Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Niko Viirret

Lainaus käyttäjältä: Elias Mäki - 21.08.2008, 15:12:56
ei sen tarvitse pakosti niitä kaasuturbiineita käyttää.

Ai mitä kaasuturbiineja? Eihän siellä ole, kun ne tuhnut dieselit.  :deal:

Joonas Vähämäki

Ja kuten ties monesti tässä ketjussa olen jo maininnut, niin en missään nimessä haluaisi nähdä Finnjetiä enää täällä liikenteessä vaan nimenomaan hotelli/konferenssi/toimistotilana järkevällä sijainnilla.

Jussi Littunen

Tänään on siis päivä, jolloin Inspection temin olisi määrä lähteä Intiaan. Toivotan onnea matkalle!




Hollantilaisten S/S Rotterdamista kannatta todella ottaa tässä tilanteessa mallia. Kuten Tämän MTV3-uutisjutun mukaan, Finnjetin ensimmäinen kapteeni Carl Svinberg on myös sitä mieltä, että alus ei tosiaan enään ole sopiva liikennöimään. Vaikka Finnjet/Kingdom olisi muuten hyvässä kunnossa, niin 18,5 solmun nopeudella risteileminen ei ole ehkä kaikkein järkevintä nykylauttojen rinnalla. Mutta välillä tuntuu, että joidenkin nykylauttojen rinnalla Finnjet voi toimia esimerkkinä siitä, miltä kunnon laiva näyttää! Ja juuri tästä syystähän (tai siihen viittaavista) Finnjet/Kingdomia ollan nyt ostamassa! Finnjet oli tosiaan epäonnistunut näkökulma tulevaisuuteen, jonka kaasuturbiinit, hyvät matkustajatilat ja suhteessa pieni rahtikansi edustivat osittain liian optimistista näkökulmaa tulevaisuuden talouteen ja liikenteen kannattavuuteen. (Jo 1987 Siljalle myynnin jälkeen Enzo-Gutzeitin johtaja totesi, "Kalliiksi kävi".) Nyt Finnjet on siinä iässä ja kunnossa, että liikenne ei ehkä ole kaikkein kannattavinta, mutta ikä ja sisustus antavat tarpeeksi hyvät ja arvokkaat lähtökohdat museoimiseen johonkin sellaiseen merenkulkukaupunkiin, jossa on ihmisiä nostalgisine muistoineen valmiina vierailemaan uudelleen aluksella kolmen vuoden maailmankiertueen jälkeen. 


Niko Viirret

#558
Eihän Finnjetiä ja Rotterdamia voi edes verrata. Rotterdam on legendaarinen ja linjakas vanha risteilijä ja Finnjet taas on vedessä kulkeva palikka, joka nyt kulki nopeasti. Rotterdam antaa ulkomuodollaan turisteillekkin varmasti paremman käsityksen kaupungista, kun palikkalaiva.

Turkuun voitaisiin museoida esim. Kristina Regina (tosin "Nolla" Boreksi muutettuna), koska sillä on jokin side Turkuun.

Sami Hentunen

Rotterdam oli omien sivustojensa mukaan "yksi maailman 10 parhaasta risteilijasta" omana aikanaan, ja suurin koskaan Hollannissa rakennettu alus.

Finnjet olisi edelleen maailman nopein perinteinen autolautta, jos turbiineja ei olisi purettu alkuvuodesta, ja oli aikoinaan mm. maailman suurin ja pisin matkustaja-autolautta.

Kieltamatta Rotterdan on todellinen kaunotar, mutta niin on Jettikin.

Rontti

LainaaEihän Finnjetiä ja Rotterdamia voi edes verrata. Rotterdam on legendaarinen ja linjakas vanha risteilijä ja Finnjet taas on vedessä kulkeva palikka, joka nyt kulki nopeasti. Rotterdam antaa ulkomuodollaan turisteillekkin varmasti paremman käsityksen kaupungista, kun palikkalaiva.
Joo samoilla linjoilla ollaan. En näe Finjetissä mitään museoitavaa.
Finnjet oli aikoinaan nopea laiva ja se siitä. Ruma, epäkäytännöllinen sen ajan kelluva kerrostalo.
Ei nosta ainakaan mun isänmaallisuuden tuntoa se purkki eikä tulisi baaritiskillä mieleenkään leuhkia, että " In 1977 vii hät in vinlant tö fäästest feri in vööld".
Mutta on niitäkin jotka saavat kiksejä tuollaisesta..... ;D

Niko Forsén

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 21.08.2008, 16:41:42
Eihän Finnjetiä ja Rotterdamia voi edes verrata. Rotterdam on legendaarinen ja linjakas vanha risteilijä ja Finnjet taas on vedessä kulkeva palikka, joka nyt kulki nopeasti. Rotterdam antaa ulkomuodollaan turisteillekkin varmasti paremman käsityksen kaupungista, kun palikkalaiva.

