Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Muut alukset / Vs: Helsingin telakka rakentaa kaasukondensaattitankkerin
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 16.11.2017, 14:47:57  »
Keulaosa alkaa olla kohta valmiina kuvan perusteella. Kroatialaiset puolestaan toivovat tämän poikivan lisää arktisia projekteja telakalleen.

Brodotrogirin uutinen kuvan kera
22
Muut alukset / Vs: Lundqvist tilasi kaksi tankkeria Japanista
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 16.11.2017, 14:37:48  »
Lundqvist on tilannut nyt jo kuudennenkin siskon, kertoo Sjöfartstidningen. Ben Lundqvist kertoo yhtiön todennäköisesti myyvän kaksi vanhinta alustaan ennen kuin tänä vuonna tilatut alukset valmistuvat vuonna 2018.
Alfa Germania sai lokakuun alussa nimekseen Germania ja siirrettiin Palaun lipulle. Se on nyt ankkurissa Alangin romurannan edustalla. Alfa Britannia on nyt ankkurissa Maltan vesillä, ja lienee tiettävästi myös lähdössä romurannalle lähiaikoina.
23
Muut alukset / Vs: Uusi laiva Meriauralle
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 16.11.2017, 14:28:46  »
Meriaura on rahdannut hiljattain myös Briesen omistamat 2950 dwt:n sisaralukset (ja jo aiemmin rahdattuna olleen Nikar G:n siskot) Barbarossan ja Störtebekerin.

http://meriaura.fi/laivat
24
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 16.11.2017, 13:30:22  »
Irlannin ja Ranskan väliselle suoralle EU:n sisäliikennelinjalle voi tulla paljonkin lisäkysyntää, jos kaiken rahdin kauttakulku Englannin läpi tehdään tarpeeksi vaikeaksi, mutta en näkisi Atlantic Visionia siihenkään parhaaksi mahdolliseksi alukseksi. Irish Ferriesin uudisalushan siihen käsittääkseni onkin tulossa, ja epäilemättä joku Stenakin reitille mahtuu, jos tarve sitä vaatii.
Verottomuudella tuskin lienee ainakaan Kanaalissa ja Pohjanmerellä samanlaista kaikua kuin Itämerellä, sillä menijöitä on isomman perusvolyymin myötä joka tapauksessa, eikä alkoholin verotus tunnetusti noissa maissa ole niin korkea kuin Suomessa tai Ruotsissa (paitsi tietysti Irlannin EU-mittapuulla korkeahko olutvero). Mutta brexit on niin arvaamaton prosessi, että sen myötä jotain isoja muutoksia voi tässäkin asiassa tapahtua...
25
Positiivisiä uutisia Porista, Tahkoluoto on vireytynyt venäjältä tulevan hiililiikenteen ansiosta ja nyt Ecoports Finland Oy laajentaa toimintaansa Eurajoen sataman lisäksi Porin Tahkoluotoon. Juttua satakunnan kansasta https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/olkiluodon-satamaoperaattori-laajentaa-porin-tahkoluotoon-tukkipuun-vientilaivaukset-eurooppaan-ja-irtolastiliikenne-rivakassa-kasvussa-200529999/

26
Birkan kesäristeilyyn 2018 korkearannikon lisäksi kuuluu nyt myös Vaskiluoto ja Vaasa.  :)
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/164851
27
Birkan Höga Kusten-reissusta taisi tulla menestys, tai ainakin kerran vuodessa uusimisen arvoinen keikka, koska se on aluksen ohjelmassa ensi suvenakin. Muutamia muitakin pidempiä reissuja on, mutta niillä keula suunnataan Itämeren eteläosiin.

