Copterlinen helikopteri putosi mereen Virossa

Aloittaja abc117, 10.08.2005, 14:07:29

« edellinen - seuraava »

Pekka Lappalainen

#30
Kopterin hylky on nostettu ylös la aamuna ja on kuulemma tällä hetkellä Tallinnan lentokentällä hallissa. Hesarin sivuilta löytyy kuva nostosta. Iltalehden sivuilta löytyy vielä tarkempi kuva. Todella ikävää katseltavaa.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

tomi-44

Oho, aika hurjan näkönen.  :-\ Noi keltaset jutut on arvatenkin ne kelluke systeemit millä se kopteri pysyis pinnalla jos putoaa veteen?

Mikko-Oskari Koski

Viron viranomaiset eivät ole vielä saaneet päätökseen viime keskiviikkoisen helikopteriturman uhrien kuolinsyyn tutkintaa.
Virolainen uhrien tunnistusryhmä ja siinä mukana olleet kaksi suomalaista asiantuntijaa tunnistivat merestä ylös nostetut 13 ruumista perjantaina. Suomen Tallinnan suurlähetystön mukaan oikeushammaslääkäri Helena Ranta ja oikeuslääkäri Tarja Ylijoki tunnistavat suomalaisuhrit vielä kertaalleen tänään.

Suomalaisuhrit kotiutetaan vasta sen jälkeen kun heidän kuolinsyynsä on selvitetty. Uhreista kuusi matkustajaa ja molemmat lentäjät olivat suomalaisia. Toista lentäjää ei ole vielä löydetty, ja hänen etsintöjään jatkavat virolaiset sukeltajat samanaikaisesti kun he keräävät merenpohjasta helikopterista irronneita palasia.
Helikopterionnettomuuden tärkein todistusaineisto, musta laatikko on päätetty viedä purettavaksi Britanniaan, jonne mustan laatikon mukana matkustavat Virossa onnettomuutta tutkivan lautakunnan jäsen ja Viron poliisin edustaja. (STT)


Kadonneen lentäjän kohdalla voidaankin samantien aloittaa puheet salaliittoteoriasta. Kippari poimittiin venäläiseen sukellusveneeseen, joka päivysti sovitussa syöksypaikassa ja nyt tärkeää jenkkikopteriknowhowta viedään suureen Venäjänmaahan... ::)
Vieläköhän legenda Estonian toisen kipparin Avo Pihtin pelastumisesta mahtaa elää jossain..?  :-\
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Tomi Lähderinne - 13.08.2005, 17:40:01
Noi keltaset jutut on arvatenkin ne kelluke systeemit millä se kopteri pysyis pinnalla jos putoaa veteen?

Kyllä. Ne kellukkeet eivät olleet aktivoituja, joten kun kopteri iskeytyi veteen ne eivät lauenneet mutta iskun voimasta sitten pamahtivat esiin tmsjsp. Kyllähän noista kellukkeista hyötyä on jos kopterin saa kohtuu hyvin hätälaskeutumaan veteen. Kovavauhtisessa iskeytymisessä veteen mielestäni noiden ponttoonien merkitys on pieni.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 15.08.2005, 15:16:19
Kadonneen lentäjän kohdalla voidaankin samantien aloittaa puheet salaliittoteoriasta. Kippari poimittiin venäläiseen sukellusveneeseen, joka päivysti sovitussa syöksypaikassa ja nyt tärkeää jenkkikopteriknowhowta viedään suureen Venäjänmaahan... ::)
Aamun uutiset kertovat tämän kadonneen lentäjän Peter Fredrikssonin ruumiin löytyneen 45 metrin päästä hylystä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Copterline aloittaa yt-neuvottelut
20.10.2005 17:01

Copterline aloittaa yt-neuvottelut, koska reittiliikenne ei tällä hetkellä ole kannattavaa Helsingin ja Tallinnan välillä. Tämä johtuu elokuisesta turmasta, yhtiöstä kerrotaan.

