Lankulla olevien huhujen mukaan Finnlines aikoo alkaa ajamaan Naantali-Långnäs-Kapellskär reittiä, ilmeisesti niin että ainakin päivävuorot menevät Långnäsin kautta. Todenperäisyydestä ei hajuakaan. Tax-free myynti on kuulemma suurin syy tähän.
Jos tuo pitää paikkansa niin ilmeisesti rahtimäärät ovat pudonneet ja kaivataan lisää maksavia matkustajia ja niitähän saa parhaiten tax free myynnillä houkuteltua
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan. Sekin tietysti on mahdollista, että jokin alus pysähtyy Ahvenanmaalla joka matkallaan ja jokin muu ei, mutta yhden tietyn aluksen sekaveto ei käy laatuun (tai kai se ihan tarkalleen ottaen kävisi, mutta saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni).
Sinällään ajatus kuulostaa melko omituiselta. Finnlinesin halu laajentaa matkustajakonseptinsa markkina-arvoa on sinällään kyllä ihan ymmärrettävä, sillä Tallink ja Viking ovat kyllä tehneet kaikkensa osoittaakseen, etteivät tarvematkustajat ole heille mitään erityisen haluttuja asiakkaita. Mutta kuinka paljon nykyistä suurempia matkustajamääriä clipper-luokan alukset pystyisivät kertavedolla kyytiinsä ottamaan? Tai olisiko Finnlinesin ajatuksissa kenties tuoda linjalle Nordlink, joka ilmeisimmin on nykyisessä toimessaan vajaakäyttöinen?
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.08.2013, 21:17:38
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan.
Mihin tämä väite perustuu? Minulle tulee äkkiseltään mieleen useampikin autolautta, joka on ajellut samanaikaisesti sekä taxfree-linjoja että sisälinjoja - kauppa on vain pysynyt kiinni viimeksi mainituilla.
Finnlinesin muutokseen tuskin liittyy mitään järisyttäviä hankkeita muuttaa konseptia matkustajapainotteisemmaksi. Rahtien määrät ja ilmeisesti myös hinnat ovat pudonneet talouden hiipuessa, taxfreetulot paikannevat menetyksiä edes vähän. Päivävuorothan ovat muutenkin Finnlinesilla aina olleet hiljaisempia rahdin suhteen kuin iltavuorot, joka voi olla syynä siihen miksi Långnäsin vuoroja mietitään vain niille.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.08.2013, 21:17:38
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan. Sekin tietysti on mahdollista, että jokin alus pysähtyy Ahvenanmaalla joka matkallaan ja jokin muu ei, mutta yhden tietyn aluksen sekaveto ei käy laatuun (tai kai se ihan tarkalleen ottaen kävisi, mutta saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni).
Tuskinpa tuo Långnäsissä poikkeaminen niin paljoa matka-aikaa pidentää etteikö sitä kannattaisi joka vuorolla tehdä. Långnäs kun on kuitenkin lähes väylän vieressä jota Finnlinesinkin alukset kulkevat
Tämän päivän Nya Åland kertoo aiheesta lisää. Eli 2 päivävuoroa päivässä tulee kulkemaan Långnäsin kautta. Ei yövuorot. Neuvottelut jatkuvat yhä.
Uskon kun näen, huhuja tästä on nimittäin liikkunut varmaan jo viisi vuotta...
Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 03.09.2013, 12:24:24
Uskon kun näen, huhuja tästä on nimittäin liikkunut varmaan jo viisi vuotta...
Kyseisen varustamon ollessa kyseessä, on siinä ja siinä että uskommeko vielä silloinkaan. Mutta nyt ovat lehdet huomioineet asian, ja vaihtoehtoa tutkitaan. Toteutuminen on sitten toinen juttu.
Kyllä Långnäs-kuvio uskoakseni olisi ihan kannattava veto. Itsellänikin on toistaiseksi jäänyt retkilläni Finnlinesin Ruotsin linja vielä testaamatta oikeastaan lähinnä vain sen takia, kun yleensä tykkään rahdata reissulta aina pari "kaljakeissiä" ym. kotiin tuliaiseksi. Tämän mahdollistaminen myös Finnlinesilla lisäisi kyllä kiinnostustani käyttää kyseisen varustamon palveluja tulevaisuudessa, enkä varmaankaan ole tämän asian kanssa edes ihan yksinäni.
Nyt on saatavilla myös lukukelpoinen versio jo referoimastani jutusta:
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=78691
Foto: Erkki Santamala
Finnlines förhandlar med Långnäs
Publicerad: idag 20:31
LOKALT Finnlines för diskussioner med Långnäs hamn om att börja gå in i Långnäs på dagturerna mellan Nådendal och Kapellskär.
– Vi hoppas förhandla klart under den här veckan och i så fall kan de börja gå in under den här månaden, säger Tor-Erik Söderlund, vd för Långnäs hamn.
Det handlar om två turer per dag, en båt från Kapellskär och en från Nådendal. Finnlines roro- och passagerarfartyg som trafikerar linjen tar mest last men också passagerarare och bilar.
Behövs något åtgärdas i hamnen i fall det bli av?
