Viro ja Ruotsi haluavat jatkaa Estonian tutkimusta

Aloittaja 2709, 09.03.2006, 19:40:58

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Eikö tätä asiaa ole puitu jo ihan tarpeeksi...?
Estonia upposi ja sillä hyvä. Mikään ei tuo enää takaisin sen mukana vajonneita ihmisiä.

Sakari Savinainen

Eiköhän kaikki omaisetkin ole jo ymmärtäneet ettei kadonneet/kuolleet enään palaa...eihän siitä olekkaan kysymys vaan siitä mitä tuona kohtalokkaana yönä oikeasti tapahtui ??? Jos hylky pystytään nykymenetelmin nostamaan pinnalle niin ettei se vaaranna kenenkään operaatioon osallistuvien henkeä niin miksi sitä ei sitten tehdä? Tuskin tuo rahakaan on mikään este, omai ::)sjärjestöthän on jo kertaalleen luvanneet huolehtia osasta kustannuksia!! Vaikeaa ja aikaavieväähän se tulisi varmaan olemaan mutta eihän roomaakaan päivässä rakennettu :-\ Spekulaatiot ja muu hössötys loppuisi jos hylky saataisiin pinnalle...ellei joku AIKUISTEN OIKEASTI salaile jotain onnettomuuteen liittyvissä asioissa!? Medialle ja omaisille on annettu kuva pienestä laivasta, syvällä meren pohjassa joka nyt vaan sattui uppoamaan eräänä syysyönä...valheilla on tapana paljastua, vaikka kymmenenkin vuoden jälkeen!!

Ilari Hatakka

Täytyy nyt tähänkin keskusteluun ottaa kantaa, vaikka aikaa tosiaan on kulunut.

Olen keskustellut jonkin verran tapauksesta sekä Tiilaikaisen että Lehtolan kanssa, kummankaan kohdalla ei ole kertaakaan käynyt mielessä, että he eivät kertoisi kaikkea. Eteenkin Lehtola on niin sympaattinen ja avoin, vilpitön mies, että on minusta hänelle loukkaus, että Estonia-raporttia epäillään.

Raimo sanoi 28.9.1994 ensimmäisessä tiedotustilaisuudessa, että toivoa eloonjääneiden löytämiseksi enää ei ole. Sama toteamus pätee edelleenkin. Mikään operaatio ei tuo heitä takaisin. Vakuuttunut olen myös siitä, että kaikki voitava tehtiin. Kunnioitan Tiilikaisen, Mäkelän ja muiden henkilökohtaisia suorituksia. Asiasta voidaan ottaa opiksi ja on paljon otettukin (MOR, keularampit, radioliikenne ym.).

Vaikka hylky nostettaisiin, ei mylvintä asian ympärillä loppuisi. Koska noston yhteydessä ei tulisi mitään uutta esiin, saataisiin itse nosto-operaatiosta kuitenkin kehiteltyä seuraavat tarinat, miten noston yhteydessä peiteltiin sitä ja tätä ja miten hylkyä oli muka käpälöity jne. Näin ollen, antakaamme Estonian olla rauhassa yksi Itämeren hylyistä, merenpohja on laivojen ja merimiesten hautausmaa, kuten maapohja maakrapujen.
Saimaa navigare necesse est!

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 11.03.2006, 15:42:56
Tapasin pari vuotta sitten kaverin, joka oli pitkän linjan merimies ja ollut töissä samassa laivassa muistaakseni silloin, kun se ajeli Vaasan laivojen väreissä. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että virolaiset ajoivat sen laivan rikki. "Kyllä se mersukin hajoaa, kun sen tarpeeksi monta kertaa kiviseinää päin ajaa."
Muistettakoon kuitenkin, että saman valmistajan samanlaisella keulaportilla varustetulle Diana II:lle tapahtui lukkojen rikkoutumisesta johtuva vaaratilanne hieman ennen Estonia-onnettomuutta. Molemmilla laivoilla näin kävi pian sen jälkeen, kun alukset siirrettiin "avomeriliikenteeseen". Kaksi saman tyyppistä tapausta viittaa enemmin rakenteiden mitoituksessa tai valmistuksessa tapahtuneisiin virheisiin kuin huolimattomaan käyttöön. 

