Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta

Aloittaja Juhani Gronlund, 27.01.2011, 22:50:08

« edellinen - seuraava »

Juhani Gronlund

Richard Fain mukaan Royal Carribean tilaa 2 uutta alusta . Alukset pienempiä kuin "Ossi ja Allu" mutta rakennustelakkaa eivät vielä kerro, mutta  CEO on  yllättynyt huhusta että laivat rakennettaisiin Mayer Werftillä. Jos tilaus ei siis mene niin kuin hunutaan Mayer Werftille niin toivottavasti tilaus tulee Turkuun STX Finlandille.


Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 27.01.2011, 22:50:08
Richard Fain mukaan Royal Carribean tilaa 2 uutta alusta . Alukset pienempiä kuin "Ossi ja Allu" mutta rakennustelakkaa eivät vielä kerro, mutta  CEO on  yllättynyt huhusta että laivat rakennettaisiin Mayer Werftillä. Jos tilaus ei siis mene niin kuin hunutaan Mayer Werftille niin toivottavasti tilaus tulee Turkuun STX Finlandille.


Royal Caribbeanin Sunshine-projektista on huhuttu jo pitkaan, ja vaihtoehtoisina telakoina on nimenomaan mainittu seka Meyer Werft etta STX Finland.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Jussi Littunen

#2
Mitenkäs muuten Meyer Werftin kapasiteetti riittäisi kahden aluksen rakentamiseen kun sillä on jo valmiiksi Euroopan parhaat tilauskirjat? Tietysti tilausajankohta ratkaisee paljon, mutta jos ihan lähitulevaisuudesta puhutaan niin Turusta varmaan pystyttäisiin tarjoamaan nopeampi toimitusaika.

Tässä olisi nyt se Turun telakan kaipaama suuren luokan tilaus. Turun telakan puolesta puhuu varmasti ainakin 90-luvun puolivälistä jatkunut yhteistyö innovatiivisimpien ja varustamon parhaiten menestyvien risteilijöiden rakentamisessa, sekä toimitusvarmuus ja kokemus. Ainainen miinus on tietenkin hinta. No, joka tapauksessa tässä nähdään autolautoissa jo jonkin aikaa vallinnut trendi eli laivojen koon kääntyminen laskuun, minkä vuoksi Turun telakallakin on jatkossa pakko sopeutua pienempään henkilöstöön: Oasiksen kokoista tilausta ei varmaan koskaan enään tule.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 27.01.2011, 22:50:08
...CEO on  yllättynyt huhusta että laivat rakennettaisiin Mayer Werftillä. ...

Tarkoittaa varmaan sitä että niitä ei siellä rakenneta (ellei Fain ole sitten yllättynyt todenmukaisen tiedon vuotamisesta julkisuuteen). En henkilökohtaisesti usko että RCCL alkaisi tilaamaan laivaa Aasiasta, joten vaihtoehtoja ovat varmaankin STX (Ranskan telakat/Turku) tai Finncantieri.

Jussi Littunen

Tämän päiväisessä Turun sanomien talousosiossa oli juttu, joka sivusi näitä uusia nk. Sunshine-luokan aluksia, jotka olisivat hieman Oasista ja Allurea pienempiä (mitä sitten mahtaa tarkoittaa). Jutussa todettiin, että tilauksesta kilpailevat melko varmasti Turun ja Meyer Werftin telakat, joka huhujen mukaan olisi saamassa tilauksen (tämä on tosiaan pelkkä huhu). Mutta mielenkiintoisin maininta oli se, että STX Finlandin johtaja Heikinheimo oli "asiakkaan kutsumana työmatkalla Floridassa". Tämä vahvistaisi tuon huhun että Turku ja Meyer Werft todella kilpailevat tilauksesta, ja ilmeisesti laivatilausta ollaan nyt puuhaamassa tosissaan.

Teijo Niemelä

Myos Royal Caribbeanin omistama Azamara Club Cruises suunnittelee uudisrakennuksia.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Karo Suopuro

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 04.02.2011, 18:51:08
Tämän päiväisessä Turun sanomien talousosiossa oli juttu, joka sivusi näitä uusia nk. Sunshine-luokan aluksia, jotka olisivat hieman Oasista ja Allurea pienempiä (mitä sitten mahtaa tarkoittaa). Jutussa todettiin, että tilauksesta kilpailevat melko varmasti Turun ja Meyer Werftin telakat, joka huhujen mukaan olisi saamassa tilauksen (tämä on tosiaan pelkkä huhu). Mutta mielenkiintoisin maininta oli se, että STX Finlandin johtaja Heikinheimo oli "asiakkaan kutsumana työmatkalla Floridassa". Tämä vahvistaisi tuon huhun että Turku ja Meyer Werft todella kilpailevat tilauksesta, ja ilmeisesti laivatilausta ollaan nyt puuhaamassa tosissaan.