– Det är några småsaker som ska fixas till men annars är allt anpassat redan. Men åtminstone en personal till behöver vi anställa.
Hur bra är det för hamnen om Finnlines börjar gå via?
– Det är absolut bra för hamnen och för hela Åland. Det blir flera transportvägar för näringslivet och vanliga passagerare.
Läs mer i papperstidningen!
Anne Sjökvist
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.09.2013, 15:28:40
Kyllä Långnäs-kuvio uskoakseni olisi ihan kannattava veto. Itsellänikin on toistaiseksi jäänyt retkilläni Finnlinesin Ruotsin linja vielä testaamatta oikeastaan lähinnä vain sen takia, kun yleensä tykkään rahdata reissulta aina pari "kaljakeissiä" ym. kotiin tuliaiseksi. Tämän mahdollistaminen myös Finnlinesilla lisäisi kyllä kiinnostustani käyttää kyseisen varustamon palveluja tulevaisuudessa, enkä varmaankaan ole tämän asian kanssa edes ihan yksinäni.
Itse hakisin kaljat vaikka Alkosta mieluummin jos poikalossi olisi ainoa verovapaata myyntiä harjoittava varustamo...
Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 11.09.2013, 01:53:22
Itse hakisin kaljat vaikka Alkosta mieluummin jos poikalossi olisi ainoa verovapaata myyntiä harjoittava varustamo...
No joo, tarkoitinkin vain, jos muuten on tarvetta matkustaa auton kanssa naapuriin...
Nyt Finnlines vahvistaa asian. Liikenne alkaa lokakuussa siten, että Finnfellowin ja Finneaglen päivävuorot poikkeavat Långnäsissä. Myöhemmin pysähdykset saattavat tulla myös iltavuoroille.
http://www.nyan.aland.fi/nyheter/?news_id=78910
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.08.2013, 21:17:38
saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni
Voi ei, kuinka henkilökunta nyt jaksaa tämän suunnattoman työtaakan alla... ::)
Asiasta oli myös tämänpäivän Rannikkoseudussa. (http://www.rannikkoseutu.fi/Uutiset/1194840239655/artikkeli/finnlinesin+aamulautat+poikkeavat+arkisin+langnasiin.html)
Iltapäivälähdöt jäävät pois, syyskuun 2014 alusta vain yölähdöt Naantalista (klo 22:30) ja Kapellskäristä (klo 21:45) ajavat Långnäsin kautta.
http://www.finnlines.com/laivamatkat/reitit_hinnat/naantali_laangnaes_kapellskaer/aikataulut
http://www.alandstidningen.ax/nyheter/finnlines-kapar-alandstrafiken
kertoo asiasta
Publicerad 21 augusti 2014 kl. 09:32
Finnlines kapar i Ålandstrafiken
I oktober förra året satsade Finnlines på Åland och erbjöd flera avgångar mellan Kapellskär och Långnäs.
Nu drar man in morgonavgångarna och senarelägger kvällsavgångarna.
Underlaget räckte inte för att göra linjen lönsam.
Finnlink lisää kapasiteettiaan kesäkaudeksi 14 vuorosta 19 vuoroon viikossa viikoilla 23-32. Tämä tehtäneen ilman kaluston lisäystä.
Toisella kotimaisella Sjöfartstidningen. (http://www.sjofartstidningen.se/finnlink-utokar-i-stockholm/)
Kyllä sinne pitäisi Finnclipper olla tulossa kolmanneksi laivaksi.
Joo ei niitä lisälähtöjä saada tämänhetkisillä laivoilla aikaiseksi. Finnclipper tulee kaiketi heti liikenteeseen, kun Nordlink vapautuu telakalta. Tätä lisä laivaa ovat odottaneet kaikki, jotka liikkuvat Suomen ja Ruotsin välillä asuntoautoa suuremmalla.
Huhuja on myöskin, että Tallink rahtaisi jonkun aluksen kesäksi liikenteeseen ja kuljettajat matkustavat toisella laivalla.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 02.05.2015, 10:39:06
Finnlink lisää kapasiteettiaan kesäkaudeksi 14 vuorosta 19 vuoroon viikossa viikoilla 23-32. Tämä tehtäneen ilman kaluston lisäystä.
Toisella kotimaisella Sjöfartstidningen. (http://www.sjofartstidningen.se/finnlink-utokar-i-stockholm/)
Kesäkauden päättymisen myötä Finneagle siirretään perjantaina pois Finnlinkin liikenteestä. Näin alkuun se siirtyy Hangon ja Rostockin välille tuuraamaan telakalle rikkipesuriasennukseen mennyttä Finnmerchantia. En tiedä kuljettaako Finneagle tuolla välillä myös matkustajia, vai jatkaako pelkästään rahti- ja rekkakuskiliikenteessä...
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 13.08.2015, 16:39:05
Kesäkauden päättymisen myötä Finneagle siirretään perjantaina pois Finnlinkin liikenteestä. Näin alkuun se siirtyy Hangon ja Rostockin välille tuuraamaan telakalle rikkipesuriasennukseen mennyttä Finnmerchantia. En tiedä kuljettaako Finneagle tuolla välillä myös matkustajia, vai jatkaako pelkästään rahti- ja rekkakuskiliikenteessä...
