Merenkulkuopisto???

Aloittaja Riku Erkoma, 21.04.2014, 12:36:57

« edellinen - seuraava »

Riku Erkoma

hei

olen ajatellut opiskelevani merelle kun lukio on käyty, tietääkö joku merenkulkuopistojen ´´vaatimuksista´´? kuinka paljon keskiarvon pitää olla yms. kiitos kaikille jotka viitsivät vastata.

Janne Koskinen

Rima riippuu paljon vuodesta ja koulusta. Kansipäällystön puolella on huomioitava ylikoulutus alle 1/3 pääsee koulutusta vastaaviin hommiin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Malmberg

Ei ainakaan tarvitse olla kahdeksan laudaturin ylioppilas, keskiarvo riittäneet 2 tienoilla kun katselee nykyisiä koulusta tulevia perämiehiä. Play Stationin, Facebookin ja. Twitterin käyttö täytyy kuitenkin hallita komentosilta työskentelyssä, muista taidoista viis. :-)

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.04.2014, 12:55:41
Rima riippuu paljon vuodesta ja koulusta. Kansipäällystön puolella on huomioitava ylikoulutus alle 1/3 pääsee koulutusta vastaaviin hommiin.

Vastaavasti konepäällystöstä on sitten hirveä pula, ainakin jos Ålandstidningenin (tosin jo muutaman vuoden vanhaa) kirjoitusta on uskominen:

Lainaa
Tar in fler än vanligt

I vanliga fall antar man 24 studenter till maskinteknikprogrammet. Men eftersom bristen på maskinbefäl är så stor antog man 40 studenter, varav 36 nu går programmet.
Just nu råder det brist på personal, men finns det risk för ett överutbud när allt fler utexamineras?
– Det tror jag inte. I alla fall när det gäller Finland är det så stora pensionsavgångar på kommande. Givet att det redan är brist på till exempel maskinbefäl lär det inte uppstå ett överutbud på ett bra tag.

www.sjofart.ax/files/sjoliv_2_2009.pdf (sivu 2)

Loppuun vielä toiselta foorumilta yhden päällikön ajatuksia merityöstä: http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,49525.msg1457064.html#msg1457064

Antti Numminen

Haluatko kannelle vai koneeseen?
Se on perustavaa laatua oleva kysymys, ei kuitenkaan lopullinen sillä koulutuksen alku on samankaltainen molemmissa vaihtoehdoissa.

Lukiopohjalta lähtiessäsi olet varmaan hakemassa ammattikorkeakouluun (ent. merenkulkuopisto).
Ammattikoulu on myös vaihtoehtona, jonka kautta pääset myöhemmin vaikka merikapteeniksi työn ohessa opiskellen.

Vaatimuksista: Merimieslääkärintodistus pitää pystyä hankkimaan, en ole varma vaaditaanko se (nykyisin) ennen koulun aloitusta, mutta eiköhän sekin sitten selkene. Kansipuolella piti punaista ja vihreää piti pystyä näkemään. Kaikkeen palveluun kuiskaus piti kuulla, muutama e-kirjain piti taululta nähdä ja virtsanäytettä katsottiin jollain lakmustikulla. Lisätiedot Internetistä itse etsimällä.

Lisäksi pitää olla toisen asteen tutkinto (lukio, ammattikoulu tai vastaava) suoritettuna.
Yhteishaku pitää tietysti tehdä ajallaan, joskus myös täydennyshakuja pidetään syksyisin - harvemmin kansipuolelle tosin.

Valintakokeet: Pari päivää menee valintakokeissa. Ensiksi yleinen tekniikan alan koe ja sitten englannin kielen testi (+ soveltuvuustesti kippariluokalle). Näistä kokeista saa pisteitä, joita katsotaan lopullisessa valinnassa.

