LNG jakelusuunnitelmat Suomen laivoihin & suomen maakaasu infran laajennus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 16.01.2011, 10:53:32

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

A-studiossa oli toissa päivänä juttua Suomen/Baltian kaasuterminaalihankkeesta. Asiassa selvisi mm. seuraavaa:

-Suomessa on suurempi potentiaali kaasulle, mutta tällä hetkellä Baltiassa on kaasun käyttö Suomea suurempaa
-Inkoon terminaali maksaisi 430 MEUR, Paldiskin 300 MEUR
-Suomella on sopimus Venäjän (Gazprom) kanssa kaasuntoimituksesta vuoteen 2025 saakka
-Baltian maat eivät halua olla yhteistyössä Gazpromiin liittyvän yhtiön kanssa (Gasum), joten Gasumin (josta Gazprom omistaa osan) pitäisi eriyttää kaasuterminaalinsa venäläisistä riippumattomaksi

Ohjelma löytyy vielä Areenasta: http://areena.yle.fi/tv/1901507
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.


Juhani Mehto

Päivän TS tarjoaa paperiversiossaan ison jutun LNG-terminaalihankkeesta, suomalaiset ovat toiveikkaita, että EU:n päätös osuisi Suomelle Viron sijaan. Päätös tulee lokakuun aikana.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

EU on päättänyt antaa Rotterdamille ja Göteborgille yhteensä 305 MEUR LNG-infran rakentamiseen, kertoo Sjöfartstidningen.

Suomen ja Viron välinen kamppailu LNG-terminaalin rakentamisesta ratkeaa puolestaan vasta ensi vuoden puolella.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Sjöfartstidningenin mukaan Suomi ja Viro eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen terminaalihankkeesta, ja projekti lykkääntyy edelleen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#65
Nyt Sjöfartstidningen kirjoittaa, että Gasum luopuu Finngulf-projektista kokonaan, joten Inkoon LNG-terminaali ja sen myötä myös Baltic Connector -putkilinja jäävät rakentamatta ainakin tällä erää.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.10.2015, 12:34:19
Nyt Sjöfartstidningen kirjoittaa, että Gasum luopuu Finngulf-projektista kokonaan, joten Inkoon LNG-terminaali ja sen myötä myös Baltic Connector -putkilinja jäävät rakentamatta ainakin tällä erää.

Asiasta kyllä uutisoitiin jo viikko sitten melko laajalti myös suomalaisessa mediassa. Alla linkki Ylen uutiseen, Google löytää lisää.

http://yle.fi/uutiset/gasum_luopuu_viron_ja_suomen_valisesta_kaasuputkihankkeesta/8349986

Timo Tuomivirta

#67
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.10.2015, 12:34:19
Nyt Sjöfartstidningen kirjoittaa, että Gasum luopuu Finngulf-projektista kokonaan, joten Inkoon LNG-terminaali ja sen myötä myös Baltic Connector -putkilinja jäävät rakentamatta ainakin tällä erää.

Balticconnector rakentamisen veto/rahoitusvastuu siirtyi Inkoon mega terminaalin peruuntumisen johdosta Gasumilta valtiolle.

Suomi ja Viro jättivät Balticconnector-kaasuputken EU-tukihakemuksen, 14.10.2015

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/suomi-ja-viro-jattivat-balticconnector-kaasuputken-eu-tukihakemuksen

On oletettavaa, että Inkoon terminaalin peruntumiseen liittyy myös aluepolitiikkaa. Kaikenaikaa on ollut tapetilla, että rakennetaan iso terminaali Inkooseen sekä pieni terminaali per rannikkokaupunki.
Ison terminaalin peruuntumisen johdosta on enemmän perustelutua rakentaa pieniä terminaaleja yhden ison sijasta. Voisi luonnehtia, että pienten terminaalien toteutumisen kannalta ison terminaalin peruuntuminen oli vain hyvä asia.

