SuperStar Tauruksesta SILJA OPERA!!!!!!!!!!

Aloittaja Eerik Laine, 17.01.2002, 20:08:36

« edellinen - seuraava »

Matti Kauppinen

#30
Eilisessä ilta-sanomissa oli, että Operalle olisi tarkoitus lennättää väkeä risteilylle mm. Kauko-idästä, Venäjältä ja Yhdysvalloista. Saa nähdä sitten, kiinnostaako USA:stakaan lähteä Helsinkiin risteilemään, siellä kun on omastakin takaa risteily-aluksia.

Lisäksi uutisessa kerrottiin tarkasti Sally Albatrossin karille-ajosta, että varmasti kaikki tietävät mikä laiva on kyseessä.

Heikki Helen

#31
Tietysti, jos noi rikkaat jenkit ynnä muut ovat kiinnostuneita eksoottisista risteilyistä jäitten keskellä, niin talvellahan tuo voisi toimiakin, mutta kesällä laiva tuskin pystyy tarjoamaan mitään sellaista, mitä nuo kansainväliset risteilijät ei tarjoaisi.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Matti Kauppinen

#32

LainaaPerjantain Kauppalehdessä oli mainittu, että Operan risteilyt olisivat hinnat alkaen n. 300€ eli n. 1800mk ja näillä kait tarkoitettiin Tallinnan-matkoja?

Vaikea uskoa, että Opera tulisi noilla hinnoilla kannattamaan noilla hinnoilla, koska Tallinnaan pääsee kyllä halvemmallakin. Silja mainostaa aluksen tulevan liikenteeseen parhaaseen perhe-loma aikaan, mutta nuo hinnat kyllä tekevät aikamoisen loven perheiden loma-budjettiin. Kun ei vain Operan kannattavuus tulisi floppaamaan.

Matti Kauppinen

#33

LainaaTietysti, jos noi rikkaat jenkit ynnä muut ovat kiinnostuneita eksoottisista risteilyistä jäitten keskellä, niin talvellahan tuo voisi toimiakin

Eikös jenkkiläiset risteilyvarustamot tee risteilyjä Alaskaan, joten kyllähän sielläkin saa kokea eksotiikkaa jäiden keskellä, tosin niitä Alaskan reissuja tehdään ilmeisesti vain kesä-aikaan, koska risteilijöiden jää-luokka ei taida olla kovin korkea, joten Suomen talvi saattaa ollakin elämys niille. ;)

Mikko-Oskari Koski

#34
Tottakai Operasta halutaan luoda toisenlainen brändi, kuin mitä lauttaliikenteessä, mutta riittääkö siihen asiakaspohja?? Epäilen.

Toisaalta jenkit usein arastelevat esim.Pietariin menoa, jos joutuu turvautumaan ei-länsimaiseksi koettuihin palveluihin. Sikäli pitkät risteilyt HEL-SPB voisivat myydä hyvinkin, varsinkin, jos perillä ollaan kaksi päivää. Jos varakas jenkkiryhmä on pohjana, voidaan loput paikat dumppumyydä Suomeen ja Ruotsiin.

Mielenkiintoista nähdä, miten käy...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

#35
Pidättekö mahdollisena, että Silja Opera saisi Venäjän lipun ahteriinsa ja venäläisen miehistön?  Tämä ei siis ole mikään tieto vaan kysymys, jonka eräs tuttavani minulle esitti, johon tarvitsisin vastauksen jotta voin välittää sen tutulleni.  

wirrankoski

#36
TÄYSIN ABSURDI AJATUS! Ja muuta en virka....

Rami

wirrankoski

#37
...tai tarkemmin ajateltuna virkkaan kumminkin: Aluksen siirtämin vieraalle lipulle ei ole ihan yksinkertainen toimenpide, ja vaikka en mikään "slobofobikko" olekaan, niin se, että Silja Opera vietäisiin Venäjän lipulle tuntuu aika kummalliselta ajtukselta, varsinkin tuntien Venäjän byrokratian yms. tekijät.
Laivan siirtämiseen toiselle lipulle on olemassa kolme perustapaa:
1. laiva myydään normaalisti ulkomaiselle yhtiölle, ja vuokrataan takaisin miehistöineen kaikkineen (charter -sopimus).
2. perustetaan tytäryhtiö toiseen maahan, ja tehdään jälleen vuokrasopimus alkuperäisen operaattorin kanssa.
3. myydään laiva ulkomaiselle yhtiölle, ja vuokrataan se bareboat-charter sopimuksella, jolloin laivaan voidaan nostaa vuokraajan kotimaan lippu (n.s. eestiläismetodi).
4. keksikää lisää tapoja...

Rami

Santeri

#38
Minä näen tuon Venäläis miehistön mahdollisuuden mahdottomana käytännön syistä.

Onko olemassa AMMATTITAITOISIA venäläisiä merimiehiä jotka puhuvat suomea.
Kun kuitenkin tässä vaiheessa vaikuttaisi siltä, että risteilyt ovat kohtalaisen kalliita. Sen takia asiakaskunta saattaa olla vanhenman puoleista (yli 50 vuotiasta). Siitä johtuen henkilökunnan on pakostakin osattava suomea, koska läheskään kaikki vanhat ihmiset eivät osaa edes todella huonoa englantia. Muutenkin koko laivan henkilöstön on osattava suomea, koska asiakkaat eivät koe sitä välttämättä hyvänä asiana jos palvelu ei pelaa.