Jatkaa pelkällä rahti- ja rekkakuskiliikenteellä
Finneagle lähtee ma Rauman ja Antwerpenin kautta Välimerelle.
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 07.11.2015, 22:40:50
Finneagle lähtee ma Rauman ja Antwerpenin kautta Välimerelle.
Finneagle lähti jälleen Välimerelle. Finnlinesin aikataulut sekä Naantalin laivalista väittävät, että Finntide tulisi Naantalin iltapäivälähtöön pelkäksi rekkalautaksi heinäkuun ajaksi. Viimeinen lähtö olisi 29.7.
Edit: Finneagle poistuu Itämereltä Öresundin kautta.
Aika hyvin Grimaldi työllistää laivansa ja laskee, että FE kannattaa
noinkin lyhyeksi ajaksi ajattaa Välimerelle ja takaisin.
Finntideltä tietenkin puuttuu matkustajatilat, mutta ehkä ne karavaanarit
ja matkailuautot muullakin tapaa Suomeen pääsevät.
SL
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 08.07.2016, 10:20:12
Aika hyvin Grimaldi työllistää laivansa ja laskee, että FE kannattaa
noinkin lyhyeksi ajaksi ajattaa Välimerelle ja takaisin.
Finntideltä tietenkin puuttuu matkustajatilat, mutta ehkä ne karavaanarit
ja matkailuautot muullakin tapaa Suomeen pääsevät.
SL
Niin se että Finntide korvaa Finneaglen ajot heinäkuun ajan ei vielä tarkoita että se tulee takaisin elokuussa. Kuulemma Finneagle korvaa toteutumattoman charterin. Olikohan Caribbean Galaxyn charter joka peruuntui.
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 08.07.2016, 12:19:13
Niin se että Finntide korvaa Finneaglen ajot heinäkuun ajan ei vielä tarkoita että se tulee takaisin elokuussa. Kuulemma Finneagle korvaa toteutumattoman charterin. Olikohan Caribbean Galaxyn charter joka peruuntui.
Lankulla luki, että Finneagle tulisi takaisin syyskuussa. Siellä oli mainittu myös, että Finnfellowin telakointi olisi siirretty syksyyn, eli sen perusteella voisi olettaa Eaglen tulevan aikoinaan takaisin Fellowin tuuraajaksi...
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.07.2016, 20:54:02
Lankulla luki, että Finneagle tulisi takaisin syyskuussa. Siellä oli mainittu myös, että Finnfellowin telakointi olisi siirretty syksyyn, eli sen perusteella voisi olettaa Eaglen tulevan aikoinaan takaisin Fellowin tuuraajaksi...
Lankulla kerrotaan että vuokraus päättyy syyskuun lopussa, joten totta.
Sjöfartstidningenin mukaan (http://www.sjofartstidningen.se/finneagle-till-medelhavet/) Finneagle päätyy Barcelonan ja Tangerin väliselle linjalle ja sillä on kaksi lähtöä viikossa molempiin suuntiin.
Mielenkiintoista, ettei Sjöfartstidningen kertonut uutisessaan mitään Finneaglen rahtauksen kestosta, eikä edes vastaavaa Finntiden tuurauksesta...
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.07.2016, 03:09:06
Finneagle lähti jälleen Välimerelle. Finnlinesin aikataulut sekä Naantalin laivalista väittävät, että Finntide tulisi Naantalin iltapäivälähtöön pelkäksi rekkalautaksi heinäkuun ajaksi. Viimeinen lähtö olisi 29.7.
Edit: Finneagle poistuu Itämereltä Öresundin kautta.
Finntiden viimeinen lähtö tällä linjalla on tosiaan 29.7. illalla Kapellskäristä ja se siirtyy seuraavana päivänä purkaamisen jälkeen Pansioon, mistä se lähtee taas Traveen.
Lankulla on väite, että Finneagle poistuisi kokonaan Finnlinesilta Finnfellowin telakkatuurauksen jälkeen:
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=34824.msg323680#msg323680 (http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=34824.msg323680#msg323680)
Tässä välinhän Eagle on jo matkalla Vlissingeniin, josta jatkaa takaisin Itämerelle Fellowia tuuraamaan.
Ferries of Northern Europe -ryhmässä huhuillaan, että Finneagleä oltaisiin myymässä Polferriesille.
Finnfellow palasi telakkakäynniltään eilen ja nyt liikenteestä poistui Finnclipper, joka AIS:n mukaan on matkalla Malmöhön.
Landgångenilla "tieto", että Polferries olisi ollut kiinnostunut Eaglestä, mutta kauppoja eu syntynyt, joten kesällä naantalista kulkisi taas 3 laivaa.
Pekka tuolla rahtilaivapuolella mainitsikin Finnlinesin neljän breeze-luokan aluksen pidennyksestä. Samalla Finnlines uutisoi myös Finneaglen matkustajakapasiteetin lähes kaksinkertaistamisesta 800:aan (alun perin 440) samalla telakalla Puolassa. Samalla siihen lisätään mm. rikkipesurit.
