Copterlinen helikopteri putosi mereen Virossa

Aloittaja abc117, 10.08.2005, 14:07:29

« edellinen - seuraava »

Sami Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.08.2005, 19:49:11
Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 10.08.2005, 19:47:10
Onko enää missään turvallista matkustaa?
Lentäminen on tämänkin turman jälkeen maailman turvallisimpia matkustusmuotoja. Yhtä onnettomuutta kohden tehdään lukematon määrä onnistuneita lentoja. Todennäköisempää on joutua esimerkiksi autokolariin.

Tästä voisikin keskustella. Minkä ihmeen takia lento- laiva- tai junaonnettomuuden sattuessa koko kyseinen matkustusmuoto leimataan epäturvalliseksi, mutta tieliikenneonnettomuuden sattuessa ei?
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Sami Koskinen - 10.08.2005, 20:46:27
Minkä ihmeen takia lento- laiva- tai junaonnettomuuden sattuessa koko kyseinen matkustusmuoto leimataan epäturvalliseksi, mutta tieliikenneonnettomuuden sattuessa ei?
Kolmessa ensiksi mainitussa ajatellaan, että ratkaisevan virheen tekee aina joku muu tai ne johtuvat jostakin teknisestä viasta jolle tavallinen tallaaja ei mahda mitään, mutta tieliikenneonnettomuuksissa ajatellaan, että itse osataan ajaa muka lähes täydellisen turvallisesti tai itsellä kuvitellaan olevan täysin turvallinen auto jne...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

#17
Lainaus käyttäjältä: Sami Koskinen - 10.08.2005, 20:46:27
Tästä voisikin keskustella. Minkä ihmeen takia lento- laiva- tai junaonnettomuuden sattuessa koko kyseinen matkustusmuoto leimataan epäturvalliseksi, mutta tieliikenneonnettomuuden sattuessa ei?
Jaa-a. Kaikki matkustusmuodothan ovat periaatteessa vaarallisia tai turvallisia. Ainahan jossakin voi sattua kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Mutta kai se johtuu siitä, että liikkeessä on ollut suurempi joukko ihmisiä, ja kun on kyse laiva- tai lentokoneonnettomuuksista on liikenneväline ollut "väliaineessa", jota se liikkuessaan uhmaa. Kone voi pudota korkealta ja laivaonnettomuudessa joudutaan tekemisiin veden kanssa. (Kuulostaa hölmöltä, mutta minulle huonona kirjoittajana asia on vaikeaa ilmaista selvemmin.  :D)

Toisaalta, kyllähän vakavimpien bussiturmien jälkeen on tieliikennekin saanut ajoittain epäturvallisuuden leiman. Varsinkin, jos bussi on ollut rekan kanssa kolarissa, kuten esim. Konginkankaalla, jolloin ilmeni suurta keskustelua raskaan tieliikenteen ja bussien turvallisuudesta.

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kim Granlund

Lainaus käyttäjältä: Sami Koskinen - 10.08.2005, 20:46:27
Tästä voisikin keskustella. Minkä ihmeen takia lento- laiva- tai junaonnettomuuden sattuessa koko kyseinen matkustusmuoto leimataan epäturvalliseksi, mutta tieliikenneonnettomuuden sattuessa ei?

Kuin myöskin se ,että laiva - ,juna- tai lento-onnettomuuden sattuessa on yleensä mennyt ihmishenkiä  isompi joukko , kun taas autoillessa yleensä ei kuole "kuin" 1- 5 ihmistä.Eikä sitä kovin moni muista enää siinä vaiheessa ,kun esim. B767 on tullut tonttiin ja 270 ihmistä on menettänyt henkensä ,että samaan aikaan tuhansia ihmisiä istuu pelkästään kyseisessä konetyypissä.Loppujen lopuksi onnettomuudet ovat kuitenkin suhteessa sen verran harvinaisia että ei niitä pitäisi heti leimata epäturvalliseksi matkustusmuodoksi.Kenties myös kyseinen tapauksen saaman media-huomio vaikuttaa melkoisesti asiaan.Vrt. esim. M/s Estonia tai 1977 Los Rodeos.

