Vuosaaressa tapahtuu - Merikeskusta rakennetaan

Aloittaja Jukka Koskimies, 01.08.2015, 08:47:20

« edellinen - seuraava »

Jukka Koskimies

Vuosina 2006–08 valmisteltu Vuosaaren Merikeskus-hanke kiinnosti laivavalokuvauksen harrastajia, koska siihen sisältyi Vuosaaren venesatamaan vievän Merenkulkijankujan jatkaminen kohti merta ohi sataman laiturirakenteiden, mikä avaisi paremmat näköalat kohti laivaväylää. Merikeskuksen suunniteltu tulevaisuus näkyy oheisesta havainnekuvasta.  Hankkeeseen sisältyi myös Ruusuniemen kanavan rakentaminen. Ruusuniemen kanava on Vuosaaren vanhan telakka-alueen ja Vuosaaren venesataman välinen väylä.

Vuoteen 2011 mennessä hankkeen osa-alueista oli rakennettu toisaalta kanavan pohjoispäähän liittyvä Merenkulkijanallas ympäristöineen, toisaalta tieyhteys venesataman aallonmurtajalle. Poikkeuksellisen runsaslumisen talven 2010/11 takia tieurakoinnin vaiheita oli kiinnostavaa seurata: http://jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2011-02-20+Vuosaaressa+tapahtuu/. Syksyllä 2011 myös alku Merenkulkijankujan jatkeelle oli selvästi nähtävissä. Sen jälkeen työt ovat olleet keskeytyksissä.

Ruusuniemen kanavan osalta työt olivat keskeytyneet jo vuoden 2009 alussa. Alkuperäisten suunnitelmien mukaan Ruusuniemen kanava olisi kuitenkin pitänyt rakentaa 20.2.2015 mennessä. Kaupunginhallituksen päätöksellä 13.5.2015 kanavan ja samalla koko Merikeskuksen rakentamisaikaa jatkettiin 20.2.2020 saakka.

Sekä Helsingin sataman että toteutuksesta vastaavan Liikenneviraston edustajan mukaan hanke toteutetaan nyt alkuperäisen (2008) suunnitelman mukaisesti ja kaikesta päättäen ripeällä aikataululla. Toivottavasti lähiaikojen ruoppausten ja maantäyttömyllerrysten hankaluudet voidaan kestää kaivattuja parannuksia odotellessa. Kuluneen kesän aikana hankkeen kaikilla osa-alueilla onkin jo tapahtunut silmiinpistävää edistystä: http://jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2015-08-01+Vuosaaressa+tapahtuu+-+Merikeskusta+rakennetaan/ 

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.09.2013, 16:42:51
Vuosaaren telakka-allas on erotettu pysyvästi merestä. Lisäksi nosturit on myyty 1991 (kaksi Saksaan, kaksi Rauman telakalle) ja kaikki telakan toimintaan liittyvät rakennukset purettu tällä vuosituhannella.

Ei se sitten ollutkaan ihan pysyvästi? ;) Minkälainen väylä tuohon Ruusuniemen kanavaan on tulossa ja minkälaista käyttöä sen on tarkoitus palvella?

Jukka Koskimies

#2
Ruusuniemen kanavan suunnitellusta käytöstä ja rakenteesta Länsi-Suomen ympäristölupaviraston päätösasiakirjoissa mm.:

"Kanavan pohjoisosassa uusi Merenkulkijanallas on tarkoitettu mm. vesibussien ja tilauspurjehdusten käyttöön. Allas toimii yhdessä Ruusuniemenaukion kanssa ympäristön yritysten ja vierailijoiden virkistysalueena ja yhteytenä mereen parantaen näin alueen viihtyisyyttä."

"Ruusuniemen kanava toteutetaan noin 40 metrin levyisenä ... kanavan sisäosan haraussyvyydeksi tulee 4,5m (MW) ja ulkopään haraussyvyydeksi 6,5m (MW)."

Olen lisännyt sarjaani kuvan Merenkulkijanaltaan tällä hetkellä huoltokäytössä olevasta päätylaiturista, johon siis myös Ruusuniemen kanava päättyy. Kuivillaan olevan vanhan telakka-altaan itäpuolelta on erotettu alue, jota erinäisten täyttöjärjestelyjen avulla on käytetty osana Ruusuniemen kanavan päätysatamaa ja sen taakse rakennettua torikenttää.