Toivottavasti saadaan mahdolliset tilaukset Suomeen STX:älle  :)

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 04.02.2011, 22:12:36
Myos Royal Caribbeanin omistama Azamara Club Cruises suunnittelee uudisrakennuksia.
Hmm, mielenkiintoista, Azamara lienee siis reagoimassa päävastustajansa Oceania Cruisesin uudisrakennuksiin? Itse pitäisin tosin aika epätodennäköisenä, että Azamaran uudisrakennuksia Suomeen saadaan. Azamarahan on (ymmärtääkseni) Celebrity Cruisesin alajaosto ja Celebtiry on pysytellyt varsin uskollisena Meyerille. Tietysti meyerilla on tilauskirjat aika täynna ja Suomesta kapasiteettia löytyisi... No, saa nähdä.

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.02.2011, 00:11:42
Hmm, mielenkiintoista, Azamara lienee siis reagoimassa päävastustajansa Oceania Cruisesin uudisrakennuksiin? Itse pitäisin tosin aika epätodennäköisenä, että Azamaran uudisrakennuksia Suomeen saadaan. Azamarahan on (ymmärtääkseni) Celebrity Cruisesin alajaosto ja Celebtiry on pysytellyt varsin uskollisena Meyerille. Tietysti meyerilla on tilauskirjat aika täynna ja Suomesta kapasiteettia löytyisi... No, saa nähdä.

Azamara on myos sanonut, etta second-hand-aluksetkin voisivat tulla kysymykseen. Eli optiot ovat avoinna... Azamarahan sai runsas vuosi sitten oman toimitusjohtajan ja osittain oman organisaation. Puljua vetaa Seadreamista, Cunardista ja Seabournista tuttu Larry Pimentel.

Taisi olla pari vuotta sitten, kun Meyer oli antanut Azamaralle tarjouksen uudisrakennuksesta, mutta RCCL oli laskenut projektin kannattamattomaksi.

Toisaalta, Azamaralla lienee ollut vaikeuksia tayttaa nykyisiakaan aluksiaan: kun vaimoni risteily Azamarralla heinakuussa, alus oli puolityhja.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Timo Kauppinen

Royal Caribbean rakentaa uudet alukset Meyer Wertf-telakalla. Ensimmäinen valmistuu syksyllä 2014 ja optio toiseen keväällä 2015. Aluskoko 158 000brt ja 4100 pax.

Lassi Liikanen

#9
Jep, näin todellakin on tapahtunut. LOIhan tämä vasta on, mutta ehkä RCCL halusi näpäyttää STX:n telakoita, oliko kenties liian kallis hinta? Käsitinkö oikein että tilauksen arvo tässä on vajaat 700 miljoonaa per purkki?

"Royal Caribbean Signs Letter of Intent to Build New Generation of Ships
MIAMI and PAPENBURG, Germany, Feb. 11, 2011 /PRNewswire via COMTEX/ --

Royal Caribbean Cruises, Ltd. has signed a letter of intent with shipyard Meyer Werft to build the first of a new generation of Royal Caribbean International cruise ships. Developed under the code-name "Project Sunshine," the new vessel design incorporates new and exciting features that take advantage of the best of Royal Caribbean's experience and imagination. The project is a result of over a year of dedicated research and development.

The order calls for one ship to be delivered in the Fall of 2014 with an option for a second ship for Spring 2015. The 158,000 Gross Registered Tons (GRT) new build will carry just over 4,100 guests based on double occupancy. The estimated all-in cost per berth is about euro 170,000. This all-in cost includes the yard's base contract price plus everything needed to design, operate and build the vessel, from architect fees to supervision costs and all loose inventories from computers to art and bed linens.

"Royal Caribbean has worked hard to earn a reputation of offering the most innovative ships in the cruise industry and this next generation will not disappoint," said Richard D. Fain, Chairman and CEO of Royal Caribbean Cruises, Ltd. "While we continue our policy of keeping our newest ideas and features under wraps during the early stages of construction, I can say that I am very excited about the passion and imagination that our teams have devoted to the project. Project Sunshine builds on the best ideas of our existing ships and adds exciting new activities and entertainment concepts. It will offer features for everyone: from grand, spectacular spaces to small intimate settings; from active, invigorating activities to the serenity of more personal space; and from a plethora of dining alternatives to a cornucopia of opportunities for families. I am also excited about the energy efficiency and environmental technologies which have been incorporated. Our existing ships are some of the most energy efficient in the world and Project Sunshine takes this one further step. Based on our over 20 years of experience with Meyer Werft, along with their compelling proposal, we know they will deliver on all of the innovations Royal Caribbean's guests have come to expect."

