Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 06.10.2014, 12:55:23
Jos tarkoitat Suomi-Ruotsi linjaa, niin vajaa kymmenen vuotta sitten oltiin tyypillisesti 230000 pax syyskuu luvuissa.
Totta. Ajatukset juoksevat nopeammin kuin sormet näppäimistöllä. Muutokset eli käytännössä symphonyn telakointi saivat ajatukset Suomi-Ruotsi -välille.

Olisi mielenkiintoista saada jostain Siljan matkustajamäärät esim. 2005 ja vaikka 2000. Niistä ajoista muutos niin matkustuskulttuurissa kuin -markkinassakin on valtava.

Janne Koskinen

#946
Silja 1998, 1999,2000. Kuukausittaisia lukuja ei kai julkaistu:

Volumes                                                      Market share %
2000                1999             1998                 2000           1999                   1998
PASSENGERS
Helsinki–Mariehamn–Stockholm

1,467,609    1,442,956       1,412,180             56                56                     56

Turku–Stockholm incl. SeaWind Line

1,927,690  2,023,946       1,993,285               56                56                     56

Gulf of Bothnia service

299,730       539,494       977,127                  100             100                   100

Luvuista puuttuvat Tku-Åland ja Stockholm-Åland ja Hki-Åland (siis Maarianhaminan ja Långnäs PAXit).

Ilman Vaasanlaivoja Ahvenanmaa mukaan lukien ollaan joka vuosi yli 3,5 miljoonaa PAXissa.

Lisää:

http://web.lib.hse.fi/FI/yrityspalvelin/pdf/2000/Esilja.pdf
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Reku

Tuoretta tilastoa.

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=631144&messageId=783408

Suomi-Ruotsi näyttää jämähtäneen viimevuotiselle tasolleen. Kun ottaa huomioon Symphonyn puuttuvan kapasiteetin (15 lähtöä), ollaan viime vuoteen verrattuna likimain samoissa luvuissa eli noin 35 000–75 000 alemmissa matkustajamäärissä kuin vielä muutama vuosi sitten.

Kalevi Lehto

Eipä ole ollut aivan erinomainen Tallinkin tuloskunto viime aikoina, kertookohan tämäkin siitä?
www.aripaev.ee/borsiuudised/2014/11/11/enn-pant-lahkub-tallinki-juhi-kohalt
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Lassi Liikanen

Tänään merenkulkualan taloustilannetta seuraaville on ollut paljon herkkua tarjolla, kun sekä Tallink että pääkilpailija Viking ovat julkistaneet Q3 lukunsa. Tässä Tallinkin luvut: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=632535&messageId=785186

Myös Tallinkin liikevaihto ja -tulos kesältä ovat olleet laskusuunnassa. Tietysti Tallinkin vastaavissa luvuissa täytyy ottaa huomioon seuraavat seikat: elokuun alussa tapahtunut laivaruletti (Romantika STO-RIG -> STO-TLL, Baltic Queen STO-TLL -> HEL-TLL, Silja Europa pois liikenteestä) kuin myös Silja Symphonyn telakointi syyskuussa.

Nähtäväksi jää, millä tapaa yhden laivan kapasiteetin verran poistuminen vaikuttaa neljänteen kvartaaliin. Nythän tältä kvartaalilta (Q3) ei voi lukea täysin tarkkoja lukuja, kun koko heinäkuu mentiin "vanhalla mallilla". Kuten raportissa mainitaan: "During the financial year several steps have been taken including charters, upgrades and re-routings with the goal to optimise operations, therefore management expects the fourth quarter results to improve, when compared to the same period last year."

Tietysti selvää on se että sama heikko markkinatilanne, erityisesti Suomessa, on vaikuttanut ja vaikuttanee Tallinkiin myös seuraavilla kvartaaleilla.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala


Timo Toivonen

"Tere tulemast Titanicule!"

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Toivonen

#953
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 26.01.2015, 17:23:09
Hki-Stokis sakkaa:

http://www.ts.fi/uutiset/talous/727513/Tallink+Silja+aikoo+vahentaa+18+ihmista

Tätä vähän pelkäsinkin, ettei Turun-linja ole ainoa, mikä hiipuu. Vanhoja kantiksia on uudistusten jälkeen ollut ehkä vaikeampaa miellyttää, kun viimoinenkin luksusripaus karsittiin kävelykatulaivoilta telakalla. Paljon jäi ajan hampaan kuluttamia neliöitä laivalla vielä remonttia vaille. Palveluasenne laivoilla on ainakin omien kokemusten mukaan edelleen kunnossa.