Lainaus käyttäjältä:  KyAMK nettisivut
https://www.kyamk.fi/Hakijalle/Nuorten%20haku/Nuorten%20yhteishaun%20hakuohjeet/Valintaperusteet/Merenkulkuala/

Ensimmäinen hakutoive 5 pistettä
Koulumenestys 55 pistettä
Valintakokeet:
* tekniikan ja liikenteen alan valtakunnallisen valintakokeen lisätiedot 35 pistettä
* merenkulkualan erityiskokeen ja/tai englannin kielen kokeen lisätiedot 65 pistettä
Merenkulkualan työkokemus 40 pistettä
Yhteensä 200 pistettä

Vuoden 2013 kevään yhteishaku näytti minimitasoksi:
Rauma (Satakunnan AMK)
Kippariluokka (Merenkulun ko): 240 hakijaa, 24 valittu. Minimi 62,75 pts.
Chiiffiluokka (Merenkulkualan insinöörin sv): 103 hakijaa, 13 valittu. Minimi 72,99 pts.

Kotka (Kymenlaakson AMK)
Kippariluokka (Merenkulun ko): 184 hakijaa, 26 valittu. Minimi 69 pts.
Chiiffiluokka (Merenkulkualan insinöörin sv): 100 hakijaa, 17 valittu. Minimi 71,5 pts.

Lainaus käyttäjältä: Riku Erkoma - 21.04.2014, 12:36:57
olen ajatellut opiskelevani merelle kun lukio on käyty, tietääkö joku merenkulkuopistojen ´´vaatimuksista´´? kuinka paljon keskiarvon pitää olla yms. kiitos kaikille jotka viitsivät vastata.

Mitään tiettyä lukion keskiarvoa ei voi sanoa, joka vaadittaisiin vaan kaikki yllämainitut ovat vaikuttamassa kokonaispistemäärään.

Koulumenestyksen laskeminen on kerrottu alla olevassa linkissä:
https://www.kyamk.fi/Hakijalle/Nuorten%20haku/Nuorten%20yhteishaun%20hakuohjeet/Valintaperusteet/Tekniikan%20ja%20liikenteen%20ala/

Ja rima vaihtelee vuosien, hakijamäärien ja keijupölyn määrän mukaan, mutta ei tarvitse olla monta laudaturia kouluun pääsemiseksi. Valintakokeet ovat tosin suomeksi, joten siinä taitaa olla hieman praktiikan puutetta  ;)

Tommi Räsänen

Terve!

Kaipaisin itsekkin vähän tarkennusta tuohon, että oliskohan tuo ammatti minua varten...

Mutta ehkäpä mulle se on helpompi sanoa, koska mulla on aika paljon asioita, joita tiedän että haluan saada elämässäni, joten pitäisi niiden pohjalle vain saada joku kunnon ammatti.

Ensiksi, joka on ehkä kaikista vähäpitoisin asia on, että tein kaksi ammatinvalinta testiä, joissa kyseltiin persoonallisuutta ym. turhia kysymyksiä ja molemmista tuli vaihtoehdoiksi upseerin tai merikapteenin ura (tuli myös turvallisuusalaa ym.).

Ja syy miksi kysyn tätä on, koska tuntuu ettei kellään ole mitään positiivista sanottavaa tästä uravalinnasta versus upseerin ura, tai ollaanpa rehellisiä... Tuntuu, että tätä uravalintaa haukuttais ehkäpä maailman huonoimmaksi.

No mitäpä mä haluaisin uravalinnaltani:

1) Että olis selvä uraputki (luutnantti, yliluutnantti, kapteeni... kyllä te tiedätte.)
2) Työajat olis vaihtelevat ja mielellään paljon vapaata
3) Työnantaja antaa panostaa harrastuksiin (mulle on harrastukset tosi tärkeitä ja kisaan ihan SM-tasolla ja varmasti myös tulevaisuudessa EM- ja MM-tasollakin)
4) Myös työajalla olis mahdollisuus aina välillä salille tai vastaavalle
5) Mielellään alotuspalkka 2500€, josta sitten pääsis kapuamaan ylöspäin.

Siis sanon ton palkka jutun vaan sen takia, koska kyllä mulla on ihan haaveena sellanen tulevaisuus, että on varaa pitää haluamaansa auto ja panostaa niihin harrastuksiin ym.

Oon aika tavoitteellinen henkilö, eli en halua vain valmistua johonkin ammattiin, vaan haluaisin myös koko ajan edetä urallani eteenpäin.

