Lotjat ja proomut

Aloittaja Lauri Pakkanen, 09.01.2014, 16:06:52

« edellinen - seuraava »

Lauri Pakkanen

"– Tämä on harvinainen alus, tietääkseni vastaavia ei Suomesta löydy. Tervahöyryjä on kyllä, mutta niissä on oma kone, sanoo Äänekosken kulttuurijohtaja Matti Virtanen."  :)

http://yle.fi/uutiset/ainutlaatuinen_matti_-proomu_kunnostetaan/6866454

Mutta tästä tuli mieleen, että onkos kellään tietoa siitä, kuinka paljon puulotjia/proomuja on Suomessa jäljellä ja missä ne sijaitsevat?


Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Erkki Tirkkonen

#1
Kysyttiin puulotjia. Leppävirralla on kolme. Konnuksen kanavalla maalle nostettuna kaksi. Sanelma, kalamiesten saunatukikohta. Iina, Konnus-tuvan vierellä tukkiuittokalustomuseona. Unnukka järvellä liki Kaitasaarta turkkipeltikantinen, puoliupoksissa rantaan kiinnitettynä. Kaikki vielä jotenkuten pelastettavissa, varsinkin Konnuksen kanavalla olevat. Rahaa, tappuraa,tervaa, höylänsuihketta ja kirveen kolketta tarvitaan. Puoliupoksissa, Unnukalla oleva, lähes metri kannesta alaspäin näkyvissä, nosto ja pois kuljetus onnistuisi. Agrigaatti kannelle ja uppopumpulla vesi ruumasta pois. Kun runko nousee muutaman kymmenen senttiä pohjasta, pressut koko pituudelta kölin alta ja tiukasti molemmin puolin kannelle kiinni. Veden pumppausta  pari vuorokautta tilannetta seuraten. Jos pysyy pinnalla niin sitten vaan hinaukseen ja matka kohti kunnostustelakkaa. Matkan viihdykkeenä voi suorittaa risusavotan ruumassa olevassa lehtimetsässä. Telakalle tultua risut myyntiin kaukolämpölaitoksen hakemiehille. Siitä ensimmäinen rahoituserä kunnostukseen.

Rami Kristian Wirrankoski

"Tämä on harvinainen alus, tietääkseni vastaavia ei Suomesta löydy..:" Äänekosken kulttuurijohtaja ei ole aivan ajan tasalla ;)
Lotjiahan on eväskontteina (tosin ei täyskantavia) monilla höyrylaivoilla. Maissa on lisäksi lotja ainakin Utrassa.
Asuntolotjia on myös muutama, kuten tiedämme.
Tämän hetken Laitaatsillan tilannetta en tiedä. Siellä ainakin muutama vuosi sitetn oli 2-3, osa puoliupoksissa.
Onkos tämä Erkin kertoma Unnukkajärven (kun en paikkaa tunne) sama lotja, joka on lähdettäessä lappeenrannasta syväväylää pohjoiseen?

Rami Kristian Wirrankoski

Kulttuurilaivakirjaprojektin ohessa tulleet vastaan seuraavat:

ANJA   1928   b   19,20
ARLA   1927   b   18,00
ASTA   1928   b   19,05
ATTA   ?   b      
EENOKKI II   1936   b   20,00 (moottori)
ENEA   1937   b   20,00
IINA   1936   b   19,23
ILMA   1936?   b   21,00
KETTI   1937   b   17,50
MATTI   1957   b   33,32
MIINA      b   
MIKKO      b   
MÖHKÖN MANTA   1956   b   31,00 
SUSANNA   1921/1928   b   17,33
SYLVI   1959   b   19,05
VR 24      b      

Erkki Tirkkonen

#4
Unnukka -järvi on Leppävirran ja Varkauden välillä. Puoliupoksissa rantaan ankkuroitu lotja on Unnukan itärannalla suunnilleen puolessa välissä järveä. Kaitasaaren länsipuolella. Juminsaaren ja Koirasaaren välissä olevan pitkämuotoisen saaren rannassa.

Lauri Pakkanen

Kiitokset Rami listauksesta. Monta tuttua, monta tuntematonta (minulle).

Onko tämä Imatran höyrylaivaosakeyhtiön käyttämä saunaproomu vielä tallella eli mukana tuossa listauksessa?

http://users.kymp.net/pauli.kolehmainen/retkisatamissa/sauna.jpeg
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Rami Kristian Wirrankoski

#6
Kappas. TuollaisestaRoope II:sta en ole kuulut. EI liene enää olemassa?
Noi Miina ja Mikko ovat Vaajakoskella. Entisiä VR-proomuja.