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 03.04.2006, 15:56:01
Muistettakoon kuitenkin, että saman valmistajan samanlaisella keulaportilla varustetulle Diana II:lle tapahtui lukkojen rikkoutumisesta johtuva vaaratilanne hieman ennen Estonia-onnettomuutta. Molemmilla laivoilla näin kävi pian sen jälkeen, kun alukset siirrettiin "avomeriliikenteeseen". Kaksi saman tyyppistä tapausta viittaa enemmin rakenteiden mitoituksessa tai valmistuksessa tapahtuneisiin virheisiin kuin huolimattomaan käyttöön. 

Hyvin mahdollista. Sen aikaisten mitoitussääntöjen mukaanhan nuo on tehty. Toisaalta eipä ollut tämäkään virolaisten muistissa, kun laivan itselleen hankkivat. Toisaalta ei tuota sitten ilmeisesti pidetty niin vakavana juttuna, että asiaan olisi jo ensimmäisellä kerralla puututtu?

Marko Mälkiä

N&T oli Estlinessä pääasiallinen taho, joka kiikaroi liikenteeseen sopivia laivoja. Virolaisethan lähinnä hoitivat miehitysasiat, joten "sopimattoman" laivan valinnasta voidaan osoittaa sormella lähinnä ruotsalaisia. Tuntuu jo nykyään hyvin unohtuneen, että kyseessä oli ruotsalais-virolainen varustamo... 

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 04.04.2006, 08:48:02
Hyvin mahdollista. Sen aikaisten mitoitussääntöjen mukaanhan nuo on tehty. Toisaalta eipä ollut tämäkään virolaisten muistissa, kun laivan itselleen hankkivat. Toisaalta ei tuota sitten ilmeisesti pidetty niin vakavana juttuna, että asiaan olisi jo ensimmäisellä kerralla puututtu?

Pikemminkin kysymys taitaa olla siitä, että vaaratilanteet tulivat ennen Estonia-onnettomuutta vain harvojen tietoon ja todennäköisesti kenelläkään ei ollut selkeää kokonaiskuvaa, miten paljon niitä oli sattunut. Varustamot tuskin tiedottavat itselleen kiusallisista asioista kovin äänekkäästi, jos mikään taho ei sitä erityisesti vaadi. 

telakkatuunari

      kyllä se kuulkaa sillviissii on,jot estonia on syvyyksissä ja pysyy. olen ehdottomasti sitä mieltä,että maatkoon siellä niiden onnettomien ihmisten viimeisenä lepopaikkanaan. kyllähän noita spegulaatioita aina löytyy,ja oma kantanikin on ettei se ihan pelkkä vahinko välttämättä ollut. mutta se on päivänselvää, ettei sellasta laivaa oo olemassakaan mitä ei ajamalla uppoomaan saisi. sellasessa kelissä,ja sellasta vauhtia...ei tartte olla insinööri lopputuloksen laskemiseen.!!! jos se oltas meinattu nostaa,olisi sen pitänyt tapahtua silloin heti. mitähän konkreettista ne kuvittelee tällai pian 12,vuoden pohjassamaannin jälkeen sieltä löytävänsä??? ja sitte vielä sellanenkin asia,että jos siellä jonkulainen "pommi" oliski räjähtäny,niin toivon että joku viisaampi selittäis meille kaikille miten sellanen määrä räjähdysainetta saadaan kenenkään ulkopuolisen huomaamatta asetettua laivaan sillä tavalla,että räjähtäessään sen paine kohdistuisi pelkkään keulavisiirin lukituksiin irrottaen sen,ja jättäen laivan muilta osin normaalin näköiseksi...ja jos taas ajatellaan sellasta näkökantaa,että visiirin irtoamisen lisäksi olis jonnekkin päin laivaa vielä räjäytetty toinenkin reikä,(vesirajan alapuolelle) niin voin kertoa että sillä kelillä,ja sillä teorialla estonia olisi mennyt pohjaan muutamassa minuutissa...


Heikki Saraste


Lueskelin jokin aika sitten sattumalta läpi Estonian tutkimusraportin. En epäile, etteikö laiva olisi uponnut niin kuin raportissa selostettiin, mutta silti raportissa oli joitakin kohtia, saavat vähän mietteliääksi. Pelastuneiden kertomuksissa esimerkiksi on sekavuutta ja tavallaan jopa ristiriitoja, mikä on tietysti ymmärrettävää, kun ottaa huomioon kaaosmaisen tilanteen. Laivan uppoamisen syyksi oletettiin neljännen ja viidennen kannen isojen ikkunoiden murtuminen aaltojen voimasta, ja veden tulviminen ikkunoiden kautta laivaan. Ikkunat olivat joutuneet veden tasolle voimakkaan kallistumisen takia, jonka aiheutti autokannelle päässyt vesi. Autokannelta johti muuhun osaan laivaa kaikkiaan 11 ovea, jotka olivat kiinni. Ovien välistä virtasi jonkin verran vettä, mutta tämän virtauksen ei arvella upottaneen laivaa niin nopeasti. Uppoamisen aiheuttaneen veden arvellaan siis tulleen ikkunoiden sekä takaluukun tms. kautta (en tiedä millainen tämä luukku on). Myös jostakin keulan luukusta arvellaan vuotaneen vettä.

Yksi raportin ilmeisesti suurimpia heikkouksia on se, että ikkunoiden murtumista ei kovin selkeästi dokumentoida. Ainoastaan yhden matkustajan kertomus tukee havaintoa, että joitakin ikkunoita olisi murtunut. Laiva taitaa olla kyljellään meren pohjassa siten, että nämä ikkunat ovat pohjaa vasten.

Oikein vilkkaalla mielikuvituksella varustetut saattavat tietysti myös luoda teorioita niiden matkustajien kertomusten perusteella, joissa mainitaan voimakkaita jysähdyksiä, jotka olivat täräyttäneet laivaa niin kovasti, että joku matkustaja oli horjahtanut tärähdyksen voimasta päin seiniä. Tärähdykset olivat todennköisesti hakkaavan visiirin aiheuttamia, mutta joku voi asiasta myös toisenlaisia johtopäätöksiä ja alkaa kehitellä pommiteorioita.

Henkilökohtaisesti uskon, että laiva upposi siitä syystä ja siten, kun raporteissa selostetaan. Olen kuitenkin alusta alkaem ollut sitä mieltä, että Estonian tapauksessa on toimittu omituisella ja osittain salamyhkäisellä tavalla, ja sellainen tietysti herättää aina epäluuloja. Tarkoitan lähinnä sitä farssia, jota on käyty laivaan jääneiden ruumiiden ympärillä. Vaikka katsonkin, että meri on sinänsä kelvollinen hautapaikka, tässä tapauksessa ruumiit olisi mielestäni pitänyt nostaa, koska niitä käytiin videokuvaamassakin, ja nosto olisi siis ainakin alkuvaiheessa ollut teknisesti mahdollista. Kun tarpeeksi olisi maksanut, maailmalta olisi löytynyt sukellusporukoita, jotka olisivat hoitaneet homman (esim. venäläisiä, jotka olisivat tuohon aikaan vielä tehneet homman luultavasti aika halvallla).

Ehkä on hyvä, että asia tutkitaan vielä kerran, jolloin salaliitto- ja pommiteorioilta saadaan lopullisesti katkaistua siivet.