Remontowa S.A. -telakka on mukana myös MS Finneaglelle tehtävissä energiantehokkuuteen liittyvissä projekteissa. Alus on parhaillaan telakalla Gdanskissa, missä asennetaan inline-hybridimalliset pakokaasupesurit ja uudenlaiset parannetut potkurilavat. Lisäksi matkustajakapasiteetti nousee 800 matkustajaan, kun laivaan rakennetaan uusia matkustaja-alueita.
Finnlines (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-vastaa-kasvaneeseen-kysyntaan-pidentamalla-aluksia)
Voihan olla, että F.lopultakin rupeaa ottamaan ainakin päivävuoroilleen muitakin kuin ajoneuvollisia matkustajia. Tarvematkustajien kannaltahan Vikingin ja Tallink Siljan TKU-STO-vuorot ovat aika inhottavia, aamuherätys on infernaalinen olipa sitten tulossa tai menossa. Vasta vähän ennen puoltapäivää lähtevälle vuorolle on varmasti käyttäjiä.
Vähän on sellainen olo että on ihme jos Eagle tulee telakan jälkeen Naantaliin tai ylipäätään edes itämerelle (vaikka Finnlines on laittanut kesän aikatauluihin 3 laivaa niin se merkitse sitä että firma noudattaisi sitä!) ja jos tulee kesäksi niin todennäköisesti lähtee sitten syksymmällä välimeren suuntaan tuskinpa muuten olisi tehty noin suurta matkustaja paikka lisäystä.
Lainaus käyttäjältä: Tero Nurminen - 06.04.2017, 07:52:04
Vähän on sellainen olo että on ihme jos Eagle tulee telakan jälkeen Naantaliin tai ylipäätään edes itämerelle (vaikka Finnlines on laittanut kesän aikatauluihin 3 laivaa niin se merkitse sitä että firma noudattaisi sitä!) ja jos tulee kesäksi niin todennäköisesti lähtee sitten syksymmällä välimeren suuntaan tuskinpa muuten olisi tehty noin suurta matkustaja paikka lisäystä.
Ja nyt näkyy olevan että Finnlines jatkaa kahden laivan taktiikalla kesän yli eli päivälähtö on poistettu aikatauluista (https://www.finnlines.com/fi/laivamatkat/reitit/naantali-langnas-kapellskar?fr=1)
Tuskin Eagle tulee Puolasta tännepäin vaan suuntaa Välimerelle.
Kauankohan mahtaa mennä ennen kuin saavat Fellowin alarampin korjattua kun näköjään edelleen puretaan/lastataan Naantalissa pelkän ylärampin kautta, ainakin sataman web-kameran mukaan.
Finneagle on lähdössä kohti Italian Savonaa.
Lainaus käyttäjältä: Mikko Valli - 24.05.2017, 18:44:28
Finneagle on lähdössä kohti Italian Savonaa.
Pari kuvaa Finneaglesta lähdössä Puolasta:
http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1585280-Finneagle-9138006.html (http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1585280-Finneagle-9138006.html)
http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1585281-Finneagle-9138006.html (http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1585281-Finneagle-9138006.html)
Ilmeisesti ainakin Finnclipper bunkrataan Naantalissa Tankoksen toimesta,ollut ainakin tällä viikolla muutamana iltana siinä rinnalla
Lainaus käyttäjältä: Tero Nurminen - 10.06.2017, 20:10:01
Ilmeisesti ainakin Finnclipper bunkrataan Naantalissa Tankoksen toimesta,ollut ainakin tällä viikolla muutamana iltana siinä rinnalla
Mistä löytyy nykyään sataman webkamera?
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.07.2016, 03:09:06 Finnlinesin aikataulut sekä Naantalin laivalista väittävät, että Finntide tulisi Naantalin iltapäivälähtöön pelkäksi rekkalautaksi heinäkuun ajaksi. Viimeinen lähtö olisi 29.7.
Tämän kesäsesongin rekkalauttana kulkee tämän hetken tietojen mukaan Finnmaster, tosin sillä poikkeuksella, että Ruotsin päässä kulkee kauemmas aina Oxelösundiin asti.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.06.2017, 22:16:49
Tämän kesäsesongin rekkalauttana kulkee tämän hetken tietojen mukaan Finnmaster, tosin sillä poikkeuksella, että Ruotsin päässä kulkee kauemmas aina Oxelösundiin asti.
"
07.07.2017Rahtiliikenne
Uusi linja Naantali-Oxelösund
Finnlines laajentaa palveluvalikoimaa Suomi-Ruotsi-liikenteessä
Vastataksemme etenkin kesäkuukausien suurentuneeseen kysyntään, Finnlines avaa uuden merireitin, joka on suunnattu erityisesti kumipyöräliikenteen tarpeisiin. Reitti kulkee Suomen Naantalin ja Ruotsin Oxelösundin välillä, aloituspäivä on 5.7.2017. Yhteys tulee parantamaan Finnlinkin säännöllistä Naantali-Kapellskär ro-pax-liikennöintiä jolla kuljetamme kumipyörillä kulkevia yksiköitä, projektilasteja, rekkoja ja autoja.
Oxelösundin liikenteessä on 8 viikkolähtöä, matkustusajan ollessa alle 12 tuntia. Liikennettä tulee hoitamaan ro-ro-alus Finnmaster (jääluokka 1A), jonka lastauskapasiteetti on 1.800 kaistametriä."
