Itämerelle tulevat Superfastin laivat

Aloittaja Timo Selkälä, 10.05.2001, 19:55:12

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Hei!
Sain kuulla kasin olevan aikataulussaan. Jos kaikki menee kuten pitää, niin se lähtee juhannuksen jälkeen koeajoille. Joka tapauksessa, luovutus pitäisi olla noin viikkoa ennen liikenteen aloittamista. Sain kuulla pääseväni alusta hakemaan telakalta, joten pääsen uuteen työpaikkaani jo silloin kuin se vielä on "tuore" - eli ei ihan valmis. Kiinnostava alus, kuitenkin.

 Timo
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

wirrankoski

#1
Ei tartte mennä Hankooooseen saakka. Seiska on huomenna 15.5. Hesassa, Katajanokalla. Joudun itse menemään sinne johonkin "coctail-kutsu-tilaisuuteen", ;-)
En tiedä tarkalleen milloin laiva tulee, mutta on koko illan satamassa...

t. Wirrankosken Rami

Markus

#2
Miten se on mahdollista? Ainakin superfastin esitteen mukaan sen pitäis lähtee huomen Rostockista.Onks tullu joku muutos vai enks mä oo lukenu/kuullu jotain mist selviäis paremmin? Vai onko peräti pääsy käymään nii etten mä ymmärtäis jotakin? Mihin aikaan ne "coctail-kutsut" alkaa?

Markus

#3
Ei tartte selittää mitään. Tän päivän hesaris olevassa superfastin mainokses sanottii et liikennöinti alkaa 18.5 Hangosta. Joten kaikki selvis mulle nyt.

laivat

#4
Minä kävin tänään kuvaamassa tuota Superfast VII:ää, jat täytyy sanoa, että se oli todella upea. Finnjet, Silja Serenade ja Superfast VII järjestivät hienon "sumutorvi shown" Finnjetin saapuessa Helsinkiin.

Aleksi Lindström

#5
Joo, mäkin olin kuvaamassa sitä ja huomio kiinnitty aika pitkälti sen savupiippuun: JÄTTIMÄINEN!

Sami muuten, mikä niistä kolmesta tööttäs ekaks 3 kertaa? Se oli kaikkein kovaäänisin... Olin just kävelemässä ylös Skattan pikkukatua kun kuulin sen... jumaliste kun se kaiku siellä niin meinas lentää perseelleen  :P

Jaakko Ahti

#6
Mä kävin kanssa tutustumassa Superfastiin, ja munkin mielestä se on hieno! Tosi sulavalinjainen laiva, ja savupiipun "sivekkeet" tekee siitä hienon näköiset. Näytti kannella olevan jokin skumppamaljan nosto hetki just kun olin Skattalla katsomassa. (däämn vaan kun ei ollut kameraa mukana  :-[) Pitänee varmaan itsekin joskus kokeilla matkustaa SUperfastilla!
Ei tosin ollu kauheen positiivista, kun seitsemän talousuutisissa kuulemma jonkin toisen varustamon (en tiedä kuka, koska kämppis kertoi tämän) edustaja oli manannut ettei linja tule kannattamaan. No, toivottavasti hän oli väärässä, sillä musta Superfastit on tervetullut piristys!
Jaakko Ahti

laivat

#7
Aleksi: En ole varma, mutta luulen, että Finnjet tööttäsi ensimmäisen kerran, jonka jälkeen jatkoi Serenade ja sitten Superfast VII.

wirrankoski

#8
No niin. Terveiset Superfast VII:lta. Laiva oli kyllä komea ja laatutyötä. Paikalla oli n. 1000 vierasta, joita kestitti viimeisen päälle varustamon toimitusjohtaja Alexander P. Panagopulos perheineen. Ehdin itsekin vaihtaa jokusen sanan hänen kanssaan. Mieleenpainuvin asia oli "kunto-osaston" sauna, josta avautui näkymä suoraan kävelykannelle! (siinä ei siis ollut mitään heijastavaa tai tummennettua ikkunaa) Suurin osa laivan sisustusta on rakennettu Suomessa. Hytit tulevat Piikkiöstä, koneet Wärtsilältä jne. Kierroksella pääsi kaikkialle paitsi konehuoneeseen. Mutta tarkemmin laivasta, varustamosta ja Hangon liikenteessä seuraavassa "LAIVA" -lehdessä.

t. Rami

Miran Hamidulla

#9
Oli kyllä tosi upee toi Superfast VII! Se piippu oli tosi magee! Mielestäni nää Itämeren Superfastit on kyseisen varustamon hienoista laivoista hienoimmat. ;) Huomioni kiinnittyi tossa Superfast seiskassa siihen, että laivan kylkeen maalattuihin Suomen ja Ruotsin lippuihin oli lippujen risti maalattu väärinpäin. ;D Kauankohan tolla SF:llä kestää hoksata tuo virhe ja maalata nuo liput oikein? Otin oikeen kuvan noista lipuista siltä varalta, että ne piakkoin maalatataan oikean näköiseksi. Pienestä voi näköjään ulkomaalaisen varustamon kiinnostus Suomen liikenteeseen alkaa. Sillä TV-Nyttin haastattelussa tuo SF:n johtaja kertoi heidän kiinnostuneen Suomen liikenteen mahdollisuudesta silloin kuin he lähtivät Turun telakalta uusilla Superfast III ja IV aluksilla kohti etelää. Tiistaina Helsingin sataman ilmassa oli taistelun makua kun satamassa oli yhtäaikaa paikalla Saksan liikenteen kolme voimatekijää Superfast VII, Finnjet ja Finnclipper. ;D

Aleksi: Et ollut kovin kaukana meistä tuon "sumutorvi shown" aikana jos olit Skattalla silloin. Sillä mä ja Sami oltiin kans Skattalla Mariellan keulan lähettyvillä.

Jasu: Se SF:lle mustia pilviä tv:ssä manannut tyyppi oli Finnlinesin Antti Lagerroos. ;)

PS. Näin tiistaina myös nuo Superfastin(tai Sunny Busseshan niiden varsinainen omistaja on) bussit joilla yhtiö alkaa roudamaan hesalaisia Hankoon Superfasteille. Ne olivat ehdottomasti hienoimmat laivayhtiön bussit mitä oon koskaan nähny. Ne oli väriltään kokonaan punaisia ja niiden kylkiin oli maalattu Superfast III:n kuva.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jaakko Ahti

#10
Eilisen radiouutisissa oli seuraavanlaista juttua Superfastitsa:

-laiva ei saa vasta kuin elokuun lopussa sen laituripaikan Rostockissa, joka sille luvattiin käyttöön jo nyt johtuen kuulemma sataman uudelleenjärjestelyistä (?). Näin ollen Superfasti joutuu odottamaan n.1 -2 tuntia Rostockin edustalla ennenkuin voi päästää matkustajat ja autot ulos, eli näin ollen laivan saapumisaika venyy, ja vastaavasti se pääsee lähtemään myöhässä. Mutta meriominaisuuksiltaan laiva on kuulemma hyvä; se voi ajaa matkustajienkin kanssa väliä n.2-3 tuntia nopeammin kuin esitteessä on luvattu, kuroen aikataulun näin kiinni ja saapuen Hankoon jopa etuajassa.

-Matkustajat viihtyivät uusissa tiloissa hyvin, mutta miinuksiakin kuulemma oli:
     -ns. discoa senpähemmin tiskoakaan ei ollut ja muutenkin ohjelma oli tylsää, eikä ajanvietettä oltu järjestetty luvatulla tavalla (ts. bingo puuttui?!?!  :D :D)
     -kaupan valikoimat olivat kuulemma tosi kököt...

Että näin radiossa kerrottiin
Jaakko Ahti

Miran Hamidulla

#11
Timo: Onko sulla mitään sisäpiiritietoa siitä onko Superfastin matkustaja- ja rahtiliikenne alkanut odotuksien mukaisesti vai ei?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

#12
Itse asiassa minulla on tietoja siitä minkälaisia kasin lasti- ja matkustajamäärät ovat olleet, siltä ajalta kun itse olen ollut kyydissä. Sen verran voin paljastaa että virallisesti yhtiö on tyytyväinen. Elokuussa rahtimäärät ovat nousseet lupaavasti, meillä on ollut lähes täysiä lasteja. Tosin täytyy muistaa että täysi lasti on hiukan ongelmallinen Rostockin päässä, sillä kaikki pitäisi saada ulos keulaportin kautta - ja vain 3-kannelta... Uusi ramppi ja terminaali on vasta rakenteilla.

Toinen ongelma on sitten se, että aluksen hyttikapasiteetti ei riitä - paikat kyllä, mutta kahden hengen hyttejä tai jonkinlainen "sleep-in"-osasto venäläisille olisi asiallinen. Mutta, jos I&IIsen myyntihuhu Tanskaan pitää paikkansa, ja V&VI siirtyy Skotlantiin, ja lisäksi liikenne kehittyy samalla tavalla kuin toistaiseksi, niin ehkä me saamme kokea V&VIn kesälaivoina Itämerellä. Tuskin kuitenkaan.

Joka tapauksessa: Ei tilanne Superfastilla todellakaan toivoton ole, parempi kuin itse henkilökohtaisesti odotin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#13
Superfast IX on lopultakin tänään saapunut ensivisiitille Södertäljeen. Alkuperäinen liikenteenavausajankohtahan oli arvioitu jonnekin viime lokakuulle. No, pientähän tämä on taannoisiin Amorellan tai Silja Serenaden myöhästymisiin verrattuna.

Micke Asklander oli muuten käynyt kuvaamassa ysin ensivisiitin Södertäljessä ja siitä on varsin kiva kuvasarja osoitteessa: http://members01.chello.se/askjoh/superfast_sodertalje.htm
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#14
Tuon Superfastin liikenteen aloituksen vuoksi kuulemman Estonian visiiri on pitäny siirtää Södertäljestä jonnekkin Älvsknabbeniin Tukholman saaristoon koska SF ei halua ikävää muistomerkkiä satamaansa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar