Kirjoittaja Aihe: Helsinki - Riika  (Luettu 19356 kertaa)

Anders Isaksson

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: Helsinki - Riiga
« Vastaus #15 : 28.11.2016, 16:43:24 »
Eikö kellään ole Viron merikarttoja, joista näkyisi mantereen ja saarten välinen väylä? Tästä on ennenkin kyselty, mutta mitään mutua kummempaa en muista vastaukseksi saadun.

Vajaa viisi metriä on syväyttä Muhu Väinässä. Pienehköillä rahtialuksilla muistelisin että syväyttä on joskus ollut 4,8m mutta virallinen kulkusyväys lienee korkeintaan 4,5m.

Ja jos matkustajalaivasta puhutaan niin täytyy syväys olla vielä huomattavasti pienempi tai sitten tuon salmen osuus jouduttaisiin ajamaan tavanomaista hitaammalla vauhdilla squatin takia.

Mikko Salmela

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #16 : 28.11.2016, 17:33:17 »
Olisiko Turku-Riika tai Hanko-Riika yhteydessä järkeä?

Jani Tarkkinen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #17 : 28.11.2016, 20:36:09 »
Olisiko Turku-Riika tai Hanko-Riika yhteydessä järkeä?

En usko että missään laivayhteydessä Latviaan on järkeä, jos puhutaan että järki on sama kuin taloudellisesti kannatava laivayhteys.

Esa Vaatto

  • Maakrapu
  • Viestejä: 3
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #18 : 28.11.2016, 20:50:31 »
Iltalehti ja Iltasanomat :"Tallink tutkailee viinaristeilyjä Riikaan".

"Yhtiö kuitenkin kertoo, ettei sillä ole toistaiseksi suunnitelmia avata reittiä Helsingistä Riikaan, vaan se vasta tarkkailee tilannetta."

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1424
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #19 : 28.11.2016, 20:57:55 »
En usko että missään laivayhteydessä Latviaan on järkeä, jos puhutaan että järki on sama kuin taloudellisesti kannatava laivayhteys.
Eipä juuri missään muussa tapauksessa, paitsi siinä, että Viro suunnittelemiensa alkoholiverouudistuksien myöta muuttuisi suomalaisille vähemmän kiinnostavaksi matkakohteeksi.  Viron talous tosin käsitykseni mukaan pyörii edelleenkin tosiasiassa melko pitkälti suomalaisen alkoholiturismin ympärillä, joten hiukan oudolta vaikuttaa tämänsuuntainen verouudistus, vähän kuin itseään jalkaan ampuisivat...  ???
« Viimeksi muokattu: 28.11.2016, 21:07:59 kirjoittanut Kalevi Lehto »
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2255
    • kships.blogspot.com
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #20 : 28.11.2016, 21:09:22 »
Toisaalta vaikka kaikki viinaralli siirtyisi Riikaan, olisi se silti vain yksi osa Tallinnan-liikenteestä - kaikki muu jäisi edelleen Tallinnaan.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1424
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #21 : 28.11.2016, 21:28:32 »
Toisaalta vaikka kaikki viinaralli siirtyisi Riikaan, olisi se silti vain yksi osa Tallinnan-liikenteestä - kaikki muu jäisi edelleen Tallinnaan.
Totta, mutta kuinkahan suuri osa kokonaisuudesta mahtaa olla se "muu"? Mahtuisikohan yhteen päivittäiseen laivavuoroon? Siis matkustajaliikenteen osalta. Rekkalautta tosin varmaan tarvittaisiin lisäksi.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2016, 21:32:51 kirjoittanut Kalevi Lehto »
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3781
  • Liputuskysymys...
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #22 : 29.11.2016, 01:06:06 »
HEL-TLL-linjasta selvitään yhdellä laivalla tasan kahdessa tapauksessa.
1) Trump vetää tukensa Baltian mailta näiden Nato-jäsenyydestä huolimatta ja Putinin fasistidiktatuuri levittäytyy länteen aseellisen konfliktin avulla.
2) Suomenlahden tunneli rakennetaan.

Kumpaakaan näistä ei voi pitää kovinkaan todennäköisenä skenaariona, siitäkään huolimatta, että Venäjä on toimissaan arvaamaton. Ja tuon vaihtoehdon toteutuessa ei varmaan liikenteeseen tarvittaisi sitä yhtäkään laivaa.
Se, että matkoilla ostetaan viinaksia, saa monet unohtamaan liikkeellä oltavan pääasiassa jollain muulla motiivilla.