Koko tiedote aikatauluineen:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/uusi-linja-naantali-oxelosund (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/uusi-linja-naantali-oxelosund)
Finneagle on myyty emokonserni Grimaldille eli todennäköisesti siirtyy jälleen Välimerelle kunhan telakoinnit on saatu tehtyä Gdanskissa.
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-myynyt-ms-finneagle-aluksen (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-myynyt-ms-finneagle-aluksen)
http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-saljer-finneagle/ (http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-saljer-finneagle/)
Naantalissa pidennetään laituria. Minkäslainen alus alkaa liikennöimään sinne.
https://www.facebook.com/portofnaantali/posts/276920019470611
LainaaTiedote yhteistyökumppaneillemme
Naantalin sataman Roro‐pistolaiturin 26/27 pidennysurakka käynnistynyt
Urakan arvioidaan valmistuvan huhtikuussa 2018. Urakoitsijana toimii Terramare Oy. Rakennustöistä johtuva työmaaliikenne keskittyy arkiviikoilla pääosin klo 6‐18 väliseen aikaan.
Huhut lupailevat Nordlinkiä.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.10.2017, 21:07:05
Huhut lupailevat Nordlinkiä.
Ah! Jokohan olisi minunkin aika suunnata 30 vuoden tauon jälkeen Naantalin reitille.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.10.2017, 21:07:05
Huhut lupailevat Nordlinkiä.
Kaiketi tälle reitille ei pääse ilman ajoneuvoa vielä silloinkaan?
Tuskin konseptia aletaan mihinkään muuttamaan, vaikka alus vaihtuisikin kertaluokkaa isompaan.
Mutta ajatus: Finnlineshan laskee polkupyörän ajoneuvoksi. Entä jos ottaa mukaan taittopyörän? Kevyt taittopyörä menee tarvittaessa kädessä kannettuna (tai reppuun pakattuna) pääoisan retkestä, mutta sen voi ajaa autokannelle matkan ajaksi että pääsee laivaan. :P
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.10.2017, 14:39:30
Tuskin konseptia aletaan mihinkään muuttamaan, vaikka alus vaihtuisikin kertaluokkaa isompaan.
Mutta ajatus: Finnlineshan laskee polkupyörän ajoneuvoksi. Entä jos ottaa mukaan taittopyörän? Kevyt taittopyörä menee tarvittaessa kädessä kannettuna (tai reppuun pakattuna) pääoisan retkestä, mutta sen voi ajaa autokannelle matkan ajaksi että pääsee laivaan. :P
Hauska idea, mutta ehkä kätevämpi on lähteä jonkun autollisen seuraksi reissuun, kuin hankkia taittopyötä omaksi/lainaan :)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.10.2017, 14:00:04
Finneagle on myyty emokonserni Grimaldille eli todennäköisesti siirtyy jälleen Välimerelle kunhan telakoinnit on saatu tehtyä Gdanskissa.
Euroferry Corfu, Italian lippu
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.10.2017, 17:13:42
Euroferry Corfu, Italian lippu
Poistui Öresundin kautta Itämereltä. Kuva Fof:ssa sekä vähän kaikkialla:
http://www.faktaomfartyg.se/euroferry_corfu_1999_b_1.htm (http://www.faktaomfartyg.se/euroferry_corfu_1999_b_1.htm)
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.10.2017, 21:07:05
Huhut lupailevat Nordlinkiä.
Sieltä se Nordlink tulee; Europalinkkikin on näemmä tulossa emoyhtiöltä takaisin tuohon Nordlinkin paikalle Malmö-Trave reitille:
"Vastataksemme kasvaneeseen kysyntään olemme laajentamassa laivastoamme. MS Europalink on palaamassa Finnlinesille Ruotsin ja Saksan väliseen liikenteeseen Malmö–Travemünde-reitille ensi vuoden alussa. Siihen tullaan asentamaan "closed-loop-ready"-pakokaasupesurijärjestelmä. Samalla MS Nordlink siirretään Suomen ja Ruotsin välille Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitille. Molempien Star-luokan aluksien lastikapasiteetti on 4 200 kaistametriä."https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/tuloskatsaus-tammi-syyskuu-2017-tilintarkastamaton (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/tuloskatsaus-tammi-syyskuu-2017-tilintarkastamaton)
Nordlinkistä tulee Finnswan ja siirtyy toukokuussa Finnfellowin rinnalle:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-rahti-matkustajalaivojen-uudistukset-jatkuvat (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-rahti-matkustajalaivojen-uudistukset-jatkuvat)
Mutta mihin päätyy Finnclipper, jos ja kun Europalink tuodaan tuohon entisen Nordlinkin tilalle... Vai kuljetaanko reittiä jälleen kolmella laivalla? ???
Olen kuullut väitteen että Europalinkin jääluokka olisi laskettu, ilmeisesti 2014 onnettomuuden jälkeen. En tiedä onko totta.
Ainakin RINA:n mukaan jääluokka olisi sisarista poiketen 1A.