(MTV3-STT)



Ei mikään yllätys tämäkään uutinen, mutta... :(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kenny Leong

Eipä taida olla Copterlinella enään hakusessa uutta/käytettyäkään kopteria tuhoutuneen tilalle(?). Niin paljon on ollut mediassa kielteistä julkisuutta Copterlinen toiminnasta, että eipä ihme että ihmiset kaikkoavat ja sen seurauksena lappu luukulle ainakin Helsingin ja Tallinnan väliselle liikenteelle -valitettavasti.

Miran Hamidulla

Itse onnettomuudestakin on tänään kerrottu uutta tietoa:


Copterlinen turmakopterissa tekninen vika


Copterlinen elokuisessa onnettomuudessa mereen syöksyneen helikopterin ohjausjärjestelmästä on yhtiön mukaan löytynyt tekninen vika, jonka osuutta turman syntyyn selvitetään.

Washingtonissa tehdyissä tutkimuksissa Sikorsky 76C -helikopterin etuservosta on löydetty vika, joka on saattanut aiheuttaa ohjausjärjestelmän hetkellisen jumiutumisen.

Etuservo on yksi kolmesta ohjausjärjestelmän "ohjaustehostajasta", joka välittää lentäjän ohjainkomennot. Näiden koneen osien peruskorjauksesta vastaa helikopterin valmistaja säännöllisin väliajoin.

Toistaiseksi ei ole vahvistettu, että onnettomuus olisi johtunut kyseisestä viasta. Turman mallintamista jatketaan.(STT)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Helikopteriyhtiö Copterline harkitsee Tallinnan-lentojensa lopettamista. Kauppalehden mukaan lopettamisuhan taustalla on elokuinen kopteriturma.

Onnettomuuden jälkeen reittiliikenteestä on aiheutunut yhtiölle 70 000–100 000 euron viikoittaiset tappiot. Yhteistappiot ovat yli miljoona euroa.
Näillä näkymin Copterlinen Tallinnan-liikenne jatkuu tammikuuhun saakka. Tuolloin Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivien pika-alusten toiminta hyytyy talveksi.

Copterlinen helikopteriturmassa 10. elokuuta kuoli 14 ihmistä. Onnettomuuden tutkinta on yhä kesken. (STT)


Mitäs tähän sitten enää lisättävää..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Taas ollaan yksi askel lähempänä totuutta.


Servovika varmistumassa kopteriturman syyksi
15.2.2006 18:34

14 kuolonuhria vaatineen Copterlinen elokuisen turman syy on todennäköisesti ohjauslaitevika.

Tallinnan edustalla elokuussa tapahtuneen kopteriturman syy on yhä varmemmin kopterin ohjauslaitteistossa. Yhdysvalloissa tehdyt laboratoriokokeet vahvistavat, että yksi onnettomuuskopterin kolmesta ohjaustehostimesta oli vioittunut.

Kaikkia yksityiskohtia ei onnettomuuslautakunnan varapuheenjohtajan Tõnu Aderin mukaan ole vieläkään selvitetty, eikä aivan lopullista syytä voida vielä julkistaa. Lautakunta pitää kuitenkin selvänä, että kopteri menetti ohjattavuutensa juuri ohjauslaitteiston yhden ns. servon rikkoutumisen vuoksi.

Lopullinen tieto maaliskuussa

Onnettomuutta tutkiva lautakunta kokoontui keskiviikkona Tallinnassa. Yhdysvalloissa suoritettavat laboratoriotestit aloitettiin tammikuussa ja ne saadaan loppuun maaliskuuhun mennessä.

Copterline-yhtiön Sikorsky S-76C+ -kopteri syöksyi mereen Tallinnan edustalla 10. elokuuta. Kaikki kopterissa olleet 12 matkustajaa ja kaksi lentäjää kuolivat onnettomuudessa.