Turkuun voitaisiin museoida esim. Kristina Regina (tosin "Nolla" Boreksi muutettuna), koska sillä on jokin side Turkuun.

Yllättävää että kaimapoika sanoo Finnjettiä palikkalaivaksi  :'( Kyllähän Finnjet oli sen ajan parasta muotoilua, mittasuhteiltaan aikalailla ainutlaatuinen laiva. Omasta mielestäni kaunein suomesta risteillyt laiva.

Noita Kristiina Reginan aikakauden laivojahan on ympäri maailman "museoituina", mutta tätä menoa muutenkin kaikki 70-luvun laitteet ovat paalissa. Lähihistoriaa ei vielä arvosteta, mutta uskon vahvasti että parinkymmenen vuoden päästä ihmetellään miksi yhtään 70-luvun laivaa ei säästetty eikä varsinkaan Jettiä.

Itse kyllä taidan saada sitten kiksejä Jetistä koska mielummin sitä katselen kuin rumaa naista  ;)
"Kuka vittu laukaisi sen torpedon jo putkessa?"
-Kurskin kapteeni Gennadiy P. Liachin

Teemu Ahonen

#562
Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 21.08.2008, 16:41:42
Eihän Finnjetiä ja Rotterdamia voi edes verrata. Rotterdam on legendaarinen ja linjakas vanha risteilijä ja Finnjet taas on vedessä kulkeva palikka, joka nyt kulki nopeasti. Rotterdam antaa ulkomuodollaan turisteillekkin varmasti paremman käsityksen kaupungista, kun palikkalaiva.
Älähän nyt pilkkaa Jettiä. Kyseessä oli sentään postmodernistisen arkkitehtuurin yksinkertaisen linjakas ja symmetrinen kokonaisuus. Finnjet ei välttämättä vedä vertoja hieman kubistisen ulkomuotonsa takia nykyajan virtaviivaisiin ja kaareviin lauttoihin, mutta Finnjet ei ollut pelkkä vedessä kulkeva palikka, vaan yksinkertaisen linjakkaan kokonaisuuden tulos,

Ennen Finnjetiä käytettiin kaarevia pintoja, samoin kun Finnjetin jälkeenkin. Finnjet on siinä keskellä: Ainoa laatuaan. Rotterdam on tosiaan legendaarinen ja linjakas, mutta ei juurikaan eroa muista aikalaisistaan risteilijöistä arkkitehtuurin perusteella (kun on tullut tarkisteltua noita 10-60-luvun risteilyaluksia). Finnjet sentään erottui.

EDIT: Ja, älkää unohtako, että Finnjetissä tärkeintä oli se henki. Tunkeilevat saksalaiset käsilaukkujensa kanssa buffetissa taistelemassa ruoassa, se iloinen sävelmä, joka lienee nykyään Siljalla käytössä, se kaikki..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 21.08.2008, 16:27:56
Finnjet voi toimia esimerkkinä siitä, miltä kunnon laiva näyttää!
Hmm... tämä on meikäläistä ihmetyttänyt koko tämän nostalgiakeskustelun ajan, mitä ihmeellistä tuossa laivassa oikein on? Ulkonäöltään se nyt ei ainakaan mielestäni ole mitenkään silmiähivelevän kaunis, tai muutenkaan muista aikalaisistaan merkittävästi  poikkeava. (pl. kaasuturbiinit) Jotenkin huomattavasti persoonallisemman ja aidomman("kunnon laivan") näköinen on ennemminkin esimerkiksi Kristina Regina, eräs viimeisiä aitoja matkustajahöyryjä (Nolla-Bore)
Lisättäköön tämän mielipiteeni jatkoksi kuitenkin, etten valitettavasti ehtinyt itse koskaan kyseisellä paatilla(siis Finnjetillä) matkustamaan, joten mitään omia tunnelmakuvia ei siihen laivaan ole koskaan liittynyt, ehkei se siksi mitenkään "kolahdakaan"?!...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 21.08.2008, 17:25:10
Ennen Finnjetiä käytettiin kaarevia pintoja, samoin kun Finnjetin jälkeenkin. Finnjet on siinä keskellä: Ainoa laatuaan.
No, olivathan Viking Sally, -Saga ja -Songkin aikamoisia "kanttilaivoja"....
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.08.2008, 17:31:05
No, olivathan Viking Sally, -Saga ja -Songkin aikamoisia "kanttilaivoja"....
Tosiaan, mutta se ei silti poista sitä, että Finnjet oli virtaviivainen ja kevyen oloinen, kun taas nuo Viikkarin kasarisisarukset ovat Finnjetiin verrattuna vähän "tönkköjä" tai "möhkälemäisiä".
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.08.2008, 17:26:00