Jouluaattona voivat kemiläiset nähdä harvinaislaatuisen vieraan satamassaan -Birka kun tulee tuomaan tokan ruotsalaisperheitä Joulupukin maahan ja porosafarille. Tätä voi pitää vähintäänkin kiintoisana kokeiluna. Nähtävästi Ruotsissakin joku on kyseenalaistanut Moran Tomtenin tai sitten halutaan todistaa sen olevan vain kopio Rovaniemen Joulupukista... ;D
28
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 15.11.2017, 14:47:01  »
Eikös Englannista Hollantii, Belgiaan ja Ranskaan myös tule verovapaita reittejä? Suora yhteys Irlannista Ranskaan saattaa loppua. Tulee kannattavaksi tehdä välipysäys Englannissa. Samalla tapaa mitä harjoitetaan Ahvenanmaalla. Näkisin kyllä hyvänä ajatuksena, että irlantilaiset yhdistyisivät, mutta siellä on suuria jännitteitä uskonnonkin puolesta.
Välipysähdyksen järkevyys riippuu siitä, miten vahva raja Britannian ja EU:n välille tulee. Jopa viisumien paluuta on vilauteltu, jolloin siitä aiheutuva vaiva tuskin lisäisi matkustuksen määrää, vaikka veropaus olisikin. Lisäksi pitää muistaa, että verovapaa myynti ei ole mikään autuaaksi tekevä juttu; esim. Ruotsista ja Norjasta Britanniaan kulkevat matkustajalinjat lopetettiin vaikka niillä oli verovapaus, mutta sen sijaan ilman verovapaata myyntiä toiminut Tanskan ja Britannian välinen liikenne kesti useita vuosia kauemmin.
29
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Manninen 15.11.2017, 09:19:47  »
Eikös Englannista Hollantii, Belgiaan ja Ranskaan myös tule verovapaita reittejä? Suora yhteys Irlannista Ranskaan saattaa loppua. Tulee kannattavaksi tehdä välipysäys Englannissa. Samalla tapaa mitä harjoitetaan Ahvenanmaalla. Näkisin kyllä hyvänä ajatuksena, että irlantilaiset yhdistyisivät, mutta siellä on suuria jännitteitä uskonnonkin puolesta.
30
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 15.11.2017, 00:39:53  »
Niin, mitähän Stena sillä ysillä tekisi? Käsittääkseni uudet kiinalaislautat ovat tulossa Irlanninmeren ja Kattegatin linjoille, joten tuskin nykytoimessa kympillekään kovin pitkää keikkaa on tiedossa. Ensimmäiseksi mieleen tuleva linja, jossa tämäntyyppiselle laivalle voisi olla töitä tarjolla, olisi Trelleborg-Sassnitz, jossa nopeudesta voitaisiin hieman hyötyä verrattuna muihin Ruotsin ja Saksan välisiin suoriin reitteihin, ja jossa nykyäänkin liikennetarpeen tyydyttäjäksi riittää yksi, jopa näitä pienempi, alus.
Pitää myös muistaa, että kymppi ja ysi eivät enää ole tilaratkaisuiltaan seiskan ja kasin sisaria, eivätkä keskenäänkään identtisiä.
Huhut toisaalta väittävät, että Marine Atlantic olisi hankkimassa korvaajan Atlantic Visionille 2020. Kirettä tosin pitää jos havittelevat uudisrakennetta. Toisaalta se, että rahtaussopimusta jatkettiin vain vuodella viittaisi siihen, että hanke ei ole varma (koska muuten olisi varmaankin jatkettu suoraan 2020 asti).
Pari seuraavaa vuotta Atlantic Vision siis jatkaa nykytoimessaan.

Toki suurin fastereiden tulevaisuudennäkymiin Stenalla vaikuttava tekijä on brexit. Dublinin sekä eteläisen Irlanninmeren linjojen muuttuminen jälleen verovapaiksi saattaa muuttaa sikäläisiä volyymejä paljonkin -tai sitten ei. Ja voihan käydä vielä niinkin, että myös Belfastin linjasta tulee ulkorajalinja, jos irlantilaiset molemmin puolin rajaa toteuttavat uhkauksensa, ja järjestävät kansanäänestyksen sekä sen jälkeen Irlannin valitollisen yhdentymisen EU-maana.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10