Öljynporauslautat Ison-Beltin kautta?

Aloittaja Matti Kauppinen, 05.03.2002, 15:30:11

« edellinen - seuraava »

Matti Kauppinen

Joku vuosi sitten Suomen valtio haastoi Tanskan oikeuteen, koskien Ison-Beltin rakenteilla olevaa siltaa. Suomen mukaan Suomessa(?) rakennettavat öljynporauslautat (tai osat siitä) eivät mahtuisi sillan alta kulkemaan. Minua kiinnostaisi tietää, että kuinka tuossa kiistassa loppujen lopuksi kävi ja mahtuuko porauslautat Ison-Beltin sillan alta kulkemaan vai kuinka asia ratkaistiin? Eikös porauslautat kuljeteta sijoituspaikkaansa jonkinlaisella kuljetus-lautalla tai vastaavalla? Vieläkö Suomessa rakennetaan noita öljynporauslauttoja tai niiden osia?

Santeri

LainaaVieläkö Suomessa rakennetaan noita öljynporauslauttoja tai niiden osia?
Kyllähän noita vielä rakennetaan täällä Porissa, Mäntyluodossa.
Itsekkin olisin voinut päästä työharjoitteluun sähköistämään öljynporauslautan jalkaa eli ainakin jalka on tällä hetkellä tekeillä.
Pari luokkakaveria on siellä tällä hetkellä töissä ja siellä on varmasti kylmä ja viima käy joten ihan hyvä etten ole siellä.

Miran Hamidulla

#2
Noita lauttojahan kuljetetaan sieltä Porista nykyään isoilla raskaskuljetusaluksilla ja ne kootaan valmiiksi sitten sillan takana.

Yksi tälläinen noilla asioilla Porissa käyvä alus on Mighty Servant I, jonka kuva löytyy Hesen sivuilta ja suora osoite alukseen siellä on:
http://members.surfeu.fi/heikki.helen/laivat/8130875.htm
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

Kuinka siinä oikeusjutussa Suomen ja Tanskan välillä loppujen lopuksi kävi?

Miran Hamidulla

#4
Muistaakseni Tanska maksoi vähän kipurahoja.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#5
Joo, se oli joka varsin naurettava summa, jonka juutit siitä lopulta pulittivat, mutta suomalaiset saivat kyllä aikaan Juutinrauman kiinteään yhteyteen tuon Kastrupin ja Pebarholmenin välisen tunnelin (alkuperäissuunnitelmassa silta olisi ollut sielläkin yhtenäinen). Tosin Juutinrauman väylän syväys ei riitä öp-lauttojen kuskaamiseen sitä kautta kokonaisina, mutta ainakin jotain kuormaa sitä kautta on viety, siis ihan pystyasennossakin.

Olin muuten varusmiespalveluksessa juuri tuon keskustelun ollessa kuumimmillaan. Muuan britti kysyi minulta kerran junassa, mihin Suomen kaltainen maa tarvitsee sotalaivastoa ja vastasin meidän olevan jatkuvassa valmiudessa siltä varalta, että tulisi äkkilähtö Tanskaan ampumaan heidän siltarakennelmansa mäsäksi...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950