Työajat sais mielellään olla semmosia, että kun on vapaata, niin sillon myös olis sitä vähän reilummin, jotta vois esim. vetää tupla treenejä päivässä, eli sillon ei hirveesti töitä vois tehdä.

Oon myös miettinyt palomiehen ammattia, mutta en tiedä tulisinko toimeen sen palkalla.

Hain myös kadikseen laivastolinjalle, mutta tällä hetkellä on eturistiside poikki, enkä ole varma saanko sitä kuntoutettua ennen kadiksen juoksutestiä, joten sillon mun kadikseen haku lykkäytyisi ainakin vuodella.

Jos päätyisin ammattiin hakisin melko varmasti matkustajalaivoille töihin esim. Viking Line tai vastaavaa.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Tommi Räsänen - 06.05.2014, 10:43:20
Kaipaisin itsekkin vähän tarkennusta tuohon, että oliskohan tuo ammatti minua varten...

Muutaman vuoden vesillä työskennelleenä uskaltanen kertoa oman näkemykseni ammatinvalinnasta eli...

Ihan alkuun kylmä tosiasia eli merillä työskentely ei sovi läheskään kaikille. Säännöllisen epäsäännölliset työajat (riippuen tosin laivasta ja linjasta) ja työjaksojen pituus ovat toisille ylitsepääsemätön ongelma alkuinnostuksen poistuttua. Tämä taas on täysin ymmärrettävää, sillä suurin osa meistä haluaisi viettää mahdollisimman paljon aikaa perheensä, kavereidensa tai muiden tärkeiden ihmisten seurassa.

Työjärjestelyt vaihtelevat varustamoilla 1:1 systeemistä (mikä taitaa olla suosituin pohjoismaalaisten keskuudessa) kaikkeen maan ja taivaan välillä. Kansipuolella työskentelevät filippiinit taittavat 6-12 kk törnejä ja ovat vapaalla ainoastaan muutaman kuukauden työvuoron jälkeen. Ts. vaihtoehtoja on monia ja norjalaiset ovat jopa huhujen mukaan liikkumassa 1:2 vuorottelun suuntaan eli yksi osa töitä ja kaksi vapaata. Töissä ollessa eletään puhtaasti laivan rytmin mukaan eli töitä tehdään kun niitä pitää tehdä ja vapaa-aika on se väliin jäävä ajanjakso. Useimmissa aluksissa on rajoitetut kuntoilumahdollisuudet, mutta yhä pienenevästä miehityksestä johtuen suurin osa vapaa-ajasta menee lepäilyyn. Kaikki on omasta aktiivisuudesta kiinni, mutta laitostuminen tapahtuu yllättävän helposti.

Vapaalla sitten vastaavasti ihmetellään mitä tällä kaikella ajalla oikein tekisi. Kaverit, perhe ja tuttavat kun yleensä elävät rutiiniensa mukaisesti ja itse jos on oloneuvoksena, niin aika saattaa käydä pitkäksi. Toisaalta yksinkertaisella ihmisellä on yksinkertaiset huvit eli pienellä mielikuvituksella aikansa saa sujuvasti kulumaan.

"Urasuunnitelmia" rakentaessa kannattaa kuitenkin aina muistaa se, että yleensä asiat eivät mene sinne päinkään kun on suunnitellut. Hel-Sto pasaseerin sijasta huomaatkin olevasi Maersk:in keksinnössä kohti kaukoitää ja suunniteltu viikon törni on vaihtunut kolmen kuukauden mittaiseksi. Merenkulku on kuitenkin niin kansainvälinen ala, että töitä kannattaa ottaa sieltä mistä niitä saa, eikä jäädä odottamaan kotimaisen redarin parempaa tarjousta.

Itse nautin kuitenkin laivoilla vietetystä ajasta, mutta vielä enemmän nautin tästä nykyisestä mixed systemistä, jossa saan työskennellä laivojen parissa kotoa käsin. Omasta mielestäni merenkulku ei alavalintana ole yhtään hullumpi, mutta jonkinlaista sisäistä hulluutta siinä jaksamiseksi vaaditaan.