Isabellan tulevaisuus

Aloittaja Jesse Saarimäki, 18.01.2012, 01:15:54

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Nyt pääsemme osioon "luotettavat lähteet", mutta silti: huhujen mukaan (jotka minä luin Facebookista, alkuperäinen ilmeisesti Lankulta) Viking Gracen valmistuttua Isabella modattaisiin Viking Cinderella korvaajaksi Tukholma-Maarianhamina -risteilyliikenteeseen ja Cinderella puolestaan palaisi Helsinki-Tallinna -linjalle. Uskoo ken tahtoo... ::)

Jani Nousiainen

No se olisi ehkä ainoa  järkevä ratkaisu jos ei haluta Isabellaa myydä.  Saadaan Tukholman ylikapasiteettia vähemmäksi ja Cinderellasta olisi kilpailemaan BP:n kanssa risteilymatkustajista.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

Tuossa voi olla perää, koska siinä on ideaakin. Siis Bellan osalta. Ilman muuta alus, jonka koneiden luotettavuus on varustamon armaadan heikoin (siis ei katastrofaalinen, muttei myöskään priima) kannattaa sijoittaa linjalle, jossa vajaatehoisista myllyistä on vähiten haittaa. STO-MHQ-yömatkalla lillutaan tuntikausia, eikä suoraan ajettavalla päiväreissullakaan tarvitse ottaa täysiä tehoja (=max.kolmen pääkoneen käyttö on aina mahdollista ja saaristo-osuudet sekä yöpyöriskelyt hoidetaan kahdella).
Cindy ja Mari saattaisivat saman konseptin mukaan uudistettuina olla HEL-MHQ-STO-reitille oikeinkin hyvä kaksikko. Molemmat kaipaisivat nyt "vähän laittamista" ja jos alusten ravintola- ja muut palvelukonseptit värkättäisiin suunnilleen toistensa kaltaisiksi, ne pelittäisivät siinä nykyistä parivaljakkoa paremmin. Tämä siis edellyttäisi isoa remonttia kumpaankin. Cindyn rahdinkuljetusvalmiuden heikkoudet toki saattaisivat merkitä lastipuolelle heikennystä, mutta Helsingin kaupunginisät olisivat vain iloisia, kun Skattan läpi tramppaava rekkaliikenne edes pikkuisen vähenisi. Ja onhan Turunlinjalla tilaa...
Jos Viking vaihtaisi HEL-TLL-reitilleen jonkun nykyisen aluksensa VXPRS:n tilalle, se olisi Amorella, koska minkään muun autokansikapasiteetti ei Via Baltican ja muiden sen suunnan kulkijoiden kasvavia tarpeita riitä tyydyttämään. Vuorojen lisäämiseen ei nykyisellään ole mahdollisuuksia, kuten kaikki hyvin tiedämmekin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pasi Saarinen

Luin tuon vanhan ketjun noista Isabellan koneongelmista ja tuorein juttu oli vuodelta 2005, josta on 7 vuotta aikaa. Taitaa Isabellan koneet parantua vanhetessaan, kun jatkuvasti niiden kuntoa moititaan ja samaan aikaan laiva kulkee aivan aikataulussa haastavalla linjalla, jossa koneet käy lähes jatkuvasti.

Timo Selkälä

Tuolla tempulla Isabella saisi Ruotsin lipun ja halvemmat miehistökustannukset.

Miten on Helsingissä ne uudet laituripaikat Länsisatamassa - onko siinä Vikingin uusi lauttasatama? Jos Tallinnan laivat muuttaisi sinne niin kapasiteettia ehkä saisi lisättyä. Tuskin kuitenkaan paras vaihtoehto, mutta voittaa Vuosaareen mennen tullen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 22.04.2012, 12:15:59

Miten on Helsingissä ne uudet laituripaikat Länsisatamassa - onko siinä Vikingin uusi lauttasatama? Jos Tallinnan laivat muuttaisi sinne niin kapasiteettia ehkä saisi lisättyä. Tuskin kuitenkaan paras vaihtoehto, mutta voittaa Vuosaareen mennen tullen.


Olen monta kertaa ihmetellyt miksei Helsinki tehnyt Länsi-satamasta samanlaista laiva satamaa, kuin Tukholma Värtanista. Onhan syy selvä, Vuosaari, Vuosaasi ja vuosaari. Kalliita taloja ja rikkaita asukkaita paljon yhdelle alueelle. Sinne Olis hyvin mahtunut Viking Line, Eckerö Line, Silja Line, St. Peters Line ja Tallink.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Länsisataman ongelma on osittain siinä, että sinnekin autoja mahtuu katuverkkoon vain rajattu määrä ja jos kaikki tungetaan sinne, ei katujen välityskyky riitä. Tässä mielessä en ihan ymmärrä Helsingin kaupungin pakkomiellettä keskittää lauttasatamia. Jos nyt rakenteilla tai suunnittelun loppuvaiheessa olevat uudet asuinalueet oltaisiin suunniteltu eri tavalla, meillä voisi olla olemassa tai tulossa lauttasatamat Sompasaaressa ja Laajasalossa.

Sompasaareen ei mahtuisi isoa satamaa jos suunnitellut sillat Korkeasaareen ja Tervasaareen toteutetaan, mutta saaren eteläkärkeen mahtuisi silti yksi tai kaksi laituripaikkaa, tarpeeksi yhden varustamon tarpeisiin. Laajasaloon mahtuisi enemmänkin laitureita. Molemmissa paikoissa suunnitellun raitiotiesillan toteutuessa keskustayhteys hoituisi jalan tuleville matkustajille hyvinkin sukkelasti ja satamaan tulevat autot eivät kulkisi keskustan läpi. Molemmissa tapauksissa uusi satama olisi "voit vain voittaa" -tilanne.

