Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Pete Lehto 19.04.2018, 22:56:45  »
Sokkeloinen Turku - Tukholma reitti tuskin on optimaalinen tuollaiselle 'purjealukselle', avomerellä ja vallitseviin tuuliin kohtisuorassa olevalla Helsinki - Tallinna reitillä hyöty olisi varmaan suurempi.

Toisaalta kun Turun linjalla käännytään koko ajan, on tuuli edes välillä oltava sopiva. Lisäksi kannattaa huomioida muihin linjoihin verrattuna se, että Grace liikkuu yli 21 tuntia joka ikinen päivä. Satamassahan tuosta ei ole mitään hyötyä.
Uuteen laivaan näitä on tarkoitus asentaa kaksi, niin pitäähän sitä testata laivassa joka ajaa just sitä samaa reittiä kuin uudenkin on tarkoitus ajaa. Jos ei toimi ollenkaan, niin ne voi jättää uudesta vielä pois.  :deal:
12
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 19.04.2018, 21:13:45  »
Millähän tuon tötterön mahdollinen hyöty on tarkoitus verifioida? Vaikutus polttoaineenkulutukseen ja päästöihin piti kai olla muutama prosentti; sitä on aika vaikea erottaa muista tekijöistä. (Norsepowerin sivulla mainitaan säästöksi 300 tonnia LNG:tä per vuosi; paljonko se mahtaa olla koko vuoden kulutuksesta?) Onkohan tuossa mahdollista mitata roottorin alukseen aiheuttamia voimia ja tehoja; niitä summaamalla, ja tietenkin huomioimalla myös sylinterin pyörittämiseen tarvittava teho, voisi päätellä jo enemmän. Sokkeloinen Turku - Tukholma reitti tuskin on optimaalinen tuollaiselle 'purjealukselle', avomerellä ja vallitseviin tuuliin kohtisuorassa olevalla Helsinki - Tallinna reitillä hyöty olisi varmaan suurempi.

(Tämä kommentti oli alkuaan toisessa viestiketjussa; sopinee paremmin tähän keskusteluun, joten siirsin sen hieman editoituna tänne.)
13
Muu merenkulku / Vs: Asunnoton alkoi asua Ruotsin-laivalla
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 19.04.2018, 19:19:36  »
Kyllähän näitä tapauksia varmasti on nykyäänkin, mutta koska jokainen reissu pitää ostaa erikseen, ne eivät tilastoidu mihinkään. Omaan tuttavapiiriinikin kuuluu henkilö, joka taannoin pakeni epämääräistä asumismuotoaan XPRS:lle noin 3-4 yöristeilylle viikottain, ja sen aikatauluhan mahdollisti osa-aikaisen työnteonkin.
Finlandialla ja Megastarilla kaikki matkustajat heitetään viimeisen vuoron saavuttua Tallinnassa ulos, mutta Europan reissuja voi periaatteessa ketjuttaa. Tuskin kuitenkaan niin, että voisi aina saada saman hytin, eli ei tarvitsisi tuoda kaikkia tavaroitaan mukana maihin laivan täystyhjennyksen aikana.
Turunlaivoista epäilemättä edullisin majoittautumispaikka olisi Amorella. Siinä tosin olisi ongelmana se, ettei juuri koskaan ehtisi maissa terminaalia kauemmas.

Jutusta ei ilmene, "kruisaileeko" Björn Birkalla vai Cinderellalla. Näihinhän on kumpaiseenkin dumppulähtöjä varsin usein, ja kanta-asiakkaille sitäkin enemmän...
14
Muu merenkulku / Asunnoton alkoi asua Ruotsin-laivalla
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 19.04.2018, 16:34:15  »
Ilta-Sanomat uutisoi tänään 19.4.2018 54-vuotiaasta ruotsalaismiehestä, joka asunnottomuutensa takia aloitti asumisen edestakaisen Tukholma-Maarianhamina-reitin matkustajalaivalla. Matka maksaa noin 100 kruunua eli alle 10 euroa ja siihen sisältyy aamiainen.
Muistelen, että tuo sama asumisidea oivallettiin myös pääkaupunkiseudulla jo kauan sitten, kun Helsinki-Tallinna-reitti oli halvimmillaan. Joku suurista varustamoista muistaakseni puhalsi pelin poikki, mutta miten?
Mistähän löytyisi faktaa tuosta silloisesta laiva-asumisesta? Ainakin pääkaupunkiseudun asumisen hintoihin verrattuna halvin hyttipaikka Tallinnan-laivalla on edelleen halpa.  ::)
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005646376.html
https://www.hemhyra.se/nyheter/vagrade-flytta-till-hagfors-bor-pa-alandsbaten/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1BRvM/ville-inte-flytta-till-hagfors--nu-tvingas-han-bo-pa-alandsbaten
15
Matkustaja-autolautat / Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Vähämäki 19.04.2018, 13:53:51  »
Jutussa ei mainita mitään Suomen valtion osuudesta? Mitenköhän sille kävi?

Omat tiedot ovat täysin uutisten varassa, mutta aamuisen YLE:n jutun mukaan
Lainaus
"Valtio lupasi jo aikaisemmin rahoitusta hankkeeseen ja tällä hetkellä neuvotellaan tavasta, jolla se tulee."
16
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut S Liljeström 19.04.2018, 10:54:17  »
En ole osallistunut keskusteluihin pitkään aikaan, mutta onko mahdollisesti
ollut puhetta laitteen takaisinmaksuajasta?
Grace käyttänee nykyisellään kaasua polttoaineena, joten minkä suuruisista
rahallisista säästöistä (5-6%?)  puhutaan edestakaisen matkan tai vuositasolla?

SL
17
Muut alukset / Vs: Ravintolalaiva Jannu
« Uusin viesti kirjoittanut S Liljeström 19.04.2018, 10:44:52  »
En minäkään tiennyt, mihin Jannu Kauppatorin kupeesta aikanaan katosi.
Tiesin aika vanhaksi, mutta myös se, että valmistunut jo 1914 oli myös
uutta.

SL
18
Matkustaja-autolautat / Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 19.04.2018, 09:52:20  »
Vasabladetissa olevan jutun mukaan uuden aluksen rahoitusjärjestelyjen suunnitelmat ovat nyt valmiit.  :thumb:
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/193163
Asiasta kertoo myös Uumajan sanomalehti VK. VK:n juttu on maksumuurin takana, joten en nyt sitä linkitä. Enää on jäljellä, että Vaasan Kaupungin valtuutetut hyväksyvät kaupungin osuuden.  :thumb:
Uumajan kaupungin täytyy myös hyväksyä Vaasan tavoin rahoituspaketti, mutta käytännössä kenenkään ei enää Uumajassa pitäisi tulla hankkeen tielle. Projektijohtaja on siis täysin varma, että uuden aluksen tilaus tulee tapahtumaan. :thumb:
Euroopan investointipankki EIB on suurin rahoittaja isolla lainalla. Vaasan kaupungin lisäksi Uumajan kaupunki rahoittaa hanketta 250miljoonalla kruunulla. Jutussa mainitaan, että Ruotsin valtio ja EU eivät tulleet mukaan rahoitukseen. ??? >:( :finger:  Jutussa ei mainita mitään Suomen valtion osuudesta? Mitenköhän sille kävi?
"De utlovade miljonerna till Kvarkenfärjan kommer troligen att finnas med i vårens tilläggsbudget, det lovar Kommunikationsministeriet enligt Yles uppgifter".
Luvatut miljoonat mukaan kevään lisäbudjettiin?  :D :thumb:
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/185583
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/03/20/ministeriet-forsakrar-i-var-kommer-de-utlovade-miljonerna-till-kvarkenfarjan

Ilmeisesti EU kuitenkin edelleen täälläkin kirjoitettujen tietojen mukaan osallistuu jotenkin hankkeeseen, mutta oman käsityksen mukaan nyt sitten vain itse infrastruktuurin parantamiseen, eli satamien jne. kehittämiseen?
11 telakkaa on ilmaissut kiinnostuksen rakentaa uusi alus. Näistä valitaan 4-5 lopulliseen tarjouspyyntöön. Syyskuussa 2018 valitaan sitten sopivin telakka tarjousten perusteella. Syys-lokakuun vaihteessa 2018 pitäisi aluksen rakentava telakka olla selvillä. Uusi alus voisi olla liikentessä joskus helmikuussa 2021 suunnitelmien mukaan. :thumb:



19
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 19.04.2018, 00:17:51  »
Ahvenanmaan saaristossa on nyt sellainen ongelma, että samaan aikaan, kun lauttakalusto vanhenee käsiin, esitellään kalliita ja osin utopistisia visioita tulevaisuuden varalle. Föglön tunneliakin jotkut jaksavat jauhaa, mutta todennäköisempää on, että Degerbyn satamapaikan muutto Gripön saareen ja sinne rakennettava korkea silta (jonka alta kaiketi on tarkoitus mahtua jonkinlaisella purjeveneelläkin) realisoituvat jollain aikataululla.
https://www.youtube.com/watch?v=bLVoUJPZVVg&feature=youtu.be

Etelälinjalla on kesällä odotettavissa ongelmia, ellei liikenteeseen saada ylimääräistä alusta raskaita kuormia varten. Uusin luokitus on näet pudottanut sekä Gudingenin, Skiftetin että Knipanin autokapasiteetin kahteenkymmeneen. Uusi lautta ainakin jollekin reitille (josta kenties saataisiin vapautettua etelälinjalle isompi ainakin kesäksi) on siis kiireellisempi investointi kuin uudet satamat.
20
Matkustaja-autolautat / Vs: WIND AMBITION lähti Välimerelle
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 18.04.2018, 19:38:23  »
Hieno kuva ex Finlandian ”siskopuolesta”, alkaa olla jo ikääkin. Mielenkiintoista, jos ja kun sijoituspaikka on European Seaways. Välimerellä alkaa olla melkoinen laivasto 70-luvun Pohjolan lauttoja.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10