Jonathan Laitala

Tosiaan ihmeitäkin voi sattua,kuten Air Francen A 340 onnettomuus Torontossa----kaikki matkustajathan pelastuivat,ja sitä pidän ihmeenä... :o

Teemu Uusi-Esko

Ihme tai ei, tottakai siinä AF:n tapauksessa oli rutkasti onnea mukana onnettomuudessa, mutta myös monet edellytykset olivat pelastumisen puolella.  Kuten se, ettei kone varsinaisesti pudonnut, vaan sen lasku meni pitkäksi.  Koneen miehistön ammattitaidolle evakuoinnissa myös voitaneen antaa täydet pisteet.

Juuri hiljattain luin tutkimuksesta, jonka mukaan 95% lento-onnettomuuteen joutuneista selviää hengissä.  Sen tarkemmin en sitten tiedä onko mukaan laskettu puhjenneet renkaatkin ym. mutta ainakin se antaa osviittaa siitä ettei lento-onnettomuudesta selviäminenkään aina ihmettä vaadi.  Selvisihän siinä Los Rodeosin turmassakin olosuhteisiin nähden yllättävän moni hengissä, mm. Pan Amin koneen lentäjät.  KLM:n koneessa ei kukaan selvinnyt.  Tässä lisää luettavaa aiheesta:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/9575/770327-1.htm

Ikävä tapaus tuo Copterlinen onnettomuus.  Mulla on yksi koulukaveri siellä töissä, hiukan huolestutti hänen puolestaan mutta ei sopinut tuntomerkkeihin...


-Teemu-
-Teemu-

Miran Hamidulla

Päivän Iltasanomat tietää kertoa onnettomuuskopterin kapteenin olleen aikoinaan yksi Estonian onnettomuuden pelastuslennoille osallistuneista piloteista.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juha-Matti Harjumäki

Surunvalittelut mun puolesta kaikille omaisensa menettäneille.

Tämä on yksittäistapaus, tälle kyseiselle kone tyypille on tapahtunut vain 4 onnettomuutta, että on turvallinen konetyyppi.

Onnettumuuden kulusta minun spekulaatiota. Toinen lentäjä olisi saanut jonkun sairauskohtauksen.

Ohjaussauvat olisivat irronneet. :o Polttoaine olisi loppunut joka on edittäin epätoden näköistä.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Mikko_Tuominen

#23
Mtv3 tiedotti kuudelta:

Uhrien nostaminen saattaa viivästyä

Helikopteriturman uhrien nostaminen merenpohjasta saattaa viivästyä, ellei Suomesta saada paikalle lisää sukeltaja, sanoo everstiluutnantti Raivo Terve Viron rajavartiolaitoksesta. Everstiluutnantti Raivo Terven mukaan Viro on pyytänyt lisäapua Suomesta.

Tällä hetkellä sukellustöitä Tallinnan edustalla jatkaa kuusi virolaista sukeltajaa, sillä kaikki 15 suomalaissukeltajaa ovat lepovuorossa käytyään kukin lähes 50 metrin syvyydessä.

Yksi turmakopterin lentäjä ja kaksi matkustajaa on saatu ylös. Viron pelastusviranomaiset toivovat, että kaikki 14 uhria saataisiin ylös ennen iltaa. Kopteria ryhdytään nostamaan vasta sen jälkeen kun uhrit on saatu ylös.

Viron poliisipäällikön Robert Andropovin mukaan hylky on sellaisessa asennossa, että sen sisälle pääseminen on ollut vaikeaa.

Onnettomuuspaikalla on myös suomalainen pelastushelikopteri Super Puma. Tuuli on pelastusviranomaisten mukaan hieman laantunut.

