s/s Herakles toi ensimmäisen kahvilastin 24.02.1946 Turkuun

Aloittaja 2709, 24.02.2006, 11:00:12

« edellinen - seuraava »

2709

Tänään tulee kuluneeksi 60 vuotta siitä, kun suomalaisilla kahvin ystävillä oli suuri juhlapäivä. Silloin SHO:n s/s Herakles toi ensimmäisen kahvilastin sodan jälkeen Brasiliasta Turkuun. Jos asia kiinnostaa niin Turun Sanomissa on aiheesta tänään artikkeli.

Kenny Leong


Ari Elenius

Lainaus käyttäjältä: Jorma von Wehrt - 24.02.2006, 11:00:12
Tänään tulee kuluneeksi 60 vuotta siitä, kun suomalaisilla kahvin ystävillä oli suuri juhlapäivä. Silloin SHO:n s/s Herakles toi ensimmäisen kahvilastin sodan jälkeen Brasiliasta Turkuun. Jos asia kiinnostaa niin Turun Sanomissa on aiheesta tänään artikkeli.

Eikös tuo s/s Herakles ollut Suomen - Etelä-Ameriikan Linjan eli AL:n? FÅA oli kyllä aikoinaan mukana perustamassa kyseistä varustamoa.

Wirrankosken Rami

#3
Eikä ole! Oceanfartin! Siis tai kyllä AL:n liikenteessä kylläkin..

Ari Elenius

Krogiuksen perheen perustama Ab Oceanfart-varustamo tuli AL:ään mukaan s/s Herakleella 1927. TS:n kuvassa s/s Herakleessa on AL-korsteeni.

http://www.slhy-laiva.net/laiva12004-sal.php

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Ari Elenius - 24.02.2006, 13:02:03
Krogiuksen perheen perustama Ab Oceanfart-varustamo tuli AL:ään mukaan s/s Herakleella 1927. TS:n kuvassa s/s Herakleessa on AL-korsteeni.
http://www.slhy-laiva.net/laiva12004-sal.php

Näin! Juuri näin! :D Itse asiassa seuraavassa Laivassakin on juttu Herakleesta...

Mikko-Oskari Koski

Herakleen saapuminen oli tosiaan iso juttu tuon ajan Suomessa. Voikukan juurista väsätyn korvikkeen sekaan päästiin kuitenkin lisäämään aitoa kahvia vasta pari kuukautta myöhemmin, sillä tavaran käsittely kesti aikansa.
Antonio de Silva Liman tapauksesta TS:n juttu jätti kertomatta sen, että hänen oleskelulupansa Suomessa peruttiin myöhemmin samana keväänä ja hän sai pestin takaisin kotinsa suuntaan menevään laivaan -ei tosin ole tiedossa, palasiko hän koskaan Brasiliaan asti...

Herakles toi Turkuun myös ensimmäiset banaanit sodan jälkeen. Lahja Virtanen, myöhemmin äitini kolleega ja pitkäaikainen perheystävämme, työskenteli noihin aikoihin liikennelaitoksella raitiovaunurahastajana ja on kertonut, kuinka kolmoseen oli Kauppatorilta noussut muuan rouva, joka molemmin käsin oli puristanut useamman banaanin nippua, tertustahan ei varsinaisesti ollut kyse. Kun vaunu oli kääntynyt Humalistonkadulta aseman pysäkille, oli käytävällä seisonut mies tokaissut: Anteeks, ei rouva vois päästää irti, ku pitäsis jäärä tosa seuraaval pysäkil pois..?  :o

Ja kaikkihan toki olemme käyneet siinä rakennuksessa, johon Herakles lastinsa purki, kuin myös nouseet laivaan tai sellaisesta poistuneet kaijassa, johon legenda oli kiinnittyneenä. Warranttimakasiinihan tunnetaan nykyään Viking Linen Turun terminaalina.. 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ari Elenius

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.02.2006, 14:30:59
Herakles toi Turkuun myös ensimmäiset banaanit sodan jälkeen. Lahja Virtanen, myöhemmin äitini kolleega ja pitkäaikainen perheystävämme, työskenteli noihin aikoihin liikennelaitoksella raitiovaunurahastajana ja on kertonut, kuinka kolmoseen oli Kauppatorilta noussut muuan rouva, joka molemmin käsin oli puristanut useamman banaanin nippua, tertustahan ei varsinaisesti ollut kyse. Kun vaunu oli kääntynyt Humalistonkadulta aseman pysäkille, oli käytävällä seisonut mies tokaissut: Anteeks, ei rouva vois päästää irti, ku pitäsis jäärä tosa seuraaval pysäkil pois..?  :o

Kauppatorilta asemalle kulki 1946 kakkosen raitsikka. Vuodesta 1951 kolmonen.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.02.2006, 14:30:59
Ja kaikkihan toki olemme käyneet siinä rakennuksessa, johon Herakles lastinsa purki, kuin myös nouseet laivaan tai sellaisesta poistuneet kaijassa, johon legenda oli kiinnittyneenä. Warranttimakasiinihan tunnetaan nykyään Viking Linen Turun terminaalina.. 8)

Viking Linen terminaali on rakennettu voinvientimakasiinista, jossa oli leveät lastausparvekkeet, joista nosturit siirsivät voidrittelit suoraan laivaan. Parvekkeiden kohdat näkee tiilisessä terminaalirakennuksessa isoina ikkunoina.
Warranttimakasiini on Kauppahallin näköinen pitkä rakennus terminaalin takana, ja siinä toimi viimeksi Hotelli SeaPort.