Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 17.02.2018, 15:05:59  »
Ale on särkenyt tänään jäitä oikein kunnolla salmessa Övikiin johtavalla väylällä. :D Joskus myös Frej sahasi samalla lailla ihan Holmsundin edustalla.  :)
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgoNqhk0edyn3P1cGgw
22
Matkustaja-autolautat / Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 17.02.2018, 11:32:10  »
Vaikuttaa siltä, että Polferriesillä on tulevaisuutta. Firma on hommannut Wawelin rinnalle toisen aluksen Gdansk-Nynäshamn-linjalle. Odotettavissa siis pitkästä aikaa päivittäinen linja tähän?
https://polferries.se/om-foretaget/mf-nova-star.html

Harmi, jos eivät muuta aluksen nimeä. Wawelin pariksi kun sopisi erinomaisesti Malbork, silloin Puolan kaksi hienointa linnaa saisi samalle linjalle nimikkolaivan. Lisäksi nimi Nova Star ei oikein ole mitään kieltä, alkuosa selkeästi latinaa, mutta loppuosa ties mitä tankeroa...
23
Muut alukset / Vs: Boren aluskaupoista
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 17.02.2018, 06:18:51  »
Bore Bay on lopettanut urakkansa Välimerellä, ja on matkalla kohti Lyypekkiä. Hangon satamalistan mukaan saapuu Transfennican hoitamana ensi viikon lauantaina Hankoon. Liekö telakkatuuraaja vai ylimääräinen lisäys laivastoon...
24
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 16.02.2018, 20:51:24  »
Fennican ennakko on tällä hetkellä juuri tuolle 21. päivälle, jos se nyt mitään edes meinaa. Voidaanhan se sijoittaa aluksi Suomenlahdelle, ja jäätilanteen kehittyessä se voitaisiin korvata Sisulla. Toisaalta voitaisiinhan Fennica lähettää Merenkurkkuun ja tiputtaa Thetis Mäntyluodon ja Kaskisten välille, ja Sisu Suomenlahdelle.

(Tuo kaikki siis puhdasta spekulointia.)

Kevättalvella 2010 oli muistaakseni hetken aikaa sellainenkin kuvio, jossa Suomenlahdella olivat Voima ja Sisu (Nordica oli ollut kautensa alussa hetken myös Suomenlahdella, mutta siirretty melko pian Selkämerelle), jonka jälkeen yhtäkkiä Voima siirrettiinkin Selkämerelle ja tuotiin sieltä Nordica takaisin Suomenlahdelle. (Tarkan tilanteen voinee tarkistaa foorumin arkistosta...) Eli periaatteessa on mahdollista siirtää Voimakin Selkämerelle. Sisu taasen taidettiin tuolloinkin siirtää lopuksi vielä Perämerelle, kun Suomenlahdella talvi taittui.
25
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 16.02.2018, 18:15:54  »

Fennicalla on viime koeajosta lähtien ollut epämääräinen ennakko Finnpilotilla. Mikäli lyödään lukkoon, tarkoittaako seuraavaa koeajoa, vai lähteekö se seuraavaksi jäänmurtoon, mikäli kylmää riittää ja jääpeite kasvaa...

Edit: Fennican ennakkoa siirretty noin viikolla eteenpäin. Viitannee jäänmurtoon...  ???

"Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA yli 4000 tonnia.
Raahe, Kalajoki, Kokkola ja Pietarsaari, IA yli 2000 tonnia.
Vaasa, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Kaskinen, Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik, Helsinki ja Sköldvik, I tai II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Liikennerajoitusmuutokset: Helmikuun 21. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, mikä alukselta vaaditaan:
Sköldvik, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia."

Onkohan Sisun tarkoitus aloittaa Sköldvikin liikenteen avustus? Monitoimisiin (multiuseless) kun ei vieläkään ole onnistuttu 25-vuoden kuluessa rakentamaan haarukkaa jolla voisi hinata vaurioittamatta hinattavaa alusta (en nyt puutu suuresti puuttellisiin jäänmurto-ominaisuuksiin vaan ainoastaan kelvottomaan haarukkaan).

Fennica ja Nordica voidaan sitten sijoittaa alueilla jossa ei "hinaustarvetta"?

Toivottavasti case-Mäntyluoto ei toistu vispilöiden huseeratessa Selkämerellä.
26
Muut alukset / M/S Katrilli palaa Päijänteeltä takaisin Saimaalle
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Pitkänen 15.02.2018, 19:47:57  »
M/s Katrilli palaa Päijänteeltä Saimaalle. Kuopiossa 1989 valmistunut alus seilasi eteläisellä Saimaalla kunnes Lappeenrannan kaupungin omistama yhtiö myi sen vuonna 2000 jyväskyläläiselle perheyrittäjälle

Savonmaa

https://savonmaa.fi/articles/article/risteilypalvelut-saavat-uuden-aluksen-savonlinnaan

https://bluelakecruises.fi/
27
Risteilijät / Vs: Kotkaan risteilyaluksia
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 15.02.2018, 13:21:42  »
Virallinen tiedote, josta poimittua:

"Kantasatamassa:

Saga Holidays/Saga Pearl II 30.5.

