Jäätalvi 2010-2011

Aloittaja Ari-Jukka Perkiomaki, 18.11.2010, 13:09:40

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Oulua kohti Kontio näyttää olevan matkalla. Ilmeisesti öljyntorjuntakalusto on sitten jätetty Nokalle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Lassi Liikanen

Muuten, kun herra Koskinen tuossa viestissään toi jälleen esille ettei Botnicasta tehty viimeisimmässäkään viiden vuoden sopimuksessa (http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/fi/uutiset/2010/9-102010/20101028_sopimus) mitään sopimusta: onko kellään tietoa siitä, kuinka paljon se "lisäkapasiteetti" maksaa? Jos oletetaan vaikka, että seuraavat viisi sopimustalvea tarvitaan lisäkapasiteettia (vaikkapa Håkansin Zeus, kuten viime talvenakin), maksaisiko se enemmän kuin Botnicasta tehty sopimus? Onko siis kyseessä todellakin korkea hinta, vai onko Liikennevirasto mukana taktiikalla "ehkä sitä ei tarvita, jos tarvitaan niin otetaan joku muu" eli ts. hieman arvaamattomien säästöjen perässä?

En siis ole yleisestikään ollut arvostelulinjalla Liikennevirastoa kohtaan, mutta kiinnostaisi lähinnä tietää, huutaako Arctia todella siitä niin kovaa hintaa, että ei kannata sitä murtohommiin ottaa vaan lisäkapasiteettia rahdataan tarpeen mukaan.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Pekka Hömppi

Ilmeisesti Lenne ainakin tuli Saimaalle jäänmurtoon, ajaa edestakaisin Mälkiän ja Päihänniemen väliä, STK-1007 juuri tulossa Saimaalta kanavalle.
Kuva Lennestä iltapäivältä. http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=338027&size=full

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.11.2010, 17:42:01
Oulua kohti Kontio näyttää olevan matkalla. Ilmeisesti öljyntorjuntakalusto on sitten jätetty Nokalle.

Öljyntorjuntakalusto varastoidaan talvikaudeksi Ouluun.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Joo, Ouluun tietysti kalusto jätetään. Olihan siitä aikoinaan maininta täällä foorumillakin Kontion öljyntorjuntasopimuksesta keskusteltaessa. Muistini teki näköjään tepposet. ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

LVM aiheesta:

"Arctia Shipping: Jäänmurtokausi alkaa Perämerellä
26.11.2010 12.26 1212873

Liikenne
Jäänmurtaja Kontio (Kuva: Arctia Shipping)

Jäänmurtaja Kontio lähtee ensimmäisenä jäänmurtajana Helsingin Katajannokalta Perämerelle varmistamaan
Tornion ja Kemin liikennettä. Aluksen toimintaviiri nostetaan 26.11.2010 kello 16.

Arctia Shippingin jäänmurtajalaivastoon kuuluu viisi perinteistä jäänmurtajaa: Otso, Kontio, Sisu, Urho ja Voima. Perinteisten murtajien toiminta-alue on Itämeri.

Arctia Shipping Oy on liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa oleva valtioyhtiö, se tarjoaa tarjoaa jäänmurto- ja monitoimialusten palveluja sekä yhteysalusliikennepalveluja.

Jäänmurtaja Kontio on valmistunut vuonna 1987. Sinivalkoiset Otso ja Kontio ovat tavallisesti ensimmäiset Katajanokalta Perämerelle lähtevät murtajat. Alku- ja lopputalvesta ne toimivat Torniossa asti, vetäytyen etelämmäksi jäätilanteen kehittyessä, Urhon ja Sisun ottaessa Perämeren hoitaakseen."

Sen verran kommentoin että "normitalvena" Otso ja Kontio hoitavat Perämeren eteläosan ja Sisu & Urho Perämeren pohjoisosan, ellei taktiikkaa ole muutettu.

Erittäin ankarana talvena (vrt. 1987) Perämeren murtajien määrä olisi kuitenkin pakko laskea kahteen tai kolmeen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Hömppi

#21
Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 26.11.2010, 11:49:32
Mitkähän alukset tulevat Saimaalle jäänmurtoon, samat kuin ennenkin?
Vai tuliko Iso-Pukki jäänmurtoon? Saapui aamulla Saimaalle, myös R-Towingin Lenne on tulossa Saimaalle, mitä tekemään?

Lenne on ainankin Saimaalla jäänmurrossa, samoin Ruotsalainen Mons, http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=265505280
Monsin miehistö on Latviasta ja Ruotsista.

Mons onkin näköjään Rauma Catan hinaajia, vaikka onkin Ruotsin lipun alla. Onko ollut kuinka kauan?
http://www.raumacata.fi/hinaajat/mons/

Janne Koskinen

Noinkohan onnistuu jouluun asti?:

"UUTISET
HYVÄT YSTÄVÄT!
Linda Line päättää kauden 24.12.2010. Viimeinen lähtö Tallinnasta klo 12 ja Helsingistä klo 14. Kiitokset kaikille! Ja nähdään taas keväällä! Arvioimme uuden kauden alkavan 31.3.2011."