Suomen Tallinnan-suurlähetystön mukaan suomalaisuhrit tuodaan Tallinnaan ruumishuoneelle, jossa heille tehdään kuolinsyytutkimus. Paikalle on saapunut kaksi suomalaista uhrien tunnistajaa, jotka työskentelevät yhdessä virolaisten kollegojensa kanssa.

MTV3

Osaanottoni suruun.

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 11.08.2005, 19:40:27
Kaikki uhrit ovat olleet kuolleina jo yli vuorokauden. Mikäli luit aamun lehdet saatoit lukea ehkä asiantuntijalausuntoja, jotka kertoivat uhrien mahdollisesti menettäneen tajunsa jo pelkästä mahdollisen roottorivaurion aiheuttamasta tärinästä, ja viimeistään veteen törmäyksen jälkeen heillä ei ole ollut pahemmin tietoa tämän maailman tapahtumista.
Ei tullut luettua lehtiä, ja kirjoitinkin tuon viestin liian huolimattomasti. Voi minua laivakoiraa....

Miran Hamidulla

#24
Lainaus käyttäjältä: Mikko_Tuominen - 11.08.2005, 19:33:14
Pahalta näyttää, mutta onneksi edes jonkun pitäisi selviytyä hengissä.

Toivotaan edelleenkin parasta.
Kaikki uhrit ovat olleet kuolleina jo yli vuorokauden. Mikäli luit aamun lehdet saatoit lukea ehkä asiantuntijalausuntoja, jotka kertoivat uhrien mahdollisesti menettäneen tajunsa jo pelkästä mahdollisen roottorivaurion aiheuttamasta tärinästä, ja viimeistään veteen törmäyksen jälkeen heillä ei ole ollut pahemmin tietoa tämän maailman tapahtumista. Vaan odotellaanpa ensin kuolinsyylausuntoja ja virallista tutkintatulosta tapahtuneesta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Teemu Uusi-Esko

Nyt kun kaikki taivastelevat tuota tapausta, olen itse tosissani alkanut miettiä josko kokeilisi tuota Copterlinea.  Aikomuksena on lähikuukausina muutenkin piipahtaa tuolla etelänaapurissa, nyt on varmaan peruutuspaikkoja tarjolla ;)  Ei nimittäin tarvitse olla kummoinen matemaatikko todetakseen että todennäköisyys uuteen turmaan on nyt juuri melko pieni.  Kokemuksena varmasti kiintoisa tuo helikopterilento, kun viimeisin lentokokemus on FUA B737 turisti-sardiini-luokasta.  Ja tietysti jollain sopivalla laivalla iltapuolesta takaisin sieltä Tallinnasta.

-Teemu-
-Teemu-

Kenny Leong

Tänään olisi tarkoitus nostaa hylky ylös merenpohjasta ja mielenkiintoista on kuulla aikanaan mitä nämä mustatlaatikot pitävät sisällään. Kuten tiedämme nehän nauhoittavat kaikki tapahtumat mitä lentäjät koneelle tekevätkään aina navivalojen kytkemisestä kopterin nousuun jne. Myöskin lentäjien puheet nauhoitetaan.

Teemu Uusi-Esko

Ne ohjaamokeskustelut ovat joskus kiintoisiakin.  Niitä voi lukea joidenkin pudotusten osalta osoitteesta http://www.airdisaster.com joka ei muuten ole tästä aiheen tapauksesta kuullutkaan.  Viimeisin uutinen on Tuninterin ATR:n onnettomuus.


-Teemu-
-Teemu-

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 12.08.2005, 07:06:35
Tänään olisi tarkoitus nostaa hylky ylös merenpohjasta
Iltalehden tietojen mukaan noston suorittava alus olisi väyläalus Seili.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

KHH

Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 12.08.2005, 07:06:35
Tänään olisi tarkoitus nostaa hylky ylös merenpohjasta

Saamieni tietojen mukaan kopteri on nyt nostettu ylös.