Kirjoittaja Aihe: Länsisataman kehittämisestä  (Luettu 38592 kertaa)

Jukka Koskimies

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 450
    • Laivakuvia Shipspottingissa
Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Vastaus #30 : 06.08.2014, 00:19:55 »
Valtamerilaiturin laajennus

Jätkäsaaren matkustajasataman laajennuksen 2. vaiheen eli Valtamerilaiturin laajennuksen rakennustyöt ovat hyvää vauhtia meneillään. Laiturityömaan tapahtumat rupesivat kiinnostamaan vastarannalla eli Melkinlaiturin puolella viihtyvää laivakuvaajaa.  Kun näiden rantojen tapahtumia ei yleensä kovin helposti pääse seuraamaan, kokosin muutamia kuvia Valtamerilaiturin laajennushankkeen viime päivien näkymistä:

http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2014-07-25+Valtamerilaiturin+laajennus/

Matti Holmström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Vastaus #31 : 22.12.2014, 10:08:55 »
HS:n juttu Länsisataman uudesta terminaaliprojektista: http://www.hs.fi/kaupunki/a1419134423810

Hyvä pointti on: Käyttöön uuden terminaalin pitäisi tulla vuoden 2017 aikana.

"Aiemmin tavoitteena on ollut vuosi 2018, mutta Tallinkin uusi alus tulee Tallinnan-reitille 2017. Se vähän nuotittaa satamankin tavoitteita."

"Uudessa terminaalissa keskitytään pelkistetympään reittimatkustamiseen."

Siten luvassa ei ole hulppeita ravintolamaailmoja, vaan pääpaino on laivaan siirtymisen helpottamisessa. Lähtöselvitys siirtyy suurelta osin itsepalvelupisteisiin, myös autojen osalta.



Suunnitelma vaikuttaa hyvälle, tosin epäilen edelleen liikenteen sujuvuutta etenkin länsisatamasta pois...

Tuomas Mäkelä

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Vastaus #32 : 23.12.2014, 13:34:04 »
Mitkä kaikki alukset nyt sitten siirtyvät tuohon uuteen terminaaliin?

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2306
    • kships.blogspot.com
Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Vastaus #33 : 23.12.2014, 15:22:44 »
Sen kun tietäisi. ::) Paperi-HS:n mukaan nykyiseen terminaaliin jää vain "risteilylaivoja", mutta suomalaisen journalismin laivatuntemuksen pohjalta se voi tarkoittaa ihan mitä vaan.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Sami Penttilä

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Vastaus #34 : 23.12.2014, 16:55:22 »
Oisko se uus terminaali staareille, eckerölle ja vaikka xpressille.
Vanha torppa jäis sitte queenille ja pieterin purkille.



Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3812
  • Liputuskysymys...
Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Vastaus #37 : 03.01.2017, 23:37:07 »
Länsiterminaali 2 ei taida ehtiä ihan samaan valmistumisajankohtaan Megastarin kanssa, mutta luultavimmin uudisalus rupeaa kuitenkin alusta asti käyttämään uutta laituriaan; sen rampit kun näyttäisivät jo olevan paikallaan. Tarkoittaa sitä, että uuden terminaalin käyttöönottoon asti matkustajat saavat saapastella putkea pitkin yli puoli kilometriä.
Finlandia jatkanee nykyisestä kaijastaan uuden terminaalin käyttöönottoon asti, ja varmaan Starkin käyttää vanhaa paikkaansa ainakin tuon ajan. Koska uudesta terminaalista näyttäisi olevan kävelyputki myös "vanhalle puolelle", tämä saattaa olla Starin reservipaikka jatkossakin. Se, mihin Europa sijoittuu pika-alusten poistumisen jälkeen, ja onko Helsinki häätämässä Vikingiä Skattalta, jää seuraaviin kädenvääntöihin.

Mutta näyttää siitä ihan kelpo pytinki olevan tulossa:
http://www.portofhelsinki.fi/verkkolehti/lansiterminaali-2-kurkottaa-merelle
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3812
  • Liputuskysymys...
Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Vastaus #38 : 01.06.2018, 12:56:38 »
Laituripaikka LJ8:kin (siis Länsiterminaali 2:n länsipuolinen) on nyt taas käytössä, ja ilmeisimmin syy, miksi se kevätkaudella pitkään ei ollut, oli rampin rakentaminen myös Finlandian ylemmän autokannen sivuportin käyttöä varten. Myös matkustajien syöttöputkia näyttää olevan kaksi, mikä puoltaa näkemystä, että jollain aikataululla laituriin voisi ruveta ajamaan joku muukin alus. Mikä se voisi olla, lienee filosofisempi kysymys...
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Sami Penttilä

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: Länsisataman kehittämisestä
« Vastaus #39 : 06.06.2018, 09:17:14 »
Siitähän voisi vaikka Europa alkaa kulkemaan?