Laivojen käymälävedet rehevöittävät yhä Itämerta

Aloittaja Juha Paulavuo, 28.05.2006, 23:16:03

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.06.2007, 20:12:05
Tuolta näkee tuon listan yhtiöistä joihin WWF on ottanut yhteyttä. Huomioitavaa, että mm. sellaiset suuret varustamot kuin DFDS, Color ja Stena eivät ole yhteydenotosta huolimatta vielä tuota allekirjoittaneet. Listalta löytyy myös useita muita huomattavan isoja lauttavarustamoja. Kertoo aika paljon siitä miten naurettavaa sormella osoittelua Hesarin aikoinaan lanseeraama kampanja "ympäristörikollinen-Tallinkia" kohtaan oli, kun käytännössä Vikingiä ja Siljaa lukuunottamatta kaikki muutkin isot varustamot tuntuivat olevan samassa veneessä.

Silloin kun itsenäinen Silja vielä harrasti tällaista tiedottamista se oli hienoa edelläkäyvää ympäristötyötä, mutta näin ne termit muuttuvat, kun omistajat vaihtuvat... ::)
Varmaankin tuntuivat suomalaisille jotenkin läheisemmältä ja omakohtaisemmalta Tallinkin p...kat, kun lilluivat omissa rannoissamme. Stena, DFDS ja Color kun eivät liikennöi ihan näillä vesillä. Ja luulenpa, että jos tämä asia saa laajempaa julkisuutta Ruotsissakin, niin saattaapa tilanne muuttua sielläkin aika nopeasti, syytä ainakin olisi!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.06.2007, 20:19:55
Varmaankin tuntuivat suomalaisille jotenkin läheisemmältä ja omakohtaisemmalta Tallinkin p...kat, kun lilluivat omissa rannoissamme. Stena, DFDS ja Color kun eivät liikennöi ihan näillä vesillä.
Kyse ei ole nyt siitä missä ne jätevedet lilluvat vaan sävyssä jolla asioita käsiteltiin, kun mikään laki ei valitettavasti vieläkään velvoita varustamoita tekemään asialle mitään ja toiminta kansainvälisestikin noin yleistä, voi lehdistön ja keskustelupalstojen "neuvostoympäristörikollisten päät pölkylle heti" asennetta tuon Tallink jupakan yhteydessä pitää vähintäänkin kyseenalaisena.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.06.2007, 20:25:32
Kyse ei ole nyt siitä missä ne jätevedet lilluvat vaan sävyssä jolla asioita käsiteltiin, kun mikään laki ei valitettavasti vieläkään velvoita varustamoita tekemään asialle mitään ja toiminta kansainvälisestikin noin yleistä, voi lehdistön ja keskustelupalstojen "neuvostoympäristörikollisten päät pölkylle heti" asennetta tuon Tallink jupakan yhteydessä pitää vähintäänkin kyseenalaisena.
Saanko muuten, Miran kysyä, ihan silkkaa uteliaisuuttani, miksi puolustat Tallinkia niin henkeen ja vereen ja olet aina ihan takajaloillasi, jos kyseistä yhtiötä täällä jotenkin arvostellaan. Omistatko kenties paksun tukun Tallinkin osakkeita, vai miksi, kertoisitko niin ymmärtäisin näkökantaasi ehkä hieman paremmin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.06.2007, 01:27:46
Saanko muuten, Miran kysyä, ihan silkkaa uteliaisuuttani, miksi puolustat Tallinkia niin henkeen ja vereen ja olet aina ihan takajaloillasi, jos kyseistä yhtiötä täällä jotenkin arvostellaan. Omistatko kenties paksun tukun Tallinkin osakkeita, vai miksi, kertoisitko niin ymmärtäisin näkökantaasi ehkä hieman paremmin.

En omista yhtään Tallinkin osaketta. Enkä kyllä käsitä miten minä olisin erityisen enemmän "takajaloillani" kuin ne muut harvat tämän foorumin jäsenet, jotka eivät vieläkään niin sokeasti niele kaikkea tuota "paha eestiläisyhtiö" fanatismiä johon tämäkin foorumi alkaa vähitellen hukkua. Esimerkiksi tämä ympäristökysymys on hyvä esimerkki tavasta jolla Tallinkia on tälläkin foorumilla käsitelty käyttämättä juurikaan omaa järkeä. Kun Tallinkin jätevesikysymys oli tapetilla, täällä riitti kyllä jeesustelijoita, jotka jaksoivat jauhaa liturgiaansa vieläkin neuvostoasteella olevista eestiläisistä joita ei ympäristöasiat kiinnosta ja joilla on vielä paljon oppimista länsimaista jne... Nyt kun kuitenkin katsotaan tuota WWFn listausta, niin paljonpa siellä näkyy olevan edustajia sellaisista hienoista länsimaista kuin Saksa, Tanska ja Ruotsi...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 20.06.2007, 02:18:23
En omista yhtään Tallinkin osaketta. Enkä kyllä käsitä miten minä olisin erityisen enemmän "takajaloillani" kuin ne muut harvat tämän foorumin jäsenet, jotka eivät vieläkään niin sokeasti niele kaikkea tuota "paha eestiläisyhtiö" fanatismiä johon tämäkin foorumi alkaa vähitellen hukkua. Esimerkiksi tämä ympäristökysymys on hyvä esimerkki tavasta jolla Tallinkia on tälläkin foorumilla käsitelty käyttämättä juurikaan omaa järkeä. Kun Tallinkin jätevesikysymys oli tapetilla, täällä riitti kyllä jeesustelijoita, jotka jaksoivat jauhaa liturgiaansa vieläkin neuvostoasteella olevista eestiläisistä joita ei ympäristöasiat kiinnosta ja joilla on vielä paljon oppimista länsimaista jne... Nyt kun kuitenkin katsotaan tuota WWFn listausta, niin paljonpa siellä näkyy olevan edustajia sellaisista hienoista länsimaista kuin Saksa, Tanska ja Ruotsi...