STT
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.11.2005, 20:47:38
Helikopteriyhtiö Copterline harkitsee Tallinnan-lentojensa lopettamista. Kauppalehden mukaan lopettamisuhan taustalla on elokuinen kopteriturma.

Mitäs tähän sitten enää lisättävää..?

Vaikka tämä...

Copterline toipuu onnettomuudesta
30.05.2006 09:12

Ihmiset uskaltautuvat taas helikopterilennoille. Kauppalehden mukaan Copterline on saanut liikenteen taas kannattavaksi. Lentovuorojen määrä on kuitenkin puolittunut viime elokuun onnettomuuden jälkeen.

Copterline-yhtiön lentämät Helsingin ja Tallinnan väliset helikopterimatkat ovat kevään aikana saavuttaneet kannattavuuden rajan, kirjoittaa Kauppalehti. Nousu on ollut pitkä viime elokuun onnettomuudesta. Yhtiön helikopterin pudottua Suomenlahteen Copterlinen matkustajamäärä ja kannattavuus romahtivat.

Copterlinen toimitusjohtajan Kari Ljungbergin mukaan kulujen leikkaus on kantanut tulosta. Nykyään Copterline lentää yhdellä helikopterilla puolet harvemmin kuin ennen onnettomuutta ja vain arkipäiväisin.

Ljungberg arvioi Kauppalehdessä, ettei Copterlinen liikenne enää ole lopetusuhan alla. Nyt matkustajaliikenteeseen etsitään uutta, suurempaa helikopteria.

Copterlinen helikopteri putosi mereen 10. elokuuta 2005. Kaikki kyydissä olleet 14 ihmistä kuolivat. Näistä kahdeksan oli suomalaisia. Lisäksi joukossa oli virolaisia ja yhdysvaltalaisia. Putoaminen johtui ilmeisesti ohjausjärjestelmän viasta.

(MTV3)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kenny Leong

Erittäin hienoa että tämä ainutlaatuinen helikopteriliikenne kahden maan pääkaupunkien välillä jatkuu! Hienoa! Seuraavaa mielenkiintoista uutista odotellaankin uuden helikopterin hankinnasta. Onko se Sikorsky vaiko Bell...aika näyttää.

Miran Hamidulla

Kun kyseessä on kerran suurempi kopteri niin voisiko kyseeseen tulla tämä malli, jota Copterline on jo aiemminkin katsastanut?

http://www.airliners.net/open.file/0485538/M/
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 30.05.2006, 14:57:49
Kun kyseessä on kerran suurempi kopteri niin voisiko kyseeseen tulla tämä malli, jota Copterline on jo aiemminkin katsastanut?

http://www.airliners.net/open.file/0485538/M/

Varmaankin tuo Sikorsky S-92 Helibusi voisi olla kyseessä ja varmaan pysyvätkin samassa merkissä, eli Sikorsky. Yksi toinen hieno kopteri olisi Bell 430 http://www.airliners.net/open.file/0999654/L/ mutta koon puolesta ei sitten olekaan kovinkaan iso. Taitaa olla tuon jo käytössä olevan S-76 mallin kokoluokkaa.

Juha Lehtonen

Joopa joo.

Siita vaan mummut papat suomenlahden yli ilman pelastuspukuja kopterissa jonka ei tiedeta koskaan pysyneen kellukkeiden varassa pystyssa kymmenta minuuttia kauempaa. Perusteina se etta lentomatka on nippa nappa alle 20 minuuttia joka vaaditaan pukujen kayttoon.

Ja miten moiseen tarkkuuteen paastaan... lentamalla automatiikalla... automatiikkahan rasittaa servoja enemman kuin manuaali lentaminen... ja mita mahtaa S-76 lentokasikirja mainita automaatilla lentamisesta... hetkinen servo vika... 

Ja ilmailuviranomaiset istuvat pukamiensa paalla vaikka tietavat taivaan tarkkaan mista on kysymys.

En juuri riemusta hehkuttaisi.

Sanoi: JL