Finnswan nähdään jo talven aikana Helsingissä, kun Finnstar käy telakalla:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ms-finnstar-telakoidaan-122-532018 (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ms-finnstar-telakoidaan-122-532018)
Muuten offtopic, mutta liittyy tuohon täällä läpikäytyyn Finnswaniin, niin siksi tähän ketjuun..
Virallinen tiedote Europalinkin takaisinostosta Ruotsin lipulle:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-laajentaa-laivastoaan-vastatakseen-kasvaneeseen-kysyntaan (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-laajentaa-laivastoaan-vastatakseen-kasvaneeseen-kysyntaan)
EDIT:
Reitit ja telakkatuuraukset, sekä maininta, että Naantalin reittiä voidaan kulkea jatkossa myös kolmella laivalla:
http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-koper-europalink/ (http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-koper-europalink/)
Finnlinesilta varmaan jo tuhannes tiedote aiheesta, mutta uutisarvoista on se, että Nordlink on vihdoinkin vaihtanut nimeään ja lippuaan. Finnswanin MMSI: 230671000
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ms-finnswan-ent-ms-nordlink-aloittaa-naantali-langnas-kapellskar-reitilla (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ms-finnswan-ent-ms-nordlink-aloittaa-naantali-langnas-kapellskar-reitilla)
Tätä ei ilmeisestikään ollut täällä vielä mainittu eli Finnclipper todellakin väistyy Finnswanin tieltä ja bareboat-rahdataan Balearialle todennäköisesti Barcelona-Palma de Mallorca välille. Finnclipperin lippu tullaan myös vaihtamaan.
https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/ (https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/)
Finnlinkin aikataulujen mukaan Finnclipper lopettaa 7.5. aamulla Naantaliin ja Finnswan aloittaa 8.5. aamulla Naantalista.
Finnlineshän on tunnetusti taitava siirtämään laivojaan sinne, missä
lisäkapasiteettia tarvitaan. Ruotsin pään illassa oli aikaisemmin kaksi
lähtöä, joten vaikuttaa siltä, että yksi isompi yksikkö riittää lastitarjonnalle.
Jos Finnswan on "täynnä" joka ilta, niin kyllä sitä rahtia silloin on.
SL
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.04.2018, 14:09:29
Tätä ei ilmeisestikään ollut täällä vielä mainittu eli Finnclipper todellakin väistyy Finnswanin tieltä ja bareboat-rahdataan Balearialle todennäköisesti Barcelona-Palma de Mallorca välille. Finnclipperin lippu tullaan myös vaihtamaan.
https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/ (https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/)
Saanut tänään Naantalissa Kyproksen lipun salkoonsa. Uusi MMSI: 209293000
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.05.2018, 20:48:40
Saanut tänään Naantalissa Kyproksen lipun salkoonsa. Uusi MMSI: 209293000
Lähti puolenyön maissa Naantalista kohti Algecirasia.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.05.2018, 01:13:48
Lähti puolenyön maissa Naantalista kohti Algecirasia.
Ja kääntyi juuri Öresundiin (eli Juutinraumaan) johtavalle väylälle. Eli aikoo poistua Itämereltä sitä kautta. Kuten siskonsakin.
Finnswan on näemmä viikonlopun yli telakalla Luonnonmaalla ja palaa liikenteeseen tiistaiaamuna 27.11.
Laitanpa tähän, vaikka reitti on off-topicia, mutta eipä Europalinkin paluusta muuallakaan ole uutisoitu. Eli Europalink tekee vuodenvaihteessa kolme matkaa Vuosaaresta Travemündeen 29. joulukuuta alkaen. Finnmaidia ei tuolloin näy aikatauluissa eli lieneekö sillä telakointi?
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.12.2018, 00:55:58
Laitanpa tähän, vaikka reitti on off-topicia, mutta eipä Europalinkin paluusta muuallakaan ole uutisoitu. Eli Europalink tekee vuodenvaihteessa kolme matkaa Vuosaaresta Travemündeen 29. joulukuuta alkaen. Finnmaidia ei tuolloin näy aikatauluissa eli lieneekö sillä telakointi?
Kyllä telakalle Helsingin laiva/laivoja lähtee. Eilen en huomannut, kun Maidilla tulin Traveen niin kysellä telakoinnista.
Kun Hel-Trave alus telakoidaan, niin Malmöstä näyttää tulevan tuuraaja.
Hyvä niin, mutta riittääkö sitten Malmö -Trave välille pari Hansa-luokan alusta?
Olen koko ajan pitänyt Star-luokkaa tälle reitille liian isona, mutta eihän asia
eläkeläiselle mitenkään kuulu - minä vain kysyn!
Finnlines on tuomassa alkuvuodesta Europalinkin Finnswanin pariksi Finnlinkin liikenteeseen Naantalin ja Kapellskärin välille. Samalla Finnfellow on siirtymässä Nordö Linkille. Todennäköisesti Finnfellow saa Ruotsin lipun ja Europalink Suomen, mutta mahtaisikohan Europalink saada myös Finn-alkuisen nimen?
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.04.2018, 14:09:29
Tätä ei ilmeisestikään ollut täällä vielä mainittu eli Finnclipper todellakin väistyy Finnswanin tieltä ja bareboat-rahdataan Balearialle todennäköisesti Barcelona-Palma de Mallorca välille. Finnclipperin lippu tullaan myös vaihtamaan.
https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/ (https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/)
Tämä rahtaus on loppunut ja alus palaa Finnlinesille vanhalla Finnclipper-nimellään ja Ruotsin lipulla neljäntenä laivana Nordö Linkin liikenteeseen.
Järkevä muutos tietysti, Naantaliin saadaan lisää kapasiteettia jo ennen uusien laivojen tuloa parin vuoden päästä ja samalla yhteismitalliset alukset. Toisaalla ehdittiin jo pohtia, että merkitsisikö tämä myös linjan avaamista ajoneuvottomille matkustajille jo ennen uusin laivojen tuloa? Star-luokan laivat sinällään ovat matkustajatiloiltaan sen verran hyviä, että homma voisi toimiakin.
Virallinen tiedote Europalinkin siirtämisestä Naantalin reitille tullut julki vasta tänään:
https://www.finnlines.com/fi/newsroom/finnlines-increases-capacity-between-finland-and-sweden-january-2022 (https://www.finnlines.com/fi/newsroom/finnlines-increases-capacity-between-finland-and-sweden-january-2022)
Finnfellow siirtynee siis jossain vaiheessa Malmöhön, vai onko tähän kenties tulossa
joku muu ratkaisu?
Lastimetreiltään Fellow näyttää olevan samaa kokoluokkaa kuin Partner ja Trader.
Toisaalta FoF:issa oli kuva josta voi päätellä, että josssain vaiheessa ex. Finnhansaankin
on hyttejä lisätty, mutta tuskin se korvaa Europalinkin.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 19.10.2021, 12:27:21 Tämä rahtaus on loppunut ja alus palaa Finnlinesille vanhalla Finnclipper-nimellään ja Ruotsin lipulla neljäntenä laivana Nordö Linkin liikenteeseen.
Tuleva (ja toistaiseksi siis vielä entinen) Finnclipper onkin jo matkalla Malmöä kohti, ETA näillä tiedoilla lauantaiksi.
Sorry, en taas ollut tutustunut kirjoituksiin tarpeeksi huolellisesti, enkä siis ollut huomannut Clipperin paluuta.
Tämähän kaiken kaikkiaan tarkoittaa rahtimäärien hienoista nousua.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.11.2021, 17:38:34
Tuleva (ja toistaiseksi siis vielä entinen) Finnclipper onkin jo matkalla Malmöä kohti, ETA näillä tiedoilla lauantaiksi.
Nimi onkin vaihtunut samantien Malmössä Rosalind Franklinista Finnclipperiin. Lippu vaihtunut takaisin Ruotsin lipuksi. Kutsu: SFZO, MMSI: 265037000
Ja nyt matka jatkuu hieman pohjoisemmaksi eli Landskronaan telakalle.
Finnlines tiedottaa lisää Europalinkistä:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-lisaa-kuljetuskapasiteettiaan-suomen-ja-ruotsin-valilla-ja-viettaa-25 (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-lisaa-kuljetuskapasiteettiaan-suomen-ja-ruotsin-valilla-ja-viettaa-25)
Siirretään Suomen lipulle.
Mainittakoon tässä vielä, että tällä viikolla (17.12.) tuli 25 v Finnlinkin liikenteen aloituksesta Naantalin ja Kapellskärin välillä.
Onko jollakin tiedossa päivämäärä jolloin Europalink siirtyy suomen lipulle?
Nyt Finnlines vahvistaa Finnfellowin siirtymisen Malmö-Trave välille:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-vahvistaa-malmo-travemunde-reittia-neljannella-aluksella-helmikuussa (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-vahvistaa-malmo-travemunde-reittia-neljannella-aluksella-helmikuussa)
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 16.01.2022, 12:17:48
Onko jollakin tiedossa päivämäärä jolloin Europalink siirtyy suomen lipulle?
Nyt taitaa jo olla suomen lipulla! ;D
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 26.01.2022, 14:59:32
Nyt taitaa jo olla suomen lipulla! ;D
Ainakin Marinetrafficissa näyttäisi olevan vielä sinikeltaisella.
Kumma kyllä, päivällä näytti jo olevan suomen lipulla mutta nyt taas ruotsin?! ::)
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 26.01.2022, 21:46:39
Kumma kyllä, päivällä näytti jo olevan suomen lipulla mutta nyt taas ruotsin?! ::)
Kyllä se Suomen lipulla jo näyttää olevan. MMSI: 230699000 ja kutsu: OJUF. Lähteenä
Finnpilotin AIS-palvelu.
Lippua ja täten tietoja vaihtaessa AIS-lähetin voi toisinaan mennä kokonaan katveeseen tai jäädä näyttämään usean tunnin vanhaa tietoa, mikä näkyy tapahtuneen sekä Marinetrafficissa että Vesselfinderissa.
Mä en nyt pysy kärryillä Malmö-Travemunde välille tuli nyt neljäs alus aiemman kolmen sijaan?
Europalink ja Finnfellow vaihtoi reittejä, mutta eikö mun matematiikalla silti sinne tullut sitten joku muu alus lisää?
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 31.01.2022, 19:17:52
Mä en nyt pysy kärryillä Malmö-Travemunde välille tuli nyt neljäs alus aiemman kolmen sijaan?
Europalink ja Finnfellow vaihtoi reittejä, mutta eikö mun matematiikalla silti sinne tullut sitten joku muu alus lisää?
Yllä olevan Finnlinesin tiedotteen tekstiä lainattuna:
"Finnfellow aloittaa liikennöinnin Malmö–Travemünde-reitillä 1.2.2022, jonka jälkeen reitillä on neljä lähtöä päivässä kolmen sijaan. Tarjoamme matkustajille yhteensä 10 lisälähtöä viikossa maanantaista sunnuntaihin. Aikataulua päivitetään parhaillaan.
Finnfellow'n lisäksi Malmö–Travemünde-reitillä jatkavat liikennöintiä Finnclipper, Finntrader ja Finnpartner.
Malmö–Travemünde-reitin neljännellä lähdöllä Finnlines lisää reitin kokonaiskapasiteettia sekä rahti- että matkustajaliikenteessä ja vastaa markkinoiden kasvavaan kysyntään. Matkustajille tämä merkitsee enemmän valinnanvaraa ja joustavuutta matkasuunnittelussa."Europalinkin siirryttyä telakan kautta Suomeen, sen tilalle kolmanneksi laivaksi tuotiin Espanjasta Finnlinesille takaisin palautunut Finnclipper. Nyt Finnfellow liittyy reitille tuoksi neljänneksi.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 31.01.2022, 20:10:01
Yllä olevan Finnlinesin tiedotteen tekstiä lainattuna:
"Finnfellow aloittaa liikennöinnin Malmö–Travemünde-reitillä 1.2.2022, jonka jälkeen reitillä on neljä lähtöä päivässä kolmen sijaan. Tarjoamme matkustajille yhteensä 10 lisälähtöä viikossa maanantaista sunnuntaihin. Aikataulua päivitetään parhaillaan.
Finnfellow'n lisäksi Malmö–Travemünde-reitillä jatkavat liikennöintiä Finnclipper, Finntrader ja Finnpartner.
Malmö–Travemünde-reitin neljännellä lähdöllä Finnlines lisää reitin kokonaiskapasiteettia sekä rahti- että matkustajaliikenteessä ja vastaa markkinoiden kasvavaan kysyntään. Matkustajille tämä merkitsee enemmän valinnanvaraa ja joustavuutta matkasuunnittelussa."
Europalinkin siirryttyä telakan kautta Suomeen, sen tilalle kolmanneksi laivaksi tuotiin Espanjasta Finnlinesille takaisin palautunut Finnclipper. Nyt Finnfellow liittyy reitille tuoksi neljänneksi.
Siirretään varmasti Ruotsin lipulle.
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 31.01.2022, 21:53:04
Siirretään varmasti Ruotsin lipulle.
Ja FOF:in mukaan siirtynyt tänään.
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 31.01.2022, 21:55:16
Ja FOF:in mukaan siirtynyt tänään.
Lisätietona uusi MMSI: 265042000 ja kutsu SBQF
Kauaa ei Finnclipper ehtinyt olla Ruotsin ja Saksan välisessä liikenteessä, sillä se on jo matkalla takaisin Välimerelle paikkaamaan palossa pahoin vaurioitunutta Euroferry Olympiaa.
Sjöfartstidningen (https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-flyttas-till-medelhavet-ersatter-brandskadad-farja/)
Oliskohan Tallinkin Star yhtään sellainen alus, joka voisi paikata tuon neljännen laivan paikan tuosta, jos Tallink innostuisi alusta myymään tai vuokraamaan tuolle suuntaa..
Ei ollenkaan hullumpi idea.
Tämänkaltaiset yllättävät tapahtumat sekoittavat pakan.
En oikein usko Starin myyntiin, sillä hinta lienee korkea, mutta aikarahtaukseen
siihen saakka, kunnes taas saadaan pysyvämpi ratkaisu.
Star Finnlinesille olisi yllättävä veto, mutta tarkemmin miettien ihan mahdollinen. Grimaldilla ei ole rahasta puutetta, ja laiva olisi oiva peli monille muillekin firman linjoille.
Finneagle eli nykyinen Vizzavona ostetaan takaisin Finnlinesille emoyhtiöltä Finnclipperin tilalle, kertoo Finnlinesin Q1 tuloskatsaus.
"Finnlines on myynyt MS Finnclipper ropax-aluksen Grimaldi-konsernille maaliskuussa 2022, mutta ostaa piakkoin MS Vizzavona (entinen Finneagle) ropax-aluksen emoyhtiöltä korvaamaan Finnclipperin. Rahtauksessa ollut roro-alus, MS Eurocargo Savona, palasi Grimaldi-konserniin maaliskuun 2022 puolivälissä. Grimaldi-konsernin ja Finnlinesin mahdollisuus vaihtaa roro- ja ropax-aluksia Välimeren ja Itämeren välillä parantaa kykyämme tarjota palveluja asiakkaille kulloisenkin tarpeen mukaan ja lisää joustoa verkostomme kapasiteetin suunnittelussa."
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/tuloskatsaus-tammi-maaliskuu-2022 (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/tuloskatsaus-tammi-maaliskuu-2022)