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jukka Koskimies

Pieni esimerkki varhaisen jäätalven yllätyksistä Helsingin rannoilla. Siirtyessään Hietalahdesta Pohjoisrantaan talvilevolle Romeo joutui kamppailemaan Pohjoissataman jäissä melkein tunnin päästäkseen kiinnittymään Halkolaituriin: http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2010-11-27+Romeo+siirtyy+Pohjoisrantaan/

Seppo Luoma-Aho

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.11.2010, 19:39:02
Noinkohan onnistuu jouluun asti?:

"UUTISET
HYVÄT YSTÄVÄT!
Linda Line päättää kauden 24.12.2010. Viimeinen lähtö Tallinnasta klo 12 ja Helsingistä klo 14. Kiitokset kaikille! Ja nähdään taas keväällä! Arvioimme uuden kauden alkavan 31.3.2011."



Tuskin viikkoa pidempään pystyvät ajamaan, jäitä Tsadissa jo sen verran nytkin

Ari Leskinen

Raumalla, Suojan satamaosassa tänään päivällä kymmenen senttiä jäätä ja Valkeakarin väylälläkin viisi. Torstaina oli vielä avovesi.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.11.2010, 00:23:53
Sen verran kommentoin että "normitalvena" Otso ja Kontio hoitavat Perämeren eteläosan ja Sisu & Urho Perämeren pohjoisosan, ellei taktiikkaa ole muutettu.

2000-luvun puolella tyypillinen tilanne on keskitalven aikaan ollut, että Perämeren pohjoisosassa on avustanut yksi Otso- ja yksi Urho-luokan murtaja, toinen Otso-luokan murtaja on ollut Perämeren keskiosassa ja toinen Urho-luokan murtaja Perämeren eteläosassa tai Suomenlahdella. Tornion väylä oli vielä pari vuotta sitten liian matala Urho-luokan murtajille, joten Perämeren pohjoisosassa oli pakko pitää myös yhtä Otso-luokan murtajaa Tornion liikenteen vuoksi. Osittain asiaan myös vaikuttaa, että toinen Urho-luokan murtajista on yleensä viimeinen tai yksi viimeisistä töihin lähtevistä murtajista, joten se saattaa jäätilanteesta riippuen jäädä alkutalveksi Suomenlahdelle.

Janne Koskinen

#27
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 28.11.2010, 19:05:28
2000-luvun puolella tyypillinen tilanne on keskitalven aikaan ollut, että Perämeren pohjoisosassa on avustanut yksi Otso- ja yksi Urho-luokan murtaja, toinen Otso-luokan murtaja on ollut Perämeren keskiosassa ja toinen Urho-luokan murtaja Perämeren eteläosassa tai Suomenlahdella. Tornion väylä oli vielä pari vuotta sitten liian matala Urho-luokan murtajille, joten Perämeren pohjoisosassa oli pakko pitää myös yhtä Otso-luokan murtajaa Tornion liikenteen vuoksi. Osittain asiaan myös vaikuttaa, että toinen Urho-luokan murtajista on yleensä viimeinen tai yksi viimeisistä töihin lähtevistä murtajista, joten se saattaa jäätilanteesta riippuen jäädä alkutalveksi Suomenlahdelle.

Jos oikein muistan, niin Raahen ja Tornion väylät olivat 2003, jolloin viimeksi olin Perämerellä 8,0 metrin väyliä. Osa Urho-luokan murtajien plk:stä ei halunnut mennä Raaheen tai Tornioon ja osa meni? Suomenlahden tilanteeseen vaikuttaa paljon Porvoon tankkerien avustustarve ja miten esim. monitoimiset selviävät siitä. Voima tai muinoin Apu ovat hiukan alimittaisia sinne. Tosin I A jäärajoitus lopputalvesta (jos sellainen tulee) karsii paljon tankkeriliikennettä.

Näin vanhoja muistellen (saattaa dementia aiheuttaa muistivirheitä).

EDIT: Tornion ja Raahen väyliin ja Urho-luokan tuloon ko. väylille vaikutti luonnollisesti paljon kulloinenkin vedenkorkeus eli "miinusvedellä", jota varsinkin alkutalvesta on paljon mainituille väylille ei Urho-luokka tullut. Otso-luokassa syväyden suhteen oli enemmän pelivaraa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Leskinen

Olisikohan em. syystä Suomenlahdella erikoisen paljon tankkereita liikkeellä nykyään. AIS:n mukaan ainakin tänään.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Ari Leskinen - 28.11.2010, 20:47:18
Olisikohan em. syystä Suomenlahdella erikoisen paljon tankkereita liikkeellä nykyään. AIS:n mukaan ainakin tänään.

Varmaan koitetaan saada tavaraa halvalla (=jääluokattomalla) tonnistolla liikkeelle niin paljon kuin mahdollista:

http://portal.fma.fi/portal/page/portal/fma_fi/merenkulun_palvelut/talvimerenkulku/liikennerajoitukset/IceRestriction_summary_2009_2010_A4.pdf

Eli Porvoossa oli I A rajoitus 22.02.-24.03.2010, jolloin luultavasti tankkeriliikenteestä hoidettiin vain pakollinen ja sekin kai suurimmaksi osaksi Nesteen omalla (=jäävahvistetulla) tonnistolla?

Venäjän liikenteessä lienee nykyisin varsin paljon uutta jäävahvistettua tonnistoa?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama