Svenska Amerika Linienistä

Aloittaja laivat, 24.02.2001, 19:21:32

« edellinen - seuraava »

laivat

11. joulukuuta 1915 käynnistyi uusi aika merenkulun historiassa, kun Svenska Amerika Linien (SAL) aloitti liikenteen Göteborgin ja New Yorkin välillä s/s Stockholmilla, jonka kapasiteetti oli 150 matkustajaa. Yhdensuuntainen matka Göteborg - New York maksoi 350 kruunua.
     Atlantinliikenne jatkui aina vuoteen 1975, jonka ohella tehtiin myös risteilyjä. SAL:n 60-vuotisen toiminnan aikana varustamolla kerkisi olla yhteensä yhdeksän eri laivaa mm. Drottninhholm, Kungsholm ja Gripsholm, joiden koko vaihteli 11.000 dwt:sta 30.000 dwt:iin. 1920-luvusta 1970-lukuun oli SAL maailman merkittävin risteilyvarustamo. Risteilyt keskittyivät mm. Välimerelle, Karibialle ja Intian valtamerelle. Matkakohteina olivat mm. Australia, Kiina, Japani, Egypti, Intia ja Hawaiji.
     1970-luvulla, jolloin lentokoneet yleistyivät ja veivät matkustajat Atlantin yli liikennöiviltä varustamoilta esim. SAL:lta ja HAL:lta (Holland American Line), niin miksi SAL ei jatkanut toimintaansa risteilyvarustamona kuten HAL teki, sillä olihan SAL:lla 50-vuoden kokemus risteilyliikenteestä ja menestyvä risteilyvarustamo? Tiedättekö Te miksi SAL lopetti risteilytoimintansa kokonaan vuonna 1975 ja missä SAL:n laivat nykyään liikennöivät?

Timo Selkälä

#1
Hei!
SAL lopetti liikenteensä siksi, että Ruotsin merityöntekijöiden liitto ei hyväksynyt ehdotusta, että talouspuoli olisi siirretty ulkomaalaisen työvoiman hoidettavaksi. Aluksia ei voinut enää silloisessa tilanteessa operoida 450 hengen ruotsalaisella miehistöllä. Kuten merimies-unioni, he eivät nähneet metsää puilta, joten varustamo päätti lakkauttaa toiminnan.

Vuoden 1966 Kungsholm on P&On Victoria, tosin alus on kuulemma myyty ja joskus vuoden vaihteessa luovutetaan uudelle omsitajalleen. Aluksen korvaa Oceania, eli nykyinen Ocean Princess.

Vanhemmista muistan sen verran, että viimeinen Gripsholm jäi Regency Cruisesin konkurssin jälkeen myymättä, ja on äskettäin myyty romutettavaksi. Tämä oli hyvin lähellä aikoinaan päätyä Sallyn hoiviin. Sen alkuperäinen kaveri, Kungsholm kuoli jo vuosia sitten, joskus kahdeksankymmentäluvulla haaverin seurauksena.  
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#2
Viimeinen Stockholm, sama alus, joka ajoi Anrea Dorian upoksiin, on nykyään italialaisomisteinen Italia Prima (tai on ainakin vielä melko äskettäin ollut...).
Gripsholmin nimi Regencyllä oli Regen Sea ja alus liikennöi pääasiassa Tyynenmeren rannikolla. Käsittääkseni naulatehtaalle kaupattua Gripsholmia ei ole vielä romutettu, mutta työhön on tarkoitus ryhtyä viimeistään lähikuukausina.
SAL:n suomalaisille ehkä merkittävin alus oli kuitenkin pikkuinen Kastelholm. Tämä Itämerenliikenteen "heittopussi" rakennettiin -20-luvun lopulla välittämään yhteyksiä mm.Suomesta ja Baltian maiden satamista Göteborgiin. Kirjassa Laiva saapui Helsinkiin on Kastelholmin kuva myös kolmen kruunun väreissä, myöhemminhän aluksesta tuli Boren viimeinen todellinen klassinen risteilijä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

#3
Hei!
Andrea Dorian "armomurhaaja"Stockholmin unohdin kiireessä. Tämä pitkään itäsaksalainen risteilijä, silloin Völkerfreundschaft (Tarkoittanee kansojen välistä (huom: sosialistista) ystävyyttä) muutettiin, aivan kuten oikein lisättiin Italia Prima nimiseksi risteilijäksi. Aluksen on sittemmin joko vuokrannut, ottanut hoitoonsa tai ostanut (veikkaan ensimmäistä) Valtur niminen firma, ja aluksen nimi nyt onkin Valtur Prima. Kovin kaunis se ei ole Italiassa tehdyn raiskauksen jälkeen.

Timo
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Arttu Laaksonen

#4
Tässä vielä löytämäni kuva m/s Regent Seasta:
.: FAQ :.