Rauman satama haluaa Rihtniemen laivaväylää syvemmäksi heti

Aloittaja Teemu Knuutila, 17.05.2007, 09:12:17

« edellinen - seuraava »

Teemu Knuutila


Rauman satama haluaa Rihtniemen laivaväylää syvemmäksi heti

IRENE UUSI-KILPONEN
Länsi-Suomi, Rauma
Rauman satama haluaa aikaistaa Rihtniemen väylän syventämistä.
Alustavasti valtiorahoitteinen hanke on ajoitettu vuodelle 2011.
Nyt sataman hallitus esittää, että Rauman kaupunki maksaisi ensin työt itse ja valtio hyvittäisi investoinnin myöhemmin takaisin.
Jos rahoituskuvio järjestyy, pitäisi sataman hallituksen mielestä väyläasia saada mukaan jo valtion ensi vuoden talousarvioon.
Aluskokojen
kasvu taustalla
Rauman eteläisen väylän syventäminen 10 metristä 11 metriin maksaisi alustavan kustannusarvion perusteella valtiolle 14 miljoonaa euroa ja satamalle 2 miljoonaa euroa.
Satamajohtaja Hannu Asumalahti sanoo, että aloite väyläsyvennyksen aikaistamiseen on peräisin sataman asiakkailta.
- Tilanpuute on yksi este liikenteen kehitykselle, toinen on väylän syvyys, toteaa Asumalahti.
Esimerkiksi konttivarustamot ottaisivat käyttöön järeämpää kalustoa, jos vain väylä sen sallisi. Samoin telakalla rakennettavat laivat hyötyisivät väljemmistä vesistä, sillä nykyiset väylämitat ovat haittana, kun aluksia liikutellaan sataman ja avomeren välillä.
Lupaprosessi
käyntiin kesällä
Väylähankkeen suunnittelu- ja lupaprosessi aiotaan käynnistää tänä kesänä.
Lupaa tullaan Asumalahden mukaan hakemaan 12 metrin syvyiselle väylälle.
Metriä matalampi ratkaisu olisi satamajohtajan mielestä lyhytnäköistä väyläpolitiikkaa.
Suunnittelussa tulisikin hänen mielestään olla mukana kolme syvyysvaihtoehtoa eli 11, 11,5 ja 12 metriä.
Toiveena on, että lopullinen päätös hankkeen laajuudesta tehtäisiin vasta urakkatarjouskilpailun jälkeen. Näin voitaisiin laskea, minkälainen vaikutus ennakoitua laajemmalla ratkaisulla olisi hyötysuhteeseen.
Metri lisää toisi
tuplasti takaisin
Investoinnin hyötysuhteeksi tuli 2,0, kun Merenkulkulaitos selvitti, mitä syventäminen 11 metriin merkitsisi.
Luku tarkoittaa, että hankkeeseen investoidut rahat tulevat takaisin kaksinkertaisesti kuljetussäästöinä.
Rihtniemen väylää syvennettiin 90-luvun puolessa välissä yhdeksästä metristä nykyiseen kymmeneen metriin. Tuolloin syventäminen suoraan 11 metriin katsottiin kannattamattomaksi.
- Siitä ei kulunut kuin kuusi seitsemän vuotta, niin syventäminen kymmenestä yhteentoista metriin oli jo hyvin kannattavaa, harmittelee Asumalahti.
Jos kaupunki lähtisi satamaväylän väliaikaiseksi maksumieheksi, ei järjestely olisi aivan ainutlaatuinen. Tiettävästi Haminan käyntiin lähdössä oleva väylähanke on rahoitettu vastaavalla tavalla.

Timo Heikkinen

#1
Paljon on aikaa kulunut, mutta nyt Etelä suomen Avi on myöntänyt luvan syventämiselle. Juttua Satakunnan kansan saitilta http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194949341428/artikkeli/lupa+irtosi+rauman+etelaisen+vaylan+syvays+12+metriin.html

Jää vaan miettimään, että mistä kaikkiin satamiin riittää 12m väylää tarvitsevia laivoja kun Porin Mäntyluodon väylä on syvennetty muutama vuosi sitten 12m ja Ukin väylä kuluneena vuotena 12,5m ja nyt vielä Raumallekkin. Tietty kontialuksia varmaankin voidaan himpun isontaa, kai?

Pekka Laakso

#2
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 23.12.2014, 19:49:47
Paljon on aikaa kulunut, mutta nyt Etelä suomen Avi on myöntänyt luvan syventämiselle. Juttua Satakunnan kansan saitilta http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194949341428/artikkeli/lupa+irtosi+rauman+etelaisen+vaylan+syvays+12+metriin.html

Jää vaan miettimään, että mistä kaikkiin satamiin riittää 12m väylää tarvitsevia laivoja kun Porin Mäntyluodon väylä on syvennetty muutama vuosi sitten 12m ja Ukin väylä kuluneena vuotena 12,5m ja nyt vielä Raumallekkin. Tietty kontialuksia varmaankin voidaan himpun isontaa, kai?
Ihan hyvin riittää. Eri satamat ovat erikoistuneet erityyppisten lastien käsittelyyn. Mäntyluoto ja Ugi bulklasteihin (Mäntyluodossa myös sahatavaraa suurissa erissä), kun taas Raumalla paperiteollisuuden tuotteita sekä kontteja.

Mikäli paperivienti Yhdysvaltoihin jatkuu tulevina vuosina vielä suoraan laivaamalla sto-rona, saadaan laivat lähtemään täydempänä; Raumalle myös tuodaan paperin valmistuksessa tarvittavaa kaoliinia kuivabulkkina; toisinaan sieltä voi lähteä suuri erä sellua mm. Kiinaan; konttilaivat saadaan täydempään lastiin jne.

Eli onhan Raumallakin mukavasti tarvetta syvemmälle väylälle.

Niin ja olihan tuossa toisessa asiaa käsittelevässä uutisessa ihan pätevä perustelukin:

"Väylän syventämien on tärkeää, koska rikkidirektiivi tulee voimaan ensi vuoden alusta ja laivojen koot suurenevat koko ajan.
– Tämä tarkoittaa sitä, että liikenne keskittyy suuriin satamiin, joissa väylät ja muut infra-asiat ovat kunnossa. Asia on erittäin tärkeä myös metsä- ja teknologiateollisuuden kilpailukyvylle. Rauma tulee varmasti hyötymään tästä.
"

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194949375409/artikkeli/kauppakamarin+hirvonsalo+toivottavaa+etta+luvasta+ei+valitettaisi.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Heikkinen

Ja tänä keväänä alkaa tapahtua Rauman Rihtniemen väylällä. Ruopataan/räjäytetään 10>12metriin ja konttilaituria jatketaan. Ja mikä hienointa kotimaiset urakoitsijat  :beer:  http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/raumalla-liikkeelle-yli-60-miljoonan-vayla-ja-satamainvestoinnit/