Jäätalvi 2017-2018

Aloittaja Janne Koskinen, 30.10.2017, 16:43:19

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 30.01.2018, 13:40:21
Olisikohan Fennica seuraava lähtijä Kokkola/Pietarsaari väylille avustamaan, kun nyt on koeajolla? Kunnon talven pitää tosin vielä jatkua pariviikkoa, niin alkaa olemaan avustustarve myös sielläpäin?  :D
Vaikea sanoa. Koeajo saattaa liittyä dp-järjestelmän päivittämiseen tai vastaaviin. Olihan Fennica jo alkukuusta koeajolla samalla kun oli häädettynä Molsin uudisrakenteen ja Arandan ulosuiton yhteydessä. Lisäksi Nordica teki ennen Raumalle saapumistaan useita koeajoja Norjan vesillä eli voisin arvella, että molempien alusten järjestelmiä on päivitetty...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Oli mennyt multa ohi eli EVA-316 taas kerran paskana ja Protector korvannut EVA-316:n tammikuun lopulla:

"Vaatamata vahepeal juba kevadiseks kiskunud ilmale jätkub talvine navigatsioonihooaeg ja ühes sellega jää murdmine laevadele Pärnu lahel.
Jääolukord Pärnu lahel on hetkel selline, et jääpiir asub 12 miili kaugusel Pärnu sadama muulidest edela suunas, jää paksus lahel on 10–20 cm ja see on osalt tugevalt rüsistunud. Kõik laevad nii ballastis kui lastis vajavad sellest piirkonnast läbitulekuks jäämurdja abi.
Pärnu lahel on alates 18. jaanuarist töötanud Veeteede Ameti jäämurdja EVA-316 ja jäämurde algusest kuni tänase hommikuni on jäämurdeteenust osutatud 31 korda. Kütust on laeval kulunud 41 800 liitrit. Küll aga tekkis laeval täna tehniline rike ja laev vajab ühe peamasina ülelaadimisturbiini vahetust, mis võib võtta aega ühe nädala. Seega hetkel EVA-316 jäämurdeteenust ei saa osutada.
Kuna riigil on leping AS-iga Alfons Håkans, mille raames on valmisolekus varujäämurdja, vedurlaev ,,Protector", siis hakkab see Pärnu lahel jääd murdma. ,,Protector" jõuab praeguste plaanide järgi Pärnusse kolmapäeval, 31. jaanuaril ja seda kasutatakse jäämurdeteenuse osutamiseks kuni EVA-316 tehnilise rikke kõrvaldamiseni. Hetkel ootabki Pärnu lahel jääpiiril teenindamist kaks kaubalaeva. Vaata, kus "Protector" praegu asub Marinetraffic.com keskkonnast.
Talvise navigatsiooni kuludeks ehk jäämurdeteenuse tagamiseks on 2018. aasta riigieelarves planeeritud 6,376 miljonit eurot. Need kulud katab riik reederite ja laevaagentide poolt makstava veeteetasu arvelt."

Voisi muuten Arctia/Liikuntavirasto ottaa oppia tiedotuksen suhteen kun (ei jos) Polaris taas kerran tänä talvena hajoaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#47
Sen verran on muodostunut uutta jäätä Merenkurkkuun, että THEtIS ;D ja Ale :D ovat pitkästä aikaa liikkeellä ränniä avaamassa. THEtIS jopa Nordvalenilla ja Ale kävi Husumin edustalla jo.
Atle aktivoitunee jos Alea tarvitaan Övikin korkeudella. THEtIS  lähtee sitten Kaskista kohti ja samalla Nordica tai Fennica Kokkola/Pietarsaari? :) Tämä näin niinkuin omana veikkauksena eikä perustu mihinkään muuhun.
EDIT: Holmönlautta ei kulje. Odottaa Alea jäänmurtoon. Jokatalvinen ilmiö... ::)
www.holmon.com
https://www.vk.se/2225564/isbrytare-ska-bryta-isen-till-holmon
https://www.vk.se/2226067/holmofarjan-kan-antligen-kora

