Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking ADCC myyty?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 18.09.2018, 19:19:27  »
Ok, hyvä että lopultakin on tuo raato saatu rakennetuksi valmiiksi, mutta tuo nimi... Google käännöksenä "Kauhujen huvila"  ;D ???, lieneekö kovin myyvä ja luottamusta herättävä, ainakaan noin kansainvälisesti ajatellen... ;)
12
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking ADCC myyty?
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 17.09.2018, 21:56:17  »
Tänään näyttävät merikokeet vihdoin alkaneen, siis reilun kuukauden myöhässä tuon aikaisemman lehtiuutisen kertomasta ajankohdasta.

https://www.farodevigo.es/economia/2018/09/18/vulcano-testa-ferri-mar-espera/1963393.html

Tuoltahan se laiva löytyy: https://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/imo:9430105

13
Muut alukset / Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut S Liljeström 17.09.2018, 21:22:20  »
Onko kellään tietoa, mille reitille nämä uudet Kiinan tilaukset ovat tulossa?
Koska matkustajista ei puhuta mitään, niin tuskin ainakaan Vuosaari -Travemünde välille.
7300 m on paljon käännettäväksi nopeasti.

SL
14
Faergenin katoaminen Bornholmin linjalta sai aikaan ketjureaktion, jossa Stena hankki vapautuneen Hammerodden Göteborgin ja Frederikshavnin välin kolmanneksi, ropax-tyyppiseksi kulkijaksi, ja nimesi sen Stena Vingaksi. Tämä vapautti Stena Gothican takaisin Itämerelle eli Liepajan ja Travemünden välille, jossa Urdin kaverina on viimeksi ajanut Stena Nordica.
Gothica ja Urd ovat kaikin tavoin Nordicaa köykäisempiä aluksia, niin rahdin kuin matkustajien kuskaajina, ja jäävät ne tästä jälkeen nopeudessakin, joten on ihan kiintoisaa nähdä, millä aluksilla Itämeren linjoja jatkossa operoidaan, ja millaisin aikatauluin.
15
Matkustaja-autolautat / Vs: Fennia-muistelua
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 17.09.2018, 16:55:08  »
Muistini mukaan Fennian alkuperäisiä vessattomia hyttejä (sisääntulokannen keskiosissa) oli sekä ikkunallisina että pimeinä, vielä Vaasanlaivojenkin aikoina. Itsekin olin nimittäin varaamassa sellaista, kun kerran oli tarkoitus uudistaa vanha tuttavuus, ja mennä pe-iltalähdöllä Skellefteåhon. Tuli sitten kuitenkin muuta keikkaa, ja jäi se linja kokeilematta...

Fennia oli tyylikäs ja kiva laiva vielä -80-luvullakin. Se oli suunniteltu sillä tavoin järkevästi, että tilaa ja avaruutta oli, mikä myöhemmin ei ollut ihan niin itsestään selvää. Päivälautaksi uudistettuna Fennia olisi voinut elää nyt nähtyä pidempäänkin, eikä taannoinen Omppuhotelli-ideakaan olisi sen kohdalla ihan huono ollut.
16
Matkustaja-autolautat / Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 17.09.2018, 00:44:26  »
Kvarken Link tuskin lienee myytävänä, mutta uuden aluksen operointi saatettaisiin kilpailuttaa. Siinä tilanteessa Eckerö voisi tosiaan -niin halutessaan- olla mahdollinen toimija, mutta yhtä hyvin voi olla, ettei moinen sitä kiinnosta. Eihän Eckerö tiettävästi lähtenyt kisaamaan Ålandstrafikeninkaan operoinneista, vaikka siinä oltaisiin oltu kirjaimellisesti varustamon kotivesillä.

Jos ei sittenkään kilpailuteta! Pakko ihailla sitä tinkimätöntä turvallisuuskulttuuria, joka nykyisen operaattorin toimitusjohtajan(?) sanoista heijastuu:

Lainaus
Inte en enda passagerare utöver det som fartyget registrerats för. Inte en enda. Det är vad som gäller.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/3801

17
Matkustaja-autolautat / Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Mika Liinamaa 16.09.2018, 21:36:07  »
Hyvältä näyttää tällä rintamalla. Uutisten mukaan uuden laivan rahoitus pitäisi olla varma ja laivatilaus on totta tämän vuoden aikana. Olisi hienoa, jos tänne saataisiin Suomalaisen telakan laiva. Toivottavasti voittava tarjous osuisi Suomeen.

