FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Pete Lehto

Hätäisimmille esimakua, tosin kännykkälaatua. Klikkaamalla näkyy isompana.

Pasi Laakso

#241
Sternalle tullut äkkistoppi Lillmälön rannassa tänään 12.6:


http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3546823/U+Sterna+tormasi+rantaan++matkustajat+jumissa+lautalla
Lainaa
Finnferriesin lautta Sterna törmäsi hieman kello 15 jälkeen Lillmälössä lauttarannassa laiturin rakenteisiin. Lehden haastatteleman silminnäkijän mukaan lautan eturamppi vääntyi törmäyksessä.

Sternan henkilökunnan mukaan lautalla oli toistakymmentä henkilöautoa sekä yksi sementtiauto. Finnferries kertoo ÅU:lle, että voi viedä useita tunteja ennen kuin matkustajat pääsevät maihin.

Edit/kisäys 21.6:

OTKES tutkii tömän Sternan tällin.

http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/aloitetuttutkinnattiedotteet/m2017-02mlsternantormaaminenrantakalturiinparaisilla12.6.2017.html

Mikko-Oskari Koski

Ehkä ihan hyvä, että Falcolle ei vielä ole uutta työpaikkaa kehitelty, sillä Sternan taannoisen tällin lisäksi keikkaa on pukannut myös Elektran tuuraajana:
http://saaristo.ts.fi/hyva-tietaa/elektraa-saadetaan-viela/

Sinällään tuntuisi aika omituiselta, jos Falco ei suuntaisi vastaisuudessa joko Nauvo-Korppoo- tai Korppoo-Houtskär-linjalle. Alushan on sekä todelliselta että tekniseltä iältään huomattavasti sekä Prostvikia että Mergusta tuntuvasti uudempi ja kapasiteetiltaan niitä isompikin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jukka Ikonen

Nyt on kahden kuukauden kokemus Finferriesin lautalta. Ihan positiivinen sellainen. Kippari on merikapteeni ja siiffi ylikonemestari joten palkat ihan hyvät. Peruspalkka naurettava mutta tuntisopimukset joten kokonaisansio oli kohdallaan.

Joku hemmetin non-SOLAS-juttu meni minulla yli hilseen. En edes opetellut sitä jotten sotke ajatuksiani.

Jännää noissa oli se lyhyt ajo. Jotkut oikeat merimiehet pitävät sitä vähemmän oikeana merenkulkuna mutta jos kippari joutuu ajamaan paatin (hankalaan) kaijaan parikymmentä kertaa vuoronsa aikana ja siiffi pelehtii koneiston kanssa 10-100% vaihetelevalla kuormalla, niin ainakain minusta se tuntui ammatillisesti ihan oikealta merenkululta.

Jos työt sallivat, niin lähden ensi kesänä taas kesäpojaksi tuonne. Voin suositella lyhyttä vikaeerausta tuolla. Vuoden ympäri vakiduuni on varmasti ihan toista kuin minun kesäkokemukset.

Heikki Arvela

Itse saaristolaisena ja kyseisiä lauttoja päivittäin käyttävänä voisin todeta että suurimmalla osallahan näistä Finferriesien lauttojen "kippareista" on ainoastaan vahtiperämiehen pätevyys. Joukossa on tosi muutama yliperämiehen ja merikapteeninkirjankin omaava henkilö.
Konepäälliköistä suurimmalla osalla toki taitaa olla ylikonemestarin pätevyys.
Miehistö näissä lautoissa on orientoitunut työurallansa näihin maantien jatkeisiin joissa "merimatka" on 5-25 minuuttia ja valtamerikokemus puuttuu lähes kaikilta työntekijöiltä. Taitaa jopa Euroopan liikenne olla kaukainen haave monille?

Lauttojen ruoripotkurilaitteilla ohjaaminen laituriin ei ole sen monimutkaisenpaa kuin henkilöauton ajaminen parkkiruutuun, näin ainakin lauttojen "kippareiden" mukaan.

Ja eiköhän tuo siiffien pelehtiminen koneiston kanssa tarkoita lähinnä istumista ohjaamossa konevalvontapöydän ääressä kahvikuppi kädessä nenää kaivellen ja Åbo Underrätteseniä taikka Turun Sanomia lukien? Kyllä ne koneistot siellä pyörivät 10-100% teholla ilman siiffin pelehtimistäkin. Ja ainahan sitä voi ongelmatilanteissa soittaa korjaamolle jotta lähettävät huoltoauton rantaan ratkomaan teknisiä ongelmia.

Joten summa summarum: Oikeat merimiehet todellakin pitävät näitä lauttoja vähemmän oikeana merenkulkuna, tuskinpa kukaan rinnastaa Suomenlinnan lauttaakaan Nesteen tankkereihin taikka Maerskin konttilaivoihin? Taikka mopoautoa tukkirekkaan.

