Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Rontti

LainaaJoskus muinoin laivasuunnitelussa eliniäksi laivoille laskettiin keskimäärin 25 vuotta. Suotta surkuttelette; itse Finnjetin hylkäsitte, kun ette sen palveluja riittävästi käyttäneet.

Aivan samaa mieltä Jannen kanssa, että turha murjottaa. Nauloiksi vaan kun ei Jetillä ole edes museo-arvoa kun sentään noinkin "tuore" mutta loppuunajettu. Kyllä talousmatematiikka sen kertoo kannattaako tuollaista edes harkita.

Miten on sitten kun Silja Europan elinkaari päättyy?? Alkaako täällä samanlainen vollotus, että "aikanaan maailman suurin autolautta ja vielä suomalainen" pitää ehdottomasti pelastaa???

HALOOOOOO! järki käteen ja tunteet perseeseen. Kyseessä on peltiromua eikä mitään muuta.

matkustaja

Onneksi laiva pysyy Intian liikenteessä. Ja voihan suomalaiset ostaa sen myöhemmin.

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Ilari Uusi-Einola - 10.06.2008, 10:28:05
Onneksi laiva pysyy Intian liikenteessä. Ja voihan suomalaiset ostaa sen myöhemmin.

Tähän toivoon kai ei enää löydy perusta:

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.06.2008, 19:50:05
Mathias Sakenin tietotoimiston mukaan Jetti on saapunut Alangiin tänään ja tullaan ajamaan rantaan huomenna.

Ich fotografiere, also bin ich!

Matti Lahdenperä

#228
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 10.06.2008, 10:10:22
Aivan samaa mieltä Jannen kanssa, että turha murjottaa. Nauloiksi vaan kun ei Jetillä ole edes museo-arvoa kun sentään noinkin "tuore" mutta loppuunajettu. Kyllä talousmatematiikka sen kertoo kannattaako tuollaista edes harkita.

Miten on sitten kun Silja Europan elinkaari päättyy?? Alkaako täällä samanlainen vollotus, että "aikanaan maailman suurin autolautta ja vielä suomalainen" pitää ehdottomasti pelastaa???

HALOOOOOO! järki käteen ja tunteet perseeseen. Kyseessä on peltiromua eikä mitään muuta.

Jos jollakin nykyaikaisella laivalla ylipäätään on museo- ja säilytysarvoa niin se on juuri Finnjet, syitä tässä topicissa on lueteltu jo varmasti riittämiin. Europaa ja Finnjettiä nyt tuskin kukaan tosissaa rupee edes tässä mielessä vertailemaan, Europan kaltaisia aluksia on jo lähivesilläkin useita. Finnjet taas on monessa suhteessa ainoa laatuaan.

Talousmatematiikan saa muuten näyttämään juuri niitä lukuja joita haluaa, tämä ositetaan jo hyvin varhain kaupallisessa koulutuksessa.

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Matti Lahdenperä - 10.06.2008, 11:44:54
Talousmatematiikan saa muuten näyttämään juuri niitä lukuja joita haluaa, tämä ositetaan jo hyvin varhain kaupallisessa koulutuksessa.

Ongelma tässä on se - että rahat kun ne loppu - ne vaan loppuu. Siinä ei auta minkäänläistä matematiikkaakaan...

FINNJETin elinaika - vaikka onkin merkittävä esimerkki suomalaista insinööri- ja laivanrakennustuotantoa - olisi voitu pidentää ainoastaan asettamalla sen johonkin liikenteeseen joka kannattaa. Sitä kun ei löytynyt (alus oli riisuttuna yli vuoden Freeportissa!) - on laivan kohtalo ainut mahdollinen = romuttaminen.
Ich fotografiere, also bin ich!

Matti Lindelöf

kyllähän se nyt ilmeisesti hietikolle päätyy ,tietysti olisi ollut kunniakkaampi loppu jos se olisi vaikka upotettu ,mutta tähän on nyt tyytyminen .
jos joku läytää kuvia tai jotain materiaalia jetin hautajaisista niin voisi laittaa tänne vinkkiä.tai voihan olla etti sinne rättipäiden rannikolle pääse kuvaamaan

Sami Forsman

yle vois tehdä dokkarin lopputaipaleesta nii kuin teki alkutaipaleestakin.. katso yle eläväarkisto

Kalle Id

Ja sitten virallisemmasta lähteestä: Gujarat Maritime Boardin sivuston mukaan Kingdomin odotetaan saapuvaksi Alangiin romutettavaksi. Tarkkaa päivää ei ole annettu, ja jos sivusto on suunnileen reaaliaikainen ei Jetti ole vielä rannalle asti ehtinyt. Mutta kaikki väitteet aluksen myynnistä liikenteeseen Intiassa voidaan tämän pohjalta lopullisesti unohtaa (jos niihin kukaan alkujaankaan uskoikaan... ::)).