Terminaaleja on kaavailtu rakennettavan seuraaviin kaupunkeihin:

Inkoo (peruuntui) 300 000 m3

Paldiski 320 000 m3
http://www.baltic-course.com/eng/energy/?doc=111752

Tornio, LNG Manga (rakenteilla) 70 000 m3
Pori, Tahkoluoto (Rakenteilla) 30 000 m3
Salo, LNG Finland 1 000 m3 (Salon terminaali siirrettävissä oleva alus)
Turku, Pansio 30 000 m3
HaminaKotka, Haminan energia 30 000 m3
Vaasa 30 000 m3
Rauma 10 000 m3


Pikkuterminaalien kapasiteetti yhteensä: 201 000 m3

http://www.kaasuyhdistys.fi/sites/default/files/pdf/esitykset/20150423_kevatkokous/M%C3%A4kil%C3%A4.pdf

Pääosa terminaaleista on alueille joissa ei ole olemassaolevaa kaasunjakeluverkostoa eli toisin sanoen ei voida perustella hankkeiden peruuttamista putkikaasun hinnalla suhteessa terminaalikaasuun.
LNG:n yleistyminen maakunnissa luo maakaasuun pohjautuvaa energiankulutusta sekä tukee biokaasun hyödyntämistä, joka ei pääsääntöisesti voi olla primäärinä käytettyä energia.
Multahallitushan on maininnut, että bio energiaa tullaan tukemaan.

Tauno Hermola

Näin salolaisena vähän ihmettelee, kuka käyttäisi nesteytettyä maakaasua Salossa ::). Laivoja ei (käytännössä) Saloon kulje, lämpövoimalaitos toimii hakkeella, raskasta teollisuutta ei ole. En osaa sanoa, olisiko Leinovalulla tai Finnfoamilla käyttöä LNG:lle. Tuolla sivulla http://amtuusimaa.net/2013/12/02/salon-edustalle-kaavaillaan-kelluvaa-nestemaisen-maakaasun-eli-lngn-terminaalia/ oli linkki Salon Seudun Sanomien juttuun, ehkä siitä olisi jotain selvinnyt, mutta sitä ei enää ollut lehden sivulla. 

Timo Tuomivirta

#69
Peruskysymys kuten aina on, että tuliko ensin muna vai kana. Sama pätee aika moneen muuhunkin asiaan.

Haminan LNG terminaalin hankinnat ovat alkaneet.

http://www.kymensanomat.fi/Online/2015/07/11/Haminan%20LNG-yhti%C3%B6lle%20johto%20Virosta/2015319291046/4

http://www.haminanenergia.fi/files/download/LehdistotiedoteLNG-terminaaliHamina3132015.pdf


Alla HILMA, hankinta portaalin linkki:

Hankintailmoitus:
Hamina LNG Oy : FEED (Front end Engineering & Design) for Hamina LNG Oy


A new Liquefied Natural Gas (LNG) re-gasification and send-out terminal is planned to be built and located in the Port of Hamina in the Baltic Sea, on the Finnish coast. The terminal must serve for the storage of LNG and the re-gasification and send-out of gas to existing distribution network serving the regional and national market of Finland. In addition to the send out of natural gas through the pipeline, the proposed terminal will have an area for loading up trucks and the ability to load LNG back to bunkering barges and small-size tankers. It is presumed that this LNG-terminal will be build in accordance with European and Finnish Standards.

The objectuive of the FEED work are to:

* Develop and optimise faciltiy design to satisfy functional requirement at lowest possible life costs, without compromising safety and enviromental considerations.

* Develop a set of technical documentation compiled in a FEED to use as the basis for effictive transition into an EPC contract, including construction program.

* Develop preliminary execution plans including a schedule for the EPC Phase. Starting of construction planned for June 2016.

* Develop a CAPEX cost estimate within a range of –10% to +15%

* Develop a OPEX cost estimate within a range of –10% to +20%

The candidates are requested to provide their submissions of request to participate the negotiated procedure by 30.10.2015 at 12.00.


-->> http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2015-023124/



Mielenkiintoista sinänsä, että Kaunaksen LNG terminaali uhkaa korottaa kaasun hintaa yli 30%:lla.

http://en.delfi.lt/lithuania/energy/lithuanian-parliament-returns-law-on-lng-terminal-amendments-for-improvement.d?id=69265650

http://en.delfi.lt/lithuania/energy/gas-consumption-falls-below-minimum-needed-to-sustain-lithuanias-lng-terminal.d?id=69284460