Erkki: (tai joku muu) tiedätkös sitten MIKÄ voisi olla se rautakantinen lotja, joka on puoliupoksissa (juuri tsekkasin kartasta paikan) muistaakseni Riutansalmen kohdilla?

Erkki Tirkkonen

#7
Lisätään tarkennuksia.  Minun silmä näkee edellisessä kuvassa kaksi alusta vierekkäin. Kilpi jossa lukee Roope II taitaa olla edessä olevan suuremman proomun takana. Kumpaa tarkoitetaan. Edessä oleva saattaisi olla nykyisin Mikkelin satamassa kotipaikkaa pitävä Hila.
Joutsenossa on varmaankin talvehtimassa Eenokki II ent. Soma Kuopiosta. Anttolan satamassa on myös proomu, taitaa käyttö olla kesäkahvilatoimintaa.
Sitten se Unnukan turkkipeltikantinen. Ramin paikannus taisi mennä vähän harhaan. Katsokaapas Kansalaisen karttapaikka. Sieltä Leppävirta josta etelään. Karttasana sinisellä Unnukka. Sanan kohdalta itään löytyy Juminsaari ja Koirasaari. Välissä pieni pitkämuotoinen saari. Zoomaten suuremmaksi ja ottaen valikoksi ilmakuva. Siinä se on saaren kupeella. Joutaisi pois rantaa rumentamasta.  Nimeä en ole keulasta katsonut,olen vain ihmetellyt sitä lehtimetsää ruumassa ja hyväkuntoista kantta. Ohjauslaitekkin on kunnossa ja pollarit. Siis varsin hyvä aihio.

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 10.01.2014, 11:39:17

Erkki: (tai joku muu) tiedätkös sitten MIKÄ voisi olla se rautakantinen lotja, joka on puoliupoksissa (juuri tsekkasin kartasta paikan) muistaakseni Riutansalmen kohdilla?

En ole kyllä tuossa Lappeenrannan Riutansalmen kohdalla nähnyt mitään lotjaa? Turkianlahdella (Lamposaaren lossin yläpuolella) on yksi puoliupoksissa oleva lotja, tarkoitatko sitä?

Eenokki II on nykyään taas Soma, alkuperäinen nimi on palautettu ja löytyy Kanavansuun telakalta.

Lasse Reunanen

#9
Anttolassa Toimi II:n kupeella kulkee Loviisa ja lotjasaaressa on upoksissa täyskantoinen VR ??, kuulemma pelastettavassa kunnossa.

Mikäs tuo Lappeenrannan Pömpeli III on?

Jakokoskella kanavamuseossa muistaakseni on yksi maissa.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Juha Pitkänen

Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 10.01.2014, 22:40:59
Anttolassa Toimi II:n kupeella kulkee Loviisa ja lotjasaaressa on upoksissa täyskantoinen VR ??, kuulemma pelastettavassa kunnossa.

Mikäs tuo Lappeenrannan Pömpeli III on?

Jakokoskella kanavamuseossa muistaakseni on yksi maissa.


Jakokoskella on ASTA

http://vekanet.blogspot.fi/2013/09/jakokosken-museokanava.html



Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 10.01.2014, 22:40:59
Mikäs tuo Lappeenrannan Pömpeli III on?

Pömpeli III on rakennettu Laitaatsillassa 1937. Ollut luultavasti jossain vaiheessa eväskonttina?

Jari Granlund

Jyväskylän Haapaniemellä, Savutuvan Apajalla on maihin nostettuna 2 proomua. Ovat kesäisin ravintolakäytössä.

Erkki Tirkkonen

#13
Ent. asuntoproomu  Kaunis Veera mahdollissti vielä Porvoon joessa. Tarkemmin Porvoon Wanhan kaupungin kohdalla ent. Hattulan sahan laiturissa. Tuotu Porvooseen Savonlinnasta, Laitaatsillan telakalta noin vuonna "vähän jälkeen vuosituhannen vaihteen".

Kalle Vasara

Laitaatsillassa on telakassa entinen S/S Rauhan kontti alkuperäiseltä nimeltään (ilmeisesti) AURA.
Lisäksi telakan lahdelmassa on puoliksi uponneena ketinkiproomu MIMMI.. Molemmat siis Enson entisiä..