Silja Operan ontuva alku

Aloittaja Jaakko Ahti, 02.07.2002, 15:42:14

« edellinen - seuraava »

Jaakko Ahti

Tänpäivän Ilta-Sanomat kirjoittelee seuraavaa... (2.7.2002)

"Silja Operan ensiristeily oli fiasko
 
 Silja Operan (entisen Sally Albatrossin) neitsytristeily oli katastrofi. Ruokailu ruuhkautui, kattaukset myöhästyivät pahasti, vessat tukkeutuivat ja hyttivarauksissa oli virheitä.

Ilta-Sanomiin jo sunnuntai-illalla yhteyttä ottaneiden asiakkaiden valituslista oli pitkä.

-Monen ihmisen unelma meni pilalle. Ehkä kolmasosa matkustajista sai kunnolla ruokaa. Mekin tyttöjen kanssa elimme voileivillä koko reissun. Commodore-luokan hytissä rahalle ei todellakaan saanut vastinetta, espoolainen Tytti Lintula moitti.

Eräs miesmatkustaja moitti myös laivan yksipuolista ohjelmatarjontaa.

-Se oli onnetonta. Yksi bändi ja yksi trubaduuri rämpyttelivät aurinkokannella. Todella köyhää verrattuna vaikkapa Helsingin ja Tukholman väliä seilaaviin laivoihin, mies puuskahti."

Että tallasta...
Jaakko Ahti

Jaakko Ahti

Ja piti vielä jatkamini, että sääli, vois nyt tonkin laivan huono tuuri kääntyä paremmaksi vähitellen. Onkos ihmiset muuten menossa Oopperaan? Ite ajattelin mennä syssyllä Pietariin...
Jaakko Ahti

Joni Huopana

Visbyssä oli vissiin niin kova tuuli, että se oli tarvinnut hinaajaa.

Matti Kauppinen

Eipä näytä kovin ruusuiselta Sally Albatrossin taival Silja Opera nimelläkään. :-\ Pitää toivoa, että asiat kääntyvät paremmiksi jatkossa. Ja eiköhän Siljakin älyä eka risteilyn negatiivisen palautteen perusteella hieman prepata Operan palveluita jatkoa ajatellen.

Itse ajattelin lähteä Operalla risteilemään ensi keväänä, jos vain laiva vielä silloin risteilee Itämerellä, toivon mukaan risteilee, koska aikanaan jäi Sally Albatrossillakin käymättä, niin minua harmittaisi suunnattomasti, jos Operakin jäisi väliin. :-X

Heikki Kautiainen

#4
Noh siitä se alkoi ja loppua ei näy. Meinaa Silja Opera ei tuu montaa vuotta seilaamaa näil vesil.

Ankea ja sokkeloine laiva, hinnat on törkeet.

Mä en tuu ikinä enää astumaan Silja Operalle. riittää kun kerran kävin siel sisäl, ja näin mitä se touhu oli enne virallista liikennettä.

Varsinkin kun suurin osa henkilökunnasta ei oo ikinä enne ollu laival töis ni, en yhtää ihmettele. Pysty mettästä revitty ihmisiä ja annetaa 3 raitaa olkapolettiin, ei ei ei.

Hyvästi Silja Opera

p.s Onneks henkilökunnan joukos Operalla, on sentäs semmosiakin  jotka on ollu ennenki laival. Nyt en tarkota itteäni  ;)

p.s ei se toinenkaa risteily menny ihan nappiin, mut siitä voitte lukea Ilta sanomien matkailu sivuilta. täl kertaa ei henkilökuntaa enää haukuttu. kummasti se henkilökunnan ammattitaito löytyy yhden mokatun reissun jälkeen

Kenny Leong

Niin....ei näytä näin aluksi kyllä hyvältä. Tuli mieleeni että kuinkakohan henkilökunta osaisi toimia jos tulisi jokin hälytystila :-[