Pekka Laakso

Olettaisin, että jos Perämerelle/Merenkurkkuun tarvittaisiin seuraavaa suomalaismurtajaa, lähtisi Urho seuraavana liikkeelle...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#49
Atlekin lähti Luulajasta ja on aloittanut jäänmurtokautensa. :thumb:
Kaikki Sjöfartsverketin omat aidot murtajat ovat nyt sitten liikkeellä.
Mitä seuraavaksi jos tarve vaatisikin?
Hokun koululaiva Hermes jäätä särkemäänkö? ;D
http://www.ts.fi/uutiset/talous/848558/Turkulaiselle+Alfons+Hakansille+jaata+murtava+koululaiva
Entäs Scandica ja/tai Baltica? Onhan siellä reservissä vielä myös KBV002 Triton. Noita vehkeitä tuskin tullaan kuitenkaan Gävlen pohjoispuolella näkemään. ;D Jonkinmoinen tasainen jää noilla kyllä lohkeaa, entäs sitten kun vastaan tulee jonkinmoinen sohjovyö saatikka sitten pieni ahtojäävalli? ::)

Janne Koskinen

#50
Voima liikkeelle tänään?:

"Jäänmurtajat: Kontio, Otso ja Polaris avustavat Perämerellä. Thetis avustaa Merenkurkussa ja Selkämerellä. Voima avustaa itäisellä Suomenlahdella."

EDIT: Lekotti sitten klo. 14.00.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 07.02.2018, 12:51:40
Voima liikkeelle tänään?:

"Jäänmurtajat: Kontio, Otso ja Polaris avustavat Perämerellä. Thetis avustaa Merenkurkussa ja Selkämerellä. Voima avustaa itäisellä Suomenlahdella."

EDIT: Lekotti sitten klo. 14.00.
Tiedotetta perään:
http://arctia.fi/2018/02/07/jaanmurtaja-voima-avustamaan-meriliikennetta-itaiselle-suomenlahdelle/

Voima se vaan jaksaa porskuttaa vuodesta toiseen.  :thumb:
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.02.2018, 20:16:45
Olettaisin, että jos Perämerelle/Merenkurkkuun tarvittaisiin seuraavaa suomalaismurtajaa, lähtisi Urho seuraavana liikkeelle...

Lähdössä:

"Jäänmurtajat: Kontio, Otso ja Polaris avustavat Perämerellä. Thetis avustaa Merenkurkussa ja Selkämerellä. Voima avustaa itäisellä Suomenlahdella. Urho on lähdössä Perämerelle."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Marko Kosamo

Eilen kävi Lotus bunkraamassa ja näköjään lähti nyt liikkeelle.

Pekka Laakso

#54
Virallinen tiedote:
http://arctia.fi/2018/02/10/jaanmurtaja-urho-peramerelle/

Urho on tuon mukaan ollut viimeksi toiminnassa talvella 2014. Kiintoisa fakta muuten.

Fennicalla on viime koeajosta lähtien ollut epämääräinen ennakko Finnpilotilla. Mikäli lyödään lukkoon, tarkoittaako seuraavaa koeajoa, vai lähteekö se seuraavaksi jäänmurtoon, mikäli kylmää riittää ja jääpeite kasvaa...

Edit: Fennican ennakkoa siirretty noin viikolla eteenpäin. Viitannee jäänmurtoon...  ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Voimalla on jäänmurtosopimus LiVin kanssa vuoteen 2025 saakka. Enemmän juttua Kymen Sanomissa:

Linkki uutiseen
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.02.2018, 17:37:50

Fennicalla on viime koeajosta lähtien ollut epämääräinen ennakko Finnpilotilla. Mikäli lyödään lukkoon, tarkoittaako seuraavaa koeajoa, vai lähteekö se seuraavaksi jäänmurtoon, mikäli kylmää riittää ja jääpeite kasvaa...

Edit: Fennican ennakkoa siirretty noin viikolla eteenpäin. Viitannee jäänmurtoon...  ???

"Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA yli 4000 tonnia.
Raahe, Kalajoki, Kokkola ja Pietarsaari, IA yli 2000 tonnia.
Vaasa, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Kaskinen, Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik, Helsinki ja Sköldvik, I tai II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Liikennerajoitusmuutokset: Helmikuun 21. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, mikä alukselta vaaditaan:
Sköldvik, IA tai IB yli 2000 tonnia sekä IC tai II yli 3000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IA tai IB yli 2000 tonnia."

