Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 25.04.2008, 20:54:55
Vaiko toisen siirtoa SeaWindin tilalle ja toisen Regina Baltican korvaajaksi?
Tuskinpa sentään. SeaWindin seuraajalta ei edellytetä noin huomattavaa matkanopeutta, koska sitä ei kuitenkaan saaristoväylissä voisi käyttää ja Riian reitillä rahdin osuus lienee suhteellisesti vähäisempi kuin esim.Tallinnan ja Tukholman välillä -mikä saattaisikin olla Fastereille ihan käypä uusi reitti mikäli Saksan linjasta luovutaan.

Mutta kahdella aluksella reitti Tallinna-Vuosaari-Rostock-Tallinnakin olisi mahdollista ajaa esim.56:n tunnin kierrolla, jolloin matka-aika Tallinnasta Vuokkiin olisi 2,5 tuntia, Vuokista Rostockiin 25 tuntia ja Rostockista Tallinnaan 21 tuntia. Jokainen pysähdys 2,5 tuntia. Satamassakäyntien kellonajat eivät välttämättä olisi matkustajien kannalta mukavimmat mahdolliset, mutta onkohan se seikka tähänkään asti hirvittävästi Tallinkin Saksanlinjan aikataulusuunnittelijoita häirinnyt..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jan Holm

Tässä se taas nähdään että kaikki hyvä pitää pilata! Superfast oli Hangossa kuin kukkakimppu kevätniityllä ja nykyään kuin lantakasa soisela pellolla!
Sama pätee Silja Linea!  :'(
Lätäkön toisella puolella on ihme taipumus tuhota toimivat hommat ???

Kimmo Kääriäinen

Superfasteista en sano mitään, mutta Silja line toimii edelleen yhtähyvin kuin 5 vuotta sitten, ainakin asiakkaalle näkyvästi, henkilökuntaan vaikuttavista asioista en tiedä. Mutta oliko pakko laittaa sekin tähän ketjuun, (toisaalta pakkoko mun oli vastata ;))
Kuvia:
kuvia

Kille

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Kääriäinen - 02.05.2008, 11:15:36
Superfasteista en sano mitään, mutta Silja line toimii edelleen yhtähyvin kuin 5 vuotta sitten, ainakin asiakkaalle näkyvästi, henkilökuntaan vaikuttavista asioista en tiedä. Mutta oliko pakko laittaa sekin tähän ketjuun, (toisaalta pakkoko mun oli vastata ;))
Eräs Siljalla töissä ollut kertoi, että omistajan vaihdosta ei huomannut mitenkään, tai no oli kuulema alkoholin ostomäärää laskettu.

Erkki Kangasviita

1.9.08 alkaen Superfastit eivät aja enää Helsinki-Tallinna -välillä lainkaan, ainoastaan HEL-ROS. Lähtöjä uusien aikataulujen myötä oli 4 molemmista satamista, jos en väärin muista. Vahvistus viralliselta taholta saataneen lähipäivinä...

Mikko-Oskari Koski

Siis neljä millä aikavälillä? Viikossa se olisi kovin vähän, vain kaksi edestakaista vetoa/alus. Vai tuleeko myös TLL-ROS-välille omia vuoroja?
HEL-TLL-reittiosuudesta luopuminen nyt ei ole minkäänasteinen yllätys.

Kun tässä vastikään matkasin Rostockista Helsinkiin vielä hetken näillä vesillä jatkavalla Faster Ysillä, oli pakko rekisteröidä sellainen seikka, että yli puolet aluksen kuskaamasta rahdista oli matkalla nimenomaan Rostockista Tallinnaan (tyhjääkin tilaa tosin oli vaikka muille jakaa). Henkilöautoilijoista monet sensijaan jäivät laillani pois Jätkäsaaren rahtikaijassa LV7:ssa. Jalkamatkustajat jäivät laivaan odottaman siftausta, mutta hirmuisen yllättynyt en olisi, vaikka enemmistö heistäkin olisi ollut menossa etelärannalle. Ihan kanssamatkustajien puheenparresta päätellen.  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 31.05.2008, 17:32:33
Siis neljä millä aikavälillä? Viikossa se olisi kovin vähän, vain kaksi edestakaista vetoa/alus. Vai tuleeko myös TLL-ROS-välille omia vuoroja?
HEL-TLL-reittiosuudesta luopuminen nyt ei ole minkäänasteinen yllätys.