Tokihan tässä uudistuksessa haluttiin antaa vielä yksi mahdollisuus sisaruksille näyttää kyntensä, kun ostajaa/vuokraajaa on ollut jo pitkän aikaa vaikeaa löytää. Mutta, kuitenkin itselle tuli jossain määrin Seren ja Sympan uudistuksista mieleen Seacontainersin vuonna 2006 tekemä pienen budjetin "myyntikunnostus". Silloinkin piti rouvia vähän meikata telakalla ja muutaman kuukauden päästä olikin kävelykatulaivat (no joo, paljon muutakin, koko varustamo ::)) myyty. Erona silloiseen tilanteeseen lienee nyt se, ettei nyt ehkä kuitenkaan ole akuuttia tarvetta myydä koko lafkaa sentään ;). *

Taitaa olla matkustajakadon myötä matkustajakunta aika lailla nuorentunut viime aikoina, HEL-STO-linjan viikonloppulähtö tuossa taannoin ainakin muistutti suomalaista versiota Klub Galaxy -meiningistä. Raakasti yleistäen, tuo kai viittaisi vähän siihen suuntaan, että porukan nuorentuessa matkustajien laivalla käyttämä rahamäärä on myös pienentynyt.

Ikävää, että nykyisellään oikeastaan Isabelle on ainoa laiva, mikä erottuu Tallinkin laivastossa. Kaikki muut on monistettu samasta muotista.

*[Vähän nuo hymiöt ehkä vääristää kirjoituksesta välittyvää mielikuvaa. Henk. koht. tottakai toivoisin parempaa menestystä kävelykatulaivoille, jotta näkisimme ne lähivesillämme mahdollisimman pitkään. Mukavaa ollut huomata, kuinka Siljan brändiin ja pr-osastoon on panostettu ainakin somessa ja markkinoinnissa on ollut viime aikoina hyvä noste ja ennakkoluuloton asenne kaikkine tempauksineen. Tallink Siljalla on meno muuttunut aika paljon asiakaslähtöisemmäksi, vaikka parannettavaakin taitaa ruohonjuuritasolla vielä rutkasti olla.]
"Tere tulemast Titanicule!"

Timo Toivonen

#954
Uusimmat tilastot: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=642935&messageId=798812

Suomi-Ruotsi-liikenteen matkustajamääräpiikkiin vaikutti aika merkittävästi Seren telakointi vuosi sitten. Katselin vuoden takaisesta tiedotteesta, että Sere oli 26 päivää pois liikenteestä tammikuussa. Nyt oltiin Ruotsin liikenteessä vuoden 2013 tasolla, Europan reittivaihdoksella toki oli silloin jotain "tasoitusta" lukemiin, mutta nykyiset FIN-SWE-lukemat ovat siltikin -20% vuoden 2012 tasoon verrattuna.
"Tere tulemast Titanicule!"

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 04.02.2015, 12:51:17
Uusimmat tilastot: https://suomi-ruotsi-liikenteen matkustajamääräpiikkiin vaikutti aika merkittävästi Seren telakointi vuosi sitten.
Rahtipuolella kuitenkin aika suuri pudotus. Seawindin poistuminen lienee syynä. Suomi-Viro rahtiliikenteeseen tullut vastaavasti hieman lisäystä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 04.02.2015, 20:03:44
Rahtipuolella kuitenkin aika suuri pudotus. Seawindin poistuminen lienee syynä. Suomi-Viro rahtiliikenteeseen tullut vastaavasti hieman lisäystä.

Lisäksi BP oli kuusi päivää poissa liikenteestä. Kyllä silläkin rahtia menee yli ihan varmasti...

Timo Toivonen

Helmikuu: https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=647952&messageId=805440

Matkustajaluvut Suomi-Ruotsi-liikenteessä näyttävät ensialkuun melko siedettäviltä. Mutta tilastoja kaunistaa tietysti se, että Sere oli 2014 puoli kuuta telakalla. Yksi alus puuttui nyt hetken Turun-linjalta, mutta ei liene Turun aamulaivalla nyt paria sataa matkailijaa enempää per lähtö olisi kulkenutkaan? Ei mielestäni oikein riitä kompensoimaan vertailuluvuissa viime vuoden telakoinnin aiheuttamaa matkustajamääräpudotusta.
"Tere tulemast Titanicule!"

Kalevi Lehto

#958
Tulipa hiukan katseltua näitä Tallinkin alkuvuoden lukuja.
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=667343&messageId=831119
Aika tasaisen tappavaan tahtiin on tullut rahdin osalta pudotusta Suomi-Ruotsi-liikenteessä, eli Seawindillä taisi siis kulkea n.25%  rahdista, eikä näköjään ole siirtynyt muille Tallinkin aluksille, vaan ilmeisesti kilpailijoille.(Olisiko sitten Tallinkilla riittänyt kapasiteettikaan?)  Suomi-Viro-liikenteessä onkin sitten vastaavasti tullut sen Seawindin verran lisäystä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tero Lindfors

Noissa luvuissa näkyy "laivaruletti" kun kesäkuussa 2014 RIG-STO -reitillä matkustajia n. 77 000 ja 2015 n. 45 000. Isabellen jäätyä yksin matkustajamäärät vähentyneet 43%. Rahtimäärät vähentyneet vielä enemmän: 58,6%. Mutta kyllä varmaan Tallink tuosta reitistä kiinni pitää kunhan jonkin verran edes voitolle jää koska on monopoliasemassa Riika-Tukholma -reitillä.