Tallinkin visio HEL-RIX-linjasta saattaisi olla varustamolle ns.tyylikäs tapa päästä tappiollisesta STO-RIX-linjasta eroon luopumatta Riian keskustan tuntumassa sijaitsevasta hyvästä terminaalista ja sanomatta latvialaishenksaa irti. Ja kaikkeahan voi, saa ja pitääkin aina tutkia... ::)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Jarno Setälä

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #23 : 29.11.2016, 07:17:31 »
En jaksa uskoa, että toteutuisi muuta kuin joku "kerran kesässä -risteily Riikaan".

Todelliset viinaturistit ajelee Latviaan pari tuntia Tallinnasta autollakin ja rahti kulkee baltiaan ja toisinpäin Hki-Tll välillä. Hinnatkin olisi varmaan risteilylle korkeahkot, jos rahti ja reittimatkaajat eivät tuo tuloja.

Tapani Salonen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #24 : 29.11.2016, 08:16:26 »
Aiheeseen liittyen: Silja Europa tekee ensi kesänä yhden risteilyn Helsingistä Riikaan.
Mistä löysit tiedon risteilystä? Ja mikä olisi risteilyn ajankohta?

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2255
    • kships.blogspot.com
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #25 : 29.11.2016, 13:50:39 »
Riian-risteilystä kerrottiin medialle järjestetyssä Silja Europan esittelytilaisuudessa, jossa olin työni puolesta paikalla. Tarkkaa päivää ei ole vielä julkistettu, mutta loppukesää lupailivat. Matka tulee myyntiin ensi vuoden puolella.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Kai Heino

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 98
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #26 : 29.11.2016, 16:35:23 »
Viikonlopun iltasanomat kertoo tutkailuista...
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-2000004885508.html



Timo Heikkinen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 173
Vs: Helsinki - Riiga
« Vastaus #27 : 29.11.2016, 18:19:26 »
Vajaa viisi metriä on syväyttä Muhu Väinässä. Pienehköillä rahtialuksilla muistelisin että syväyttä on joskus ollut 4,8m mutta virallinen kulkusyväys lienee korkeintaan 4,5m.

Ja jos matkustajalaivasta puhutaan niin täytyy syväys olla vielä huomattavasti pienempi tai sitten tuon salmen osuus jouduttaisiin ajamaan tavanomaista hitaammalla vauhdilla squatin takia.

Virallinen kulkusyväys näytti olevan matalimmillaan 4,5m eli oikein muistelit.  :) Ei oikein riitä autolautoille  ;D

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 484
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #28 : 29.11.2016, 18:42:23 »
Mutta Delfin Clipper/Caravelle menisi 4.38 m syväyksellä läpi! :D
Eivät tainneet tuota reittiä kuitenkaan koskaan liikennöidä.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2016, 18:53:02 kirjoittanut Tauno Hermola »

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1424
Vs: Helsinki - Riika
« Vastaus #29 : 29.11.2016, 22:34:21 »
HEL-TLL-linjasta selvitään yhdellä laivalla tasan kahdessa tapauksessa.
1) Trump vetää tukensa Baltian mailta näiden Nato-jäsenyydestä huolimatta ja Putinin fasistidiktatuuri levittäytyy länteen aseellisen konfliktin avulla.
2) Suomenlahden tunneli rakennetaan.
Ensimmäinen vaihtoehto näistä olisi ehkä kuitenkin todennäköisempi, vaikkei mielestäni toki millään muotoa toivottu.
Suomenlahden tunneli puolestaan on aivan pähkähullu ajatus, sinänsä sääli, että sellaisen suunnitteluun on uhrattu jopa julkisia varoja, joille epäilemättä löytyisi huomattavasti järkevämpiäkin käyttötarkoituksia. Kustannukset tunnelin rakentamisesta olisivat aivan järjettömät, jos yleensäkään olisi edes teknillisesti mahdollista. Hyvän vertailukohdan tunnelin rakennuskustannuksista saa esimerkiksi toisesta varsin kiistellystä hankkeesta, Guggenheim-museosta, eli Helsinki-Tallinna tunnelin arvioiduilla rakennuskustannuksilla(jotka hyvin todennäköisesti vielä huomattavasti ylittyisivät....) pystyttäisiin rakentamaan Guggenheim-museo Suomen JOKAISEEN! kaupunkiin.
Eli eipä liene ihan ajankohtainen, toivottavasti...
(Vaan mistäpä sitä tietää noista Suomen herroista, mihin "Karjalan mäntyyn" vielä lähtevätkään päätään lyömään...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964