LNG jakelusuunnitelmat Suomen laivoihin & suomen maakaasu infran laajennus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 16.01.2011, 10:53:32

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Gasum suunnittelee nyt LNG-tuontiterminaalia Etelä-Suomeen. Paikkavaihtoehtoina mainitaan Tolkkinen ja Inkoon Jordböle. Lisäksi Turkuun voisi mahdollisesti tulla välisäiliö tai pieni terminaali. Kaasua tuotaisiin esimerkiksi Norjasta, Qatarista tai Algeriasta.

Turun Sanomat
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 03.04.2012, 15:46:06
Gasum suunnittelee nyt LNG-tuontiterminaalia Etelä-Suomeen. Paikkavaihtoehtoina mainitaan Tolkkinen ja Inkoon Jordböle.

Typo: Joddböle

Timo Tuomivirta

#32
Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 03.04.2012, 16:51:02
Typo: Joddböle

Osaakohan joku kommentoida, että hautautuuko tämän uutisen yhteydessä ajatus maakaasuputken laajennuksesta Mäntsälä - Turku-Naantalin jalostamo välille?

Eikös Fortumin jalostamon LNG tuotanto kilpailisi samoista kuluttajista Gasumin LNG tuontiterminaalin kanssa?

Ts. Naantalin jalostamossa ei LNGtä aleta valmistaa, kun ei sinne asti ole vedetty putkia, eikä vedetä.

Ts. Kekkosen visio Suomen itsenäisestä energian jalostamisesta on menneen ajan aate.

Aiheeseen liittyvä kommentti ->

Gasum on siten luopunut  Turun seudun maakaasuhankkeista.
On harmillista, että Neste ja Gasum eivät pelaa paremmin yhteen. Suomen valtion ympäristötuella rakennettava autolautta joutuu tankkaamaan Ruotsista.


http://www.sdpnaantali.net/ajankohtaista

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/projektit/28024.html

Planned Baltic LNG terminal could serve shipping

The Finnish gas company Gasum has announced plans to build a major import terminal for liquefied natural gas (LNG) in Southern Finland that could also service shipping.

Gasum said it is exploring two sites in Jöddböle, Ingå, or Tolkkinen, Porvoo, for a terminal that it said would enable the imports of enough LNG to meet 25–50% of Finland's current gas consumption.

According to Gasum CEO Antero Jännes, the LNG project is justified by the positive LNG price development seen in the past decades compared to other energy sources.

The LNG would be sourced from the world market and shipped to the Finnish terminal on LNG-carriers.  At the terminal the LNG will be regasified and fed into the natural gas pipeline network, said a press release.

"LNG can also be delivered from the terminal in liquid form on barges or in tank vessels to new uses, including as shipping fuel or at industrial facilities," Gasum said.

LNG has received particular attention in the Baltic Sea as a clean fuel alternative that could help ships meet stringent Emission Control Area (ECA) requirements.

The environmental impact assessment (EIA) procedure covering both potential sites begins in April, and no decision will be made until it has been completed next year.

Gasum said it aims to have the LNG terminal ready for full import, storage and network injection capacity by the end of 2018.

The terminal may also be constructed and commissioned in phases, it said, in which case LNG imports for users such as shipping companies could already begin at the end of 2015.

According to earlier reports, Gasum has been in negotiations with Viking Line on the supply of LNG to the passenger ferry operator's planned new LNG-fuelled ferry.

Reports from Sweden said Gasum was expecting to complete an LNG terminal at Naantali port in Finland in the summer of 2013, corresponding with the completion of Viking Line's new LNG-fuelled vessel which will be put into service on the Turku-Stockholm route.


http://www.portworld.com/news/i112040/Planned_Baltic_LNG_terminal_could_serve_shipping



http://fi.wikipedia.org/wiki/Nesteytetty_maakaasu

Timo Tuomivirta

#33
Hmm.. Tämmöisessä uudessa artikkelissa mainitaan seuraavaa ->

Gasum suunnittelee satojen miljoonien lng-terminaalia Suomeen Talouselämä, 28.3.2012,

Gasum selvittää edelleen LNG-terminaalin rakentamista Turun seudulla.

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/gasum+suunnittelee+satojen+miljoonien+lngterminaalia+suomeen/a794757


LNG-terminaali tervetullut Turkuun 4.4.2012 03:31


Artikkelissa mainitaan myös, että peli ei ohi Naantalin osalta ->

Porvoo/Inkoo -hankkeeseen liittyy "optio" välivaraston tai pienen terminaalin rakentamisesta Turkuun. Kun asiasta ensi kertaa viime keväänä kerrottiin julkisuuteen, sijoituspaikkoina mainittiin Naantali tai Pansio ja kustannuksiksi 40 miljoonaa euroa.

Gasumin mukaan Turun piste palvelisi laivaliikennettä ja alueen teollisuutta. Vielä lienee kuitenkin ennenaikaista arvioida, hyödyttäisikö hanke myös Viking Linen uuden sukupolven autolautan Viking Gracen polttoainehuoltoa.

Varustamo on antanut ymmärtää, että Tukholma on aikataulullisista syistä vastaisuudessakin Turkua parempi vaihtoehto tankkauspaikaksi. Viking Linella on viisivuotinen sopimus ruotsalaisen AGA Gasin kanssa norjalaisen maakaasun toimittamisesta Nynäshamnin LNG-terminaalin kautta Tukholman Värtanille.


http://www.ts.fi/mielipiteet/paakirjoitukset/330765/LNGterminaali+tervetullut+Turkuun





Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 14.04.2012, 10:43:47
Viking Linella on viisivuotinen sopimus ruotsalaisen AGA Gasin kanssa norjalaisen maakaasun toimittamisesta Nynäshamnin LNG-terminaalin kautta Tukholman Värtanille.[/i]
Miksi sinne vai painovirhe?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tiina Smit

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 19.04.2012, 10:18:43
Miksi sinne vai painovirhe?

Jos oikein ymmärsin, LNG toimitetaan ensin väliaikaiseen säilytykseen Värtanille, josta se siirretään laivaan tankkausta varten. Ilmeisesti lähempänä Vikingin terminaalia ei ainakaan vielä ole säilytysterminaalia, mutta jos oikein muistan, niin myös sinne sellaista ollaan suunnittelemassa.

Timo Selkälä

Ok. Eli toisin sanoin joko ne oudot väitteet pitänevät paikkansa - että 1. laiva tankataan matkalla, tai sitten se 2. tuodaan sieltä säiliöautolla laivaan. Jos 1. niin Viking ainoa varustamo joka ajaa SEKÄ keskustaan että Värtaniin ja se kuullostaa aika villiltä joten eiköhän säiliöauto ole se lopullinen ratkaisu. Ajetaanhan dieseliä ja muuta kivaa säiliöautolla Tukholman sisällä, joten kai sinne maakaasuakin saa tuoda.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Tai sitten tämä on ensimmäinen konkreettinen merkki siitä, että Viking on kuitenkin siirtymässä uuteen Värtaniin sitten kun se valmistuu...


Timo Tuomivirta

#39
60 miljoonan investointi - Gasum suunnittelee lng-terminaalia myös Turkuun

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/60+miljoonan+investointi++gasum+suunnittelee+lngterminaalia+myos+turkuun/a809830?s=r&wtm=-22052012&

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201205178093

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/348744/Gasum+suunnittelee+nestekaasuterminaalia+Turun+Pansioon

http://www.gasum.fi/yritysinfo/media/uutiset/Sivut/GasumsuunnitteleeLNGterminaaliaTurunPansioon.aspx

Tämähän on hyvä uutinen. Mitä toimitusvarmempaa on maakaasu sitä todennäköisemmin se myös yleistyy. Ehkä Naantalista vedetään putki Mäntsälään ja aletaan korvaamaan kallista Gazumin kaasua halvemmalla ?Quatarin? kaasulla?

Mene ja tiedä, mutta positivinen trendi  :thumb:

Milloinkohan Ruotsista vedetään maakaasu putki Ahvenaanmaan kautta ?Pansioon? Vastaava suunnitelmahan on olemassa Baltikonnektorin muodossa Suomi-Viro välille.

LNG terminal in Klaipeda could supply all Baltic region Petras Vaida, BC, Vilnius, 23.05.2012.
http://www.baltic-course.com/eng/energy/?doc=57688

http://yle.fi/uutiset/ek_tyrmaa_rikkidirektiivin_mahdottomana/6108511

Timo Tuomivirta

Moi,

LNGn ja siinä sivussa kotimaisen biokaasun tulevaisuus näyttää paranevan uutisointi kerrallaan. Lisäksi Baltic connector putkiprojekti etenee.