Viitaten aiempaan kirjoitukseen Siljan luopumiseen reitistä... Sama juttu itselläkin. Olihan se iso harmi, kun Silja vetäytyi näiltä vesiltä, mutta olihan nämä vedet aivan toisenlaset silloin, kun tax-free oli vielä liian tuoreessa muistissa. Silloin haikailtiin, jotain sellaista, mihin ei ollut enää paluuta. Nykyään konsepti on liikenteellisesti paljon monipuolisempi ja nykyinen konsepti tuntuu myös toimivan. Tietysti matkustajamäärissä ollaan vielä kaukana tax-free aikakauden matkustajamääristä, jolloin laivoja oli useita ja reittejäkin useaan eri kaupunkiin. Noista ajoista on ehtinyt kulua jo lähes 20 vuotta ja uusi matkustajasukupolvi ei enää osaa edes kaivata kaikkia tax-free aikakauden "riemuja".
18
Matkustaja-autolautat / Vs: Fennia-muistelua
« Uusin viesti kirjoittanut Mika Liinamaa 16.09.2018, 21:20:03  »
Fenniasta on muistikuvia paljon Merenkurkun ajoilta. Ehdin vielä kokea sen vanhan Fenniankin. Nuorena pojan kloppina muistan, kun Fennian siluetti loisti Pietarsaaressa satamalaiturissa Jakob Linen väreissä. Silloin tuli tunne, että onpa se suuri ja komea laiva, kun siinä on kolme savupiippuakin. Matkan aikana sitten paljastuikin sen kolmannen savupiipun salaisuus. Vaasasta seilatessaan tulikin sitten tutuksi se uudistettu versio Fenniasta. Onhan se alkuperäinen Fennia huomattavasti kauniimpi kuin se uudistettu versio, mutta toisaalta... Uudistuksen seurauksena Fennia pääsi vielä kohtuullisen iäkkäänä laivana vielä varustamon lippulaivaksi. Veikkaisin, että ilman isoa uudistusta Fennia olisi todennäköisesti päätynyt hiekkarannalle jo paljon aikaisemmin kuin sitten lopulta päätyi. Siltä kantilta ajateltuna rajua uudistusta voisi pitää ihan perusteltunakin, vaikka ei ihan silmiä enää hivellytkään ulkonäkö.

Aiemmin tässä ketjussa mainittiin ne vanhat hytit pelkkine vesihanoineen. Ne hytit olivat tosiaan käytössä sellaisenaan vielä 90-luvullakin. Olivat ikkunattomia hyttejä. Vessat löytyivät tietysti kalliimmista hyteistä ja tietysti niistä uudishyteistä (myös ikkunattomista).

Olihan Fennia merkittävä osa Siljan historiaa ja Merenkurkussakin pitkäaikainen merenkyntäjä. Viimeisinä vuosinaan rapistuessaan oli yleisen mielipiteen mukaan oikeastaan aika vihattukin laiva  täällä päin sattuneista syistä, mutta aika kuultaa muistot ja Fenniakin alkaa elellä muistoissa aikakautensa upeana laivana.
19
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 16.09.2018, 09:40:22  »
Helsingin telakkahan on tunnetusti monen mielestä väärässä paikassa ja merenranta-alue haluttaisiin vapauttaa asuinrakentamiselle, mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta. Konseptinahan Arctech on hyvin lähellä monia norjalaistelakoita (terästyöt on lähes kokonaan ulkoistettu halvempiin maihin yrityksen keskittyessä suunnittelun jälkeen lähinnä rungon kokoonpanoon, varusteluun ja käyttöönottoon), joten laitos saattaisi kiinnostaa samalla periaatteella toimivia yrityksiä. Lisäksi Hietalahden telakka on toistaiseksi Suomen ainut katettu kuivatelakka.

En halua sen enempää spekuloida tai manata, mutta vähän pelottaa tuo "joukko norjalaisia yrityksiä" - siltä suunnalta kun löytyy yksi yritysrypäs, jota varmasti kiinnostaisi suomalainen jäänmurtajaosaaminen. Pahimmassa tapauksessa ostaja korjaa talteen Arctechin tähän asti rakentamien alusten aineiston ja sulkee telakan.
20
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 15.09.2018, 21:41:47  »
Mutta tosiaan, telakan myynti kokonaan vuoden loppuun mennessä on pirun tiukka aikataulu, kuten Rahmanov itsekin sanoo. Tuomaksen veikkaus konkurssista jos ei saada myytyä lienee ihan mahdollinen, sen verran kovasti ollaan Arctechistä eroon haluamassa. Mutta löytyykö tuolle telakalle oikeasti ostajaa? Toki siellä on osaamista, mutta mitä olen sivusta seuraillut on iso määrä osaajia lähtenyt kun eivät halua olla löysässä hirressä. Samaan aikaan telakan iso ongelma eli liian pieni rakennusallas on ja pysyy. Ei valitettavasti ole mitenkään mahdoton ajatus, että ensi keväänä Arctech lähtee ja telakka-alueelle kaavoitetaan asuntoja muun Hernesaaren jatkeeksi.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10