Eckerö Linelle ro-pax Vuosaari-Muuga reitille

Aloittaja Pekka Laakso, 06.05.2019, 06:31:02

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Finbo Cargo lähtee lauantaina Landskronaan telakalle kahdeksi kuukaudeksi jäävahvistettavaksi, kertoo Eckerön uutinen: https://www.eckeroline.fi/blog/finbo-cargo-on-telakalla-25-1-29-3-2020/

Mahdollisista muista töistä laivalla ei ole kerrottu, mutta olisi loogista samaan aikaan tehdä myös uudistuksia sisätiloihin. Aiemmin minulle kantautuneiden huhujen mukaan Eckerö olisi ollut rahtaamassa korvaavaa laivaa Rederi AB Gotlandilta, mutta tätä ei ilmeisesti ole tapahtumassa.

Hannu Sarell

Kuinka tarpeellinen on sitten jääluokan korotus, jos talvet jatkuvat tämän ja viime vuosien kaltaisina? Milloin on ollut viimeksi jääluokkarajoituksia, siis ainakaan kakkosluokkaa suurempia Helsinkiin, tai Tallinnaan?

Peetu Kytöranta

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.05.2019, 11:12:33
Joku toinen Tallinkin edustaja (muistaakseni toimitusjohtaja, mutta 100% varma en ole) kertoi aiemmin haastattelussa, että varustamon seuraava prioriteetti Megastar 2:n valmistumisen jälkeen on Vuosaari-Muuga -laivan laittaminen "kuntoon." Mahdollisesti niin, että Mega 2:n korvaama Star korvaa Sea Windin.


Tuli tätä vanhahkoa viestiä lukiessa mieleen, että onkohan Hel <-> Tal niin paljon rahtia, että Staria kolmantena käytettäessä ajettaisiin millasella aikataululla? Ajettasko pintakaasulla suoraan Sea Wind korvaten vai nupit kaakkoon ja vuoroja per vrk lisää. Ja meneekö Star "hukkaan", jos sillä ajelee pääsääntöisesti rauhakseen. 🤔

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 20.01.2020, 15:49:44
Kuinka tarpeellinen on sitten jääluokan korotus, jos talvet jatkuvat tämän ja viime vuosien kaltaisina? Milloin on ollut viimeksi jääluokkarajoituksia, siis ainakaan kakkosluokkaa suurempia Helsinkiin, tai Tallinnaan?
Jääluokan mukaan määräytyvät myös väylämaksut (riippumatta siitä, ollaanko vesillä missä jäätä oikeasti on), joten tämä voi olla kannattavaa vaikka jäätä ei todellisuudessa olisikaan. Viimeinen oikeasti kova jäätalvi taisi olla 2011 (tosin kun omia vanhoja kuviani katselee niin myös 2013 ja 2016 on ainakin hetkellisesti ollut kunnolla jäätä), mutta se että siitä on kauan ei ole mikään vakuus siitä, että jäätalvia ei vielä tulisi. Varsinkaan kun osassa ilmaston muuttumisen ennusteista veikataan Suomen talvien alun lämpimämmän jakson jälkeen kylmenevän.

Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 20.01.2020, 15:58:34
Tuli tätä vanhahkoa viestiä lukiessa mieleen, että onkohan Hel <-> Tal niin paljon rahtia, että Staria kolmantena käytettäessä ajettaisiin millasella aikataululla? Ajettasko pintakaasulla suoraan Sea Wind korvaten vai nupit kaakkoon ja vuoroja per vrk lisää. Ja meneekö Star "hukkaan", jos sillä ajelee pääsääntöisesti rauhakseen. 🤔
Nykyisellään ei varmaankaan tarvita tiheämpää liikennettä, mutta toisaalta rahtiliikenne nimenomaan Vuosaaresta on kasvanut, osittain mutta ei kokonaan johtuen sataman hintaohjauksesta. Star toisi reitille tiettyä muuntovarmuutta, kun se mahdollistaisi tarvittaessa vuorojen lisäämisen tavalla, joka ei Sea Windillä ole samalla tavalla mahdollista. Lisäksi, kuten kanssaforumisti Selkälä minulle toisaalta huomautti, Starin säilyttäminen mahdollistaisi myös sen käyttämisen Länsisatama–Vanasadam-linjalla Megastarin ja Mystarin telakointien aikana, mikä olisi myös ihan järkevää.

Peetu Kytöranta

Tätä mää kanssa tossa päivällä ajattelin, että siinähän sitä olisi aina tarvittaessa hyvä paikkaaja valmiina isoille staroille. Eli ehkä ei ollenkaan huono vaihtoehto. Toki varmaan Sea Windkin tekee kohtuullista tulosta menot vs tulot, mutta myydessä saa varmaan kokolailla romuraudan hinnan.

Kalle Id

Finbo Cargo palasi liikenteeseen jäävahvistettuna tänään: https://www.eckeroline.fi/blog/finbo-cargo-aloittaa-liikennoinnin-rahtialuksena-maanantaina-6-4/ Ilmeisesti laivaan tehtiin muutoksia myös sisätiloihin, mutta näistä ei ole vielä tullut mitään tietoja tai kuvia.