Kirjoittaja Aihe: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)  (Luettu 132340 kertaa)

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1823
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #240 : 28.05.2017, 18:40:30 »
Iso-Pukki hinasi Elektran viime yönä Lillmälöstä Turun Aurajokeen Varvintorin lähelle ja se on huomenna yleisön ihmeteltävänä klo 15-19.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Malmberg

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #241 : 28.05.2017, 22:54:29 »
Taitaa Iso-Pukki jäädä kesäksi liikennöimään Paraisten ja Nauvon välille hinailemaan Elektraa?
Onkohan Finferrisiltä jäänyt sähkölasku maksamatta kun ei riittänyt virtaa saada uusi Elektrolyytti omin konein Turkuun? ;D
« Viimeksi muokattu: 29.05.2017, 12:40:34 kirjoittanut Janne Malmberg »

Pete Lehto

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 46
  • Bunkraaja
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #242 : 29.05.2017, 17:34:37 »
Hätäisimmille esimakua, tosin kännykkälaatua. Klikkaamalla näkyy isompana.
Galaxy & Baltic Princess 19.11.2017

Pasi Laakso

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 118
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #243 : 12.06.2017, 18:31:51 »
Sternalle tullut äkkistoppi Lillmälön rannassa tänään 12.6:


http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3546823/U+Sterna+tormasi+rantaan++matkustajat+jumissa+lautalla
Lainaus
Finnferriesin lautta Sterna törmäsi hieman kello 15 jälkeen Lillmälössä lauttarannassa laiturin rakenteisiin. Lehden haastatteleman silminnäkijän mukaan lautan eturamppi vääntyi törmäyksessä.

Sternan henkilökunnan mukaan lautalla oli toistakymmentä henkilöautoa sekä yksi sementtiauto. Finnferries kertoo ÅU:lle, että voi viedä useita tunteja ennen kuin matkustajat pääsevät maihin.

Edit/kisäys 21.6:

OTKES tutkii tömän Sternan tällin.

http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/aloitetuttutkinnattiedotteet/m2017-02mlsternantormaaminenrantakalturiinparaisilla12.6.2017.html
« Viimeksi muokattu: 21.06.2017, 21:54:07 kirjoittanut Pasi Laakso »

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3781
  • Liputuskysymys...
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #244 : 27.07.2017, 00:41:30 »
Ehkä ihan hyvä, että Falcolle ei vielä ole uutta työpaikkaa kehitelty, sillä Sternan taannoisen tällin lisäksi keikkaa on pukannut myös Elektran tuuraajana:
http://saaristo.ts.fi/hyva-tietaa/elektraa-saadetaan-viela/

Sinällään tuntuisi aika omituiselta, jos Falco ei suuntaisi vastaisuudessa joko Nauvo-Korppoo- tai Korppoo-Houtskär-linjalle. Alushan on sekä todelliselta että tekniseltä iältään huomattavasti sekä Prostvikia että Mergusta tuntuvasti uudempi ja kapasiteetiltaan niitä isompikin.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Jukka Ikonen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 10
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #245 : 14.09.2017, 09:56:59 »
Nyt on kahden kuukauden kokemus Finferriesin lautalta. Ihan positiivinen sellainen. Kippari on merikapteeni ja siiffi ylikonemestari joten palkat ihan hyvät. Peruspalkka naurettava mutta tuntisopimukset joten kokonaisansio oli kohdallaan.

Joku hemmetin non-SOLAS-juttu meni minulla yli hilseen. En edes opetellut sitä jotten sotke ajatuksiani.

Jännää noissa oli se lyhyt ajo. Jotkut oikeat merimiehet pitävät sitä vähemmän oikeana merenkulkuna mutta jos kippari joutuu ajamaan paatin (hankalaan) kaijaan parikymmentä kertaa vuoronsa aikana ja siiffi pelehtii koneiston kanssa 10-100% vaihetelevalla kuormalla, niin ainakain minusta se tuntui ammatillisesti ihan oikealta merenkululta.

Jos työt sallivat, niin lähden ensi kesänä taas kesäpojaksi tuonne. Voin suositella lyhyttä vikaeerausta tuolla. Vuoden ympäri vakiduuni on varmasti ihan toista kuin minun kesäkokemukset.

Heikki Arvela

  • Maakrapu
  • Viestejä: 17
Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Vastaus #246 : 16.09.2017, 10:31:50 »
Itse saaristolaisena ja kyseisiä lauttoja päivittäin käyttävänä voisin todeta että suurimmalla osallahan näistä Finferriesien lauttojen "kippareista" on ainoastaan vahtiperämiehen pätevyys. Joukossa on tosi muutama yliperämiehen ja merikapteeninkirjankin omaava henkilö.
Konepäälliköistä suurimmalla osalla toki taitaa olla ylikonemestarin pätevyys.
Miehistö näissä lautoissa on orientoitunut työurallansa näihin maantien jatkeisiin joissa "merimatka" on 5-25 minuuttia ja valtamerikokemus puuttuu lähes kaikilta työntekijöiltä. Taitaa jopa Euroopan liikenne olla kaukainen haave monille?

Lauttojen ruoripotkurilaitteilla ohjaaminen laituriin ei ole sen monimutkaisenpaa kuin henkilöauton ajaminen parkkiruutuun, näin ainakin lauttojen "kippareiden" mukaan.

Ja eiköhän tuo siiffien pelehtiminen koneiston kanssa tarkoita lähinnä istumista ohjaamossa konevalvontapöydän ääressä kahvikuppi kädessä nenää kaivellen ja Åbo Underrätteseniä taikka Turun Sanomia lukien? Kyllä ne koneistot siellä pyörivät 10-100% teholla ilman siiffin pelehtimistäkin. Ja ainahan sitä voi ongelmatilanteissa soittaa korjaamolle jotta lähettävät huoltoauton rantaan ratkomaan teknisiä ongelmia.

Joten summa summarum: Oikeat merimiehet todellakin pitävät näitä lauttoja vähemmän oikeana merenkulkuna, tuskinpa kukaan rinnastaa Suomenlinnan lauttaakaan Nesteen tankkereihin taikka Maerskin konttilaivoihin? Taikka mopoautoa tukkirekkaan.