Virosta kaikki työntekijät. Se on paras vaihtoehto jos liikennettä halutaan jatkaa kauemman kun ensimmäisen "kauden" ajan.
Polttoaineet Opera ottaa varmasti Tallinnasta ja Pietarista ja sen on kyllä iso säästö.

Matti Kauppinen

Kyllähän se vähän hölmöltä kuulostikin ja samaa sanoin sille joka sitä minulta kysyikin, mutta kun hän itsepäisesti väitti kuulleensa huhun Operan siirtämisestä venäjän lipun alle, niin päätin varmistaa asian teiltä.

Edit: aikoinaan Baltic Linen mainoksessa kaikkien alusten komentokielenä mainittiin olevan englanti, ruotsi, suomi ja venäjä.  Ja eikös niissä Baltic Linen laivoissa ollut venäläinen miehistö, niin ainakin esitteessään ilmoittivat miehistön olevan venäläisiä. Joten ehkä sieltä Baltic Linen laivojen entisistä miehistöistä suomenkielen taitoisia löytyisi.

Juha Westerlund

#40
Onhan niinkin kun esim. tallinnassa tai pietarissa bunkrataan niin sieltä saa välillä sellasta paskaa ettei ole tosikaan...Ja muutenkin on se vähän harvinaista että "suomalaiset" sieltä mitään huolii...esim. Nordlandialla ei kelpuutettu tallinnan vesijohto vettä muutakuin spuulaukseen... ::) 8)

Mikko-Oskari Koski

#41
SeaContainersilla ei, kuten tunnettua, ole minkäänlaista puutetta mahdollisista lippumaista, mutta Venäjä ei tuohon joukkoon kuulu, eikä kuulu siihen vastaisuudessakaan. Sitäpaitsi eiväthän russkijet itsekään käytä omaa lippua, vaan milloin mitäkin "banaanta"...

Oma veikkaukseni (kaikki vaihtoehdot täysin mahdollisia) Silja Operan lippumaasta olisi:
1 Italia
x Ruotsi
2 Bahama/Panama (se, kumpi näistä on laivan lippu nyt)

Ykköstä tukisi monikin vaihtoehto: Ensinnäkin SC:llä on jo toimintoja siellä, se on EU-maa, jossa on varsin väljät työvoimaehdot ja kuitenkin ns.länsimaiset laatuvaatimukset. Ja missä maassa sijaitseekaan maailman tunnetuin oopperatalo (LaScala, Milano)??
Risti on yhtälailla mahdollinen, ykköseen verrattuna erot ovat lähinnämaantieteelliset.
Kakkonen olisi mielenkiintoinen ennakkotapaus matkustajaliikenteessä Suomen vesillä, mutta epätodennäköisempi, koska monet EU-maat mahdollistavat useita mukavuuslippujen etuja.

Mielenkiintoista nähdä, miten käy. Suomen lippu Silja Operassa muuna kuin vierailevan aluksen huomaavaisuuslippuna olisi kuitenkin jymy-yllätys.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Pätäri

#42
LainaaOnhan niinkin kun esim. tallinnassa tai pietarissa bunkrataan niin sieltä saa välillä sellasta paskaa ettei ole tosikaan...

Yup. Kun Suomen rajavartiolaitos lahjoitti 1990-luvun alussa kolme vanhaa Koskelo-luokan rannikkovartiolaivaa (taisivat olla Kuikka, Kaakkuri ja Telkkä) Eesti Piirivalvelle, niin muistan kuulleeni juttua, että ajelut Suomenlahden etelärannikolla jäävät lyhyiksi, elleivät ala heimoveljet ostamaan polttoöljyä Suomesta. Venäläinen löpö kun ei kuulemma tahtonut edes mennä separaattoreista läpi....

Santeri

LainaaOnhan niinkin kun esim. tallinnassa tai pietarissa bunkrataan niin sieltä saa välillä sellasta paskaa ettei ole tosikaan...Ja muutenkin on se vähän harvinaista että "suomalaiset" sieltä mitään huolii...esim. Nordlandialla ei kelpuutettu tallinnan vesijohto vettä muutakuin spuulaukseen... ::) 8)
Totta!
Edellisellä kerralla kun olin Fantaasialla niin hytin wessan hanasta tuli viiden minuutin ajan aivan ruskeeta vettä. En tiedä oliko vesi niin likaista vai oliko väri irronnut putkistoista. Ei tullut mieleen maistaa ja hampaat jäi pesemättä.

Juha Westerlund

#44
Niin.. se ruoste vesi nyt oli varmasti laivan laitteistojen piikkiin...Jokainen teistä voi kertoa millä suomalaisella laivalla vastaava olisi mahdollista (Nordlandiaa ei tarvitse enään mainita)? ;D !!!Ja viellä kehtaavat väittää ulkomaista ja suomalaista merimiestä saman tasoiseksi.... 8)