Viking Line tuo katamaraanin Tallinnan-linjalle

Aloittaja Pekka Linnainen, 17.02.2017, 11:38:38

« edellinen - seuraava »

Pekka Linnainen

Aamutuore tiedote: "Viking Line vastaa kovaan kysyntään tuomalla reitille uuden laivan, Viking Fasterin eli FSTR:n, ajalle 10.4.–22.10.2017. Uusi laiva on katamaraani, jolla matka taittuu alle kahdessa tunnissa. Katamaraanin tulon myötä Viking Line kuljettaa kesällä Helsingin ja Tallinnan väliä parhaimmillaan 12 kertaa päivässä."

http://news.cision.com/fi/viking-line-abp/r/viking-line-panostaa-tallinnan-liikenteeseen---heinakuussa-kolminkertainen-maara-lahtoja,c2190853
Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri

Marko Mäkelä

Ihan hyvä juttu,tuo laiva tai siis katamaraani on ilmeisesti aikarahdattu? Mikähän historia kyseisellä katamaraanilla on?

Pekka Linnainen

Saattaisiko olla Gotlannin-liikenteen HSC Express. Ilmoitetussa autopaikkojen määrässä selvä ero: http://www.niferrysite.co.uk/hsc-express/
Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri

Toni Ohvo

Viikkarilla on kesällä runsaasti Tallinnan lähtöjä, kun Viking Xprs:n ja katamaraanin lisäksi Mariella&Gabriella tekevät Tallinnan lähdön Hesa-päivinä.

Pekka Linnainen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnainen - 17.02.2017, 12:47:51
Saattaisiko olla Gotlannin-liikenteen HSC Express. Ilmoitetussa autopaikkojen määrässä selvä ero: http://www.niferrysite.co.uk/hsc-express/

Sepä se, vahvistaa Viking Line: "Kyseessä on vuonna 1998 rakennettu HSC Express -laiva, tiedotuspäällikkö Christa Grönlund kertoo Ilta-Sanomille."  http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005092206.html
Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri

Pekka Linnainen

Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri

kingraj

Eikös se katamaraani minkä Viking Line ostaa niin ole vuonna 1998 rakennettu niin katsotaan minkälainen on.

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Tomas Rajaniemi - 19.02.2017, 00:50:19
Eikös se katamaraani minkä Viking Line ostaa niin ole vuonna 1998 rakennettu niin katsotaan minkälainen on.

Viikkari on vuokrannut (meri-kielellä rahdannut) katamaraanin huhtikuu-lokakuu ajalle.
Niin, ja katamaraani on v. 1998 rakennettu:
http://www.faktaomfartyg.se/catalonia_1998.htm

Kim Helle

Pakko myöntää että yllätyin suuresti uutisesta. Lähinnä siksi että en uskonut näkeväni enää suuria katteja reitillä. Pakkohan tuo on koematkustaa aikanaan.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Joonas Vähämäki

Tämä yllätti kyllä itsenikin, mutta ehdottomasti positiivinen muutos. Seacattien lähdettyä linjalta, on kilpailu mahdollistanut ennen edullisen Linda Linen hintojen noston. He tästä varmaan pahiten takkiinsa kuitenkin ottavatkin. Noin muuten (ennen Megastaria) olen ehdottomasti pitänyt eniten tavasta ylittää Suomenlahti tälläisellä pika-aluksella.

Megastar tarjoaa kuitenkin ainakin tuoreeltaan sen verran viihtyisät puitteet, että vartin etu ajassa ei välttämättä enää ratkaise nykypäivänä omalla kohdallani tilannetta Viking Linen eduksi.

Kalevi Lehto

#10
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 20.02.2017, 07:59:51
Megastar tarjoaa kuitenkin ainakin tuoreeltaan sen verran viihtyisät puitteet, että vartin etu ajassa ei välttämättä enää ratkaise nykypäivänä omalla kohdallani tilannetta Viking Linen eduksi.
Kaikenkaikkiaan hieman ihmetyttää, että matka-ajassa ei ole enempää eroa esim. Megastariin, kun kuitenkin FoF:n mukaan tuon Vikingin pika-aluksen maksiminopeus olisi peräti 48 solmua. Ilmeisesti ei sitten ole tarkoitus ajella ihan "urku auki", taloudellisuussyistä arvatenkin. Olisin muistavinani joskus 1990-luvulla "pyyhkäisseeni" lahden yli puolessatoista tunnissa Tallinkin kantosiipialuksen kyydissä, eli mahdollisuuksien rajoissa varmaan olisi 1,5 tunnin matka-aika Vikingin aluksellakin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Suurempi nopeus olisi varmasti mahdollinen, mutta ei taloudellisesti järkevä. FSTR on tulee tuollakin aikataululla olemaan Linda Linen jälkeen nopein vaihtoehto (ja vain viisi minuuttia Lindaa hitaampi), joten eiköhän se yleisönsä löydä. Joonas lienee oikeassa siinä, että uusi laiva on merkittävä haaste nimenomaan Lindalle, jonka taloudellinen tilanne ei muutenkaan ole kovin hyvä.

Jani Tarkkinen

Maalaako Viking Line tuon aluksen omiin väreihinsä?

Veikko Ahola

Ensinnäkin hienoa, että Viking Line tarttuu kilpailuun tuomalla lisää kapasiteettia. Olen jo pidenpään pohtinut, että autokatamaraanille saattaisi hyvin olla markkinarako olemassa.

Sen verran haluaisin tuoda lisää maustetta keskusteluun, että matkamessuilla Linda Line mainosti uutta ensi kesäksi tulevaa alusta korvaamaan toista nykyisistä. Tarkemmin henkilökunta ei vielä tiennyt, mikä alus on ja kuinka suuri se on, mutta nimikilpailu oli jo pystyssä. Pika-aluksissa siis tultaneen näkemään varsin mielenkiintoinen kilpailutilanne ensi kesänä, jos Lindan suunnitelmat ovat edelleen toteutuksessa.

Juhani Mehto

#14
Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 20.02.2017, 14:23:13
Maalaako Viking Line tuon aluksen omiin väreihinsä?
Ensimmäisessä postauksessa olevan linkin kautta pääsee sivulle, jossa on oikeassa sivupalkissa havainnekuva aluksesta.

Lainaus käyttäjältä: Veikko Ahola - 20.02.2017, 15:52:57
Sen verran haluaisin tuoda lisää maustetta keskusteluun, että matkamessuilla Linda Line mainosti uutta ensi kesäksi tulevaa alusta korvaamaan toista nykyisistä. Tarkemmin henkilökunta ei vielä tiennyt, mikä alus on ja kuinka suuri se on, mutta nimikilpailu oli jo pystyssä. Pika-aluksissa siis tultaneen näkemään varsin mielenkiintoinen kilpailutilanne ensi kesänä, jos Lindan suunnitelmat ovat edelleen toteutuksessa.
Minkä vuoden matkamessuista on kyse? Varustamon kotisivuilla ei ole mitään tietoa uudesta aluksesta tai nimikilpailusta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.