Kuvankäsittelystä

Aloittaja Jasper Kaarna, 07.08.2003, 14:03:42

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

Riippuu siitä, millä kuvaa katsoo. Näyttö on hyvin epätarkka, vain joku 72-100 kuvapistettä/tuuma. Jos esim. 1600x1200-kokoisen kuvan pienentää kuinka pieneksi, näyttö ei pysty näyttämään sitä tarkasti. Toinen juttu on se, pienentääkö pikseleiden kokoa vai resamplaako kuvan uudestaan.

Asiallisempaa tietoa löytynee http://www.saunalahti.fi/otr/digifaq.html

Petteri Kallanmaa

#16
Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 22.10.2003, 15:01:08
Tästä johttu esim. se että monet avatarikokoiset kuvat/thumbnailit ovat epätarkempia, kun alkuperäinen kuva.

Jos haluat avataristasi tarkemman niin kannattaa terävöittää kuva jollain kuvan käsittelyohjelmalla.

Jasper Kaarna

Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 22.10.2003, 15:30:31
Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 22.10.2003, 15:01:08
Tästä johttu esim. se että monet avatarikokoiset kuvat/thumbnailit ovat epätarkempia, kun alkuperäinen kuva.

Jos haluat avataristasi tarkemman niin kannattaa terävöittää kuva jollain kuvan käsittelyohjelmalla. Näin niistä tulee paljon terävempiä.

    Millä kaikilla kuvankäsittelyohjelmilla on tällaien toiminto? Ainakin Paint Shop Prolla on, mutta se ei toimi minulla, kun tulee joku error. >:( Onko PictureIt:issä? ???
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

maikla

Picture It:ssä on sellanen joku sharpen/blur-toiminto...

Kenny Leong

PhotoShop on edelleen se PRO juttu.... tai ainakin mun mielestä.
Photoshopissa on FILTER valikossa UNSHARP MASK. Sillä terävöität kuvan hyvin....sitten kun tallennan kuvan esim. avattareksi käytän ns. SAVE FOR WEB -toimintoa FILE valikosta...siellä määritän kuvakoon ja sillai....seivaan jpegksi.
Tämä "save for web" on mielestäni parempi tapa tallentaa kuvia terävyyden/laadun takia nettiä varten kuin että suoraan vain SAVE AS -komennolla valitsisi jpegn tai minkä nyt valitsisitkaan.

Joni Huopana

Sittenhän on vielä ImageReady kuvien optimointiin.

Miki

Itse olen vasta viimeaikoina ruvennut kokeilemaan näitä kuvankäsittelyohjelmia, käytössäni on myös tuo Photo shop, ihan hyvältä ohjelmaltahan se vaikuttaa mutta ainakin näin aloittelijalle hiukan vaikealta se tuntuu.. :P

Wirrankosken Rami

Itse olen käyttänyt useitakin erilaisia kuvankäsittelyohjelmia. Photoshop on ollut niistä parhain. Sen oppii hyvin helposti. Kokeilun ja erehdyksen kautta! ;)

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 30.10.2003, 22:56:23
Kokeilun ja erehdyksen kautta! ;)

Oikeassa olet ;D Pari pärettä on aikanaan itselläni palanut PhotoShopin opettelussa ja siksi olen nykyisin tällainen :D ;D

Miki

#24
Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 31.10.2003, 10:41:28
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 30.10.2003, 22:56:23
Kokeilun ja erehdyksen kautta! ;)

Oikeassa olet ;D Pari pärettä on aikanaan itselläni palanut PhotoShopin opettelussa ja siksi olen nykyisin tällainen :D ;D

Aivan!  ;) ..Mutta taitaa vielä hetki mennä ennenkö tuollaisia aidon näköisiä Romantika/Vinking luonnoksia saa aikaiseksi! ;D .. Näitä omia tekeleitä ei paljoakaan viitsi julkisella paikalla esitellä! :P

Tomppir

Lainaus käyttäjältä: Mikael Rönnback - 31.10.2003, 10:46:43

Aivan!  ;) ..Mutta taitaa vielä hetki mennä ennenkö tuollaisia aidon näköisiä Romantika/Vinking luonnoksia saa aikaiseksi! ;D .. Näitä omia tekeleitä ei paljoakaan viitsi julkisella paikalla esitellä! :P

Olen samaa mieltä!  ;D Muutaman olen nähnyt ja huhhuh...mutta en uskalla sanoa että meikäläinen parempikaan ole!