Voisi olla aika sähläystä eli henkilökunta hyppäisi varmaan ensinmäisenä pelastusveneisiin ja karkaisivat pois jättäen matkustajat oman onnensa nojaan -Vikingin miehet katselisivat saapuessaan paikalle että... "Ei, Ei, Ei!!!"  ;)

Yhtiömme varaTJ:n meinasi mennä Gotlanttiin tällä Operalla mutta annoin hänen sentään ensin lukea pari faktaa ettei rahojaan kaivoon heitä :D


Santeri

#6
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 03.07.2002, 16:25:26 Mitä tulee noihin Pietarin risteilyihin, on tuotteen keksijä ja kehittäjä kyllä joku sellainen, joka ei ymmärrä mitään metropoleissa vierailemisesta. Muutama tunti historiallisia monumenttejä tursuavassa kaupungissa on lähinnä sairas vitsi, Kristina Reginan tuotteessa ollaan sentään perillä vähän pidempään. Itse en Operan Pietarinmatkalle lähtisi, vaikka minulle maksettaisiin, sillä haluaisin siitä kaupungista oikeasti jotain nähdäkin...
Mutta saahan niistä muutamasta tunnista Kristina Reginan Kansainvälinen Pietari risteilyllä maksaakin enemmän sillä havimmillaan tuon risteilyn voi tehdä E-luokan hytissä jolloin hinnaksi muodostuu 380 €/henkilö jos hytissä kaksi henkilöä.

Silja Operalla koko Turisti I S hytin saa keskiviikko lähdöllä hintaan 240 € jolloin hinnaksi tulee 120 €/henkilö. Perjantai lähdöllä 290 €/hytti(145 €/henkilö)

Tosin Kiristina Reginan Risteilyn hintaan sisältyy
Hintaan sisältyy:
4 pv risteily Pietariin M/S Kristina Reginalla valitussa hyttiluokassa, aamiaiset, lounaat, illalliset laivalla, kapteenin tervetulotilaisuus,kaupunkikiertoajelu Pietarissa, laivan viihdeohjelma sekä satamamaksut..


Hintavertailukelpoisempi onkin Kristina Reginan tavallinen Pietarin risteily.
Siinä ollaan Silja Operaa vain puolitintia kauemman Pietarissa mikä ei taida olla oleellisesti kaeumman.
Sellainen risteilyn hinta on E-luokassa 285 €/henkilö kun kaksi henkilöä hytissä.
Tuo hinta ei sisällä oikeastaan mitään lisukkeita.
Hintaan sisältyy:
4 pv risteily Pietariin M/S Kristina Reginalla valitussa hyttiluokassa, laivan viihdeohjelma, satamamaksu sekä yksi edestakainen keskustakuljetus Pietarissa.

Täytyy kuitenkin hinnoissa ottaa huomioon, että Kristina Reginan risteilyt tehdään kesäkaudella ja Sila Operan syyskaudella.

Kyllä se tutustuminen Pietariin vaatisi useamman päivän, jotta siihen saisi todellisen kosketuksen.
Tuollainen aika on ehkä sopiva kun menee Maarianhaminaan ensimmäistä kertaa, mutta sielläkään tuo ei ole riittävä aika jos haluaa todellista kosketusta kohteeseen.
Risteily ei siis välttämättä ole paras vaihtoehto mennä Pietariin vaan perinteinen bussimatka.



Miran Hamidulla

Yleensäkin näissä päivä Tukholmassa/Köpiksessä/Oslossa/Tallinnassa yms vähän suurempiin kaupunkeihin harjoitettavissa risteilyissä on asia niin ettei päivä riitä mihinkään. Moni joka on käynyt esim.Skanssenilla, NK:ssa, Sergelin torilla yms tavanomaisissa paikoissa... luulee nähneensä koko Tukholman, mutta totuus kaupungista piilee pintaa syvemmällä. Muistan taannoin, kun olin kymmeniä kertoja Tallinnassa käyneen tutun kanssa risteilyllä Tallinnassa, ja paluumatkalla Mustamäen torilta taksikuski ajoi vanhan kaupungin kautta, ja tällöin tämä "kokenut Tallinnan matkaaja" kuuli ensimmäisen kerran koko vanhasta kaupungista...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jüri Lehtonen