4 kertaa viikossa. Tallinnassa alukset eivät tule enää käymään lainkaan, näin olen ymmärtänyt.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 31.05.2008, 17:32:33 Kun tässä vastikään matkasin Rostockista Helsinkiin vielä hetken näillä vesillä jatkavalla Faster Ysillä, oli pakko rekisteröidä sellainen seikka, että yli puolet aluksen kuskaamasta rahdista oli matkalla nimenomaan Rostockista Tallinnaan (tyhjääkin tilaa tosin oli vaikka muille jakaa). Henkilöautoilijoista monet sensijaan jäivät laillani pois Jätkäsaaren rahtikaijassa LV7:ssa. Jalkamatkustajat jäivät laivaan odottaman siftausta, mutta hirmuisen yllättynyt en olisi, vaikka enemmistö heistäkin olisi ollut menossa etelärannalle. Ihan kanssamatkustajien puheenparresta päätellen.  8)
Pääseehän tuo Rostockista tuleva rahti jatkossakin Tallinnaan. Tosin joutuvat vaihtamaan alusta Helsingissä...

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 30.05.2008, 23:09:37
1.9.08 alkaen Superfastit eivät aja enää Helsinki-Tallinna -välillä lainkaan, ainoastaan HEL-ROS. Lähtöjä uusien aikataulujen myötä oli 4 molemmista satamista, jos en väärin muista. Vahvistus viralliselta taholta saataneen lähipäivinä...
Tämä kyllä oli odotettavissa, onhan Tallinkilla ollut nyt Superstarin valmistumisen jälkeen melkoinen ylikapasiteetti Hel-Tal liikenteessään.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.06.2008, 06:58:18
Tämä kyllä oli odotettavissa, onhan Tallinkilla ollut nyt Superstarin valmistumisen jälkeen melkoinen ylikapasiteetti Hel-Tal liikenteessään.
Ylikapasiteetti, joka kuitenkin tuottaa melko reipasta kasvua matkustaja- ja erityisesti ajoneuvomääriin? Eiköhän kyse ole ollut myös siitä että yhteys on tarjonnut suoran yhteyden virolaisille Saksaan ja nyt kun liikenne ei kohta ole enää päivittäistä, sitäkään ei tarvita. Aikataulut syyskuun alusta etiä päin:
http://www.tallink.ee/ee/tab2/schedules/helRos/

Eli varmaankin seuraavasti tulee menemään:
SF VII/VIII 19.30 Hel Mån -> 22.00 Ros Tis
SF VII/VIII 3.30 Ros Ons -> 6.30 Hel Tor
SF VII/VIII 19.30 Hel Tor -> 22.00 Ros Fre
SF VII/VIII 3.30 Ros Lör -> 6.30 Hel Sön

SF VIII/VII 3.30 Ros Mån -> 6.30 Hel Tis
SF VIII/VII 19.30 Hel Tis -> 22.00 Ros Ons
SF VIII/VII 3.30 Ros Tor -> 6.30 Hel Fre
SF VIII/VII 19.30 Hel Fre -> 22.00 Ros Lör

Mikko-Oskari Koski

#39
Uskomatonta sekoilua. Vaikka olinkin jo valmis väittämään Tallinkin tyrineen tässä Saksanliikenteessään kaiken mahdollisen (henkilöstöpolitiikka, brändikysymykset, aikataulut jne.), niin tämä nyt alittaa aiemmatkin limbot. Tehokkaiden alusten tyhjänpanttina seisottaminen ei-ihan-ilmaisilla laituripaikoilla kun saattaa olla aika paljonkin tuottamattomampaa toimintaa, kuin alusten pitäminen reaaliaikaisessa 56 tunnin kiertoaikataulussa Suomenlahden satamien ja Rostockin välillä... ::)