Mutta eihän meillä mitään tälläistä kätevää voi tehdä, tarjolla on vaan satamia joihin ei saisi tuoda autoja tai satamia joihin ilman autoa liikkuvien matkustajien on liian vaikea päästä.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.04.2012, 22:09:52
Länsisataman ongelma on osittain siinä, että sinnekin autoja mahtuu katuverkkoon vain rajattu määrä ja jos kaikki tungetaan sinne, ei katujen välityskyky riitä. Tässä mielessä en ihan ymmärrä Helsingin kaupungin pakkomiellettä keskittää lauttasatamia.
Samaa mieltä. Helsingin Länsisatama ainakin nykyisellään, eli vuodesta toiseen jatkuvana rakennustyömaana, on mielestäni aivan toivoton sumppu varsinkin ennen Baltic Princessin lähtöaikaa, kun myös pikalaivalle menijät ovat vielä mukana samassa sekamelskassa. Ihmettelenpä kyllä todella, jos "helsingin herrat" tosiaankin kuvittelevat sekaan mahtuvan vielä Vikinginkin liikenteen. ::)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Arto Papunen

No kuinka Cinderella jaksaa kannattaa Tukholman risteilymarkkinoilla verrattuna vastaavaan liikenteeseen mitä voisi olla Helsinki-Tallinna välillä Cinderellalla tai Isabellalla.
Ei kulje rahtia, isommat polttoainekustannukset, ei liene suurta reittimatkustajamäärää, monta vuorokauden risteilyvaihtoehtoa, verrattuna toisessa vaakakupissa ehkä isommat satamamaksut ja että väki käy välillä pois laivasta.

Entä tuo Cinderellan rahtikapasiteetti, luulisi että Cinderellalla olisi suurempi autokapasiteetti pituuden ja leveyden ansiosta kuin Isabellalla mutta mikä on totuus, Vikingin sivut antavat kaistametriluvut 760m ja 850m. Toki muistelisin Cinderellan olevan haastava lastattava painojen suhteen. Tottakai Grace Turkuun ja Cinderella takaisin olisi suomen päästä mahtava juttu, mutta kokevatko ruotsalaiset suurta "tason" tiputusta jos Cinderella vaihtuu ehkä mielestäni vähän tylsempään Isabellaan?

Olisiko olympiaterminaali yhtään parempi liikenteen kannalta kuin Katajanokka?

Mikko-Oskari Koski

Viimeisen kysymyksen vastaus on helppo. Ei olisi. Päinvastoin, vielä mahdottomampi.
Tukholman risteilymarkkinoilla uusittu Isabella voisi olla ihan hyvä piristys, Cinderellakin kun lopulta on Birkaan verrattuna "vain" lautta. Tällä tempulla molemmat saataisiin myös peruskorjattua. Mitä Cindyn autokansi- ja muihin ominaisuuksiin tulee, niistä on juttua täällä: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14420.30
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Turo Mannila

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 20.04.2012, 17:54:13
Nyt pääsemme osioon "luotettavat lähteet", mutta silti: huhujen mukaan (jotka minä luin Facebookista, alkuperäinen ilmeisesti Lankulta) Viking Gracen valmistuttua Isabella modattaisiin Viking Cinderella korvaajaksi Tukholma-Maarianhamina -risteilyliikenteeseen ja Cinderella puolestaan palaisi Helsinki-Tallinna -linjalle. Uskoo ken tahtoo... ::)
Nyt kun huhut jyllää niin kuvamuokkaaja gurut tekeen valkoista Isabellaa.

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 20.04.2012, 17:54:13
Viking Gracen valmistuttua Isabella modattaisiin Viking Cinderella korvaajaksi Tukholma-Maarianhamina -risteilyliikenteeseen ja Cinderella puolestaan palaisi Helsinki-Tallinna -linjalle.
Siis miusta tään pitäs mennä tällee:
Helsinki-Maarianhamina-Tukholma Mariella & Isabella
Turku-Ahvenanmaa-Tukholma Viking Cinderella & Viking Grace
Tukholma-Maarianhamina Gabriella
Maarianhamina-Kapellskär Rosella/Amorella
Helsinki-Tallinna Viking XPRS & Amorella/Rosella
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Antti Kosonen

Kaikissa reiteissä olen samaa mieltä Samun kanssa paitsi Rosellan ja Amorellan reitistä. Rosella Maarianhamina-Kapellskär ja Amorella XPRS parina Tallinnaan.  ;)
Meri on edelleen sininen ja kauneimmat laivat valkoisia.

Pasi Saarinen

Olen kyllä aina pitänyt Cinderellasta, joten näkisin sen mielelläni Turussa Kreisin parina, (siis jollei toista uutta laivaa tule), mutta mitä hyötyä sen vaihtamisesta Turku-Tukholma linjalle Amorellan tilalle olisi Viikkarille ?

Karo Suopuro

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 12.05.2012, 22:23:04
Olen kyllä aina pitänyt Cinderellasta, joten näkisin sen mielelläni Turussa Kreisin parina, (siis jollei toista uutta laivaa tule), mutta mitä hyötyä sen vaihtamisesta Turku-Tukholma linjalle Amorellan tilalle olisi Viikkarille ?
Ei mitään, siksipä Viking Cinderella tuskin siirtyy Turku-Tukholma reitille, jos minnekään...