Miksi Transfennica on luopunut neljästä laivasta?

Aloittaja Miran Hamidulla, 27.05.2001, 00:50:50

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Suomen Kuvitettu Laivaluettelo 2000:n mukaan vuonna 2000 Transfennican rahtaamana kulkivat Miranda, United Carrier, United Express ja United Trader RoRo-lastilaivat. Tällähetkellä kuitenkin nämä 4 alusta ovat siirtyneet Finnlinesin liikenteeseen. Miksi Transfennica on luopunut näin monesta vain 2-4 vuoden ikäisestä aluksesta lyhyen ajan sisällä? Oliko niillä vain noin lyhyt vuokrasopimus vai mistä tämä asia johtui? Onko käytöstä poistuneen tonniston tilalle vuokrattu uusia aluksia vai ollaanko yhtiötä ajamassa alas? Viime vuonnahan Transfennicaa oltiin myymässä Finnlinesille, mutta kilpailuvirasto esti kaupan. Tätä tapausta Finnlinesin vuosikertomuksessa kommentoidessaan Finnlinesin tj. Antti Lagerroos sanoi tapausta metsäyhtiöiden vahvana tahdonilmaisuna halukkuudesta luopua omasta merikuljetustoiminnastaan(eli Transfennicasta). Näinollen voisiko tämä neljän Transfennican laivan siirtyminen Finnlinesille liittyä tähän Lagerroosin mainitsemaan asiaan?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Noniin nyt oon entistä enemmän sekasin tästä Transfennica asiasta, sillä Transfennican kotisivu www.transfennica.com väittää, että Miranda, United Carrier, United Express ja United Trader olisivat yhä Transfennican käytössä, mutta Finnlinesin vuosikertomus väittää, että ne olisi Finnlinesin käytössä, ja Godby Shippingin kotisivu www.godbyshipping.fi väittää Mirandan olevan tällä hetkellä Finnlinesin käytössä. Joten voisiko joku ystävällisesti selvittää miten asian laita oikeasti on?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Helen

#2
Otin 23.3.2001 kuvan Mirandasta Helsingin sompasaaren satamassa. Kyllä se oli Transfennican väreissä edelleen...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

#3
Eräältä laivaharrastajalta saamani e-mailin mukaan United Carrier on puolestaan nähty Sompasaaressa Finnlines teksti kyljessään. Tuo, että näit Mirandan Transfennica väreissä ei välttämättä tarkoita sitä, että se on Transfennican laiva, koska saattaa olla vain niin, ettei Transfennica -tekstiä ole ehditty maalata pois, koska monissa Finnlines laivoissakin lukee edelleen Finncarriers, vaikka Finncarriersia ei enään ole olemassa. Tuo, että näit Mirandan Sompasaaressa viittaa siihen, ettei se ole Transfennican laiva, koska Transfennica ei liikennöi Helsinkiin, koska sen liikennöinti satamat Suomessa ovat Hanko, Hamina ja Rauma.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#4
Näin perjantaina omin silmin United Traderin Finnlines väreissä, ja kun kerran United Carrierkin on sellaisena nähty, niin eiköhän United -luokka ole kokonaisuudessaan siirtynyt Finnlinesille, ja luultavasti myöskin Miranda on tehnyt näin, kun se kerran on Sompasaaressa käynyt. Mutta selvittämättä on edelleen kysymys siitä, miksi nämä alukset ovat siirtyneet Transfennicalta Finnlinesille? Sehän oli tämän threadin varsinainen kysymys.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#5
Uskoisin, että Transfennican roro-lastilaivat (United -luokka ja Miranda) ovat siirtyneet Finnlinesin liikenteeseen siksi koska metsäyhtiöt ovat ilmoittaneet haluavansa lopettaa varustamotoimintansa, ja kun kilpailuvirasto esti jo Finnlinesin kanssa solmimat kaupat, niin laivoja siirretään pikku hiljaa Transfennican liikenteestä Finnlinesin liikenteeseen ja Transfennican toiminta ajetaan näin alas.

Miran: Eikö se perjantainen laiva ollut United Carrier eikä United Trader.

Miran Hamidulla

#6
Kyllä se oli United Trader. Ja eivät metsäyhtiöt ole ilmoittaneet mitään, että ne meriliikenteestään luopuisivat, vaan kyseinen seikka oli Lagerroosin tuosta peruntuneesta kaupasta tekemä OLETUS.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#7
Lähetin asiasta sähköpostia Transfennicalle ja sieltä vastattiin seuraavasti:

"Ajatus yrityksen myynnistä syntyy myyjän ja ostajanvälisissä keskusteluissa. Tarkastellessamme tapahtumia pankki- ja vakuutusyhtiöympäristössä, toteamme sen olevan käytäntö.

Suomen suurimmat ja menestyneimmät yritykset tekevät yrityskauppoja säännöllisesti ja jatkuvasti. Nokiaa ja UPM-Kymmenettä omistavat suuri joukko yrityksiä ja yksityisiä ihmisiä. Pääosa heistä ovat ulkomaisia.

Transfennicaa koskeva yrityskauppa ei ole ajankohtainen."

laivat

#8
En tiedä auttaako vai sotkeeko tämä entisestään tätä pohdiskelua, mutta tuon Ålandstidningenin laivalistan mukaan Miranda kulkee tällä hetkellä linjaliikenteessä Göteborg - Harwich -reitillä.

Miran Hamidulla

#9
Ainakaan Finnlines Gargo Servicen kotisivut eivät löydä tuollaista reittiä, joten voihan se olla, että Miranda on taas vaihtanut operaattoria. Tosin Miranda löytyy kyllä noilta sivuilta, mutta eihän se olisi ensimmäinen kerta, kun varustamon sivuilta löytyisi laiva jota sillä ei enään ole.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

Nyt Mirandasta on maalattu Transfennica-tekstit pois, mutta tilalle ei ole ainakaan vielä maalattu Finnlinesin värejä.

wirrankoski

#11
Trafen tiedotteen mukaan yhtiö aloittaa "lokakuussa 2001 uuden yhteyden Hangon ja Paldiskin välillä. Liikenteeseen käytetään Lybeckin linjan lauttoja. Lähtö Hangosta kolme kertaa viikossa klo. 10.00, ja tulo Hankoon klo. 19.00. Uusi linja ei vaikuta Hanko-Lybeck -linjan aikatauluihin..."
Tarkoittaako tämä sitä, että Trafelle tulee Lybeckin -linjalle joku/joitakin uusia lauttoja? Mene ja tiedä...

Rami

Miran Hamidulla

#12
Mikäköhän mahtaa olla tämän linjan tarkoitus? Paldiskin satama vaikutti joltain puunvienti satamalla, kun se oli täynnä tukkipinoja, joten tulevatkohan Trafen laivat viemään puuta Hankoon suomalaisten paperitehtaiden raaka-aineiksi? Se olisi kyllä aika erikoista, että tässä maassa pitäisi ostaa puuta ulkomailta. ???
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#13
Niin mutta jos Virosta kerran saa halvemmalla eikös sitä silloin kannata tuoda sieltä?

laivat

#14
Kyllähän puutavaraa kannattaa ulkomailta tuoda, mikäli se on halvempaa, mutta onko se halvempaa, kuin kallis polttoaine? Ainakin Trafen laivojen lähdöt saa paremmin kuvattua, kun ne lähtee jo kello 10.00.