Kimmo Rantanen

Normaalisti Kotkan edustan saariin liikennöivä Otava joudutaan taas telakoimaan. Yhteysalus kesti jäissä ajoa vain pari viikkoa edellisen telakoinnin jälkeen. Helmikuussa telakoitiin Valkossa ja nyt Tekla hoitaa taas yksin Kaunissaaren, Kuutsalon ja Kirkonmaan liikenteen kun Otava nostettiin jälleen ylös. Haapasaareen ajetaan ilmatyynyaluksella.

https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/c1df043e-3ece-4bb6-823f-a23e94f9aa5e


Tauno Hermola

Mielenkiintoinen kuvio:
Lainaa
Finferries ostaa puolet Ansgarista

Kirjoitettu 13.04.2018

Finferries –konsernin tytäryhtiö Suomen Saaristovarustamo Oy on 12.4.2018 ostanut puolet ahvenanmaalaisen Ansgar Ab:n osakekannasta. Ansgar Ab:n pääasiallinen toiminta saaristoliikennepalvelujen tarjoajana Ahvenanmaan maakuntahallitukselle jatkuu kaupan jälkeenkin. Ansgarilla on konttori Maarianhaminassa

http://www.finferries.fi/ajankohtaistavanha/finferries-ostaa-puolet-ansgarista.html

Mikko-Oskari Koski

Ansgarin operoinnissa on tähänkin asti ollut Finferriesin aluksia, Rosala II Enklingen linjalla ja Bärö vara-aluksena. Varustamon tällä hetkellä ainoa oma lautta Frida II alkaa olla uransa lopulla.
Ehkäpä Finferriesillä on jokin kalustoinvestointi vireillä, ja ajatus liittää Ahvenanmaan saariston hiljaiset linjat tähän johti kauppoihin. Ja on tietysti sekin mahdollisuus, että haluavat vain saada jo olemassa olevalle tonnistolleen töitä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Malmberg

Saaristossa liikkuu vahvana huhu että Finferries olisi lähiaikoina aloittamassa säännöllisen reittiliikenteen Nagu 2:lla Nauvon Lillmälöstä Viron Saarenmaalle sekä Odililla Paraisten portilta Pärnuun.
Nagu 2:seen on kuulemma tarkoitus seuraavan telakoinnin yhteydessä rakentaa tax-free myymälä, a la carte ravintola, disco sekä pallomeri. Odiliin on vastaavasti huhun mukaan tarkoitus rakentaa nykyisen komentosillan päälle sky baari ja vesiliukumäki sekä kannella oleviin matkustajatiloihin pelikasino, spa ja fine dining ravintola.
Suunnitelmissa on kuuleman mukaan myös jossakin myöhemmässä vaiheessa siirtää Viken Granvik-Riika linjalle sekä Replot 2 Pärnäinen-Visby-Kööpenhamina linjalle.
Tiedä sitten onko näissä huhuissa perää?

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 26.04.2018, 10:11:18

Tiedä sitten onko näissä huhuissa perää?

Aprillipäivä tais mennä jo? Nyt on niin paksua kamaa, että ei menny edes vitsillä läpi :)

Pekka Laakso

#251
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 26.04.2018, 13:32:14
Aprillipäivä tais mennä jo? Nyt on niin paksua kamaa, että ei menny edes vitsillä läpi :)
Äläs nyt. Kyllä nuo ovat huomattavasti uskottavampia juttuja kuin Viking Gracen roottori saati se, että PolarIs olisi ihan oikeakin jäänmurtaja.  ;)  Malmbergin Jannehan kirjoittaa aina 100 % asiaa aivan kuin Joakim ja se silloisen PKL:n haukiukko, ja pari muuta reilut 10 vuotta sitten aktiivisesti kirjoittanutta...

Anteeksi offtopic.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Itse olen kuullut luotettavilta tahoilta venerannassa, että Otavaan on asennettu talvisten telakointien yhteydessä salaa Tuuli-luokan ylijäämäilmatyynyt. Tarvittaessa nyt maaefektitoiminnolla liikkuva yhteysalus voidaan näin Natoyhteensopivana ottaa maihinnousukäyttöön ja olen kuullut sitä jo sumuverhon sisällä testatunkin Terijoen hiekoilla.

Juhani Mehto

Falcoa on tänään operoitu autonomisesti Finferriesin ja Rolls-Roycen yhteisprojektissa. Paluumatka sujui etäohjauksessa.

FinFerriesin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalevi Lehto

https://yle.fi/uutiset/3-10574980
Jotenkin ihmetyttää, miten vaijerilossin saa ajetuksi karille ja vielä tuossa paikassa vedenkorkeuden ollessa kutakuinkin normaalilukemissa... ???
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964