Tietoja tämän halkoproomun historiasta?

Aloittaja Arttu Laaksonen, 10.05.2002, 02:25:30

« edellinen - seuraava »

Arttu Laaksonen

Olen saanut tällaisen tiedonhakuilmoituksen:

LainaaEtsin historiaa

Helsinkiläinen Aarne Ilvesviita vuokrasi Vuosaaresta käyttöönsä maa-alueen, jolle oli telakoituna aluksen runko. Aluksessa oli kannella korkeaksi rakennettu ohjaamokoppi ja se oli ollut aikaisemmin moottorihuvialuksena. Rungon aikaisempi omistaja poisti siitä koneen ja luovutti rungon Ilvesviitalle. Hänen myydessään rungon 1980-luvun lopulla Antero Aallolle, aluksesta poistettiin potkuriakseli ja ohjaamokoppi. Runko siirrettiin Päijänteelle höyryhinaaja Tapion halkoproomuksi. Tapio sai isomman halkoproomun ja pienempi myytiin Matti Lahtiselle höyryhinaaja Yhtiön halkoproomuksi. Yhtiön aikana keskelle laivaa tehtiin ruumaan majoitushuone ja kumpaankin päähän jäi halkoruumat.

Keväällä 2000 allekirjoittanut osti rungon, jonka pituus on 11.80 metriä ja leveys 2.70 metriä. Kesäkuussa 2000 siirsin rungon Jämsän Olkkolaan, jossa se nostettiin telakalle ja pohja maalattiin. Mutta painolastibetonin alle jäi vuotokohta ja syksyllä betoni poistettiin. Keväällä 2001 reiät paikattiin, mutta veteen nostettaessa katkesi yksi niitti ja vuotava reikä jouduttiin tulppaamaan. Heinäkuussa siirsin proomun Kalkkisten ja Heinolan kautta Iitin Vuolenkoskelle.

Olen talvisin selvitellyt 12-metristen alusten historiaa, etsien rungon historiassa olevaan "mustaan aukkoon" tietoa.

Muistaako kukaan Vuosaaressa maalle nostettua alusta ja mahdollisesti kuvasi aluksen? Oliko alukseen maalattu entistä nimeä?


Timo Lehmunen,
Rajatie 13,
45810 Pilkanmaa
040-5126414

Tässä kuva kyseisestä aluksesta:


Eli jos jollain sattuu aluksen historiasta olemaan jotain tietoja, niin voi ottaa yhteyttä yllä oleviin yhteystietoihin tai vaihtoehtoisesti vastata suoraan tänne, jolloin minä voin lähettää tiedot eteenpäin.
.: FAQ :.

wirrankoski

#1
Elikkä, seuraillaan tilannetta. Olisi todella hienoa, jos joku hieman varttuneempi lukija tämän rungon tunnistaisi tai sitten muistaisi sellaisen Helsingin vesillä nähneensä. Timon kanssa me olemme tuota jäljittäneet jo parisen vuotta, huonolla menestyksellä....

t. Rami