Onkohan Sisun tarkoitus aloittaa Sköldvikin liikenteen avustus? Monitoimisiin (multiuseless) kun ei vieläkään ole onnistuttu 25-vuoden kuluessa rakentamaan haarukkaa jolla voisi hinata vaurioittamatta hinattavaa alusta (en nyt puutu suuresti puuttellisiin jäänmurto-ominaisuuksiin vaan ainoastaan kelvottomaan haarukkaan).

Fennica ja Nordica voidaan sitten sijoittaa alueilla jossa ei "hinaustarvetta"?

Toivottavasti case-Mäntyluoto ei toistu vispilöiden huseeratessa Selkämerellä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#57
Fennican ennakko on tällä hetkellä juuri tuolle 21. päivälle, jos se nyt mitään edes meinaa. Voidaanhan se sijoittaa aluksi Suomenlahdelle, ja jäätilanteen kehittyessä se voitaisiin korvata Sisulla. Toisaalta voitaisiinhan Fennica lähettää Merenkurkkuun ja tiputtaa Thetis Mäntyluodon ja Kaskisten välille, ja Sisu Suomenlahdelle.

(Tuo kaikki siis puhdasta spekulointia.)

Kevättalvella 2010 oli muistaakseni hetken aikaa sellainenkin kuvio, jossa Suomenlahdella olivat Voima ja Sisu (Nordica oli ollut kautensa alussa hetken myös Suomenlahdella, mutta siirretty melko pian Selkämerelle), jonka jälkeen yhtäkkiä Voima siirrettiinkin Selkämerelle ja tuotiin sieltä Nordica takaisin Suomenlahdelle. (Tarkan tilanteen voinee tarkistaa foorumin arkistosta...) Eli periaatteessa on mahdollista siirtää Voimakin Selkämerelle. Sisu taasen taidettiin tuolloinkin siirtää lopuksi vielä Perämerelle, kun Suomenlahdella talvi taittui.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#58
Ale on särkenyt tänään jäitä oikein kunnolla salmessa Övikiin johtavalla väylällä. :D Joskus myös Frej sahasi samalla lailla ihan Holmsundin edustalla.  :)
https://1drv.ms/u/s!AlLPPFZE_yYDgoNqhk0edyn3P1cGgw

Petri Nummijoki

#59
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.02.2018, 20:51:24
Kevättalvella 2010 oli muistaakseni hetken aikaa sellainenkin kuvio, jossa Suomenlahdella olivat Voima ja Sisu (Nordica oli ollut kautensa alussa hetken myös Suomenlahdella, mutta siirretty melko pian Selkämerelle), jonka jälkeen yhtäkkiä Voima siirrettiinkin Selkämerelle ja tuotiin sieltä Nordica takaisin Suomenlahdelle. (Tarkan tilanteen voinee tarkistaa foorumin arkistosta...) Eli periaatteessa on mahdollista siirtää Voimakin Selkämerelle. Sisu taasen taidettiin tuolloinkin siirtää lopuksi vielä Perämerelle, kun Suomenlahdella talvi taittui.

Talven 2010 tilanne meni Suomenlahden osalta suunnilleen näin: Voima töihin 2.1.2010, Sisu töihin 20.1.2010, Nordica töihin 30.1.2010 mutta se rikkoutui melkein heti ja oli korjattavana 3.2.2010 asti, jolloin Fennica tuli Pohjanlahdelta tuuraamaan Suomenlahdelle parin vuorokauden ajaksi. 4.2.2010 lähtien Voima, Sisu ja Nordica avustivat kolmistaan Suomenlahdella kuukauden verran, kunnes 4-5.3.2010 oli Sisulla keikka Ahvenanmerelle selvittelemään siellä syntynyttä laivasumaa. Sen jälkeen oli taas kolme murtajaa Suomenlahdella, kunnes 10.3.2010 Voima lähti Selkämerelle ja Suomenlahdelle jäivät Sisu ja Nordica kahdestaan. 25.3.2010 vaihtoivat Voima ja Nordica paikkojaan ja 29.3.2010 lähti Sisu Perämerelle, jolloin Voima jäi Suomenlahdelle yksin. 13.4.2010 Voima lähti uudestaan Selkämerelle ja Nordica palasi Suomenlahdelle töihin 18.4.2010 asti, jonka jälkeen Voima avusti Suomenlahdella vielä 18-22.4.2010 ja sitten oli kausi Suomenlahden osalta ohi.