Jäätalvi 2015-2016

Aloittaja Janne Koskinen, 06.11.2015, 13:03:47

« edellinen - seuraava »

Mika Peltonen

Frej vaihtaa miehistöä ja bunkraa

Janne Koskinen

#106
Lainaus käyttäjältä: Mika Peltonen - 26.04.2016, 07:10:07
Frej vaihtaa miehistöä ja bunkraa

Frej todellakin mainitaan avustavan ruotsalaisessa aamun ja suomalaisessa klo.12:45 raportissa. Miksi?

-Rahja jäätön

-Raaheen pääsee ainakin kaikki I A 2000 DWT alukset?

Mitään rajoituksiakaan ei ole purettu / vähennetty? (poislukien Oulun/Raahen kosmeettinen tiputus).

"Jäänmurtajat: Kontio, Otso ja Frej avustavat Perämerellä. Iso-Pukki avustaa Saimaan pohjoisosassa.

Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio ja Kemi, IA yli 4000 tonnia.
Oulu ja Raahe, IA yli 2000 tonnia.
Kalajoki, IA ja IB yli 2000 tonnia sekä IC ja II yli 3000 tonnia.
Kuopio, Siilinjärvi, Puhos ja Joensuu, II yli 2000 tonnia.

Aluksen, joka on matkalla Pohjanlahden satamaan, jossa on voimassa liikennerajoitus, on sivuuttaessaan Svenska Björnin tehtävä talviliikenneohjeen mukainen ilmoitus ICE INFO:lle VHF-kanavalla 84 tai puhelimitse +46 31 699 100."

Ja siitä ennätysaikaisesta paluusta 07.05.2015; silloinkaan ei tainnut olla edes poteropaikaa 01.05.2015-05.05.2015?

Jos kartat yhtään pitävät paikkaansa niin yksi suomalainen tai ruotsalainen (taitaa olla ruotsalaisten vuoro?) riittäisi Perämerellä juuri nyt?

http://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Frej matkalla ulos; miksi? (AIS icebreaking).

Otso AIS:n mukaan ankkurissa ja Kontion poterossakaan ei liene hurraamista?

Jos Ouluunkin on vain "mätiä jäitä" (rotten ice),niin TOR/KEM liikenne pitäisi sujua yhdellä murtajalla?

Vaikka noi jäljellä olevat jäät ajautuvat minne tahansa, niin yksi suomalainen ja yksi ruotsalainen pitäisi riittää?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#108
Sjöfartsverketin mukaan Frej oli bunkrannut Haraholmenissa ja siirtynyt lopulta Luulajaan laituriin, jossa on ollutkin jo viime yöstä.

http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/

Edit: Frej oli vielä yöllä liikkeellä Perämerellä, on nyt palannut takaisin laituriin. Poistettu myös lauantain ruotsalaiselta jääkartalta. Atle on myös laiturissa, lienee stand-by mikäli vielä avustustarvetta ilmenee...

Edit: Sjöfartsverket: "Atle: Förtöjd i Luleå, assisterar vid behov i Bottenviken." Eli arvelin oikein.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 26.04.2016, 18:47:59
Frej matkalla ulos; miksi? (AIS icebreaking).

Otso AIS:n mukaan ankkurissa ja Kontion poterossakaan ei liene hurraamista?

Jos Ouluunkin on vain "mätiä jäitä" (rotten ice),niin TOR/KEM liikenne pitäisi sujua yhdellä murtajalla?

Vaikka noi jäljellä olevat jäät ajautuvat minne tahansa, niin yksi suomalainen ja yksi ruotsalainen pitäisi riittää?

"JÄÄTIEDOTUS 04.05.2016

Perämerellä jäät liikkuvat koilliseen.

Perämeren pohjoisosassa on saaristossa 20-60 cm paksua haurasta jäätä. Ulompana on pääosin avovettä noin 15 mpk Merikalloista länteen. Kemi kahden ympäristössä on suuria paksuja kiintojäästä irronneita lauttoja. Lännempänä on 20-60 cm paksua tiheydeltään vaihtelevaa ahtautunutta ajojäätä noin linjalle Nordströmsgrund - 20 mpk Nahkiaisesta koilliseen.

Saimaan pohjoisosa on jäätön.

Jäänmurtajat: Kontio ja Otso avustavat Perämeren pohjoisosassa.

Liikennerajoitushelpotukset: Tästä päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA ja IB yli 2000 tonnia sekä IC ja II yli 3000 tonnia.
Tästä päivästä alkaen Raahen rajoitukset poistetaan.

Liikennerajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, IA ja IB yli 2000 tonnia sekä IC ja II yli 3000 tonnia."

Ainakaan rahan puutetta ei voi Liikennevirasto valittaa; kumpikin puoli (Suomi  & Ruotsi) olisi sujunut viikon Atlella.Kun ei ole poteroa ollaan ankkurissa.   ;D ;D
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Otson kausi päättynyt, matkalla Raumalle. Kuten aiemmin toisaalla pohdiskelin, mahtaisiko Otson kotilaituri siirtyä Polariksen valmistumisen jälkeen kokonaan Raumalle...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#111
Kontio seuraa Otsoa päivän perässä, kohti Helsinkiä tosin. Atle jää siis päivystämään Luulajaan, entä miten Ahto: avustaako tarpeen tullen?

Edit: Lauantain jäätiedotuksen mukaan Perämerellä sopimushinaajat avustavat tarvittaessa. Koska Oulu on käytännössä auki, niin tarkoittanevat juurikin Arctia Karhun kalustoa?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Matti Rainio

#112
Kuva Kontion saapumisesta Helsinkiin 8.5.2016 https://goo.gl/ZXcy3a

Pekka Laakso

#113
Arctian tiedote jäänmurtokauden päättymisestä:

http://arctia.fi/2016/05/09/jaanmurtokausi-2015-2016-paattyi-7-5-2016/

Ruotsissa päättyi jo koko jäätalvi, kun rajoitukset poistettiin tänään:

"Samtliga trafikrestriktioner har upphört."

"Gällande restriktioner:       
Karlsborg - Luleå
Upphört"


http://sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Seppo Honkanen

Nysse tosiaan päättyi. Kauden viimeinen jäätiedote Ilmatieteen laitoksen jääpalvelulta tuli tänään 12.5.:

http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 05.05.2016, 18:37:56
Otson kausi päättynyt, matkalla Raumalle. Kuten aiemmin toisaalla pohdiskelin, mahtaisiko Otson kotilaituri siirtyä Polariksen valmistumisen jälkeen kokonaan Raumalle...
Otso on nyt Saaristomerellä matkalla Helsinkiin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 26.05.2016, 16:26:31
Otso on nyt Saaristomerellä matkalla Helsinkiin.

Matkalla sattui tulipalokin:

http://arctia.fi/2016/05/27/otsolla-sammutettu-muuntajapalo/

Kovin kovaa kiirettä kesähommiin ei Otsolla tunnu olevan? Ei tosin Fennicalla tai Nordicallakaan?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Kaiken maailman laivoilla sitä jäätä onkin tänä vuonna yritetty murtaa:

https://www.youtube.com/watch?v=peXo3LIOoSw
All information and details given in good faith but not guaranteed!