Niinpä, missä olivat listalla DFDS, Stena, TT-Line? Kaikki kolme yhtiöitä jotka tavalla tai toisella ovat väittäneet puolustavansa vihreitä arvoja. Stena jopa maalamalla jotakin asiaan liittyvää laivojen kylkeen - lukiko niissä nyt håll Kattegat rent. Colorin ympäristötöitä ei ole koskaan edes juolahtanut mieleen katsoa. TT-Line teki monia vuosia ympäristötyötä teknologialla, mutta poisti suurimman askeleensa siirtymällä takaisin raskaaseen polttoöljyyn - muistatte kun neljä heidän lauttaansa kävi täällä päin telakoitavana. Siitä silloin oli kyse, että saisivat polttaa halvempaa ja likaisempaa öljyä.

Olen samaa mieltä Miranin kanssa että Tallinkin suhteen on syntynyt yllättävänkin negatiivista palautetta. Liekö sitten jonkinlaista kateutta kun paljastui että Virolaiset osaavat kun taas Suomalaiset eivät enää tunnu osaavan? Vai onko se kateutta siitä että virolaisilla on nyt isompi? Kuten DFDS oli tuhota itsensä siirtyessään lauttavarustamoksi, Silja oli tuhota itsensä siirtyessään risteilyvarustamoksi. Viimeisten vuoden ongelmat voidaan pitkälti selittää sillä että Sea Containers antoi ymmärtää, mutta ei ymmärtänyt antaa ja siten sitoi Siljankin organisaation tehottomaksi. Silti, ei täällä juuri "vihaamme Sea Containersia"-kerhoa liiku. Samanlainen "Vihatkaamme Tallinkia"-kampanja on muuten käynyt jo pitkän aikaa myös Lankulla.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jari Joenperä

Onhan se Tallinkin nimi siellä listalla, mutta mihin ne paskat todellisuudessa menee on ihan eri asia.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 20.06.2007, 02:18:23
Esimerkiksi tämä ympäristökysymys on hyvä esimerkki tavasta jolla Tallinkia on tälläkin foorumilla käsitelty käyttämättä juurikaan omaa järkeä. Kun Tallinkin jätevesikysymys oli tapetilla, täällä riitti kyllä jeesustelijoita, jotka jaksoivat jauhaa liturgiaansa vieläkin neuvostoasteella olevista eestiläisistä joita ei ympäristöasiat kiinnosta
Jonkinverran Virossakin matkailleena en voi olla toteamatta, että ihan näin vain silmät avoimena kulkien ja ympäristöä Virossa katselleena, niin tuo mainintasi "neuvostoasteella" ympäristöasioissa monessa kohdassa on kyllä mielestäni varsin osuva arvio. Jos satut joskus kulkemaan esimerkiksi jossain Narvan ja Sillamäen alueella, katsele ympärillesi. Ja mitä tulee noihin Tallinkin jätevesipäästöihin, niin tässä kohdin on sanottava, että päätös lopettaa jäteveden mereen laskeminen oli eräs järkevimpiä päätöksiä, joita Tallinkin johto on viime aikoina tehnyt. Se vain olisi varmaan kannattanut tehdä ennen asiasta noussutta kohua.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.06.2007, 12:34:00
Ja mitä tulee noihin Tallinkin jätevesipäästöihin, niin tässä kohdin on sanottava, että päätös lopettaa jäteveden mereen laskeminen oli eräs järkevimpiä päätöksiä, joita Tallinkin johto on viime aikoina tehnyt. Se vain olisi varmaan kannattanut tehdä ennen asiasta noussutta kohua.
Otetaan nyt esiin vanha totuus: Maalla on helppoa olla viisas kun merellä tapahtuu... Ehkäpä Tallinkilla on sama tilanne kun Siljalla oli 60-luvun lopussa: Yhtiö oli kasvanut niin nopeasti että sen henkilökunta ei ehtinyt enää mukaan. Esimerkiksi pätevästä päällystöstä alkoi silloin olla pulaa - nythän Virossa on hivenen samantapainen tilanne merenkulkijoiden joukossa. Lisäksi ei ole koskaan helppoa fuusioida kahta erilaista yrityskulttuuria ja siinä yhteydessä sillä ei ole minkäännäköistä merkitystä jos niillä on samat kansallisuudet tai ei.