Terveiset Silja Operan 21 tunnin risteilyltä! Kovasti on parjattu laiva, mutta...  :) ;D :D ;)  Siinä fiilikset jotka matkasta jäi! Seuraavan reissunkin ko. laivalle kävin äsken Siljan sivuilta varaamassa. Tässäkin foorumissa on laivaa manattu ja hyvästejä toivoteltu. Toivottavasti näin ei ole. Samanlaista kämmäystä (joita olen Silja Operasta lukenut, mutta EN kokenut) on ollut ainakin Cinderellalla. "Tuhkimon" ollessa uusi ja sillä pääsi Tukholmaan, haalariväki vielä viimeisteli laivan tekniikkaa. Hyttimme pytty ei toiminut ja henkilökunta oli uutta ja ihmeissään. Muistaakseni ruokailujenkin kanssa oli jotain hämminkiä. Tuskin mikään uusi laiva ilman alkusähläämisiä selviää eli YMMÄRRYSTÄ hyvät ihmiset! Uusi on aina uusi ja mitä kokemattomaan henkilökuntaan tulee, niin fiksu veto Siljalta. En totisesti haluaisi kokea Operalla samanlaista leipiintynyttä "palvelua" kuin mitä taanoin sain Symphonylla. Ei kiitosta, ei "ole hyvää", ei hymyä jne. Silja Operan henkilökunta on nuorta ja iloista... ainakin vielä. En ole "totuuden torvi" ja jokaisella on oikeus mielipiteeseen. Tässä oli minun. Hyvää kesää kaikille!

Mikko Pätäri

#9
Viikko sitten maanantaina jutskasin Helsingissä satamavalvojan kanssa ennen Operan lähtöä. Kertoili, että muutama päivä aiemmin oli käynyt hiukkasen hassusti. Olivat irroittaneet Operan normaalisti, ja viimeinenkin köysi oli jo irti, kun kansimies kiljaisi laivalta: "Hei, hei, laita se takasin kiinni p****ele, me ei saada pääkoneita käyntiin!!"

Että näin... ::) Kaikkea sattuu. Tiedä sitten tosin mistä tuossa oikeastaan oli kyse, sillä kyllähän pääkoneet käynnistetään viimeistään minuutti-pari ennen irroitusta. Ei sen vakavampaa kuitenkaan, olivat sitten päässeet lähtemään pienen viivytyksen jälkeen...

Ja juu, eihän se nyt ole tosiaan ihme, että kaikki ei heti uudella tai "uudella" laivalla suju aivan piirustusten mukaan. Nykyään kun on kiire saada alus liikenteeseen, niin kaikenmaailman sisätöitä usein tuntuu jäävän vielä tehtväksi vielä silloinkin kun alus on jo liikenteessä. Ja ainahan niitä lastentauteja löytyy muutenkin. Ja mitä tulee Ilta-sanomiin niin...hmm... itse kukin varmasti ymmärtää, että sen juttuihin kannattanee useimmiten suhtautua suurellakin kriittisyydellä.

Vaikka onhan se niinkin, että huono-onnisen laivan leima Operalla kyllä väistämättä on...alukselle ei kuitenkaan tainnut sattua mitään ihmeempää Leeward/Superstar Taurus-vuosinaan....?
 

Jüri Lehtonen

Aiemmin kerroin hyvin onnistuneesta Operan 21h risteilystä. Äsken kaverini soitti Visbystä ja taas on Operalla ongelmia. Nyt oli hyttien wc:t sanoneet sopimuksen irti. Kamalan kiukkusia matkustajia (kaverini mukaan lukien) laiva täynnä >:(. Sääliksi käy niitä asiakaspalvelussa työskenteleviä jotka kaiken vihan saa päälleen. Kannaitaiskohan Siljan laittaa Opera joksikin aikaa telakalle ja laittaa röörit yms. kondikseen...?

