Finnbirch kaatunut Gotlannin lähistöllä

Aloittaja 2709, 01.11.2006, 17:59:40

« edellinen - seuraava »

Timo Lehtinen

Tässä jotain selväkielisenä:

Finnbirch-aluksen uppoamisen syyksi varmistui huono lastaus
16.12. 08:42


KOTKA. Marraskuussa 2006 uponneen Finnbirch-aluksen lasti oli kiinnitetty huonosti Suomessa Ruotsin valtion haverikomission tutkinnan mukaan.

Raportissa todetaan, että Finnbirchin lastaamisesta vastannut Finnlines-varustamo noudatti lastin kiinnittämisessä vain omia ohjeitaan aluksen lastinkiinnityskäsikirjan sijaan.

Haverikomissio toteaa, ettei heikko kiinnitys onnettomuusmatkalla ollut poikkeus, vaan se näyttää olleen yleistä. Poikkeuksia lastikäsikirjan vaateista oli paljon. Raportin mukaan ne olivat merkittäviä.

Helsingistä Tanskaan seilannut Finnbirch kaatui ja upposi yli 20 m/s myrskyssä Öölannin ja Gotlannin välillä 1.11.2006. Kaksi ihmistä kuoli.

Laivoissa lastien huonon kiinnittämisen yleisyys yllätti viranomaiset jo viime vuonna. Silloin tarkastetuista konteista, puoliperävaunuista ja lauttavaunuista peräti lähes joka toiseen lasti oli kiinnitetty huonosti. Merenkulkulaitos piti tulosta erittäin huolestuttavana. Konteista kolmannes tarkastettiin silloin Kotkassa ja Haminassa.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Jussi Littunen

Turun Sanomissa oli tänään aamulla hieman juttua Finnbirchin kaatumisesta ja alusten pelastuspuvuista. Myös tapahtumien kulkua on kerrattu. Melko rajusta otsikosta huolimatta juttu on ihan mielenkiintoista luettavaa ja selventää muutenkin rahtilaivojen turvajärjestelyitä:

Turun sanomat 2.2.2009.

Rajussa merenkäynnissä lähes kyljellään heittelehtivässä Finnbirchissä kapteeni ehti hakea vain osan pelastautumispukuja komentosillan takana olevasta hytistä. Kun loput kolme miestä haki pukuja, hytin ovi pamahti kiinni ja irtaimisto romahti miesten päälle. Kapteeni otti kirveen, rikkoi venttiililasin ja auttoi miehet puoshaan avulla ulos.

Ihmettelen vain, miksi turvapukuja säilytetään komentosillan takana olevassa hytissä? Eivätkö ne olisi paremmin saatavilla esimerkiksi paikoissa, joissa on miehistöä?

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 02.02.2009, 13:24:46
Turun Sanomissa oli tänään aamulla hieman juttua Finnbirchin kaatumisesta ja alusten pelastuspuvuista. Myös tapahtumien kulkua on kerrattu. Melko rajusta otsikosta huolimatta juttu on ihan mielenkiintoista luettavaa ja selventää muutenkin rahtilaivojen turvajärjestelyitä:

Turun Sanomat 2.2.2009.
Tuossa Turun Sanomien artikkelissa pisti silmään kuvatekstissä ollut aluksen valmistumisvuosi, joka TS:n mukaan oli 1957.  ::)

Juhani Mehto

Finnbirchin hylyn epäillään vuotavan nyt öljyä, kertoo Sjöfartstidningen. Uutisen mukaan laivassa pitäisi olla jäljellä noin sata tonnia öljyä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.