Mikä sana kuvaa parhaiten vesillelaskua?

Aloittaja Wirrankosken Rami, 05.09.2005, 18:37:26

« edellinen - seuraava »

Mikä sana kuvaa parhaiten vesillelaskua?

Vesittäminen
1 (3.6%)
Uittaminen
0 (0%)
Kastuttaminen
0 (0%)
Vesillelasku - jatketaan vanhaa käytäntöä
26 (92.9%)
Muu, mikä?
1 (3.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 21

Wirrankosken Rami

Laivojen perinteinen vesillelasku on loppunut, ainakin Suomen telakoilla (pienempiä pursia ei lasketa). Silti edelleen käytetään vanhaa "vesillelasku" -termiä.
Mikä olisi mielestäsi parempi termi tähän "vesillelaskuun" kun tokan portit avataan ja laiva alkaa kellua?
Tämä ongelma on tullut jo pitemmän aikaa vastaani.

Juha-Matti Harjumäki

#1
Mä en sun vaihtoehtoista käyttäisi muuta kuin vesillelaskun.

Suomen kieleen pitäisi kehittää uusi sana. Vaikka vesilleheitto.  ;D
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 05.09.2005, 19:06:36
Mä en sun vaihtoehtoista käyttäisi muuta kuin vesillelaskun. Suomen kieleen pitäisi kehittää uusi sana vaikka vesilleheitto.  ;D
OK ;D Mutta vakavasti ottaen: Suomen kieleen tulee uusia sanoja juuri siten, että niitä aletaan käyttämään. Ei niitä kukaan varsinaisesti keksi, siis viranomaisten puolelta...siis varsinaisesti. Kyllä kielitoimisto joskus yrittää mutta kansalaiset eivät useinkaan tunne niitä uudissanoja omikseen.

Itse olen yrittänyt lanseerata esim. "hiihtimet" suksien tilalle...ei ole vielä tärpännyt ::)

Miran Hamidulla

Vesitän tuon vesittämisen sillä että sanalle on jo aivan muu käyttötarkoitus... ::)

Vesillelasku on perinteikäs sana, ja onhan Suomessa paljon muitakin sanoja, jotka ovat jääneet elämään, vaikka niiden kuvaama toimi onkin muuttanut muotoaan vuosien kuluessa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

MIHAIL

Pysytään edelleenkin tossa vesillelaskussa. Mitä sitä nyt hyvää muuttelemaan. Vai pitäiskö sanoo nykyään "kelluttaminen"?

Väyrysen Antti

Telakkahallista päivänvaloon siirtymiselle paras synonyymi lienee se niin pojille kuin tytöillekin läheinen sana: ulostaminen.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Kalle Id

Kannatan sanan vesillelasku käyttämistä, mutta paras vaihtoehtoinen sana lie uittaminen (tai ehkä kelluttaminen, mutta siitä tulee mieleen valuuttojen kelluttaminen).

Juha-Matti Harjumäki

No ainakin sana pitää olla tyylikäs ja "maistua suussa" hyvälle.  Esim. kelluttaminen ei ole tarpeeksi tyylikkään kuuloinen, laivan ensimmäiselle esiintymiselle.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9