Tallinkin Saksanlinjaa pitäisikin tarkastella Rostock-keskeisestä näkökulmasta, eli siten, että kaikki aluksella kulkeva poka on joko tulossa tai menossa sinne. Yhdellä keikalla Rostockista käytäisiin kerran Tallinnassa ja kerran Helsingissä, vaihdettaisiin kummassakin puolet kokonaiskuormasta ja painuttaisiin sitten takaisin Saksaan. Suomenlahden poikittaisliikenteessä näillä aluksilla ei saisi edes olla tarjontaa; mikäli sinne tarvitaan lisäkapasiteettiä, voidaan Shuttlejen vuorotiheyttä lisätä. Eli jos Tallinkin puolella tätä keskustelua luetaan, niin sellaiset terveiset, että tasainen aikataulu ROS-TLL-HEL-ROS olisi mahdollinen siten, että alus lähtee samasta satamasta aina 56 tuntia edellisen lähtönsä jälkeen. Kahdella aluksella ajettuna tämä toisi kolme viikottaista edestakaista matkaa, eikä yhtään tyhjää makuuta kalliilla laituripaikoilla.  8)

Ja se lienee täydellinen selviö, että ensimmäinenkään Viron ja Saksan välinen rahtiyksikkö ei rupea Helsingin keikkaa tekemään -varsinkaan sen jälkeen, kun Saksanlinjalaisten laituripaikka Helsingissä loppuvuodesta vaihtuu Vuokkiin-, vaan Tallink tässä käytännössä lahjoittaa Scandlinesin ja DFDS Liscon Baltian ja Saksan välisille linjoille sen osan näistä asiakkaista, joka ei katso asiakseen Puolan läpi ajamista. TLL-HEL-linjaosuudella Fasterien jatkoa nyt kukaan asioita vähänkään seurannut ei varmasti ollut kuvitellutkaan.

Kaikesta tästä huolimatta on meidän kaikkien syytä täysin rinnoin toivoa Tallinkille kaikkea hyvää ja pitkää ikää Itämeren pitkittäisliikenteessään. Miksikö? No, tietysti siksi, että kilpailutilanne on aina monopolia terveempi ja ainoana toimijana reitillä Finnlines/Grimaldi varmasti pitäisi hinnoittelun muiden, kuin kilpailurealiteettien sanelemana. Ja sanon tämän siksikin, että tuoreehko kokemukseni kummankin operaattorin matkustajapuolesta osoittaa nimenomaan Tallinkilla olevan huomattavastikin petrattavaa monessakin asiassa... 8)

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 03.06.2008, 17:17:11
Eli varmaankin seuraavasti tulee menemään:
SF VII/VIII 19.30 Hel Mån -> 22.00 Ros Tis
SF VII/VIII 3.30 Ros Ons -> 6.30 Hel Tor
SF VII/VIII 19.30 Hel Tor -> 22.00 Ros Fre
SF VII/VIII 3.30 Ros Lör -> 6.30 Hel Sön

SF VIII/VII 3.30 Ros Mån -> 6.30 Hel Tis
SF VIII/VII 19.30 Hel Tis -> 22.00 Ros Ons
SF VIII/VII 3.30 Ros Tor -> 6.30 Hel Fre
SF VIII/VII 19.30 Hel Fre -> 22.00 Ros Lör
Noin se varmaan meneekin, mutta nettilinkissä ilmoitetussa aikataulussa on virhe, koska Rostockissa ei perjantaiaamuna ole alusta ottamassa lähtöä.

