Merivoimille miinantorjunta-aluksia Italiasta

Aloittaja Miran Hamidulla, 03.01.2005, 19:02:06

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Niitten historia käytiin läpi Laiva-lehden toimesta jokunen vuosi sitten. Eli arkistoja läpikäymään siis.

Minullakin on muistikuva, että jotkut jäivät hylyksi romutusvaiheessa syttyneiden tulipalojen jälkeen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Taistelussa tuhoutuneen aluksen nimen antaminen uudisrakennukselle ei ole vaarallista. Mutta jos meritaistelun vastapuolena on ollut romuttaja, asia saattaa mutkistua. Tai sitten ei... 8)

Pääasia, että Helsinkikin saa taas pitkästä aikaa oman kummilaivan. Katanpää lienee Kustavin tai Uudenkaupungin kestittävä ja kun Loviisa menetti Tuulen, se saisi ex-Ruotsinpyhtään kylän mukaan nimettävästä Vahterpäästä sopivasti uuden. Mikäli kolmannelle alukselle kierrätetään nimeksi Tammenpää, taitaisi kummikunnaksi määräytyä Salo, jonka alueella Kemiönsaaren Angelniemellä sijaitseva Tammenpään kartano on.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.03.2011, 13:27:20
Taistelussa tuhoutuneen aluksen nimen antaminen uudisrakennukselle ei ole vaarallista. Mutta jos meritaistelun vastapuolena on ollut romuttaja, asia saattaa mutkistua. Tai sitten ei... 8)

Pääasia, että Helsinkikin saa taas pitkästä aikaa oman kummilaivan. Katanpää lienee Kustavin tai Uudenkaupungin kestittävä ja kun Loviisa menetti Tuulen, se saisi ex-Ruotsinpyhtään kylän mukaan nimettävästä Vahterpäästä sopivasti uuden. Mikäli kolmannelle alukselle kierrätetään nimeksi Tammenpää, taitaisi kummikunnaksi määräytyä Salo, jonka alueella Kemiönsaaren Angelniemellä sijaitseva Tammenpään kartano on.

Katanpään kummikaupunkihan on Suomen Turku!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Mikko-Oskari Koski

Aika yllättävää. Turussahan on kyllä Kallanpää (ja ps-pursiseuralla kaiketi edelleen Pansiossa sen niminen satamahinaaja?), mutta Katanpää on kyllä Kustavin Lypertössä. Turistikohde muuten, ollut jo muutaman vuoden.
Eipä silti, että Kemiönsaaren (ex-Dragsfjärdin) Purunpääkään nyt suoranaisesti Helsingissä olisi, mutta aika monen purun pää kyllä varmasti on Stadin lenkkipoluilla.. 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Roope Haapala

Jännää että verrattu tuossa aiemmin kuhia ja mitoja. Kuhat ja kiisket miinanraivaajia ja mitot miinanetsijöitä eikä niillä mitä ilmeisemmin pysty korvaamaan täysin kuhia ja kiiskiä... tosin voisi sanoa että aika kovia vehkeitä tulee olemaan koska pystyy tekemään kaiken saman mitä kuhat, kiisket ja kampelat pystyy/pystyi tekemään.
Minkäs minä sille mahdan?

Tuomas Romu

Itse näen Kuhat ja Kiisket ensisijaisesti vanhanaikaisten "tyhmien" miinojen etsijöinä ja raivaajina siinä missä uudet Katanpää-luokan alukset toimivat paremmin nykyaikaisia "älykkäytä" miinoja vastaan. Tuskin nykyaikana kriisitilanteessa kylvettäisiin yhtä laajoja miinoitteita kuin esimerkiksi toisessa maailmansodassa - laatu korvaa määrän. Sama pätee myös uusiin miinantorjunta-aluksiin, joissa on maailman mittakaavassakin ennennäkemätön määrä erilaisia työkaluja miinojen paikantamiseen ja tuhoamiseen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Lehtinen

Miinantorjunta-aluksista ensimmäinen viivästyy edelleen. Syynä pitkittyneet koeajot, säät eivät ole suosineet ja muuta vastaavaa, myös teknisiä ongelmia on ollut. Katanpää luovutetaan Suomelle syyskuuussa ja se saapunee maahan lokakuussa. Alun perin aluksen piti valmistua jo viime vuonna, mutta telakalla olleet tulvat hidastivat rakennustöitä.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Juha Paulavuo

Miinantorjunta-alus Katanpään saapuminen Suomeen viivästyy edelleen. Näillä näkymin alus saapuu Suomeen vasta ensi vuonna. Vielä heinäkuussa näytti siltä, että alus saataisiin kotitukikohtaansa Saaristomeren Meripuolustusalueelle tämän vuoden lokakuussa. Italiassa valmistetun MHC (Mine Hunter Coastal) Katanpään testit Välimerellä jatkuvat, kertoo alusprojektin hankepäällikkö, komentajakapteeni Kristian Isberg.

- Näillä näkymin merikoevaihe saadaan päätökseen vuoden loppuun mennessä ja alus saapuisi Suomeen alkuvuodesta 2012, Isberg sanoo.