Mutta Kennylle kyllä plussaa...toi "Fiorella / Estrella"  ;D kuvasi on kyllä todella siisti!!!

Vesa Vepsäläinen

Noh...silloin kun minä aloittelin ATK-uraani joskus 80-luvun puolella, niin uneksittiin vain nykyisistä kuvankäsittelyohjelmista.

Vielä 90-luvun alkupuolellakin kaikki varjostukset ja väriliukumat jne. piti itse arvioida/laskea, jotta kuvasta tuli edes siedettävä ja jossain määrin realistinen.

Nämä nykyiset Photoshopit ja Paint Shop Prot osaavat tehdä itse melkein kaiken, käyttäjän tarttee vaan painaa pari nappia ja valita millaisen kuvan haluaa.  ;D

Jasper Kaarna

     Saako tuosta Photoshopista jonkun tyyliin 30 päivän kokeiluversion? Paintshop Prosta saa, mutta kone rupee asennusvaiheessa jotain p***aa selittämään, ettei voi asentaa, että sellasta.  :finger: Kaiken maailman erroreille ja koneiden ainaisille temppuiluille!
    Itse en ole kuvankäsittelyä juuri ainakaan laivakuvien kanssa harrastanut. Tosin melkoisesti on kokemusta siitä, että haetaan koulun kovalevyltä luokkakuva, lähetetään himaan sähköpostilla ja sitten vaihdellaan oppilaiden päitä ja todella aidon näköistä tulee. (Ja todella hauskaa ja mielenkiintoisia hahmoja... ;)) Itse olen sen erittäin vähäisen laivakuvien kuvankäsittelyn hoitanut Paintilla, vaikka tiedänkin että se on aivan p***a, mutta ainakin se on erittäin helppokäyttöinen ja yksinkertainen, toisin kuin tuo Picture It, jonka kanssa on palanut pinna.
    Eli tosiaan, kuten jo kysyinkin, saako Photoshopista imaistua netistä jonkun 30 päivän kokeiluversion?
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Heikki Helen

#28
Itselläni on ollut PSP jo vuodesta 2000 alkaen... kerran kokeilin Photoshoppia, mutta näytti kankeelta... ehkä mä koen saman Photoshopista, minkä Kenny PSP:stä...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Pauli Suuriniemi

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 31.10.2003, 23:53:07
Itselläni on ollut PSP jo vuodesta 2000 alkaen... kerran kokeilin Photoshoppia, mutta näytti kankeelta... ehkä mä koen saman Photoshopista, minkä Kenny PSP:stä...

Minua kiinnostaa noissa kuvankäsittelyohjelmissa kuinka hyvin digitoidusta paperikuvasta saa rajaamalla ja suurentamalla määrätyn kohteen. Huomasin kuviani selatessa nykyään tavoittamattomissa olevan kohteen. Kyseessä olin SS Tarjanteella matkalla kalelaan ja vastaan tuli kalelasta SS Pohjola. Etäisyyttä on jonkin verran mutta jos kuvasta saisi tarkemman rajaamalla sitä ja kokeilemalla mitä tulokseksi tulee. Harmin aiheena on toinenkin kuva, siinä kyseinen SS Pohjola lähtee kalelasta. Pahus tuli kuvattua liian kaukaa ja tuloksena oli vain epämääräinen valkoinen läntti jossain kaukana. Minulla oli silloin tuommoinen perusminolta tavallisella optiikalla, ei minkäännäköistä zoomia.

Pauli