Tuoreimmat viestit

#11
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Sven Liljeström - 26.03.2024, 12:05:49
Nyt päättynyttä aikarahtausta voidaan useilla mittareilla pitää varsin pitkänä.
Alus on tuonut tasaista tuloa omistajalle, mutta nyt on kaikki kustannusta.
Onko kellään tiedossa, miten kanadalaiset ovat aikarahdin aikana huolehtineet
aluksesta?
Telakalle meno viittaa mielestäni jonkinlaiseen "siistimiseen" ennen seuraavaa
tehtävää.
Vaikea sanoa, löytyykö joku uusi pitkäaikainen operoija ja mihin päivävuokraan.
#12
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 26.03.2024, 11:39:31
Päivitystä Atlantic Visionin tilanteeseen: laivasta on maalattu rahtaajan logot piiloon, ja Facebookissa kiertävien tietojen mukaan Stena Roron miehistö olisi tuomassa aluksen Eurooppaan joko Tanskaan tai Puolaan telakalle. Jos Facebookin tietotoimiston tiedot pitävät paikkansa, lienee Stenan osallisuus olla Tallinkin alihankkijana miehistön hankkimisessa laivan siirtoa varten – jos laiva olisi menossa Stenan rahtaukseen, olisi Tallinkin pörssiyhtiönä pitänyt siitä tiedottaa.
#13
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 26.03.2024, 09:04:29
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 25.03.2024, 15:08:52 Jääkartan perusteella jäi.
Atle nostettiin sieltä ylös Perämerelle samalla.
#14
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli:...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 25.03.2024, 20:43:47
Vaikuttaa jotenkin konekäännökseltä tuo Wasalinen tiedotteesta Navigatoriin copy-pastattu teksti. Ruotsinkielinen lienee alkuperäinen:

Liquid Wind, Umeå Energi och Wasaline kommer tillsammans att undersöka möjligheterna att driva världens nordligaste rederi, Wasaline, med e-metanol från FlagshipTHREE i Umeå.

https://www.wasaline.com/portfolio-item/avsiktsforklaring-om-e-metanol/
#15
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.03.2024, 15:08:52
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 24.03.2024, 09:13:21 Ale matkalla merenkurkkua kohden, jääneenköhän Zeus of finlandin kanssa merenkurkkuun avustamaan.

Jääkartan perusteella jäi.
#16
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.03.2024, 14:28:34
Ruotsin merenkulkulaitos ostaa koeajamansa Polar Circle -nimisen jäänmurtajan. Uusi nimi ilmoitetaan myöhemmin.

Sjöfartsverket köper norsk isbrytare
#17
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli:...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.03.2024, 12:35:45
Navigator: Wasaline on allekirjoittanut aiesopimuksen e-metanolin toimittamisesta

Liquid Wind, Umeå Energi ja Wasaline tutkivat yhdessä mahdollisuuksia ajaa maailman pohjoisinta laivayhtiötä Wasalinen FlagshipTHREE:n e-metanolilla Uumajasta.
#18
Muut alukset / Vs: Vesibussi Tampereen viimei...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 25.03.2024, 06:12:39
Yhdistelin tähän viestiketjuun Mikko-Oskarin ehdotuksesta muutamia vesibussi Tamperetta käsitteleviä ketjuja sekä siirsin pari viestiä Kokemäenjoen vesistön laivat -ketjusta. Löytyvät jatkossa sitten samasta paikasta.
#19
Muut alukset / Vs: Tampere muuttuu ravintolal...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 24.03.2024, 21:55:49
Laiva oy Matkailu hommasi Tampere-nimisen ison vesibussin jo vuonna 1957 Wärtsilän Vaasan telakalta. Vuosituhannen vaihteeseen asti aluksen pääasiallinen toimenkuva oli liikennöidä Hopealinjalla Tampereen Laukontorilta Nokian, Lempäälän, Toijalan, Visavuoren, Lepaan ja Aulangon kautta Hämeenlinnaan. Jonain vuonna alus saattoi poiketa myös Visavuoresta Valkeakosken kautta Kangasalan Kaivannolle kulkeneilla vuoroilla.
Hopealinjojen päivittäisliikennetarpeen (ja kysynnän) hiivuttua ms.Tampereen kohtalo on ollut suhteellisen tyly. 2007 siitä yritettiin värkätä ravintolaristeilijä, sittemmin muutamatkin onnettomuudet ovat kohdanneet koko ajan kuitenkin alkuperäisen nimensä pitänyttä paattia. Näistä epäilemättä tunnetuin oli Ilveksen fanien reissu HPK:n vieraaksi vuonna 2018, joka taisi jäädä laivan viimeiseksi matkustajakeikaksi.

Viimeisin
Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 24.03.2024, 00:37:22 Taitaapa tuonkin aluksen ylläpitoa olla laiminlyöty jo vuosia (kymmeniä?), niin että korjausvelkaa on kertynyt enemmän kuin laivan käypä arvo antaa sijoittaa. Nykyisen omistajan ei ole taloudellisesti järkevää kunnostaa alusta ja joku mahdollinen uusi yrittäjä saa korjauskustannuksia halvemmalla jonkun toisen työkuntoisen aluksen. Harmillisesti romuraudan hintakin on laskenut, olisi kannattanut myydä naulatehtaalle pari-kolme vuotta sitten, kun romun hinta oli huipussaan. Silloin olisi tuostakin saanut ihan sievoisen summan.

Historiallinen arvo tuollaisella vesibussilla ei kovin merkittävä ole, on ehkä etupäässä Tampereen seudun paikallishistoriallista arvoa. Ei sekään niin suuri ole, että museolaivana paikallisyleisö niin ahkerasti vierailisi, että kunnostuksen ja kulut kattaisi.

Kyllä vahvasti alkaa suunta näyttämään kohti naulatehdasta. Toivottavasti poistuu kuitenkin nopeasti tavalla tai toisella luvattomalta laituripaikaltaan häiritsemästä paikallisten yrittäjien toimintaa. Lai säädäntöä tältä osin olisikin syytä muuttaa, että hyvin nopeasti voitaisiin alus ulosmitata ja toimittaa kierrätykseen.

Niinpä. On aina ikävää, kun loppu pitkittyy tarpeettomasti. Paitsi arvokas, Tampere ei varmaan ole myöskään mikään erityisen helppo purettava, koska sen rakenteissa lienee asbestia vaikka muille jakaa.
#20
Muut alukset / Vs: Telepaatti Virossa
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 24.03.2024, 17:24:22
Estlink 1 ei kulje ihan tuolla, sähköasema on Harkussa n. 10 km lounaaseen Tallinnasta ja viitisen kilometria mereltä; Haapsalu on huomattavasti kauempana Tallinnasta.

Mutta vioittunut kaapelihan oli Estlink 2, joka tulee maihin Viron itäosassa, n. 130 km Tallinnasta itään. Vikapaikkakin on kuivalla maalla.

https://news.err.ee/1609271769/estlink-2-cable-fault-caused-by-internal-short-circuit