Estonian uppoamisesta 25 vuotta 28.9.2019

Aloittaja Sakari Savinainen, 13.09.2014, 19:58:25

« edellinen - seuraava »

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 19.10.2017, 21:38:30
Ei se kyllä ole Finnjetkään, sille on oma ja ilmeisesti aivan oikea seuranta:

http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/22.3.380.htm

Noista Mariellan tallettamista tiedoista vielä: en löydä nyt lähdettä, mutta taisi olla niin, että saksalaiset kysyivät niitä varustamolta ja niitä ei siellä ollut, koska ne oli annettu JAIC:lle. JAIC:lta tietoja ei saatu, koska ne olivat joko kadonneet tai niitä ei haluttu antaa.

Miksi se olisi ajanut noin etelään? Eihän tuo mitenkään voi olla oikea reitti?

Marko Mäkelä

Joo reitiltäänhän Estonia eksys,mut Estonia uppos sen tähden kun keulavisiiri irtosi ja vesi pääsi valtoimenaan autokansille ja kun kallistumaa oli tarpeeksi niin ikkunoita hajosi vedenpaineesta. Jos olet toistamieltä nii men kokonaa pois.

Joonas Kortelainen

#62
Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 20.10.2017, 13:51:55
Joo reitiltäänhän Estonia eksys,mut Estonia uppos sen tähden kun keulavisiiri irtosi ja vesi pääsi valtoimenaan autokansille ja kun kallistumaa oli tarpeeksi niin ikkunoita hajosi vedenpaineesta. Jos olet toistamieltä nii men kokonaa pois.

Multa on varmaan mennyt kaikki nämä vuodet jotain ohi reitin suhteen, kun olen aina lukenut vain teknisiä syitä kaikista versioista. Täytyisi lukaista taas kaikki JAICista noihin ruotsalaisiin ja saksalaisiin läpi. Itse inhoan kohudokumentteja, joilla rahastetaan vainajilla sekä kaikenlaisia foliohattuhommia.

Selvää on, että virheitä on tehty sekä tutkinnassa että silloin myös viranomaisten ja varustamon toiminnassa. Ja salailuakin on, tietysti myös tuohon aikaan suurvaltaintressejä ja paljon omituisia sattumia, mm. kipparin Sandhamnin luotsikoe johon oli kiire sekä juurikin tuo viranomaisen tarkastus aiemmin samana päivänä. Mutta siitä päästäänkin siihen, että varsinkin tuohon aikaan maailma oli kovin toisenlainen ja eiköhän se ole kaikkineen ihan klassinen tapahtumaketju, joka johtaa suureen onnettomuuteen. Amberin päällystön kertomus on todella raskauttava sen suhteen, mikä järjetön luotto Estonian päällystöllä oli kaluston luotettavuuteen ja lisäksi kuinka huonolla tasolla oma osaaminen suhteessa vastuisiin ihmishengistä oli. Ja tämähän on tullut todettua muualtakin, mm. Europan silloinen bryga-porukka on vahvistanut kaikenlaisen ramboilun alusta asti keleistä ja liikenteestä välittämättä.

Timo Lehtinen

Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Seppo Honkanen

#64
Olisiko Fritz Reuterin (IMO n:o 7017296) tehtävä - mikä sitten lienee ollutkin - jo suoritettu, koska tuo 24-metrinen alus seilasi keskiviikkona 25.9. ennen puolta päivää jo noin 21 km Estonian hylyltä etelälounaaseen 8 solmua.
Laitanpa tähän linkin muistioon Viron hallituksen Estonian kansainvälisen tutkintakomission (JAIC) entisille jäsenille esittämistä kysymyksistä. Lokakuulta 2006 olevaa muistiota vastauksineen ei ehkä moni ole lukenut, luulen.
Toisessa linkissä on Fritz Reuterin esittely. Kolmannesta linkistä löytyy koko 228-sivuinen Estonia-onnettomuuden (JAIC) raportti.