Joonas Viita

Kai se sitten pitää hyväksyy jos Finnjet menee romutettavaksi.Hyvästi Finnjet  :-\  :'(

Miia

Aika aikansa kutakin.Olen itsekin ollut Jetillä kerran vuonna-95.Eikä se kyllä mun mielestä niin kauhean erikoinen ole lukuun ottamatta niitä kaasuturbiineja.Onhan se totta että Finnjet oli aikanaan suurin ja hienoin autolautta, mutta niitä uusimpia ja hienompia on tullut senkin jälkeen esim Silja Serenade ja Silja Europa.
Siihen on nyt vaan pakko tyytyä että se romutetaan, ja uusia ja hienompia laivoja tulee kokoajan:esim lähes valmis Baltic Prinncess.

Sami Forsman




Uutinen Finnjet-aluksen pelastumisesta ja paluusta risteilykäyttöön saattoi olla ennenaikainen. Tätä mieltä on ainakin legendaarisen risteilyaluksen puolesta kampanjoiva nettisivusto Finnjetweb.com. Sen mukaan porilaisen yrittäjän Mauri Murotien julkisuuteen välittömät tiedot Finnjetistä tehdystä kaupasta ja aluksen uudesta tulevaisuudesta risteilykäytössä Intiassa eivät pidä paikkaansa.

Finnjetiä kaupannut amerikkalainen laivameklariyhtiö US Shipbrokers vahvistaa, että laiva on tukevasti menossa kohti romuttamoa.

– Emme ole tehneet minkäänlaisia kauppoja intialaisten ostajien kanssa. Ainakaan vielä maanantaina laivaa ei ollut myyty, vahvistaa US Shipbrokersia edustava Fred Taylor sähköpostiviestissään Satakunnan Kansalle.

Että silleen ;D

Janne Koskinen

http://usshipbrokers.com/serv03.htm

"JUNE 10.08 We want to extend our thanks to the many that was trying to buy this fine vessel..."

Miten tuo teksti olisi parhaiten ymmärrettävissä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 11.06.2008, 10:12:30
http://usshipbrokers.com/serv03.htm

"JUNE 10.08 We want to extend our thanks to the many that was trying to buy this fine vessel..."

Miten tuo teksti olisi parhaiten ymmärrettävissä?

Että ovat pahoillaan siitä, että näin kävi.

jonas

#238
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 11.06.2008, 10:44:55
Että ovat pahoillaan siitä, että näin kävi.

Kun katsoin uudemman kerran laivan sisäkuvia Fofista, tulin miettineeksi että vaikka pinnat olivatkin hienot viimeisimmän rempan jäliltä, olihan se kuitenkin selkeästi tilaratkaisuiltaan jo vähän vanha. Eikä Siljan käytössä olleista laivoista kauhean montaa 60-70-luvuilla rakennettua laivaa ole enää käytössä. Oikeastaan ne mitkä ovat, ovatkin olleet onnekkaita yksilöitä. Esim. Jupiterin ja Wasa Queenin -75 rakennettu sisarlaiva Svea Coronahan meni romuksi jo 1995. Siihen nähden Jeitllä oli ihan hyvä elinkaari, reilu 30 vuotta, josta samoilla vesillä 28 ja vielä tosiaan se energiatehokkuus suhteessa sisätiloihin ei ollut mikään paras koskaan. Botnian hiljattaisen onnettomuuden jälkeen tositoimissa taitaa olla enää Rigel, ex. Bore I, joka sekin ehti maata jonkin aikaa Riikassa toimettomana, Floria joka ilmeisesti on pysäytettynä silloin tällöin turvallisuusongelmien takia ja yllättäen viimeisiä Skeppsbron laivoja, Nolla-Bore, Birger Jarl, ainakin reilun vuoden vielä ja Ilmatar.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.06.2008, 12:20:13 Svea Coronahan meni romuksi jo 1995.

Mutta tässä tapauksessahan kyse oli vain siitä, että se kärsi niin monta onnettomuutta; karille ajo ja tulipalo. Ei tuota siinä mielessä voi verrata. Totta toki on se, että laiva (Finnjet) on varmasti jo tuossa vaiheessa elinkaarta heikossa kunnossa, vaikka yleiset tilat näyttävätkin hyvältä. Senpä takia olinkin niiden mukana, jotka kannattivat laivaa hotelli/ravintola/messu/toimistokäyttöön paikalleen sijoitettuna.