17/07/2012 New terminal would be connected to the Baltic gas network through a pipe under the Gulf of Finland.

Finland's Ministry of Employment is strongly supporting a plan to construct a liquefied natural gas (LNG) import terminal in Finland which would also serve the Baltic countries. In a recent interview by Finnish TV1, Esa Härmälä, Director-General of the Energy Department at the Ministry of Employment and the Economy, stated that Finland offers a larger market area than any of the Baltic countries which might be an alternative location for the terminal.

In June, the Cabinet Committee on European Union Affairs expressed its support for the LNG terminal which would be connected to the Baltic gas network through a pipe under the Gulf of Finland. According to  Härmälä, the objective  from Finland's perspective is to improve the competitive situation in the natural gas market and, over time, improve the conditions for the use of domestic natural gas.

The project is estimated to cost EUR 200-400 million and the Finnish government would be looking for EU support in funding the construction of the terminal, with the rest of the investment coming from the private companies involved. The location of the terminal would be in southern Finland either in Inkoo or Porvoo.

The Finnish company Gasum is currently conducting an environmental impact assessment in both sites. According to Gasum, the terminal is planned to have capacity for an annual total import volume of 10–20 TWh of natural gas, corresponding to 25–50% of Finland's current annual gas consumption. The LNG will be sourced from the world market and shipped to the Finnish terminal on special-purpose vessels. At the terminal the LNG will be regasified and fed into the natural gas pipeline network. A total of 15% of the gas used by EU countries is already imported in the liquefied form.



http://www.investinfinland.fi/news/2012/en_GB/natural_gas_terminal_plans/

Timo Tuomivirta

#41
The Economist lehdessä July 14Th-20Th 2012, sivun 40 jälkeen on 16 sivua pitkä erikoisraportti maakaasusta.

Suosittelen aiheesta kiinnostuneita ERITTÄIN lämpimästi lukemaan artikkelin läpi esim. kirjastossa!

12.7.2012 TEM ajaa maakaasuterminaalia Suomeen
http://yle.fi/uutiset/tem_ajaa_maakaasuterminaalia_suomeen/6216013

http://netti-tv.fi/katso/p%C3%A4iv%C3%A4n-kasvo-esa-h%C3%A4rm%C3%A4l%C3%A4/22904

http://arenan.yle.fi/tv/1615666

Luettuani yllämainitun artikkelin ja katsottuani Yle areenalla Esa Härmälän haastattelun tuli mieleeni, että tämä LNG ja liuskekaasu asiat noin ylipäätään tulee muuttamaan maailmaa aikalailla. Kyse ei ole mistään viherpiipertämisestä tai rikkidirektiiveistä.

Nyt tehdyt liuskekaasun käyttöä puoltavat energiapäätökset tulevat muuttamaan koko maailmaa.

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/energiajarjesto+uskoo+kaasuiseen+tulevaisuuteen/a638320?service=mobile

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/856336

http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2005/T2300.pdf

https://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=913424&name=DLFE-11755.pdf&title=Taustatietoa%20laivapolttoaineen%20rikkipitoisuusm%C3%A4%C3%A4r%C3%A4yksist%C3%A4%2021.12.2010

Timo Tuomivirta

#42

Timo Tuomivirta

Gasum haluaa rakentaa kaasuputken Suomesta Viroon EU:n tuella  27.8.2012

http://yle.fi/uutiset/gasum_haluaa_rakentaa_kaasuputken_suomesta_viroon_eun_tuella/6269672?origin=rss


Vaikuttaa siltä, että Suomi saa oman "Nord streamin" eli Baltik Konnektorin suhteellisen nopealla aikataululla.

Juhani Mehto

TS kertoo paperiversiossaan aika laajalti suunnitelluista LNG-terminaaleista. Lehden mukaan pisimmällä suunnitteluissa on Turun terminaali, jonka pitäisi valmistua ilman valituskierrettä vuonna 2015. Siellä kävisi maksimissaan 16.000 m3 kaasutankkerit. Suuremmista terminaaleista puhutaan edelleen Inkoosta ja Porvoon Tolkkisista. Suuren terminaalin rakentaminen maksaa 400-500 MEUR ja summasta toivotaan saatavan jopa puolet EU-tukea.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.