"Meyer Werft is pleased to be working with Royal Caribbean especially in light of their reputation for building such innovative ships. I am very happy we are continuing our long time partnership with Royal Caribbean Cruises Ltd. and its brand Royal Caribbean International. Their projects always present incredible opportunities for Meyer Werft to create the latest cutting edge hardware in the cruise industry," said Bernard Meyer, managing partner of Meyer Werft shipyard.

The letter of intent is subject to customary conditions being satisfactorily met.

About MEYER WERFT GmbH:

Founded in 1795, Papenburg-based MEYER WERFT GmbH is currently owned by the sixth generation of the Meyer family. This well-established company has some 2,500 employees. MEYER WERFT's extensive production program covers a wide range of ship types, from cruise ships and gas tankers, to car and passenger ferries. In order to stay successful in worldwide competition, production technology has been continuously extended. Today, MEYER WERFT has the most modern production premises in the shipbuilding industry. For more information go to www.meyerwerft.de.

About Royal Caribbean Cruises, Ltd.:

Royal Caribbean Cruises Ltd. is a global cruise vacation company that operates Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Pullmantur, Azamara Club Cruises and CDF Croisieres de France. The company has a combined total of 40 ships in service and two under construction. It also offers unique land-tour vacations in Alaska, Asia, Australia/New Zealand, Canada, Dubai, Europe and South America. Additional information can be found on www.royalcaribbean.com, www.celebritycruises.com, www.pullmantur.es, www.azamaraclubcruises.com, www.cdfcroisieresdefrance.com or www.rclinvestor.com.

SOURCE Royal Caribbean Cruises, Ltd."


http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=103045&p=irol-newsArticle&ID=1528198&highlight=
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 11.02.2011, 23:15:30
Jep, näin todellakin on tapahtunut. LOIhan tämä vasta on, mutta ehkä RCCL halusi näpäyttää STX:n telakoita, oliko kenties liian kallis hinta? Käsitinkö oikein että tilauksen arvo tässä on vajaat 700 miljoonaa per purkki?


Ei kai siinä mistään näpäyttämisestä ollut kyse, vaan STX/Suomen valtio on kupattu jo tyhjiin...kaikkine tukineen, mutta  onneksi maailmalla on vielä muitakin varustamoja kuin RCCL....
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 11.02.2011, 23:46:19
...mutta  onneksi maailmalla on vielä muitakin varustamoja kuin RCCL....

Toisaalta maailmalla on valitettavasti myös muita telakoita kuin STX:n Turun telakka ja muut suuret varustamot ovat jo pääsääntöisesti keskittäneet rakennustoimintansa tietyille telakoille. Esimerkiksi Fincantieri on viime vuodet jauhanut tasaisen tappavaan tahtiin laivoja Carnivalille ja Princessille. Toivottavasti Turkuun nyt kuitenkin saataisiin uusia tilauksia, jotta jengillä riittäisi töitä myös Viking Linen uuden laivan jälkeen...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Turun Sanomien mukaan Pernon telakka oli kisassa mukana aivan loppumetreille saakka.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tero Söderholm

#13
Yllättävän vähän täällä on kommentoitu näitä, taas kerran menettetyjä tilauksia ???
Vuosikaudet ovat "suomalaiset" telakat ja media ylistäneet suomalaisen työn laatua ja nopeutta ja uskoneet  risteilybisneksen ja siihen liittyvien tilausten  elpyvän.
Näin lienee tapahtunutkin, mutta missä ne tilaukset viipyvät ? Aiemmin uskollisina asiakkaina pidetyt Costa ja Carnival siirtyivät jo vuosia sitten  muiden telakoiden asiakkaiksi. Nyt
menetettiin pitkäaikainen  ja varmaksi asiakkaaksi oletettu RCCL.
Vikingin tilaus ei enää pysty telakkaa pelastamaan...pystyykö STX-telakka edes rakentamaan Vikingin tilausta ? Alasajon päästyä kunnolla vauhtiin telakalla ja alihankkijoilla, on tuotannon uudelleen aloitus vaikeaa, jopa mahdotonta.
Hienoa tulla kakkokseksi näissä kisoissa !
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Timo Selkälä

Niin, samaa ihmettelin itsekin. Ehkä kukaan ei halua tunnustaa epäilyjään siitä että telakkakonserni kasvoi liian isoksi?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.