Lisättäköön tämän mielipiteeni jatkoksi kuitenkin, etten valitettavasti ehtinyt itse koskaan kyseisellä paatilla(siis Finnjetillä) matkustamaan, joten mitään omia tunnelmakuvia ei siihen laivaan ole koskaan liittynyt, ehkei se siksi mitenkään "kolahdakaan"?!...
Jos itse ei ole kokenut Finnjetillä matkustamista, niin ajatukset aluksen kohtalosta varmasti ovatkin melkoisen yhdentekeviä.
Itse tutustuin Finnjetiin vasta Tallinnan linjalla ja jollain sairaalla tavalla kiinnyin heti ja piti lähteä uudestaan ja uudestaan jopa Saksaan sillä risteilemään. Ei laivassa miellyttänyt ulkomuoto pelkästään vaan myös se tunnelma, että ollaan laivalla, joka on tehty alunperinkin vähän muuhun käyttöön kuin lähiliikenteen tax free -karjalautaksi.

Ja mitä tulee aluksen ulkomuotoon, niin mielestäni se on myös loistavasti suunniteltu ottamaan muu ympäristö huomioon (ts. se ei peitä kaikkea taaksensa)
"Tere tulemast Titanicule!"

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 21.08.2008, 17:44:33
Jos itse ei ole kokenut Finnjetillä matkustamista, niin ajatukset aluksen kohtalosta varmasti ovatkin melkoisen yhdentekeviä.
Itse tutustuin Finnjetiin vasta Tallinnan linjalla ja jollain sairaalla tavalla kiinnyin heti ja piti lähteä uudestaan ja uudestaan jopa Saksaan sillä risteilemään. Ei laivassa miellyttänyt ulkomuoto pelkästään vaan myös se tunnelma, että ollaan laivalla, joka on tehty alunperinkin vähän muuhun käyttöön kuin lähiliikenteen tax free -karjalautaksi.
Täytyy sanoa, että itse en ole koskaan Finnjetillä matkustanut, mutta silti pidän siitä..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Niko Viirret

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 21.08.2008, 17:25:10
EDIT: Ja, älkää unohtako, että Finnjetissä tärkeintä oli se henki. Tunkeilevat saksalaiset käsilaukkujensa kanssa buffetissa taistelemassa ruoassa, se iloinen sävelmä, joka lienee nykyään Siljalla käytössä, se kaikki..

Tunkeilevia matkustajia tapaa kaikilla laivoilla ja jokaisella Siljalla pommitetaan sitä sävelmää...

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 21.08.2008, 19:03:09
Tunkeilevia matkustajia tapaa kaikilla laivoilla ja jokaisella Siljalla pommitetaan sitä sävelmää...

No ne kaikki reissut, mitä itse olen mennyt perus-ruotsinlaivoilla, jopa sesonkiaikoihin, on ollut buffetissa, yökerhoissa ja lähes kaikkialla asiallista, ellei sitten mennä illan puolelle, jolloin kännissä örveltävät nuoret siirtyvät hytteihin.. Ja tiedän, että sävelmää pommitetaan jokaisella Siljalla, mutta eri kuuloisena, kuin Finnjetillä. Eikä kannata unohtaa, että kyseinen sävelmähän oli alunperin elokuvasta Un Homme et Une Femme (eli suomeksi Mies ja Nainen).

Mistäs minä tiedän täysin sitä tunnelmaa, mikä Finnjetillä oli. Mutta kaikki sillä olevat varmaan tietävät sen tunnelman..

Unohditte myös täysin, että Finnjet muutti matkan tärkeämmäksi kuin määränpään. Laivojen tarkoituksena ei ollut enää tarjota matkustajille nukkuma- ja yöpaikka meren ylitystä varten, vaan tarjosi sille mahdollisuudet viihtyä entistä paremmin. Finnjetiä kutsutaankin ensimmäiseksi "Kelluvaksi viihdekeskukseksi".
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.