Uusi luku Suomen varustamohistoriaan... (Österlund Line JT-Linen omistukseen)

Aloittaja Miran Hamidulla, 05.05.2002, 00:44:50

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Suurin osahan tämän jo (luultavasti) tietääkin mutta laitetaan sille nyt tännekin threadi elikkä Kauppatorin ja Suokin väliä ajava Österlund Line  on nyt sitten myyty JT-Linelle. Jos jollakulla sattuu olemaan vielä Österlund Linen matkalippuja tallessa niin nyt kannattaa arkistoida ne kokoelmiinsa sillä ne ovat nyt merenkulun historiaa (;)) koska ne ovat nyt sitten korvattu JT-Linen lipuilla.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Helen

#1
Oisko tää jo tarpeeks historiallista: Mulla on 3 kpl Österlundin 10 matkan sarjalippuja jotka taisin ostaa vuonna 1986 tai 1987, eikä ne kelpaa enää, vaikkei niissä luekaan mitään voimassaoloaikaa...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

wirrankoski

#2
Jostakin kummallisesta syystä säästin kaikki viime kesän Österlundin lippukannat...vai säästinkö sittenkään??? Hmm..
Joo, säästinhän minä ne, vaikka ajattelinkin heittää ne kaikki pois, ja saatanpa vieläkin heittää...

Rami

wirrankoski

Mitä tulee näihin vesibusseihin ja muihin pieniin rannikko ja sisävesimatkustaja-aluksiin, jos jollakin on uutisia niistä, ja tiedossa vaikkapa aluksia joita tämän foorumin palstoilla ei ole käsitelty, olisin halukas vastaanottamaan niitä e-mail -osoitteeseeni, seuraavaa lehteä varten...
Kiitokset!

t. Rami-the water-buss-man
wirrankoski@hotmail.com

wirrankoski

#4
..eli, asia ei näköjään kiinnostanut...joten olkoot sitten...

Mikko-Oskari Koski

#5
Kyllähän sitä mielenkiintoa löytyisi, mutta kun ei oo mitään kerrottavaa...
Tuo JT-Line on kyllä luvattoman epäesteettinen linjakkaiden vesibussien uudelleenvirittäjä. Meritähden, Walhallan ja Monican karmeiksi muotoillut uudet ohjaamotilat ja "laajennetut matkustamot" tekevät hallaa koko summalaiselle alusmuotoilutaidolle, jota taiteeksikin voitaisiin nimittää. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#6
JT-Line näyttää palauttaneen vanhat hyvät ajat Suomenlinnan liikenteeseen sillä nyt Amiraali & kumppanit kiertävät jälleen menosuuntaan kulkiessaan Silja terminaalin edestä "Harmajan kautta" Suokkiin niin kuin silloin joskus ennen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Helen

#7
Tjaa... näin kyllä tänään suokissa ollessa peräti kerran, että Amiraali lähti kustaanmiekan kautta etelä-satamaan, muttei sekään mennyt harmajalle. Muuten Amiraalilla ja Viaporilla näytti olevan se vanha tuttu reitti.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Mikko-Oskari Koski

#8
Jo Östikan aikana vesibussien ajaminen Särkänsalmen kautta oli täysin kipparin valinnasta kiinni. Muistan ainakin kesällä -97, jolloin palasin usein samalla veneellä kesäteatterilaisten kanssa, aluksena useimmiten Chapman, virallisesti suljetun baarin auenneen Kuninkaanportilta lähdettyä siksi aikaa, että kaikki halukkaat saivat ostettua yhden bissen. Silloin ajettiin torille pidempää reittiä, että kaikki tuopit ehdittiin tyhjentää ennen perille pääsemistä, eikä kukaan päässyt narauttamaan firmaa aukioloaikojen rikkomisesta...

Samoihin aikoihin Esa ajoi Pihlajasaaren linjaa vielä Veikko Elersin alaisuudessa. Viaporin telakalla tuolloin venettään huoltanut muusikko Mitja Tuurala (mm.Electic Sauna) väänsi Elersin bisneksistä biisinkin Veikon Koneen edelliskesäistä mainosjollotusta hyväkseen käyttäen:"Veikolla on kesäale: koko paatissa lukee FOR SALE...".
Tiilikainen osti Esan muistaakseni vielä samana vuonna, Monicahan hänellä taisi olla jo ennestään ja pian seuraan liittyi Meritähti ja lopulta koko muukin Östikka. Ettei hän kyllä mikään ihan turha kaveri ole.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

Minullakin oli lopulta tässä päivänä muutamana mahdollisuus ajella vanhalla kunnon Esalla, käydessäni Pihlajasaaressa. Alus on todella vanha ja idyllinen verrattuna toisiin vesibusseihin. Sisätilat ovat askeettiset, mutta penkit mukavat ja pehmeät istua.
Aluksen sisätilassa (kun toisella matkalla kannelle ei mahtunut) ei kuitenkaan ollut niin kuuma kuin mitä hellepäivänä olisi osannut odottaa, sillä molemmin puolin auki olevat sisäänkäynnit antoivat riittävää "vetoa" ja tuulenvirettä.

