Viron viinaveron noston vaikutus Tallinnan laivaliikenteeseen

Aloittaja rasanttu, 21.12.2016, 11:28:41

« edellinen - seuraava »

rasanttu

Onpa tuota moneen otteeseen tullut ihmeteltyä miksi ihmiset kantaa pää märkänä Super Alkosta ja muista Viron myymälöistä roudaavat olutta ja maksavat tuntuvaa panttia tuotteista, kun laivalta samat tavarat saisi pantitta. Hintalapussa oleva hinta on toki näennäisesti laivalla monesti kalliimpi, mutta kun maahintoihin lisää pantit niin etu kääntyy poikkeuksetta varustamon puolelle. Maahinnoissa ei muuten yleensä ole panttia mukana, joten se haastattelussa mainittu veronkorotuksen jälkeinen 18 euron arvio laatikosta tuskin sisälsi panttien osuutta.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Santtu Räsänen - 29.12.2016, 11:41:20
Onpa tuota moneen otteeseen tullut ihmeteltyä miksi ihmiset kantaa pää märkänä Super Alkosta ja muista Viron myymälöistä roudaavat olutta ja maksavat tuntuvaa panttia tuotteista, kun laivalta samat tavarat saisi pantitta. Hintalapussa oleva hinta on toki näennäisesti laivalla monesti kalliimpi, mutta kun maahintoihin lisää pantit niin etu kääntyy poikkeuksetta varustamon puolelle. Maahinnoissa ei muuten yleensä ole panttia mukana, joten se haastattelussa mainittu veronkorotuksen jälkeinen 18 euron arvio laatikosta tuskin sisälsi panttien osuutta.

Virolaisen oluttölkin pantti on mahtavat 8 senttiä. 24 tölkin levyssä pantin osuus on siis 1,92 euroa. Olutvero Virossa on 2016 8,30 euroa litralta per puhdasta alkoholia. Suomessa vero on 32,05, joka on jopa Ruotsia suurempi (20,69). Siitä voi jokainen laskea, miten paljon enemmän suomalainen maksaa pelkästään pantteja ja veroja...

Mikko-Oskari Koski

#17
Virolaisten juoma-astioiden pantti on useimmiten 10 senttiä. Se on toki (lasipulloja lukuunottamatta) vähemmän kuin vastaavan tuotteen pantti Palpa-järjestelmässä, mutta hintaan suhteutettuna yhteismitallinen. Noista ei-viidellä jaollisista panttisummista Virossa hankkiuduttiin eroon jo pari vuotta sitten.
Varustamojen ei todellakaan tarvitsisi jäädä viinarallin tuotoista osattomaksi siinäkään tapauksessa, että laivan myymälöihin ei asiakas suuntaisikaan. Turvallisuusperustein voitaisiin määrätä asiakkaat, joilla ei ole autoa matkassaan, jättämään kaikki maista tuodut tuliaiset maksulliseen säilytykseen. Monesti täysillä aluksilla olen ihmetellyt, miksei tällaiseen ratkaisuun ole jo menty -ei tarvita edes onnettomuutta, että tungoksessa syntyy paniikki, jota liiallisten tavaroiden mukanaolo vain pahentaa.

Lauttaliikenne Itämerellä kehittyi, koska yhä useammat kulkijat halusivat päästä Ruotsiin, Suomeen, voileipäpöytään tai känniin. Monet jopa näistä useampiin. Viro on tullut mukaan listoille, mutta muuten nämä motivaattorit yhä ohjeistavat laivaliikenteen kehitystä. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö näin ainakin jossain määrin olisi jatkossakin.

Suosittelisin muistelemaan, millaisia olivat ostettavat verottomat viinamäärät, joita sai maihin tuoda niihin aikoihin, jolloin suurin osa yhä liikennöivistä aluksista on rakennettu ja jonka aikaiseen konseptiin aika monet uudemmatkin (HEL-TLL-nopeita kulkijoita toki lukuunottamatta) yhä perustuvat. Nuo huikeat määrät olivat: litra väkeviä, litra viintä ja sixpäkki kaljaa sekä kartsa röökiä.
Tällaisen huiman verottoman myynnin varaan rakentui oikeastaan koko Itämeren armaada -70-luvulta aina Baltian vapautumiseen asti. Eli suomeksi: asiaan taisi vaikuttaa aika moni muukin osatekijä kuin viina... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.12.2016, 13:09:29
Tämä ei suoranaisesti liity Europan paluuseen, koska siellä risteilyasiakkailla kuitenkin on hytti, johon ostoksensa vievät, olipa ne hankittu mistä tahansa.. 8)

Tässä ketjussa on aika lailla muutenkin melko vähän Silja Europan paluuseen liittyvää keskustelua, jonka hyvin voisi siirtää omaksi aiheekseen (siis tämän alkoholiveron noston ja panttikeskustelun).


Mikko-Oskari Koski

Tämä tutkimus jättää kuitenkin huomioimatta sen, että myyjälle on tuotteesta aina jäätävä myös jotain katetta. Hintojen lopullinen asettuminen on kiintoisa kysymys. Voidaanko olettaa, että kauppaketjut rupeavat myymään keppanaa vahvempia alkoholijuomia käytännössä ilman tuottoa?
Laivayhtiö voi repiä tuottoa aika monestakin kohdasta, erityisesti autokannelta, mutta myös ravintoloista. Kauppaketjujen on vaikea painaa sekä kaalisoppatarpeiden että palan painikkeiden hintoja alle tuottavuuden kipurajan. Viimeaikainen kehitys on mielestäni mennyt siihen suuntaan, että tarjoukset isketään mieluummin ruoka- kuin juomapuolelle, mutta huomioiden nykyhallituksen linjaukset (tai siis niiden usein havaittavissa olleen puuttumisen) en toki ihmettelisi, vaikka tässäkin tapahtuisi muutos.

Ja tietysti pitää muistaa sekin, että virolaiset bulkkioluet yksinkertaisesti ovat vastaavia suomalaisia parempia. Ainakaan itse en missään tapauksessa rupea ostamaan Lapin kultaa S-marketista, jos samalla hinnalla (laivalippu huomioiden) saan saman määrän Alexanderia laivalta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Vähämäki


Kalle Id

Onpa muuten mahtavasti otsikoitu tuo PTY:n tiedote - tutkimushan kertoo, että litramääräinen tuonti vähenee 25%, ei 50%, eikä tuossa ole mitään arviota vaikutuksesta matkustajamääriin...