MHC Katanpää on ensimmäinen kolmesta Katanpää-luokan miinantorjunta-aluksesta, jotka Suomi tilasi vuonna 2006 italialaiselta Intermarine-yhtiöltä. Myös toinen aluksista, MHC Purunpää, on aikataulustaan myöhässä. Sen arvioidaan saapuvan Suomeen kevättalvella 2012. Kolmas, vielä kastamaton alus on alkuperäisessä aikataulussaan. Sen luovutus merivoimille tapahtuu ensi kesänä.

Katanpään olisi pitänyt saapua Suomeen jo viime vuonna. Intermarinen Italiassa sijaitseva telakka jäi kuitenkin vuonna 2009 kaksi kertaa tulvan alle, mikä on viivästyttänyt aikataulua. Vielä maaliskuussa näytti siltä, että toimitus Suomeen tapahtuisi kesällä. Heinäkuussa aikataulua siirrettiin lokakuulle, ja nyt puhutaan ensi vuoden alusta.

ruotuväki

Tuomas Romu

Ikävä juttuhan tuo on, mutta en siitä huolimatta lähtisi kritisoimaan päätöstä tilata miinantorjunta-alukset Italiasta. Intermarinella on kuitenkin enemmän kokemusta tämän tyyppisten alusten rakentamisesta kuin vaikkapa (silloisella) Aker Finnyardsilla. Miksi turhaan keksiä pyörää uudelleen?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari Savolainen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 31.10.2011, 16:37:03
Ikävä juttuhan tuo on, mutta en siitä huolimatta lähtisi kritisoimaan päätöstä tilata miinantorjunta-alukset Italiasta. Intermarinella on kuitenkin enemmän kokemusta tämän tyyppisten alusten rakentamisesta kuin vaikkapa (silloisella) Aker Finnyardsilla. Miksi turhaan keksiä pyörää uudelleen?
Kokemusta ja kokemusta. Mielenkiintoista nähdä miten syvälle paskaan päättäjät tällä kertaa kätensä työntävät.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 31.10.2011, 20:12:42
Kokemusta ja kokemusta.

Niin. 38 vastaavaa miinantorjunta-alusta seitsemän maan merivoimille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 31.10.2011, 20:31:11
Niin. 38 vastaavaa miinantorjunta-alusta seitsemän maan merivoimille.

Kyllä. Runko on samanlainen, mutta järjestelmät täysin poikkeavat, koska Suomelle ei kelvannut valmis järjestelmäpaketti vaan piti saada oma. Niitähän siellä on testailtu näin kauan!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Mika Peltonen

Puolustusvoimien sivuilta saksittu:

Kolmas Katanpää-luokan alus kastettiin Italiassa
Kolmas merivoimille hankittava Katanpää-luokan miinantorjunta-alus (MITO) kastettiin torstaina 3. marraskuuta. Alus sai nimekseen Vahterpää. Kastetilaisuus pidettiin Intermarinen telakalla Italian Sarzanassa.



Aluksen kummi on Merivoimien komentajan puoliso, rouva Anja Pennala ja aluksen kummikaupunki on Kotkan kaupunki.

Uusien MITO-alusten tehtävänä tulee olemaan valtakunnallisesti tärkeiden meriyhteyksien turvaaminen miinauhkaa vastaan.

Alukset on hankittu ensisijaisesti kotimaan tehtäviä varten. Alusten järjestelmiä voidaan myös hyödyntää siviilitehtävissä ja viranomaisyhteistyössä, muun muassa merenpohjan kartoittamisessa, vedenalaisissa etsintä- ja tunnistustehtävissä sekä vedenalaisten räjähteiden vaarattomaksi tekemisessä.

Katanpää-luokan alukset parantavat myös Suomen mahdollisuuksia osallistua kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin, koska ne ovat EU- ja Nato -yhteensopivia.

Italian Sarzanassa Intermarinen telakalla Italian Sarzanassa rakennettavat alukset tullaan sijoittamaan Turun Pansioon Saaristomeren Meripuolustusalueelle.

Tänään kastettu MITO-alus MHC (Mine Hunter Coastal) Vahterpää valmistuu ja luovutetaan merivoimille kesällä 2012, jonka jälkeen se saapuu Suomeen.

Operatiivisen valmiuden Katanpää-luokan alukset saavuttavat vuoteen 2015 mennessä.

Juhani Mehto

Merivoimat tiedotti perjantaina, että Katanpää on vihdoin luovutettu. Alus laivataan Suomeen, eli sitä ei ajeta tänne. Ensi kertaa se on esillä yleisölle Merivoimien vuosipäivänä 9.7.

Linkki
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 06.05.2012, 08:57:45
Alus laivataan Suomeen, eli sitä ei ajeta tänne.

Tämä lienee tyypillistä pienempien sota-alusten kohdalla, sillä siirtoajosta kertyisi kohtuuttomasti käyttötunteja nopeakäyntisille pääkoneille. Lisäksi laivaus on todennäköisesti halvempaa, koska vajaan 700 tonnin alus kulkee helposti erikoiskuljetusaluksen kannella muun lastin ohessa.

Pitänee käydä heinäkuussa vilkaisemassa, miltä uusi paatti näyttää. Tuleekohan tuo Helsinkiin?
All information and details given in good faith but not guaranteed!