Rami

Mikko-Oskari Koski

JT (Juha Tiilikainen)-Line pääsi taas uutiskynnyksen yli, kun joku sen puurunkoisista vesibusseista pitäisi siirtää rakennettavan arktisen laboratorion viemäröinnin tieltä. Tiilikainen ei asiaan suostunut sillä perusteella, että aluksen mahonkinen runko saattaisi vaurioitua pahoin, johtuen kuiville nostettujen puualusten reaktioista talviseen, vaihtelevaan säätilaan.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 21.05.2002, 20:46:46
Tuo JT-Line on kyllä luvattoman epäesteettinen linjakkaiden vesibussien uudelleenvirittäjä. Meritähden, Walhallan ja Monican karmeiksi muotoillut uudet ohjaamotilat ja "laajennetut matkustamot" tekevät hallaa koko summalaiselle alusmuotoilutaidolle, jota taiteeksikin voitaisiin nimittää. ::)

Sitä uutisointi ei kerro, oliko siirron kohteeksi joutumassa ollut alus Esa vai Monica. Ensinmainitun tapauksessa vaurioituminen olisikin todella ikävä uutinen.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 11.06.2002, 20:31:49
Jo Östikan aikana vesibussien ajaminen Särkänsalmen kautta oli täysin kipparin valinnasta kiinni. Muistan ainakin kesällä -97, jolloin palasin usein samalla veneellä kesäteatterilaisten kanssa, aluksena useimmiten Chapman, virallisesti suljetun baarin auenneen Kuninkaanportilta lähdettyä siksi aikaa, että kaikki halukkaat saivat ostettua yhden bissen. Silloin ajettiin torille pidempää reittiä, että kaikki tuopit ehdittiin tyhjentää ennen perille pääsemistä, eikä kukaan päässyt narauttamaan firmaa aukioloaikojen rikkomisesta...

Kuten jo viime kesänä oli, myös jatkossa JT ajaa paluumatkat Tykistölahdesta Kuninkaanportin kautta Kauppatorille Suomenlinnan eteläpuolitse ja Särkänsalmen kautta. Kolmantena aluksena Amiraalin ja Chapmanin rinnalla on Monica.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Palasin juuri Viaporista Maksin ja Moritsin pressi-infosta (pääsinpä taas kerran yhdistämään kaksi suurta intressiäni!) ja Q-teatterihan on yksi Tiilikaisen lähimmistä yhteistyökumppaneista. Rahaa ei tässä suhteessa liiku, vain työnjako on selkeä: JT kuljettaa, Q esittää -ja kummasti rahaa tulee kummallekin...
Menomatkalla laivaksi sattui Monica, jolla en nykyisen virityksen aikana ole aiemmin mennytkään. Rullasi aika lahjakkaasti, saivatpahan muutamat ulkomaalaismatkustajat eksoottista merimeininkiä. Paluumatkalla Amiraali tuli vastatuulesta huolimatta paljon tasaisemmin...

Maks ja Morits vaikuttaa kelpo esitykseltä. Sen ensi-ilta on 16.6.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.05.2002, 20:46:46 Tuo JT-Line on kyllä luvattoman epäesteettinen linjakkaiden vesibussien uudelleenvirittäjä. Meritähden, Walhallan ja Monican karmeiksi muotoillut uudet ohjaamotilat ja "laajennetut matkustamot" tekevät hallaa koko summalaiselle alusmuotoilutaidolle, jota taiteeksikin voitaisiin nimittää. ::)
Jos joku ei vielä ole nähnyt Viaporin uutta kuosia, niin tässä tulee varoituksen sana: JT-Line jatkaa valitsemallaan väylällä. Ei niin, että tuho tällä kertaa olisi mitenkään perusteellinen, mutta kyllä V:nkin vanha ohjaamo oli huomattavasti esteettisemmän näköinen.
Mutta ilmeisesti money talks. Ja saadaanhan tällä konstilla alukselle varmaan myös se onnellisen laivayhtiö Alienin mottorinlaivoiltakin tuttu "toimiva baari"... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

Joo, tosiaan on kunnon Viaporin keulatorppaa pistetty talven kuluessa uusiksi ja tälläiseltä näytti hommat kuukauden päivät sitten; http://lassiivi.1g.fi/kuvat/2009-03/21.03.2009%20Helsinki/DSC09916.JPG/full. Takana oleva Amiraali on hyvä vertailukohde siihen, että samanlainen ohjaamo Viaporiin on väkerretty. :(

Sinänsä harmi, oli Viaporin aikaisempi "brykä" paljon sopivampi kokonaisuus aluksen ahteriosan kanssa ja paljon matkustajaystävällisempi (enemmän ikkunoita sekä alasalonki matkustajille); http://lassiivi.1g.fi/kuvat/2008-07/12.7%20Helsinki/12.7%20Helsinki%20055.JPG/full.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Tauno Hermola

Kiirettä on pitänyt JT-Linella; eilen ajettiin Vallisaareen peräti neljällä aluksella normaalin yhden sijaan.

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-2000001212420.html

Hyvä, että löytyy varakapasiteettia noinkin paljon.