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 03.06.2008, 23:02:59
Jos lähtökohtana Superfastien jatkolle on ollut se, ettei HEL-TAL -linjaa enää ajeta lainkaan, niin eikö tuo Tallinkin kannalta ole kuitenkin fiksumpi ratkaisu jatkaa reitillä HEL-ROS kuin TAL-ROS? Vai kulkeeko rahtia Saksan ja Viron välillä enemmän kuin Saksan ja Suomen? Korjatkaa toki jos olen väärässä, en tunne asiaa.
Lainaus käyttäjältä: Kari Rantamäki - 04.06.2008, 20:07:48
Superfastien viron keikathan liittyivät ainakin osittain ainakin alkuun kai siihen, että saatiin halvempi miehistö, ja koska Viro ei maksa myöskään mitään tukea, voisikohan kohta olla tarkoituksena myöskin liputtaa laivat muualle? 
Fasterit liputettiin aikanaan Viroon ja jo Hangosta lisättiin ohjelmaan käynti Paldiskissa, joka sitten pian jätettiin pois. Tallinnaan ruvettiin poikkeamaan vasta linjan Suomensataman vaihduttua Helsinkiin.
SMU:n käsittämätön painostus suomalaisten palkkojen saattamiseksi voimaan Viron lipun alla Virosta liikennöiville aluksille oli tässä tilanteessa jokseenkin omituista toimintaa -kun painostus ei kuitenkaa koskenut niitä aluksia, jotka kokopäivätoimisesti operoivat Virosta Suomeen. Mutta se on vain yksi sivujuonne tässä omituisessa paletissa ja jääköön asiaa paremmin tuntevien pähkäilyn aiheeksi.

Noin viikko sitten matkatessani Faster Ysillä Rostockista Helsinkiin aluksessa oli rahtikapasiteetistä käytössä ehkä noin 2/3, josta noin puolet oli matkalla Tallinnaan. Keikka ei siis pelkästään Helsinkiin versus pelkästään Tallinnaan matkalla olleiden kuormien voimin olisi ollut taloudellisesti mielekäs ajettava, mutta tällaisena "jakelijavuorona" luullakseni oli. Yhden matkan perusteella ei tietenkään saa tehdä yleistyksiä, mutta oletettavaa on, että EU:nkin suosittelemaa merioikotietä käyttäviä asiakkaita Tallinnan ja Rostockin välillä on joka reissulla. Sikäli Fasterien Tallinnan keikkojen lopettaminen on Tallinkilta suoranaista maksavan kuorman yli laidan heittämistä. Fastereissa on kaistametrejä noin 1900 kussakin. Vaikea uskoa, että Viron ja Saksan välinen kuorma olisi ihan mitätön osuus kokonaispaketista. Ja vaikea uskoa myöskään, että mainitut kaistametrit olisivat jatkuvasti täynnä pelkästään Suomen ja Saksan välisten asiakkaiden voimin.

Eri asia on, pysyykö Suomen ja Saksan välinen asiakaskuntakaan lopulta Tallinkille uskollisina. Jos niin käy, voimme ensi syksyn tilastoissa olevista rahtilukujen pudotuksista nähdä, kuinka suuri Viron ja Saksan välisen kuorman osuus oli kokonaispaketista. Se, että nuo luvut on sisällytetty Suomen ja Saksan (ja ilmeisimmin myös Suomen ja Viron) välisiin kokonaislukuihin, on mielestäni omituista, mutta se ei ole ainoa mainitunlainen piirre ko.varustamon toiminnassa... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.06.2008, 18:26:16
Ja se lienee täydellinen selviö, että ensimmäinenkään Viron ja Saksan välinen rahtiyksikkö ei rupea Helsingin keikkaa tekemään -varsinkaan sen jälkeen, kun Saksanlinjalaisten laituripaikka Helsingissä loppuvuodesta vaihtuu Vuokkiin-, vaan Tallink tässä käytännössä lahjoittaa Scandlinesin ja DFDS Liscon Baltian ja Saksan välisille linjoille sen osan näistä asiakkaista, joka ei katso asiakseen Puolan läpi ajamista. TLL-HEL-linjaosuudella Fasterien jatkoa nyt kukaan asioita vähänkään seurannut ei varmasti ollut kuvitellutkaan.