Fred.Olsen/Braemar 7.6. (mahdollisesti)

Saga Holidays / Saga Sapphire 14.6.

Noble Caledonia/Serenissima 13.8.

Saga Holidays / Saga Sapphire 6.9.
"


"Viidennen risteilijän tuloa joudutaan vielä jännittämään, sillä Fred.Olsen Cruise Linesin Braemar-aluksen matkustajilla on valta äänestää kussakin kohdemaassa kahden vaihtoehtoisen sataman välillä. Suomessa Kotkan vaihtoehtona on Helsinki."

"Kaikki risteilijät kiinnittyvät tulevana kesänä Kantasataman laituriin. Risteilyjen myynnistä ja markkinoinnista vastaava Petra Cranston sanoo, että alusten tuleminen lähelle kaupungin keskustaa helpottaa järjestelyjä melkoisesti. Vieraat pääsevät helposti laivoista kaupungille, eikä viime vuoden kaltaista bussirumbaa tarvita."

"Tieto Kotkan viime kesän onnistumisesta on kiirinyt varustamomaailmassa. Petra Cranstonin mukaan monet yhtiöt ovatkin harmissaan, etteivät reitittäneet Kotkaa tulevaksi kesäksi. Mutta seuraavaksi kesäksi ovat. Vuodelle 2019 Kotkaan on tehty jo kymmenen varausta, joista viisi on vahvistettu lopullisesti. Aikaikkuna on vielä avoinna muutaman kuukauden."

Koko tiedote:
http://www.haminakotka.com/fi/ajankohtaista/kotka-vahvistuu-risteilysatamana

Kuin myös Kymen Sanomissa:
Linkki
28
Matkustaja-autolautat / Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 14.02.2018, 20:44:28  »
Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhteinen kehitysyhtiö Kvarken Link on lähettänyt kiinnostustiedustelut uuden laivan rakentamisesta 17:lle telakalle. Tarkoituksena on kartoittaa, mitkä telakat ovat kykeneviä suunnitellun laivan rakentamaan ja mikä uudisrakenteen todellinen hintaluokka olisi. Vasabladet kertoo aiheesta tarkemmin toisella kotimaisella: https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/178255
29
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 13.02.2018, 11:53:33  »
* = Musta on hassua, miten venäläisestä yrityksestä puhutaan aina Suomessa englanninkielisellä nimellä. Eikö oikeaoppisesti pitäisi puhua joko venäjänkielisellä nimellä (Objedinennaja sudostroitelnaja korporatsija) tai sitten kääntää nimi suomeksi jos jollekin kielelle käännetään?

Firman virallinen englanninkielinen nimi istunee paremmin tämän päivän suomalaisen lukijan suuhun/korvaan/silmään, eikä tällöin myöskään tarvitse huolehtia translitteroinnista. Eri asia olisi, jos yrityksellä ei olisi englanninkielistä nimeä ja sille yritettäisiin keksiä sellainen, suomenkielisestä puhumattakaan. Itse karsastan mm. Viipurin, Amiraliteetin ja Baltian telakoita...

Sen sijaan toisinaan pistää silmään venäläisen lyhenteen (OSK) käyttäminen yhdessä englanninkielisen nimen kanssa. Se on joko-tai, ei sekä-että.

edit: Itse toisinaan käytän OSK:ta lyhenteenä jos en "avaa" sitä puheessa (tai tekstissä). Helpompi lausua.
30
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 13.02.2018, 10:21:58  »
Sinällään sääli, jos menee ulkomaiseen omistukseen, vielä marraskuussa kun Arctech ja OSK* puhuivat suomalaisen omistajan tai omistajien etsimisestä. No, historian valossa ei mikään valtava yllätys, että suomalaista pääomaa ei kiinnosta suomalaisen telakkateollisuuden omistaminen. Ja kroatialainen omistus toki mahdollistaa toiminnan jatkamisen paljon nykyistä paremmin, kun Yhdysvaltojen Venäjän-vastaisista pakotteista ei tarvitse välittää.

* = Musta on hassua, miten venäläisestä yrityksestä puhutaan aina Suomessa englanninkielisellä nimellä. Eikö oikeaoppisesti pitäisi puhua joko venäjänkielisellä nimellä (Objedinennaja sudostroitelnaja korporatsija) tai sitten kääntää nimi suomeksi jos jollekin kielelle käännetään?
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10