Viking Line ottaa käyttöön lähtöselvitysautomaatit

Aloittaja Mikko Salmela, 28.04.2016, 22:17:06

« edellinen - seuraava »

Mikko Salmela

Lähtöselvitysautomaatit otetaan käyttöön Viking Linen Helsingin, Turun ja Tukholman terminaaleissa

https://www.vikingline.fi/valitse-matka/hyva-tietaa/lahtoselvitys/

Kalevi Lehto

#1
Turussa tällainen automaatti on ollut Tallink Siljan terminaalissa jo muutaman vuoden ajan. Olisinko kerran nähnyt jonkun käyttävän sitä. Ihmiset(allekirjoittanut mukaanluettuna) tuntuvat selvästi mieluummin asioivan luukulla elävän ihmisen kanssa, jonotuksestakin huolimatta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 29.04.2016, 08:01:34
Turussa tällainen automaatti on ollut Tallink Siljan terminaalissa jo muutaman vuoden ajan. Olisinko kerran nähnyt jonkun käyttävän sitä. Ihmiset(allekirjoittanut mukaanluettuna) tuntuvat selvästi mieluummin asioivan luukulla elävän ihmisen kanssa, jonotuksestakin huolimatta.

Tallinkilla voi nykyisin tulostaa tietyissä tilanteissa Tallinnan liput itse ja kävellä suoraan portille...

Mikko-Oskari Koski

Olennainen asiahan on se portilla luettava koodi. Jos matkustajakortin on tarkoitus toimia myös hyttiavaimena, se ei voi olla aanelonen, mutta jos tämä avainominaisuus on mahdollista ohjelmoida kanta-asiakaskorttiin, voidaan itsepalveluselvitykseen siirtyä toki isommassakin määrin. Automaatin tulostaman matkustajakortin turvavaje tulee siitä, ettei siinä tarvitse osoittaa henkilöllisyyttään, mutta jos portilla ollaan lisäämässä turvahenkilöstön määrää ja lisäämässä myös heidän valtuuksiaan, tämäkään ei ole varsinainen ongelma.

Itse olen joka ikisellä Vikingin ja Eckerön reissulla sen jälkeen, kun Tallink otti automaattipalvelun käyttöön, kironnut sitä turhaa, usein kymmeniä minuutteja kestävää jonottamista, mikä huonosti vetävillä tiskeillä on. Turhaa siksi, että maksettu matka tosiaan olisi kaikkein näppärintä kuitata koodia portilla esittäen. Jostain syystä en ole suhteellisen täysillä Tallinkin lähdöillä koskaan joutunut satamassa jonoon muualla kuin autokentällä, missä se kuitenkin on ihan luonnollista ja sujuu jouhevasti.
Asiakaspalvelulla on monenlaisia muotoja. Esimerkiksi kirjastoa ilman lainaus- ja palautusautomaattia tuskin kukaan osaa enää kuvitellakaan, mutta silti tekemistä henkilökunnallekin yhä riittää (vaikka henkilökuntaa toki on aiempaa vähemmän)...  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.04.2016, 15:16:42
Olennainen asiahan on se portilla luettava koodi. Jos matkustajakortin on tarkoitus toimia myös hyttiavaimena, se ei voi olla aanelonen, mutta jos tämä avainominaisuus on mahdollista ohjelmoida kanta-asiakaskorttiin, voidaan itsepalveluselvitykseen siirtyä toki isommassakin määrin. Automaatin tulostaman matkustajakortin turvavaje tulee siitä, ettei siinä tarvitse osoittaa henkilöllisyyttään, mutta jos portilla ollaan lisäämässä turvahenkilöstön määrää ja lisäämässä myös heidän valtuuksiaan, tämäkään ei ole varsinainen ongelma.

Ainakin Tallink-Siljalla riittää, että se lähtöselvityksessä matkustajakortteja hakeva näyttää henkkarit. Muiden henkkarit eivät kiinnosta. Eli siinä mielessä tuo automaattitulostus ei kovin suurta turvallisuusvajetta enää tuohon nähden muodosta.

Kalevi Lehto

Onhan tuo automaattiselvitys, kuten jo aiemminkin totesin ,toki ollut mahdollista jo pitkään, mutta ei vain jostakin syystä ole ainakaan Turussa vielä saanut kovin suurta suosiota. Eikä haittaa, ainakin itse henkilökohtaisesti asioin mieluummin elävän ihmisen, kuin automaatin kanssa. Ihmisten yleensäkin mielestäni kannattaisi vaatia vain kunnon inhimillistä asiakaspalvelua, ennen kun on liian myöhäistä, muutoin meidät kaikki on pian korvattu automaateilla...  :(
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ville Taavitsainen

jos haluaa tietää jotain, mitä ei voi kysyä automaatilta, haluaa pyytää tiettyä hyttiä tietyltä paikalta, listä varaukseen ruokailun tai ihan mitä vaan vastaavaa täytyy silti mennä tiskille. muutenhan automaatit on käteviä.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Tauno Hermola

#7
Koskahan laivoilla päästään nettilähtöselvitykseen, joka lentoliikenteessä on jo laajalti käytössä. Laivoilla se toimisi jopa paremmin, koska 'ruumaan' menevää matkatavaraa ei ole. Hytin valinnankaan ei luulisi olevan mahdoton toteuttaa.  Ruokailun lisääminen varaukseen on tietysti hiukan eri juttu, sehän on jo myyntiä.

Hyttiavain tässä tietenkin tulee ongelmaksi, kuten tuossa edellä itse asiassa jo todettiin..