Jos lähtökohtana Superfastien jatkolle on ollut se, ettei HEL-TAL -linjaa enää ajeta lainkaan, niin eikö tuo Tallinkin kannalta ole kuitenkin fiksumpi ratkaisu jatkaa reitillä HEL-ROS kuin TAL-ROS? Vai kulkeeko rahtia Saksan ja Viron välillä enemmän kuin Saksan ja Suomen? Korjatkaa toki jos olen väärässä, en tunne asiaa.

jonas

#41
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.06.2008, 06:58:18
Tämä kyllä oli odotettavissa, onhan Tallinkilla ollut nyt Superstarin valmistumisen jälkeen melkoinen ylikapasiteetti Hel-Tal liikenteessään.

Kumma kyllä että ylikapasiteetista huolimatta kasvua matkustajamäärissä on se reilu neljännes edellisvuodesta ja henkilöautoissa 43 % ensimmäisen liikennöintikuukauden jälkeen. :D Ja samalla Vikingin loistava tulos XPRS:llä osoittaa Viron liikenteen kehittyvän yli molempien odotusten. Rahtiliikenteestä Viking vei kyllä isomman osuuden ekana kuukautena XPRS:llä kun kaistametrit lisääntyivät aika reippaasti. Tämä on varmastikin vaikuttanut Superfastien lopetuspäätökseen Helsingin ja Tallinnan välillä. Ja lisäksi toki se, että Rostockin linjalla takkiin tuli se 49 %, jotka alkavat olla kyllä madonlukuja. Eli saa nähdä, josko 8 viikkovuoroa on tarpeeksi iso toimi. Näillä laivoilla kun palkkaus on sellaista, että olisi sama brändätä ne Siljalle ja/tai siirtää jollekin tuottavammalle linjalle. Eikö muuten Superfastin nimenkäyttöoikeuskin ala olla jo loppusuoralla?

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 04.06.2008, 19:30:41
Kumma kyllä että ylikapasiteetista huolimatta kasvua on se reilu neljännes edellisvuodesta. :D Ja samalla Vikingin loistava tulos XPRS:llä osoittaa Viron liikenteen kehittyvän yli molempien odotusten.

Taitaa näissä luvuissa olla syyt:

http://www.baltic.omxnordicexchange.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=224196

--------------------------------------------------------------------------------
| Estonia-  |   9,824 |  11,364 | -13.6% |   |    31,251 |    29,771 |    5.0% |
| Finland   |         |         |        |   |           |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Finland-  |   3,373 |   6,610 | -49.0% |   |    11,424 |    19,211 |  -40.5% |
| Germany   |         |         |        |   |           |           |         |

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kari Rantamäki - 04.06.2008, 19:43:39
Taitaa näissä luvuissa olla syyt:

http://www.baltic.omxnordicexchange.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=224196

--------------------------------------------------------------------------------
| Estonia-  |   9,824 |  11,364 | -13.6% |   |    31,251 |    29,771 |    5.0% |
| Finland   |         |         |        |   |           |           |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Finland-  |   3,373 |   6,610 | -49.0% |   |    11,424 |    19,211 |  -40.5% |
| Germany   |         |         |        |   |           |           |         |


Niin? Jos katsot tarkkaan niin niitä samoja lukujahan tässä kahdessa eri topicissa pyörittelen... Yritän sanoa vaan että ei ole ihme ettei XPRS:n ja Superstarin tulon jälkeen Superfasteja välttämättä enää Tallinnan lähdöille tarvita...

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 04.06.2008, 19:49:39
Niin? Jos katsot tarkkaan niin niitä samoja lukujahan tässä kahdessa eri topicissa pyörittelen... Yritän sanoa vaan että ei ole ihme ettei XPRS:n ja Superstarin tulon jälkeen Superfasteja välttämättä enää Tallinnan lähdöille tarvita...

Johtuisikohan postausajankohdista tämä ns ristiinmeno. Superfastien viron keikathan liittyivät ainakin osittain ainakin alkuun kai siihen, että saatiin halvempi miehistö, ja koska Viro ei maksa myöskään mitään tukea, voisikohan kohta olla tarkoituksena myöskin liputtaa laivat muualle?