http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201707172200270615_ul.shtml?ref=juurinyt_desktop
"Helsingistä sunnuntaina illalla lähteneen lautan piti olla perillä aamulla kello 10.30. Matkustajat pääsivät maihin neljä tuntia myöhässä."
niin ei kai se Europa niin heikko ole koneiltaan että tuuli sitä pysayttää. ;D
Kannattaa ennemmin noteerata, että jos 3.000 matkustajaa pitää paikkansa, niin laiva täynnä ja hyvä bisness vanhalla laivalla, jota hätäisimmät ovat jo vuosia olleet lähettämässä Alangiin.
Muistatteko vielä, miten usein Europa joutui läntisen tai lounaisen tuulen takia jättämään MHQ:n väliin TKU-STO-linjaa operoidessaan? Muistatteko vielä, kuinka aluksen aikatauluakin muutamana talvena muutettiin siten, että Ahvenanmaan pysähdys päivälläkin oli oletusarvoisesti Långnäs? Ja muistatteko, mikä tähän kaikkeen oli syynä?
Aivan oikein, runsaasta tuulipinta-alasta johtuneet ohjailuvaikeudet. Sama ilmiö toteutuu luonnollisesti länteen päin täysin avoimessa Visbyssäkin. Eli ei mitään uutta sen paremmin auringon alla kuin tämän aluksen kohdallakaan...
Europahan peruuttaa Visbyssä aallonmurtajan sisäpuolella ja tilaa ei kauheasti jää kummallekaan puolelle. Viime vuoden heinäkuussa vastaavalla risteilyllä Håkansin pikkuhinaaja veti takaisin tullessa Tallinnassa irti laiturista, kun tuuli painoi päin laituria. Tuulipintaa on riittävästi.
Tuli käytyä Europalla Visbyssä kesäkuussa ja vaikka tuuli silloin oli melko vähäistä, niin laituriin pääsy oli silti aikamoisen "vekslaamisen" takana, etten kyllä itseasiassa lainkaan ihmettele, että kovemmassa kelissä tulee vaikeuksia. Turun aikana muistaakseni Europa joutui joskus jäämään Airistolle odottelemaan tuulen tyyntymistä ennen kapeaan Pukinsalmeen menoa.