https://archive.is/Orpq1

http://www.reederei-nordlicht.de/index_htm_files/DatasheetReuter%20022015.pdf
(Fritz Reuterin IMO-numero 7017296 näyttää pukkaavan samalla numerolla myös 23-metristä, vuonna 1967 valmistunutta kalastusalusta nimeltä Hawk. Ainakin Google tunnistaa kummatkin samalla numerolla.)
https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/1izoaJRlP/Estonia_loppuraportti.pdf

Joonas Vähämäki

Erittäin kattava artikkeli meriturvallisuuden kehityksestä Estonian jälkeen. Kuvissa tosin näyttäisi siltä, että Aboa Maren simulaattorissa vaikeuksissa on Stenan joku Puolassa 80-luvulla rakennettu alus.

https://yle.fi/uutiset/3-10986403

Seppo Honkanen

#66
Ruotsissa epäillään, että syksyn "Estonia-vierailijat" rikkoivat hautarauhaa. Epäiltyinä on kaksi ruotsalaismiestä.

https://yle.fi/uutiset/3-11123354
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vastsvensk-misstankt-for-inblandning-i-estonia-dykning

Tuomas Romu

#67
Tänään uppoamisesta on kulunut 26 vuotta. Ulkoministerit ovat antaneet lausunnon mahdollisesta tutkinnan uudelleen käynnistämisestä, koska aluksen oikealta kyljeltä on löytynyt aiemmin tuntematon reikä.

https://um.fi/current-affairs/-/asset_publisher/gc654PySnjTX/content/viron-suomen-ja-ruotsin-ulkoministerien-yhteinen-lausunto

edit: Hesarin uutinen aiheesta:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006650831.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

#68
Hämmästyin.
Miten lieneekään kääntynyt ja noussut juuri nyt tuo Estonian OIKEAN KYLJEN reikäinen kohta viisimetrisestä savikerroksesta kuin tarjolle ainoastaan DPlay -tv-sarjan videokameran tarpeisiin?

Haverin kv. tutkintakomission (JAIC) muistio totesi vielä 2006 Viron hallitukselle, että Estonian OIKEA KYLKI on pohjan maa-ainesten sisällä. Sinne ei ole päästy tunkeutumaan millään menetelmällä.
Nyt näköjään on DPlay-sarjaa varten sensaatiomaisesti tunkeuduttu. Tuo sensaatiomainen OIKEAN KYLJEN reikä tulee - jälleen - julki juuri nyt eli sopivasti haverin 26-vuotispäivänä.
Kuvaajia syytetään Göteborgissa hautarauhan rikkomisesta, joka sekin tapahtui miltei tasan vuosi sitten eli haverin 25-vuotispäivänä. Sattumako lienee sekin tasavuosi?
Jo JAIC:n loppuraportin (Luku 8, sivu n:o 119) mukaan  Estonia-hylky on meren pohjassa noin 120° OIKEALLE KYLJELLE kallistuneena pehmeän savikerroksen päällä. Savikerroksen paksuus om keskilaivan kohdalla VIISI METRIÄ, perässä noin 15 metriä ja keulassa 25 metriä.
Silti tuo OIKEAN KYLJEN reikä on nyt kameran kuvissa kuin tarjottimella ihailtavissa. Koko sarja näkyy tosin vain DPlayssa.
Videokuvan laatu on syyskuisen Itämeren 5-25 metrin savipohjasta ja 60 metrin syvyydestä huolimatta melkein kuin Jacques Cousteaun korallileffat parhaimmillaan.
Ylen juttu tänään 28.9.2020:
https://yle.fi/uutiset/3-11566419

Jussi Laine

Estonian muistopäivänä voi palata ajassa taaksepäin kuuntelemalla alusten välisen radioliikenteen uppoamishetkellä

https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8


Menneitä voi myös muistella kuuntelemalla:

25 vuotta Estoniasta -seminaari Forum Marinumissa 13.10.2019

https://www.youtube.com/watch?v=Z8wytjkJIUg

Mikko Valli

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 28.09.2020, 17:52:46
Estonian muistopäivänä voi palata ajassa taaksepäin kuuntelemalla alusten välisen radioliikenteen uppoamishetkellä

https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8


Menneitä voi myös muistella kuuntelemalla:

25 vuotta Estoniasta -seminaari Forum Marinumissa 13.10.2019

https://www.youtube.com/watch?v=Z8wytjkJIUg

Todella surullista kuunnella viimeisiä hetkiä. 😥


Seppo Honkanen

Näitä sukellusvene- ja pommiuskovaisia ynnä muita "toisinajattelijoita" on ollut äänessä jo 26 vuotta - ja on yhä. Uskoo ken tahtoo, mutta minkäänlaista järjellistä FAKTAA en ole kertaakaan noiden "toisinajattelijoiden" suunnalta kuullut. Kuten en nytkään.

Yksi fiksuimmista haastateltavista, jota olen tästä mystisestä reikäaiheesta nyt kuunnellut, on Meriturvallisuuden ja meritekniikan professori Pentti Kujala Aalto-yliopistosta.
https://areena.yle.fi/audio/1-50617300
Hänen haastattelunsa löytyy alareunan minuuttipalkkia rullaamalla aikahaarukassa 14.36 - 21.00.
Juttu tuli Ylen Radio Suomesta puolen päivän maissa tänään tiistaina 29.9.2020.
Suosittelen.

Tuosta kylkireiästä voi toki jokainen olla mitä mieltä tahansa. Ainakin itse olisin erinomaisen tyytyväinen minkä tahansa tv-sarjan tekijänä/tuottajana, jos onnistuisin saamaan ko. tv-sarjasta jutun valtakunnallisen tv-kanavamme pääuutislähetykseen - vieläpä ykkösaiheena.


Tauno Hermola

Aikanaan puhuttiin siitä, että Estonian keulaosassa olisi ollut reikä tai reikiä, jotka syntyivät visiirin irrotessa, mm. saksalainen German Group of Experts käsittelee tästä käytyä keskustelua oman raporttinsa kappalessa 36.3 The "Hole in the Starboard Side". Tästä ei ole ainakaan nyt näkynyt mitään mainintoja, ikään kuin se reikä olisi vaan siirtynyt keulasta  keskilaivaan. Visiiri tuskin on ainakaan tuota reikää tehnyt; n. 55 tonnin painoisena ja tilavuudeltaan n. 20 m³ kokoisena visiiri ei ainakaan kellu missään asennossa.

Joonas Vähämäki

#74
Kyllähän tuon dokumenttisarjan jälkeen vähän jäi pureskeltavaa. Mun mielestä sukellusveneskenaario kuulostaa niin älyttömältä ajatukselta että jopa torpedo olis järkevämpi selitys, tai mikä tahansa muu törmäys, mutta ehkä sen jälki olis sitten toinen. Pidän myös mahdollisena että reikä kylkeen on tullut aluksen osuessa pohjaan, mutta aika hyvin tuo savipohja sen kuitenkin poissulkee.

Eniten yllättävää tietoa itselleni oli lukuisat haastattelut, itseltä ohi jo vuonna 2004 haastateltu tullipäällikkö sekä nyt nämä lukuisat onnettomuudesta selviytyneet, ja erityisesti ne jotka vahvistivat että satamassa oli ollut lähtöiltana armeijan operaatio, ja näistä aseiden kuljetuksesta on siis ihan selkeää näyttöä. En mitenkään usko, että laivalla turmayönä ollut lähtisi sepittämään tälläistä tarinaa selvittyään sieltä. Sen sijaan yhden selviytyjän meressä näkemä vaalea asia voisi kai olla irronnut keulaportti. Se tosin ei kauaa pinnan tuntumassa liene ollut.