomenna 5. maaliskuuta maailmalle:

http://arctech.fi/new-navigator-to-explore-the-subarctic-waters-the-icebreaking-supply-vessel-gennadiy-nevelskoy-delivered-at-arctech-helsinki-shipyard/

edit: Finnpilotin listan mukaan kymmeneltä aamulla. Pitää mennä kytikselle kameran kanssa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Seuraakohan edeltäjiensä jälkiä ja tunkee Kielin kanavan läpi?

Koillisväylältähän se ei voi mennä (ilman jäätilannettakin), sillä NSRA:n sivuilla ei ole mitään mainintaa sen lupahakemuksista.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#14
edit: Ehdin paikan päälle hyvissä ajoin vain todetakseni, että luotsaustilaus on siirretty iltakuuteen. No, parempi onni ensi kerralla...
All information and details given in good faith but not guaranteed!