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 01.05.2016, 18:43:15
Koskahan laivoilla päästään nettilähtöselvitykseen, joka lentoliikenteessä on jo laajalti käytössä. Laivoilla se toimisi jopa paremmin, koska 'ruumaan' menevää matkatavaraa ei ole. Hytin valinnankaan ei luulisi olevan mahdoton toteuttaa.  Ruokailun lisääminen varaukseen on tietysti hiukan eri juttu, sehän on jo myyntiä.

Hyttiavain tässä tietenkin tulee ongelmaksi, kuten tuossa edellä itse asiassa jo todettiin..

Käsittääkseni Tallink Siljalla tällainen vaihtoehto jo on: http://www.tallinksilja.fi/lahtoselvitys

Lähtöselvitys internetissä

Helsinki–Tallinna-linjan reittimatkoilla ja Päivä Tallinnassa -risteilyillä voi tehdä lähtöselvityksen myös internetissä, jos varauksessa ei ole mukana hyttiä, ajoneuvoa, ruokailuja tai muita lisäpalveluita. Tee lähtöselvitys internetissä vain jos sinulla on tulostusmahdollisuus. Laivaannousu on mahdollista vain tulostetulla laivaannousukortilla.


Lähtöselvitys älypuhelimella

Helsinki–Tallinna-linjan reittimatkoilla ja Päivä Tallinnassa -risteilyillä lähtöselvitys ja laivaannousu onnistuu älypuhelimella, jos varauksessa ei ole mukana hyttiä, ajoneuvoa, hotellia tai muita lisäpalveluita. Lähtöselvityksen jälkeen älypuhelimen näytölle avautuu mobiili-laivaannousukortti, joka korvaa perinteisen paperisen laivaannousukortin. Lipuntarkastusportti aukeaa näyttämällä lukijaan mobiili-laivaannousukortissa olevan QR-koodin. Mobiili-laivaannousukortti tulee tarvittaessa pystyä esittämään laivan henkilökunnalle matkan aikana.



Mutta tästä tosiaan poissuljettuna hytilliset matkat joihin tarvitaan fyysinen avainkortti.
Tuo älypuhelimella lähtöselvitys vaikuttaa kätevältä, täytyypä kokeilla kun seuraavan kerran käy päiväristeilemässä.

Jesse Saarimäki

#9
Hyvä homma, että nämä itsepalvelukanavat yleistyvät myös meriliikenteessä. Automaatit ja nettilähtöselvitys on hyvin yleisestä lentokentillä ja tasaa hyvin ruuhkia. Itse lennän melko paljon ja usein pelkällä käsimatkatavaralla. Tällöin käytän aina nettilähtöselvitystä ja otan tarkastuskortin mobiiliin. Tuo sujuvoittaa mukavasti ja etenkin isommilla kentillä ja on ruuhka-aikaan hyödyllinen ratkaisu. Viikkarilla on mielestäni Turussa vetänyt jonot suht ok, mutta Katajanokalla sekä Stadgårdenilla on joutunut odottelemaan, joskus yli 20 minuuttia. Itse en oikein välitä jonottamisesta joten otan mieluusti vastaan nuo itsepalvelukanavat.

Marko Mäkelä

Ite aina Siljalla matkustaessani käytän automaattia eli vedän Club one kortin lukijaan ja hyvin on toiminu mun kohdalla paitsi että hyttiä ei saa silloin pyytää mieleisestään osasta laivaa. Vikingilläkin nyt Tiistaina näin nuo automaatit mutta päädyin kuitenkin perinteisen lähtöselvityksen kättöön koska halusin hytin mahdollisimman ylhäältä ja sainkin sen kannelta yhdeksän,hyttinä oli Inside piccolo two ja en olis ainakaan kannelle 5 halunnu majoittua kun niitä hyttejä on myös kannella 5 Krakenilla. Kun mietitään automaattia ja perinteistä lähtöselvitystä niin molemmissa on puolensa,automaatilla homma käy sekunneissa mutta toisaalta on kiva myös vaihtaa sanoja virkailijan kanssa. Ja vielä automaatti toimii paremmin Silja terminaalissa turussa siinä mielessä että voi suoraan rullaportaita mennä ylös ja odottelemaan laivaanpääsyä.

Arne Wallen

Yllättäen olen huomannut että voin jo matkaa tilatessani saada tietooni hytin, eikö kaikille toimi tuo.

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Arne Wallen - 10.06.2016, 22:24:12
Yllättäen olen huomannut että voin jo matkaa tilatessani saada tietooni hytin, eikö kaikille toimi tuo.
Joo toki siis hyttiluokka varataan matkaa varattaessa mutta olen perehtynyt laivojen pohjapiirustuksiin ja joskus vaan haluan hytin mahdollisimman hyvästäpaikasta laivaa. ;)

Mikko-Oskari Koski

Ilmeistä vaihtelua eri satamien välillä on havaittavissa, mutta tuoreehko kokemus oli, että Vikingillä katsottiin kaikkien lähtöporttien läpi menevien henkkarit Helsingissä ja Kapellskärissä, kun taas muilla porteilla ei kiinnostusta ole herättänyt muu kuin kortin voimassaolo. Vaksien lisääminen porttien viereen noita henkilöllisyysfaktoja tarkistamaan olisi kyllä kaikin tavoin kannatettavaa, koska operaattorilla on kuitenkin lopulta velvollisuus tietää, keitä kyydissä on ja myös varmistua siitä, ettei väärinkäytöksiä tapahdu.
Väärällä nimellä matkustaminenkin on asiakirjarikos, kuten toki kaikki hyvin tiedämmekin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arne Wallen

Menikö niin että lentokentillä ei taas kukaan ole kiinnostunut kuka sinne koneeseen loppupeleissä menee, ei siellä kukaan tarkista kuka sinne pyyhkäsee jos olet passitarkastuksen hoitanut.