Kiitos täsmennyksestä telakka-altaan suhteen, Tauno. Oli kehnosti ilmaistu alkuperäisessä.

Tuomas Romu

Tuossa havainnekuvassa telakka-allas näyttäisi edelleen jäävän "umpeen".

Nythän tilanne telakka-altaan ympärillä on vähintäänkin koominen. Telakka-allas on satama-alueella ja aidattu siten, että jäälafkan ja telakan välillä kulkeva yleinen kevyenliikenteen väylä päättyy umpikujana kirjaimellisesti kuin seinään. Mikäli telakka-allasta alettaisiin kehittää, tuo yhteys mitä ilmeisimmin avattaisiin.

Mikä tuo hakaristin muotoinen rakennus vanhan suunnittelukonttorin tontilla mahtaa olla? :D
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Vertaamalla havainnekuvaa Karttapaikan karttaan tai vastaavaan ilmakuvaan, näkyy myös hyvin, että tuo uusi allas on pituudeltaan vain noin kolmannes alkuperäisestä telakka-altaasta. Mitähän lopuille tehdään, täytetään? Pienimittakaavaisessa kartassa allas muuten näkyy vesialueena eli sinisenä :D

Jukka Koskimies

Telakka-alueen osalta havainnekuva on tosiaan ihan outo. Itse asiassahan tämä alue ei kuulukaan Ruusuniemen kanava-hankkeeseen, joten sen osuus tässä kuvassa on jäänyt viitteelliseksi. Sen sijaan koko Merikeskus-alueen asemakaavakuvasta löytyy telakka-altaan itäpuolella alue, jolle Merenkulkijanaltaan satama-alue aikanaan rakennettiin. Parhaan kuvan lopputuloksesta näkee Google Earth'illa.

Vanha (todella pitkä!) allas makaa murheellisena kuivillaan. Helsingin satama kertoo, että se on entisen sulkuportin kohdalta kiinteästi suljettu betoniseinällä ja tullaan aikanaan täyttämään varastokentäksi.

Vanhan suunnittelukonttorin paikalla on n. 1 ha:n kortteli 54305, jolla on 11 850 k-m2 rakennusoikeus. Jossain vaiheessa muistan, että mäelle oli kaavailtu kuusikerroksinen rakennus, jolle ei kuitenkaan löytynyt toteuttajaa. Nyt kortteli on raivattu maan tasalle ja "tulevaisuudessa tarjoaa edustavan rakennuspaikan meren äärellä".

Jukka Koskimies

Merikeskuksen rakennustyöt näyttävät elokuun aikana keskittyneen lähinnä venesataman talvikauteen varautumiseen. Traileriveneille on valmistunut erillinen talvisäilytyskenttä, joka otetaan käyttöön 15.9.  Saaristolaivojen telakointia varten suunnitellulla alueella olevaa metsäistä mäkeä "hakaristirakennuksen" tontin ja kanava-alueen välillä on louhittu koko elokuun ajan. Louhinnassa syntynyt lohkaremateriaali on kerätty odottamaan uuden veneluiskan rakentamista moottorivenesatamaan. Autojen pysäköintiä ollaan siirtämässä pois suurelle liikerakennukselle aallonmurtajan tyvessä varatulta alueelta.

http://jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2015-09-01+Vuosaaren+Merikeskusta+rakennetaan/

Tuomas Romu

Telakka-altaan pohjalle on kesän mittaan ajettu jokunen kuorma maata. Liekö kyse sitten tilapäisestä maa-aineksen varastoinnista vai onko täyttö alkanut, tiedä häntä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jukka Koskimies

Taitaa olla vain tilapäistä varastointia - ei siellä ainakaan ihan viime päivinä ole ollut liikennettä. Sen sijaan venesataman laiturijatkeelle on jo muutaman päivän ajan ajettu täyttömaata. Taitaa sekin kuitenkin olla vain Ruusuniemen louhintatyömaalla kertyvän sivutuotteen loppusijoittelua eikä varsinaista jatkorakentamista, joka pääsee alkamaan vasta edustan ruoppaamisen jälkeen - siitä taas ei ole vielä mitään merkkejä. - Olen lisännyt sarjaan näistä aiheista muutaman kuvan.

Tuomas Romu

Pian on Vuosaaren telakka lopullisesti haudattu.

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jukka Koskimies

Ei ole Vuosaaren telakan montusta kuin muisto vaan...


Kalle Id

Sinne meni suomalaista telakkahistoriaa sitten. Sic transit gloria mundi.