Mikko-Oskari Koski

Pikkujuttu sinänsä, mutta voi saattaa monen matkustajan reissun huonoon alkuun:
Olympiaterminaalin lankkua ei ole viritetty Silja Operan sisääntulon (=5.kansi, muistaakseni) tasalle. Matkustajat joutuvat siis putken päästä kapuamaan melko jyrkkiä rappuja päästäkseen laivaan. Omituista. Sally Albatrossin aikana myös 4.kannella oli matkustajaportti, jotä käytettiin Tallinnassa. Jos ovet onkin hitsattu kiinni, olisi luullut Siljan kaltaisen, omasta mielestään laatuun panostavan firman kiinnittävän huomiota tällaiseenkin, sinänsä pikkuseikkaan, kun vielä muistetaan, että risteilyille varmasti tulee paljonkin varakkaita eläkeläisiä, jotka ehkä eivät ole ruvenneet soveltamaan käytäntöön italialaista teoriaa, jonka mukaan ihminen voi saavuttaa ikuisen elämän nousemalla päivittäin tietyn määrän portaita...

Aiemminhan tällainen porrassysteemi oli hetken käytössä Mare Balticumilla Tallinnassa, ehkä Tukholmassakin, ennen kuin matkustajien maihinnousu siirrettiin entisiin garagen luukkuihin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jarkko Sydänmaanlakka

Oltiin kolmen hengen voimin Visbyn risteilyllä 20.7. lähdöllä. Ensinnäkin, en huomannut että laivaan päästäkseen olisi pitänyt kiivetä mitään portaita, putki vei suoraan 5. kannelle.

Se mikä aluksi kyrsi oli se että yllättäen vessat lakkasivat toimimasta heti reissun alussa. Toimimaan WC:t saatiin abaut 22:00 joten menomatka meni toimivaa vessaa metsästäessä. Onneksi ei sattunut isompaa hätää omalle kohdalle :-)
Se mikä ihmetyttää on se että vessaongelma on ollut Siljan tiedossa jo yli kuukauden eikä hommaa ole saatu hoidettua?!
Muuten risteily oli ihan OK, henkilökunta oli tähän astisista ystävällisintä ja palvelualtteinta.
Joku saattaa kyllä ihmetellä kun laivaa mainostetaan "uutena" ja kuitenkin ajan tuomaa kulumista on kyllä havaittavaissa siellä täällä.
Meillä oli Seaside I- hytti ja kyllä hytin kalusteet näytti olevan vuodelta -92. Samoin ulkokansien puukaiteet oli paikkapaikoin aika rappeutuneen näkösiä.

Ei kuvia allekirjoitukseen. -ylläpito

Mikko-Oskari Koski

Voi olla, että porrassysteemi on käytössä vain veden ollessa korkealla, mutta itse olen nähnyt sitä käytettävän, mikä minua kovin kummastutti. Olympiakaijaankin kun olisi ollut mahdollista rakentaa samanlainen vedenkorkeuksien mukaan liikuteltava putkenpätkä, kuin esim.Romantikaa varten tehtiin Länsiterminaaliin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Santeri

#14
Parempi se porrassysteemi on kuin se, että poistutaan autokannen kautta. Vielä 1994 sitä systeemiä taidettiin soveltaa Tallinnassa sillä ensimmäistä kertaa olen astunut Viroon autokannelta.
Porukka änkesi ahtaita käytäviä pitkin alas autokannelle, koska kaikki odottivat maihinnousua maihinnousuovien edessä.
Takasin tultiin Tallinkilla ja sinne päästiin putkeapitkin.
Ja erikoisristeilyissähän tuota autokantta taidetaan käyttää paljon maihinnousutienä.

Jos Silja on hieman epävärma Silja Operan liikenteen jatkumisesta eikä ole viitsinyt järjestää asioita siten, että Olympiaterminaali olisi täysin Silja Opera yhteensopiva.
Turhia investointeja ne vain olisi jos laiva lopettaisi liikenteen ???