2709

Ulkomaat
Ruotsin valtiopäivät torjui uuden Estonia-tutkimuksen
Ruotsin valtiopäivät päätti huomattavalla enemmistöllä torstaina, ettei uuteen tutkimukseen autolautta Estonian turmasta ole aihetta. Eräät kansanedustajat olivat vaatineet uutta tutkimusta viitaten Virossa esitettyihin tietoihin, joiden mukaan turma-aluksessa olisi kuljetettu sotilaskalustoa. Vaatimuksia uudesta tutkimuksesta perusteltiin myös sillä, että virolaisen tutkimuskomission raportissa on arvosteltu turmaa tutkineen kansainvälisen komission työtä.

Julkaistu 27.4.2006 19:54:00 Turun Sanomat

Pekka Lappalainen

OTK on julkaissut muutamia vastauksia esitettyihin spekulaatioihin. Hyvin on perusteltu, ei ainakaan allekirjoittaneen mielestä jätä hirveästi tilaa salaliittoteorioille tms. huuhaa jutuille mutta jos on päättänyt, että KGB oli asialla niin ei kai tuo mitään muuta. Suosittelen lukemaan! http://www.onnettomuustutkinta.fi/37383.htm
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Mikko R.

Jättäkää ruuhi pohjaan, on mun mielipide tällä hetkellä. Olkoot lastina mitä tahansa niin uponnut mikä uponnut.
Ketä siitä enään saadaan vastuuseen... Eiköhän Estonian uppoaminen ollut onnettomuus, joka oli seuraus päällystön virheistä tuona myrskyisenä yönä.

Kille

niin ja eikös tuo onettomuuden syy jo ole varsin hyvin selvillä minusta on ihan turha mitään salaliittoteorioita upoamisen syyksi esittää sillä todisteet puhuvat salaliittoteorioita vastaan. eli kysyn mitä Viro ja Ruotsi haluavat, vielä saada selville, tosin jos siitä nyt enää mitään saa selville ???

Emil Östman

#29
Ruotsin radio: Räjähdys saattoi upottaa Estonian
10.05.2007 06:39

Autolautta Estonian uppoaminen vuonna 1994 saattoi johtua räjähdyksestä, kertoo Ruotsin radion Eko-ohjelma.

Radio perustaa väitteensä kahden tutkijaryhmän tuoreisiin tietoihin. Ruotsin hallitus nimitti ryhmät tutkimaan, miksi Estonia upposi niin nopeasti.

Toista ryhmää johtavan professori Olle Rutgerssonin mukaan tutkijat ovat saaneet tukea räjähdysteorialle Estonian-turman silminnäkijähavainnoista.

- Silminnäkijät ovat puhuneet koko ajan räjähdyksestä, muistuttaa Rutgersson.

Tutkijat ovat tehneet koosteen todistajanlausunnoista ja verraneet niitä ennakkoluulottomasti siihen, mitä on voinut tapahtua.

Räjähdysteorian lisäksi ryhmä tutkii kahdeksaa muuta vaihtoehtoa uppoamiselle.

- Tutkimuksissa ei edelleenkään voida poissulkea sitä mahdollisuutta, että matkustaja-alus upposi visiirin irtoamisen auheuttaman aukon takia, sanoo Rutgersson.

Estonia upposi syyskuussa 1994 matkallaan Tallinnasta Tukholmaan. Lautalla oli onnettomuushetkellä 989 matkustajaa ja miehistön jäsentä, joista 852 menehtyi. Eniten turmassa kuoli ruotsalaisia.

Turma oli yksi suurimmmista rauhanajan onnettomuuksista Euroopassa viime vuosisadalla.

(MTV3-STT-TT)

MTV3:sen juttu
Sekä Ruotsin radion juttu ruotsiksi
Iltalehden juttu

Ja anteeksi, jos tämä ei ole oikea ketju tälle ::)

Edit: Iltalehden juttu lisätty