Ajatelkaa itse: Silja on aika pitkälle yritys josta voi sanoa "Olemme aina tehneet näin" ja se voi hyvinkin pitää paikkansa työntekijöiden kohdalla. Jos jotakin opin Superfastilta niin se oli se että on erilaisia tapoja tehdä asioita, eikä mikään niistä ole välttämättä sen huonompi kuin toinen. Palatakseni siihen mitä meinasin sanoa, niin meidän täytyy myös muistaa että Tallinkin johtoporras on luultavasti saanut tehdä töitä viime vuonna tosissaan: Superfastien osto, sitten Siljan osto. Siinä sivussa on rakennettava kolmesta eri yrityskulttuurista uusi ja toimiva yrityskulttuuri, on tehtävä toimiva yritysorganisaatio, samalla rauhoitettava sekä omia vanhoja työntekijöitä, sekä vasta katon alle tulleita siitä miten aiotaan toimia, jne... Silloin kun jotakin uutta rakennetaan tehdään myös virheitä. Voi olla että yksi suurimpia virheitä ei niinkään ollut se surullisenkuuluisa juhlinta, vaan ympäristöpäällikön potkut - oliko nimi muistaakseni Bacher? Sillä hänet pitämällä ei olisi menetetty niitä tyylipisteitä vaan voitu jatkaa tyylillä"välitämme Itämerestä" Joka tapauksessahan on selvää ja tunnettua että sademetsistä ja tietyistä puulajeista Silja ei niinkään välittänyt, van levitteli niitä laivojen kannelle...

Olen ihan samaa mieltä Kalevin kanssa - protestien jälkeen myöntyminen oli ainoa vaihtoehto. Yritin vain ohessa antaa arvaukseni siitä mikä kyseisen kohun sai aikaan Tallinkin osalta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.06.2007, 12:34:00
Jonkinverran Virossakin matkailleena en voi olla toteamatta, että ihan näin vain silmät avoimena kulkien ja ympäristöä Virossa katselleena, niin tuo mainintasi "neuvostoasteella" ympäristöasioissa monessa kohdassa on kyllä mielestäni varsin osuva arvio. Jos satut joskus kulkemaan esimerkiksi jossain Narvan ja Sillamäen alueella, katsele ympärillesi.

Kieltämättä Virossa ja muissa entisissä sosialistimaissa on monet ympäristöasiat eri tasolla kuin lännessä. Mikäli osaat lukea olet kuitenkin varmaan huomannut, että tässä keskustelussa on puitu sitä onko virolaisvarustamojen ympäristöpolitiikka sen vastuuntuntoisempaa kuin eräiden länsivarustamoiden, ja kuten esitetyt esimerkit näyttävät, tuntuvat monet hyvämaineiset länsivarustamot nykyään tekevän asioiden eteen jopa vähemmän, kun niihin ei ole kohdistunut (ja tuskin edes kohdistuukaan) vastaavaa kohua kuin Tallinkiin. Tallinkia nyt tuskin voi syyttää Itä-Viron ympäristöongelmista, heidän liiketoimintaan kun ei kuulu ymmärtääkseni palavan kiven louhiminen tai muut tuon alueen ympäristöä rasittaneet toimet...

Lainaus käyttäjältä: Jari Joenperä - 20.06.2007, 10:37:02
Onhan se Tallinkin nimi siellä listalla, mutta mihin ne paskat todellisuudessa menee on ihan eri asia.

Tietolähteesi tälle väitteelle on...? ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Teijo Niemelä

Jos ihan oikein luin, niin se WWF:n kontaktilista oli hieman epätäydellinen. Siitä puuttui ainakin Costa, mutta, Costahan on WWF:n kanssa yhteistyössä Italiassa.

Toisekseen, WWF väittää varustamoiden laskevan mustaa vettä Itämereen, mutta onko sillä pitäviä todisteita siitä, että kuka näin tekee?

Kolmanneksi, WWF oli myös ottanut yhteyttä sellaisiin tahoihin (esimerkiksi Royal Caribbeanin Norjan myynti- ja markkinointikonttoriin), jossa tuskin tiedetään laivojen jätevesipäästöistä.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Markus Alander

Laivojen jatevesien kastittelylaitteissa on myos eroja. WWF:n pitaisi pyytaa etta saataisiin pari freedom luokan laivaa puhdistamaan itamerta eika kitista nettisivuillaan.

Olli Tuominen

Pisti muuten listaa katsellessa silmään sellanen juttu, että onko Hurtigruten muka saksalainen varustamo? Eikös ko. yhtiö ole norjalainen  ???

Markus Myllymäki

Enemmistö Itämerellä seilaavista kansainvälisistä risteilyaluksista jatkaa jätevesien pumppaamista mereen.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/stadi/uutinen.asp?id=1556568